Wie wil een complete voip-dummy helpen ?

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

eternum schreef:
  • 40 Watt/uur;
  • 40 Watt * 24 uur = 960 Watt/dag;
  • 960 Watt * 365 dagen = 350,40 kWh op jaarbasis;
Zonder te willen muggenziften, en alhoewel de uitkomst inderdaad klopt, wil ik de wiskundige in mij toch even bedaren na het zien van deze eenhedenverkrachting... "Watt" is joule per seconde, en is dus al per tijdseenheid. Watt/uur is dus eigenlijk delen door het kwadraat van een tijdseenheid, en is verkeerd in deze context.

Bovenstaande zou moeten zijn:
  • 40 W verbruik (dat is niet per uur of welke tijdseenheid dan ook)
  • 40 W * 24 h = 960 Wh per dag (dus niet W/h) = 0,960 kWh per dag
  • 0,040 kW * 24 h * 365 dagen = 350,40 kWh per jaar
PS. Het woord watt in het midden van een zin moet trouwens ook niet met een hoofdletter geschreven worden.

Mijn excuses voor deze interventie :-)
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

OK, prima.

Je hebt je toestel met een werkende setup ontvangen van OVH.
Dat is het mooie van zo'n volledig door OVH geconfigureerd toestel: iedereen kan het bestellen en het al onmiddellijk beginnen gebruiken.

Nu zijn er mijn inziens grosso modo twee mogelijkheden:
1) Je gebruikt deze werkende setup zonder meer.
2) Je bent bereid je te verdiepen in de nieuwe technologie opdat je langzaamaan meer mogelijkheden kan leren kennen en gebruiken.

Betreffende de mogelijkheden van je Siemens Gigaset toestellen zal je, op termijn, minstens twee documenten moeten doornemen:
  • een korte handleiding van 25 pagina's: die vind je hier;
  • een uitgebreide handleiding van 236 pagina's: die vind je hier.
==================================================
Betreffende jouw vraag in verband met het instellen van de codecs: er zijn twee plaatsen waar je hier iets kan configureren met je huidige OVH setup.
Met name:
  • In de web configurator van jouw Siemens Gigaset basisstation. Hiervoor dien je via jouw webbrowser te surfen naar het lokale IP adres van jouw basisstation, in te loggen met het allicht default paswoord (0000) en de nodige veranderingen aan te brengen in deze configuratie pagina's . Een extensieve uitleg hoe dit in zijn werk gaat vindt je op pagina 165 en volgende van de uitgebreide handleiding. De plaats waar je iets moet veranderen heb ik hiervoor al in een plaatje laten zien. Het gaat over dit plaatje: Afbeelding
    In principe is dit al voldoende om altijd gebruik te maken van een hoge kwaliteit codec. Je houdt dit best in gedachte indien je later ook nog gebruik wil maken van een andere VoIP provider (bv WeePee, een betamax cloon, etc) en jouw codec voorkeur zelf wil bepalen.
    Eén codec (bv G.711 a-law) is in principe voldoende voor OVH.
  • Specifiek voor OVH. Bij OVH kan je ook via hun website de keuze van een codec beïnvloeden waarmee jouw gesprekken plaats zullen vinden. Ook jij kan dit instellen indien je dit wil. Doch dit is niet noodzakelijk indien je de aanpassingen hebt doorgevoerd zoals ik in vorig puntje heb beschreven. Bij sommige toestellen is het niet zo eenvoudig als met een Siemens Gigaset basisstation om de codec te selecteren. En dan is deze mogelijkheid die OVH biedt uiteraard meer dan welkom.
    Hiervoor log je met je username en paswoord in op de Manager van OVH.
    Je kiest vervolgens voor "Téléphonie".
    Indien je slechts één SIP lijn hebt, dien je verder geen keuze te maken. Heb je meer dan één lijn dan kies je de lijn waarvoor je de codec voorkeur wil aanpassen.
    Vervolgens kies je voor "Téléphone".
    Je ziet dan onder andere "Codecs" verschijnen. Klik hier op.
    En voila, daar is het plaat(s)je waar je jouw voorkeur van codec bij OVH kan instellen (ik had al exclusief voor codec G.711 gekozen):
    OVH_codecs.png
    Klik op "Modifier":
    OVH_codecs_modifier.png
    Kies de codec voorkeur die jij wenst en bevestig met "Valider" (of "Appliquer à plusieurs lignes" indien je deze keuze voor meerdere nummers wil doorvoeren).
Zo, en nu maar bellen. :wink:
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Edward Valckx schreef:Mijn excuses voor deze interventie :-)
Je interventie is terecht én zeer duidelijk. Dank je.
Mijn uitleg was te kort door de bocht en daarmee feitelijk foutief, sensu stricto genomen. Vooral natuurkundig.
Zijnde dat het eindresultaat wel klopte.
Maar ja, juist is juist hé. :wink:
rik1
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

