Coax kabel van 40m

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Je hebt altijd (veel) signaalverlies over 40 meter, alleen iets minder met PE11.

Nee, die ga je niet in de Niko contactdoos krijgen, of je moet de 'regels der kunst' fel overtreden. En je als je het wel doet, ga je zeker en vast problemen hebben met het leggen van een bocht in zo'n inbouwdoosje in de muur. Je mag een coax kabel namelijk niet laten 'knikken'.
Zoals ik al zei : eigenlijk wordt die alleen gebruikt voor aansluiting van huizen, en gebruik je voor de binneninstallatie gewone RG6, of dat nu ondergronds is of niet.
Dus je zal ergens een overgang moeten maken naar dunnere kabel. Dat wordt dus knutselen.
Die overgang moet je op een droge toegankelijk blijvende plaats binnenhuis maken. Niet in de muur inwerken.
Je zal dus ook een stukje RG6 kabel met bijbehorende f-connector moeten kopen, en een koppelstukje.

Afbeelding
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

ALs je daadwerlijk met de PE11 tot in de contactdoos kan komen vermoedelijk niet nee , de contactdoos zelf is echter nefast voor het signaalverlies/kwaliteit ...
The eternal and true pessimist :D
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

a3ke schreef:ALs je daadwerlijk met de PE11 tot in de contactdoos kan komen vermoedelijk niet nee , de contactdoos zelf is echter nefast voor het signaalverlies/kwaliteit ...
Nee hoor, een contactdoos doet weinig aan het signaal. Een heel klein beetje signaalverlies dat verwaarloosbaar is. Dit weegt zelf niet op tegen het voordeel dat het netjes in huis is afgewerkt, en dat je van aan de muur tot aan de TV netjes een soepele verbindingscoax kan gebruiken, en dat er ook een radio aansluiting is (maar dit is minder belangrijk tegenwoordig)
Het is zelfs af te raden om coax kabels rechtstreeks in de TV of in de digicorder te steken. Meestal zijn dat starre kabels, zeker die PE11. Af en toe kuisen achter de TV en dan wordt er wat onnodige kracht op de ingangsconnector van de TV of digicorder gezet, en de boel is kapot.

Als het je niet kan schelen hoe de afwerking is, en dat de ingang zeker na een tijdje kapot gaat, dan is dit natuurlijk de goedkoopste oplossing aan de kant van de tv (ook voor RG11) mits wat prulwerk:
Afbeelding
:nono:
Fliz
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

Ik heb hier nog een gewone coaxkabel liggen (van bij telenet installatie) met bijbehorende connector. Enkel dat tussenstukje heb ik dus nodig. Is er signaalverlies door de overgang van PE11 naar RG6? En "wat" is signaalverlies in principe? Het is toch niet dat ik superslecht beeld zal hebben op Eén HD ofzo?
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Nee, je gaat geen slecht beeld hebben als je alles correct doet.

Technisch : signaalverlies heb je altijd. Dat ontstaat door return-loss, onvolmaaktheden in de kabel, in de overgangen en connectoren.
Al die return loss samen veroorzaakt signaalverlies. Dit signaalverlies vertrekt al van bij Telenet in het kopstation, maar wordt onderweg in de straat verschillende keren 'berekend' versterkt. Dit signaal verlies is zelfs frequentie afhankelijk, maar dat brengt ons te ver.
In uw huisaansluiting is er geen versterking, behalve de NIU die Telenet komt installeren.
Het signaalverlies vanwege return loss in uw kabels, alsook in de connectoren en overgangen, is normaal.
De mate van signaalverlies wordt bepaald door de kwaliteit van de kabels, connectoren en overgangen.
Voorbeeld : als je die overgang van PE11 naar RG6 volgens de regels der kunst maakt, is het verlies minimum en ga je er niets van merken.
In een goede overgang heb je minder dan een halve dB verlies. In een Niko wandcontact doos heb je iets van een 0,2 dB verlies. Allemaal verwaarloosbaar.
Ander voorbeeld : draai je die PE11 en RG6 met een lusterklem in elkaar dan kan het signaalverlies oplopen van 5 tot 20 dB (grove gok), en dan nog eens frequentie afhankelijk.

Vermits je dat als leek niet kan meten, kan je best onze raad opvolgen, en goed materiaal gebruiken en volgens de regels aanwerken. Dan loopt het goed.

Tip : als je een NIU met 4 TV uitgangen hebt, heb je 2 'versterkte' uitgangen. Sluit de RG11 kabel aan op zo'n versterkte uitgang, dan heb je 4 dB meer winst.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Uw overgang van PE11 naar RG6 gaat er ongeveer zo uitzien, alleen zal bij jou éne kant wat dikker zijn. In het voorbeeld gebruikt met twee dezelfde kabels.

