Tja bij mijn oudjes staat er twee wagens:
- volvo v40 (beestje van 13 jaar oud). beetje te groot geworden voor hun 2, maar destijds gekocht om mijn vader naar het werk te brengen (Gent, 13km verder), mij af te zetten op mijn school (ook Gent, 2km verder dan mijn pa zn werk...maar dat ging ik te voet), mn broer af te zetten op school (Sint Denijs Westrem, 9km van huis) en daarna ging zij gaan werken met deze wagen (job waarin je van het ene huishouden naar het andere moet rijden). Daar we met deze wagen ook op reis gingen (Italie, Frankrijk, Spanje) was dit dus een ideale wagen destijds. Maar tis te zot om hem nu weg te doen, en een nieuwe te kopen daar deze wagen erg zuinig is!
- volvo 340DL (benzine, 24 jaar oud) : beestje dat mijn vader 5 jaar geleden voor 500 euro heeft gekocht met eigenlijk maar één doel : het heen- en terug rijden naar zijn bijbaantje (begrafenisondernemer) als mijn ma weg is met de v40. Het onderhoud aan deze wagen kan je makkelijk zelf doen, alsook het wisselen van zaken. Is beetje zoals spelen met Lego Technic
Eén van de twee wagens zal waarschijnlijk weg gaan als mijn ma met pensioen gaat, maar zo zie je dat oude auto's zeker nog kunnen dienen! Ook al worden ze vaak snel afgeschreven als milieuvervuilend etc!
Dus eigenlijk is Tim zijn conclusie zeker niet slecht! Wij hebben in februari meegedaan met de Carbage Run in Tim zijn oude mercedes (24/25 jaar oud?) met 4 volwassen personen en dakkoffer...en dat ging prima, in tegenstelling tot nieuwere wagens!
Consuminderen...één van de woorden die weer "hip" zijn en niet eens in een woordenboek staan... Jouw hobby is spelen met het verbruik van jouw rekening... Jouw verbruik zo min mogelijk krijgen. Mijn hobby is zowat het tegengestelde : ik probeer niet mijn factuur tot het maximum te krijgen maar tja zowat alle hobby's van mij en mijn vriendin verbruiken stroom... Dus in mijn geval maakt "consuminderen" (wat een f*cking woord) wel ongelukkig. Ik zou plots de helft van mijn hobby's niet meer kunnen uitvoeren. Gaande van vliegen met de ArDrone, over tv/dvd kijken naar wat op de pc zitten. Ook mijn vriendin, die graag kookt, zou haar hobby niet meer kunnen uitvoeren dus. Zo zie je maar dat véél dingen rechtstreeks of onrechtstreeks gekoppeld zijn aan elektriciteit. Ik probeer mijn rekening binnen de perken te houden door bvb spaarlampen en led-lampen te gebruiken. En de warmte die de servers hier genereren gebruiken we overdag voor het huis te warmen (er is niemand thuis, dus gewoon de deuren open laten en continue 18 tot 20 graden) om maar een dom voorbeeld te geven. Maar ik ga me niet iets gaan ontzeggen zodat ik geen stroom zou verbruiken hoor!