stapje voor stapje ontdek ik de wonderlijke wereld van de VoIP, al gaat het moeizaam ...
verbinding is perfect, daarover heb ik echt niks op te merken
maar alles gebeurt zo'n beetje zonder er zelf vat op te hebben : heb de oude vaste belgacom lijn ingeplugd in de nieuwe siemens gigaset, en wonder boven wonder, oproepen op het oude belgacomnummer kan ik nu beantwoorden op het nieuwe toestel (wat de bedoeling was, voorlopig toch).

MAAR, wanneer ik nu een uitgaande oproep doe, bel ik dan via OVH of via mijn belgacom lijn ?
Heb het even geprobeerd naar een gsm nummer, en vind hiervan niks terug op de facturatie pagina van OVH, dus ik vrees dat ik via de dure belgacom lijn heb gebeld : en dat was net niet de bedoeling ... wat nu ?
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Ik vrees dat je uiteindelijk toch eens die handleiding moet lezen. Vooral het stuk met de dialing plans :-)
rik1
Starter Plus
Starter Plus

heb ik gedaan hoor, de korte versie (in 't nederlands, had ik al ,doorworsteld in het franse boekje dat OVH meestuurt :-s ) zegt er niks over.
De lange versie (in het engels) is onverstaanbaar voor een leek als ik ...
heb de belgacom lijn er maar terug uit getrokken, één stapje terug dan maar
brubbel
Elite Poster
Elite Poster

Ik zal morgen eens een screenshot maken.
Het zou er zo moeten uitzien. Rules hoger op de lijst hebben voorrang.
Afbeelding
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

De handleiding van de Siemens Gigaset C610IP in het Nederlands: 240 pagina's leesplezier. 8)
brubbel
Elite Poster
Elite Poster

1. Handset: Instellingen -> Systeem -> Lokaal Netwerk -> Schrijf IP adres op, bijvoorbeeld 192.168.1.123
2. Surf met uw computer naar 192.168.1.123
3. pin code 0000
4. Instellingen -> telefonie -> kiesregels.
Daar vult u in welke nummers met welke lijn moeten worden gebeld.

Hier is een screenshot van de mijne.
Alle vaste lijnen (0) gaan via OVH.
Alle gsm nummers (04 en 00324) gaan via freevoipdeal.

Afbeelding

Harder kunnen we toch niet helpen hoor :-)
rik1
Starter Plus
Starter Plus

Heel erg bedankt Brubbel, ik zat net op pagina 50 van de (nederlandstalige !) versie, en krijg er een punthoofd van ...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Kijk ook eens onder "nummer toewijzen" in het plaatje van brubbel.

Daar kan je kiezen met welk uitgaand nummer een handset standaard uitbelt én welke inkomende lijnen een handset beantwoord.
Zo zou je in jouw geval kunnen instellen dat:
  • OVH de standaard uitgaande lijn voor één handset is;
  • Belgacom de standaard uitgaande lijn voor een andere handset is;
  • beide bovenstaande handsets alle inkomende lijnen beantwoorden;
  • Let wel: de kiesregels (zoals in het plaatje van brubbel) zullen voorrang hebben op de instellingen betreffende "standaard uitgaande lijn"!
En 't ja, die 240 pagina's kunnen wij hier inderdaad niet eventjes samenvatten én toch alle details vertellen.
Goed dat je er mee bezig bent om dit alles door te nemen. :thumbs:
rik1
Starter Plus
Starter Plus

Hallo, hier ben ik weer ...
Ben ondertussen tevreden van mijn Gigaset en wil nu dus het dure Belgacom buitengooien !
Hiervoor moet ik eerst internet via telenet binnen krijgen : overal lees ik dat je best "modem only" bestelt omdat je anders de grootste problemen krijgt met VOIP. En dat lijkt nu dus niet te lukken bij Telenet. Ik begrijp ook niet waarom, maar ze willen en ze zullen hier hun wifi versie afleveren.
Vraag : is er een mogelijkheid dat mijn VOIP zal blijven werken via Telenet internet (door de nodige configuratie te wijzigen of weetikveel), of kan ik beter bij Belgacom blijven en geen avontuur bij Telenet beginnen ?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dat is een gevaarlijke vraag, want er zijn ongetwijfeld Telenet en Belgacom fanboys.
(overigens is het nu Pro#imus en niet Belgacom :))

Telenet doet aan traffic shaping (YouTube, P2P, Usenet, ...) en andere, naar mijn mening, vuile truuks.
Belgacom doet dat niet.