Afbeelding
Fliz
Pro Member
Pro Member

Bedankt Sylvester, heb al veel nuttige info van je gelezen. We wachten weer af want ik zal deze week een lijstje maken van wat ik allemaal nog nodig heb en dan kopen. Ik hou jullie de komende weken op de hoogte!
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Ik durf al eens een telenet camionette tegen te houden als ik die tang nodig heb..... 't is maar een tip :-)
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Man toch. Dit gaat hopeloos de verkeerde kant uit.
Die connectoren zijn inderdaad minstens even belangrijk als de kabel zelf.
Plastieken connectoren, connectoren met plastieken kapjes, draaiconnectoren, ... Allemaal waardeloos als je een goed signaal wil.

Die plastieken dingen zijn niet afgeschermd en zorgen ervoor dat je problemen kan gaan krijgen op bepaalde frequenties (instraling DVB-T, DAB-T, ASTRID, ...)
Die draaiconnectoren zijn inderdaad wel leuk, maar vergeet niet dat de PE11 die Fliz liggen heeft ene is met een dikke kern. Als je daar geen connector met een extra te bevestigen losse pin op zet, dan helpt hij zo zijn female uit- en ingangen om zeep! Als hij dan achteraf naar Telenet moet bellen om zijn versterker te laten vervangen zal hem/haar dat meer kosten.

Weet aub waar je over spreekt vooraleer je dergelijke raad geeft.

Een PE11 met draaiconnector zonder aparte losse extra pin op zo'n koppelstuk steken zal je koppelstuk eveneens om zeep helpen.
In een CATV-contactdoos zal die PE11 inderdaad niet goed passen, weeral omwille van die dikke kern.Ik hoor hier ook vliegen dat die signaalverlies geeft... Dat is geen waar, of toch verwaarloosbaar. Je hebt dozen die verlies geven, maar dan heb je de verkeerde (voor rijgnetten).

En wat is er mis met bellen naar Telenet om het hen te laten doen? Zal je wat verplaatsing & werkuren kosten, maar je kan er van uit gaan dat het in orde zal zijn. Zij hebben de juiste kennis, connectoren, materiaal & meetapparatuur.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

xayana schreef:En wat is er mis met bellen naar Telenet om het hen te laten doen?
Misschien het feit dat deze kabelmonopolist absurde prijzen hanteert voor zulke kabelherstellingen op jouw privégrond:
85 euro voor verplaatsing en eerste kwartier, daarna 25 euro per half uur.
Dan is de plaatselijke elektro-installateur, die ook al honderden f-connectoren heeft geknepen met zo'n coax-tang, vele malen goedkoper.
Fliz
Pro Member
Pro Member

Lap, dacht ik even de oplossing te kennen, wordt dit nu weer tegengesproken.... 'k Zal toch best beroep doen op een vakman zeker..
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

bij mij heeft de TN technieker gewoon coax kabels aaneen gezet met F connectoren en F tussenstuk.
xayana
Premium Member
Premium Member

Maar dan was dat met een connector met een aparte pin hé, jackho
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Waarom zou het met een aparte pin zijn... je krijgt die dikke kern wel in een normaal koppelstukje hoor (al is het daarna mogelijks niet meer bruikbaar voor normaal gebruik). Voor de prijs van zo'n koppelstukje (dat nadien voor de prullemand is) kan je heus geen TN technieker laten komen.

Het ging hier toch maar over een tijdelijke oplossing (want heb de ganse thread niet gelezen).
xayana
Premium Member
Premium Member

Neen r2504. Want die dikke kern moet in een buisje schuiven. Dat buisje gaat kapot als je daar een dikke kern insteekt en wordt bovendien geforceerd weggeschoven.
Als je een koppelstuk hebt met tulpcontacten, zal die tulp te ver open staan en heb je enkel op de top van de pin contact. Het zal misschien wel contact geven, maar goed is het niet en je loopt risico op losse contacten (die wel HF 'contact' geven, maar niet elektrisch).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

xayana schreef:Want die dikke kern moet in een buisje schuiven. Dat buisje gaat kapot als je daar een dikke kern insteekt en wordt bovendien geforceerd weggeschoven.
Meestal hebben die insnijdingen om enige variatie op te vangen en te klemmen... of het lukt hangt een beetje af van model tot model.

Feit blijft dat dit een tijdelijke constructie is... wat is het probleem om het gewoon te proberen voor een eurootje (desnoods vijl je de pin wat dunner)... als het werkt is het prima, werkt het niet kan je verder kijken... al ben ik meestal ook voorstander van het meteen goed te doen (en eigenlijk in dit geval - 40m - is dat misschien wel aangewezen ook).