Ik vind het trouwens gek dat je zegt dat Belgacom duur is?
Ik raad net heel veel mensen aan om Telenet te verlaten wegens: te duur en traffic shaping.

Belgacom internet start: €25,50
Telenet Basic Internet: €26

Belgacom kan sneller zijn (50/70Mbps), Telenet levert altijd 30Mbps (op de traffic shaping enzo na)
rik1
Starter Plus
Starter Plus

Even verduidelijken : ik heb momenteel een belgacom telefoonlijn, waarmee ik dus niet bel (te duur). Ik bel via OVH VOIP.
Wel komt mijn internet binnen via de telefoonlijn van Belgacom en dat is momenteel de enige reden om die lijn te behouden. Groot nadeel is dat internet via die belgacom lijn TRAAG is, men bewwert dat dit komt omdat de afstand tot de dichtstbijzijnde wijkcentrale te groot is (EDPnet heeft me ooit gezegd dat die afstand 2460m bedraagt). Gevolg is dat ik bij geen enkele provider nog niet aan de snelheid kom van hun goedkoopste abonnement : bij EDPnet indertijd haalde ik 0.83 Mbps ipv de beloofde 3 Mbps, nu bij dommel haal ik 0.89 Mbps ... De providers draaien mijn maximaal te behalen snelheid gewoon naar beneden om de verbinding stabiel te houden, dat is toch wat me altijd wordt verteld. Met deze kennis van zaken heeft het volgens mij ook geen zin een "snel" belgacom internet abonnement te betalen, resultaat zal m.i. hetzelfde zijn.
Vandaar de enige optie : telenet ?
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 638 keer
Bedankt: 394 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

idd.
http://telenet.be/nl/internet/basic-internet
30/3
26 €/maand (100 GB limiet)
0,5 €/GB extra :-(

http://telenet.be/nl/internet/internet-60
60/5
47,40 €/maand (150 GB limiet)

http://telenet.be/nl/internet/internet-160
160/6
67,80 € (= duur!) 64,6 € whoppa zonder huur decoder....en dan heb je digitale televisie (onbeperkt aantal decoders!), telefonie (gratis bellen na 16 u. over heel europa en mobiel incl., yelotv)

http://telenet.be/nl/alles-in-een/whop
60/5
54,15 € (zonder huur, wel met alle bovenstaande opties erbij) vind ik mooie prijs :-D
150 GB (excl. nachtsurfen....dus theoretisch 750 GB)

http://smb.telenet.be/nl/internet/business-internet-120
120/6
46,90 € (2 TB volume) :-)
Laatst gewijzigd door satsurfer 01 okt 2014, 14:30, in totaal 1 gewijzigd.
rik1
Starter Plus
Starter Plus

Vergeleken met wat ik gewoon ben, is 30 Mbps al supersnel hoor ...
Ik ben dan ook niet bereid om 38.60 (whoppa) of 20.90 (vaste telefonie) MEER te betalen om via telenet te kunnen bellen. Als ik via hun supersnelle internet niet eens kan bellen met Voip, dan hoeft het niet voor mij, dan wandel ik wel te voet verder door het www. Vandaar mijn eerdere vraag : kan ik OVH voip blijven gebruiken met de wifi oplossing (=geen modem only) van telenet ?
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

met hun homegateway werken is problemen vragen...Ik heb zelf die vraag ook hier gesteld....heb telenet installatie met modem only en fritzbox en OVH/Weepee. Werkt perfect. :-D

Heb je geen (digitale) televisie? en wat betaal je nu allemaal?
rik1
Starter Plus
Starter Plus

gewone ouderwetse kabel = 15.20/mnd
belgacom discovery = 11.95/mnd
OVH forfait voor vaste lijnen = 0.99/mnd
dommel internet = 20.95/mnd
TOTAAL = 49.09/mnd
Ik ben bereid wat extra te betalen om boven de 1Mbps te geraken ...
heist_175
Moderator
Moderator

Die Belgacom Discovery lijn kan je sowieso schrappen -> VOIP
Controleer eens op lijntest.be wat uw snelheid kan zijn.
0,89Mbps is echt wel belachelijk. Mij klinkt dat eerder als slecht bekabeling dan "ver van de centrale". Met ADSL haal je al 4-5Mbps. Met ADSL2+ is dat 10/12Mbps.
rik1
Starter Plus
Starter Plus

Dat volg ik niet hoor : belgacom kan ik alleen schrappen wanneer VOIP lukt via telenet home gateway, en niemand lijkt daarvan overtuigd : niet doen dus ...

Meting op lijntest.be geeft 1.89 Mbps : ik vermoed dat ze het maximum op 2.2 of 1.1 kunnen zetten, en omdat 1.89<2.2 zal het op 1.1 staan ...

Bekabeling van op straat tot aan het belgacom-aansluitpunt binnen is normaal correct (neem ik aan).
Vandaar vertrekt een nieuw gelegde kabel (gelegd in 2009) naar mijn bureau op eerste verdieping, langs kortst mogelijke weg = +/- 12m) naar modem en router en pc. Ik heb indertijd testjes gedaan met verschillende kabels, doch verschil was verwaarloosbaar. Heb toen ook snelheid gemeten met de modem vlakbij de belgacom aansluitdoos, en ook dat gaf geen verschil ...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

Doe ook eens een meting op http://www.proximus.be/nl/id_cr_intspee ... ectie.html want http://lijntest.be houdt geen rekening met het feit dat je je huidige ADSL-verbinding gaat opzeggen.

Daarna kunnen we verder adviseren.
heist_175
Moderator
Moderator

Waarom zou je geen VOIP op uw 1Mbps lijn kunnen doen?

Belgacom zal altijd adviseren om uw modem te plaatsen op de eerste aftakdoos en niet met eigen binnenbekabeling te werken.

edit: met 200kbps heb je VOIP (bron)
Ik heb thuis Belgacom op 25Mbps en zelfs als ik aan het downloaden ben, ik merk niet dat aan de snelheid er 1 of zelfs 2 gesprekken gevoerd worden.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Qos op de router helpt mss. Zonder dat je het weet ;-)

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
rik1
Starter Plus
Starter Plus

test op proximus = 18.6 tot 23.1 Mbps, klinkt mij zeer ongeloofwaardig ...

aan heist : tuurlijk kan voip aan 1Mbps, dat doe ik nu dus al, maar ik wil eindelijk eens sneller internet, dus telenet is enige optie met die trage belgacomlijn, maar dan kan voip niet meer ... tenzij iemand mij kan zeggen dat daarvoor een oplossing is ?

ook aan Heist : ik heb indertijd getest met modem aan eerste aftakdoos, gaf geen verbetering (enige verbetering die ik toen heb kunnen doen, is door het vernieuwen en inkorten van die lijn naar boven, dat verbeterde de SNRdown van 12 naar 13, ook rechtstreeks aan de eerste aftakdoos en met alle telefoons uitgetrokken was het 13)
Heb nu nog eens gecheckt : SNRdown = 17.5dB en Line Attenuation (down) = 42dB, Date rate staat zoals gezegd op 1.1Mbps.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

rik1 schreef:test op proximus = 18.6 tot 23.1 Mbps, klinkt mij zeer ongeloofwaardig ...
Dit betekent dat de nieuwe technologie VDSL2 beschikbaar is en dat jouw lijn kan aangesloten worden op een glasvezelstraatkast(ROP) in jouw buurt. De afstand tot de wijkcentrale speelt dan geen enkele rol meer, da's alleen van tel bij de verouderde technologie ADSL. Op een VDSL2-lijn haal je minstens 9,5 Mbps, in jouw geval zal het inderdaad 20 á 25 Mbps zijn.