Hier speciaal een technieker voor laten komen gaat je minstens 80 euro kosten (en misschien doet die wel hetzelfde).
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

xayana schreef:Man toch. Dit gaat hopeloos de verkeerde kant uit.
Alles wat jij zegt heb ik al min of meer aangehaald, klopt inderdaad. Zeker dat het hier de verkeerde kant opgaat. Lusterklemmen en zo... :roll:
Wandcontact dozen die verzwakking zouden hebben...

Daarom dat ik een paar postings terug deze :nono: bij de stekker met plastic kapje heb gezet.
Dat is iets dat je eigenlijk niet hoort te gebruiken.
Inderdaad instraling enz... Maar ik wilde het niet uitleggen, zou ons te ver brengen.

Om het kort samen te vatten : er zijn verschillende oplossing met verschillende kwaliteit van afwerking en verschillende resultaten.
In dit geval is de beste oplossing de duurste : een technieker van Telenet laten komen of een andere goede technieker/elektriciën die het juiste materiaal heeft en op de hoogte is.
Waarom zeg ik dit? Omdat elektriciëns meestal niet voldoende kennis hebben van coax.

Wat als je het zelf wil doen en je wil het goed doen? Dan doe je het als volgt : je koopt een tang en krimpconnectoren met losse pin (men noemt dit 'pin-connector' in de technische volksmond)
En je werkt deze aan zoals het hoort.
De éne kant draai je dan rechtstreeks op de NIU, de andere kant moet je sowieso koppelen aan een wandcontact doos via een overgang naar dunnere coax. Dit stukje dunne coax zou je ook met speciale krimp connectoren moeten aanwerken.
Maar dat gaat dan héél ver, want daarvoor heb je ook een krimptang nodig, helaas een ander type. Als je de juiste connectoren en de juiste tang koopt, kan je beide modellen voor RG6 en PE11 met dezelfde tang krimpen.

Wat als je het zelf wil doen, en je wil het matig goed doen? (eventueel aan te raden als het een 'tijdelijke' opzet is)
Dan koop je de andere draai-connectoren voor zowel RG11 (PE11) alsook RG6. Je maakt aan de twee kanten een overgang van PE11 naar RG6 met een koppelstukje.
Je gaat de twee koppelstukjes aan de kant van de PE11 inderdaad 'verkrachten', helaas...
Eventueel kan je de pin een beetje scherper afvijlen dat hij zeker niks stuk maakt in het koppelstukje.
Op deze manier kan je in de wandcontact doos gemakkelijk een verbinding maken, en aan de NIU een normale verbinding maken, zonder dat je de NIU naar de knoppen helpt met de dikke pin. Het enige is het feit dat je de tulp contacten in het koppelstukje verder open duwt dan voorzien. Niet zo goed, maar als je voor de rest van dat koppelstukje afblijft, lukt het in principe wel.

Wat als je het zelf wil doen, en je wil het slecht doen?
Kies maar, er zijn genoeg variaties. IEC stekkers met plastic kapjes, solderen, lusterklemmen, enz...
:nono:

Opgelet (ter info): die blauwe plastic draai-f-connector hierboven getoond, is in principe geen slechte oplossing. Maar de poster heeft een stukje van de connector vergeten te tonen.
Hieronder is een ander type connector getoond, maar het principe is hetzelfde. Persoonlijk vind ik het maar zozo...
Afbeelding
Afbeelding
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Welke regio woont topic starter?
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Ik gebruik al enkele jaren voor CATV en Sat enkel compressie connectoren .. vooral van PCT ( amerikaans merk )

Die zijn waterdicht ( rubberke in ) en torque retaining ( lossen niet )

Heb deze voor RG6 ( prima voor pvc 6 kabel ) en RG59 diktes van kabel en ook RG11 ( lukt op PE11 kabel van telenet )

Sinds ik met deze werk wil ik niets anders meer eigenlijk .. deze die telet gebruik soms ( ik dacht tyco) heb ik al zo los getrokken .. binnenkabel die ze gebruiken wss niet 100% correct voor fiche .. ( is geen compressie maar krimp ) .

Heb onlangs dergelijke connectie gemaakt voor iemand hier op UB .. dropkabel PE6 ( achtig was al oudere kabel ) verlengd met een stuk PE11 ( die ik nog liggen had) en daarover nog eens een huls van tyco met soort gel in .. ( hangt buiten )
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Waar koop je deze connectoren?
Ik heb deze gevonden en deze compressietang.
Moet dienen voor 6,8 mm Koka 799 sat kabel.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”