Aan jou nu de keuze: Telenet of een VDSL2-lijn van Proximus voor 25,50 euro/maand nemen: http://www.proximus.be/nl/id_cr_int/par ... veral.html

De Discovery-telefoonlijn behoud je best tot de nieuwe internetverbinding operationeel is. Daarna kan je een nummeroverdracht aanvragen bij OVH en wordt de Discovery-lijn automatisch stopgezet terwijl je internetverbinding behouden blijft en je vertrouwde telefoonnummer aan je OVH-account gekoppeld wordt.
rik1
Starter Plus
Starter Plus

totdat ik effectief zo'n VDSL-2 abonnement neem en mijn pc erop aansluit, dan gaat het weer veel trager ... als ik dan bel met belgacom krijg ik te horen dat er iets fout is met mijn binnenbekabeling, en dat ze de Data Rate op 1.1 Mbps zetten om de verbinding stabiel te houden ...
ik vrees dat ik een déjà vu heb !
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

rik1 schreef:gewone ouderwetse kabel = 15.20/mnd
belgacom discovery = 11.95/mnd
OVH forfait voor vaste lijnen = 0.99/mnd
dommel internet = 20.95/mnd
TOTAAL = 49.09/mnd
Ik ben bereid wat extra te betalen om boven de 1Mbps te geraken ...
OVH: 1,19 € incl. BTW

26 € basic internet
http://telenet.be/nl/internet/basic-internet
vergeet wel niet al de installatie+activatiekost! idem bij bgc met instapformules....

15.35 € tv/maand (digitaal) telenet

http://telenet.be/nl/alles-in-een/basic ... igitale-tv
eenmalige kost: 30 € (+ evt. installatiekost?)
activering op netwerk: 50 €
20 € online korting
41,35 €/maand (+ huur decoder, beter 1 2dehands digicorder AD2100-2200 kopen aan +/- 120 €), na 1 jaar afbetaald.
incl. yelotv, wifi hotspots, goede helpdesk,...

niet goedkoper dan basic los + tv nemen....

http://telenet.be/nl/alles-in-een/whop
54.15 €/maand
60/5 (meer of voldoende voor U)
gratis bellen na 16 u. en weekend (ook gsm europa vs/canada!) + backuplijn mocht OVH niet werken :-D
Yelotv, Triing, wifi hotspots,...digitale tv,....

Nu tijdelijk (gebeurt niet veel bij whop, wel bij whoppa!) gratis installatie t.w.v. 85 € + 50 € activatie incl. en 20 € online korting)

evt. na 1 jaar downgraden naar enkel basic internet + tv? ondertussen heb je installatie+activatiekost uitgespaard.... :-D

als je VDSL kan krijgen, stap naar belgacomcenter, en stel de vraag dat je wilt overstappen, als je VDSL2 hebt, met minstens 30/3, zoniet telenet....

toch niet meer van deze tijd met uw snelheid, en dommel helpdesk is onbestaande....bij telenet bel je gewoon bij probleem. Ik heb goede ervaringen in 3 maanden.

OVH: 0,026 €/min. naar gsm BE

binnenbekabeling doet telenet ook niet hoor....moet je elektricien voor vragen....met goede 802 AC wifi router (fritzbox 7490 :-D ) heb je die binnenbekabeling niet meer nodig...(zeker bij basic internet)
rik1
Starter Plus
Starter Plus

Sorry hoor Satsurfer, ik probeer te snappen wat je boodschap is, maar kom er niet uit :

telenet is geen optie : voip werkt niet, en telefoon bij telenet is te duur, digitale tv interesseert me niet

je schrijft "als je VDSL kan krijgen, stap naar belgacomcenter, en stel de vraag dat je wilt overstappen, als je VDSL2 hebt, met minstens 30/3, zoniet telenet....", maar wat bedoel je daar mee ? Volgens raf1 is VDSL2 beschikbaar ...

het huidige probleem ligt niet aan de binnenbekabeling : zoals reeds gezegd zijn de snelheden identiek met modem en pc aan de eerste belgacom-aftakdoos ...
raf1
Elite Poster
Elite Poster

rik1 schreef:als ik dan bel met belgacom krijg ik te horen dat er iets fout is met mijn binnenbekabeling, en dat ze de Data Rate op 1.1 Mbps zetten om de verbinding stabiel te houden ...
ik vrees dat ik een déjà vu heb !
Het is technisch onmogelijk dat een VDSL2-verbinding wordt teruggeschakeld naar 1,1 Mbps. Het laagste repair-profiel is nog steeds 7 Mbps, maar bij de installatie krijg je sowieso het beloofde provisioning-profiel, in jouw geval 20/2 Mbps. Na 10 dagen probleemloos online kan dat nog verhoogd worden naar 25/2 Mbps.
rik1 schreef:het huidige probleem ligt niet aan de binnenbekabeling
Klopt, het huidige probleem is eigenlijk geen technisch probleem, het is een eigenschap van het ADSL-signaal op 2460 meter afstand.
rik1
Starter Plus
Starter Plus

Ik heb de website van proximus even geraadpleegd : ik kan daar niet aanuit, vraag me af wie wel ?
nergens een woord te vinden over VDSL ??? bieden zij dat wel aan eigenlijk ?
ook nergens uitleg of je een vast telefoonabonnement nodig hebt of niet, en of je dat dan apart moet betalen ???
ben er altijd vanuit gegaan dat internet bij proximus 20.99 kost voor de telefoonlijn + 25.50 voor het internetabonnement = 46.49/maand
belachelijk veel natuurlijk, dus nooit verder bekeken, maar is dat nu wel correct ?
volgens raf1 betaal ik dus enkel die 25.50 : "Aan jou nu de keuze: Telenet of een VDSL2-lijn van Proximus voor 25,50 euro/maand nemen : De Discovery-telefoonlijn behoud je best tot de nieuwe internetverbinding operationeel is. Daarna kan je een nummeroverdracht aanvragen bij OVH en wordt de Discovery-lijn automatisch stopgezet terwijl je internetverbinding behouden blijft en je vertrouwde telefoonnummer aan je OVH-account gekoppeld wordt."
Maar als ik geen aangesloten telefoonlijn meer heb, hoe werkt dat dan ? draadloos ?
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

rik1 schreef:telenet is geen optie : voip werkt niet, en telefoon bij telenet is te duur, digitale tv interesseert me niet
waarom werkt voip niet bij telenet? Ik heb voip met TELENET (3 maand nu) met modem only voor probleemloos bellen.

Tja, je betaalt evenveel voor digitale tv als voor analoge tv. Je kan evt. 'tv-met een kaartje' voor 69 € en dan heb je alle zenders in HD, opnemen,....
rik1 schreef:Volgens raf1 is VDSL2 beschikbaar ...
ewel, neem dan VDSL2 hé....zucht....

Ik denk in jouw geval zou je beter een bedrijf nemen die je service biedt en je helpt bij vragen! eigenlijk ben je wat kamikaze aan het spelen, als je totaal het ene van het andere niet kan onderscheiden. Wat ga je doen als OVH plots niet werkt? Hier stap per stap uitleg vragen hoe je OVH moet bereiken, en graag nog een vertaler naar het Frans? :cry:

I rest my case
raf1
Elite Poster
Elite Poster

rik1 schreef:nergens een woord te vinden over VDSL ??? bieden zij dat wel aan eigenlijk ?
VDSL2 is de onderliggende technologie, dit wordt alleen aangehaald als het over technische dingen gaat zoals modems: http://www.proximus.be/nl/id_search-pri ... ml?q=vdsl2

rik1 schreef:ook nergens uitleg of je een vast telefoonabonnement nodig hebt of niet, en of je dat dan apart moet betalen ???
Als je verder klikt, krijg je een gestandaardiseerde informatiefiche waarop je duidelijk ziet wat het kost: http://www.proximus.be/dms/cdn/sites/ip ... art_nl.pdf (http://www.proximus.be/nl/id_cr_infofic ... iches.html)
rik1 schreef:ben er altijd vanuit gegaan dat internet bij proximus 20.99 kost voor de telefoonlijn + 25.50 voor het internetabonnement = 46.49/maand
belachelijk veel natuurlijk, dus nooit verder bekeken, maar is dat nu wel correct ?
Neen, die 20.99 euro betreft een telefoonabonnement, niet de fysieke lijn. Logischerwijs is een telefoonabonnement niet noodzakelijk om te kunnen internetten.
rik1 schreef:Maar als ik geen aangesloten telefoonlijn meer heb, hoe werkt dat dan ? draadloos ?
Je hebt nog steeds een aangesloten koperdraad, maar er zal uiteindelijk geen telefoonsignaal meer aanwezig zijn, alleen een VDSL2-signaal. In vakjargon heet zo'n koperdraad "raw copper".
heist_175
Moderator
Moderator

Om te kunnen internetten heb je enkel Belgacom Internet Start nodig, zoals gezegd €25,50.
De optie "raw copper", wat betekent dat je geen telefoonlijn hebt, zit er al standaard bij. Bij andere DSL providers moet je die optie nog nemen, wat een meerkost is.
rik1
Starter Plus
Starter Plus

Ik had nog een belangrijke vraag : ik wil uiteraard niet zonder internet vallen. Vandaar dat ik overweeg om
1. voorlopig de bestaande discovery line van belgacom te behouden en ook het internet abonnement bij dommel, en
2. VDSL2 te laten activeren.
Kan ik dan de nieuwe modem installeren, maar ook de oude laten staan zodat ik op één pc internet ontvang via dommel, en op een andere pc via proximus en VDSL2 ?
Zodat ik pas volledig overschakel nadat ik zeker weet dat alles goed werkt via VDSL2 ?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

rik1 schreef:Kan ik dan de nieuwe modem installeren, maar ook de oude laten staan zodat ik op één pc internet ontvang via dommel, en op een andere pc via proximus en VDSL2 ?
Neen, dat is in jouw geval onmogelijk omdat er slechts één rechtstreeks koperpaar beschikbaar is. (leid ik af uit de informatie die je via http://www.lijntest.be hebt opgevraagd)
Als Proximus de VDSL2-verbinding wil activeren zullen ze het ADSL-signaal van Dommel noodgedwongen moeten onderbreken.

Je moet dus ook duidelijk bij de bestelling aangeven dat je toestemming geeft aan Proximus om je huidige Dommel-internetverbinding om te zetten naar Proximus.

Let wel op dat je zelf nog een e-mail naar Dommel moet sturen om je abonnement op te zeggen, anders blijft Dommel facturen sturen. Vermeld duidelijk de datum waarop jouw Dommel-abonnement moet stopgezet worden, zodat je geen dag te veel betaalt. Als je heel voorzichtig bent, dan stuur je die e-mail vanaf jouw vers geïnstalleerde Proximus-verbinding en vermeld je de volgende dag als opzegdatum.

Met bovenstaand scenario is de kans dat je dagenlang geen internet hebt bijna uitgesloten. Alleen tijdens de installatie zal je een paar minuten zonder internet vallen.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 57 keer
Provider

Rik1, VOIP en meer bepaald OVH werkt trouwens perfect samen met een modem all-in-one van Telenet.
Ik heb 2 weken geleden de stap gewaagd naar OVH en mijn Gigaset werkt perfect! :-D

Dat is al alvast geen reden om Telenet af te zweren, maar Proximus via VDSL ook niet natuurlijk.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Digitale tv interesseert Rik1 niet, ondanks het feit dat hij hier evenveel zou voor betalen als vr analogetv, meer zenders krijgt en vooral Hdzenders en extra diensten. Nog niet gesproken van yelotv, wifihotspots,... voor 41 eur +/- zou aan zijn verzuchtingen een antwoord geboden worden (goedkoper dan wat hij nu betaalt!), want belgacom kan hem niet afdoende helpen. Hij woont ook te ver vd centrale. Ik denk dat mijnheer rik1 beter een 'all in one pakket' neemt die hem de garantie biedt dat alles probleemloos werkt, en het voor hem installeert, Zeker nt als je de technische know-how niet in huis hebt. Just My2cents ;-)

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
rik1
Starter Plus
Starter Plus

Beste satsurfer
Ik dacht een site gevonden te hebben waar mensen met meer kennis en ervaring proberen om mensen met minder kennis te helpen het bos door de bomen te zien. En gelukkig is dat ook zo : ik ben als complete leek aan een avontuur in de voip begonnen en de mensen hier hebben me bereidwillig op weg geholpen, en kijk waar ik nu sta : ik bel zo goed als gratis met een technologie waar ik tot voor enkele weken nog nooit van gehoord had. Dat ik nu twijfel om telenet met 'modem all in one' te nemen lijkt me logisch : alle posts, behalve de meest recente van Nicopara, raden mij dit af. En weeral ben ik door jullie vooruit geholpen want ik wist absoluut niet dat het mogelijk was om bij proximus alleen internet te bestellen zonder voor een vaste lijn te betalen. Voor al deze hulp : MIJN OPRECHTE DANK !
Maar om nu, zoals u doet, "mijnheer satsurfer", de man te spelen in plaats van de bal en mij uit te lachen omdat "digitale tv mij niet interesseert" of omdat ik de technische know-how niet in huis heb (daarom ben ik hier, hallo !), dat vind ik er ver over en zeker niet op zijn plaats op deze uitstekende site.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”