http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=1C3ODA4J

BRUGGE - De rechtbank heeft een deskundige aangesteld die moet uitpluizen wie precies de verantwoordelijkheid draagt voor de doorboorde glasvezelkabel die eind februari de stedelijke internetverbinding platlegde.
Ook het gratis netwerk Zapfi viel toen uit.
Op 29februari werd bij graafwerken langs de Havenstraat een hoofdkabel van het Brugse glasvezelnetwerk doorgetrokken. Het ongeval zorgde ervoor dat de Brugse stadsdiensten een hele tijd zonder internet en telefonie zaten.
Ook het gratis draadloze internet Zapfi viel enkele dagen uit. Om uit te maken wie precies verantwoordelijke is voor het ongeval heeft de stad Brugge, via een juridische procedure in kort geding, een deskundige aangesteld om de zaak ter plaatse te bekijken.
Expertiseverslag
Het expertiseverslag moet binnen de zes maanden rond zijn. 'Op basis van dit verslag kan nagegaan worden wie precies in de fout ging en op wie we de schade kunnen verhalen', zegt schepen van Informatica Hilde Decleer (CD&V). 'Hoe groot die schade is, moet nog begroot worden. Het expertiseverslag kan later als advies gebruikt worden bij een eventuele procedure voor de rechtbank van eerste aanleg. Al hoeft het natuurlijk zover niet te komen. Een minnelijke schikking met de veroorzaker van de schade behoort ook tot de mogelijkheden. We willen zo snel mogelijk duidelijkheid zodat we de kapotte kabel kunnen herstellen. Intussen werd werk gemaakt van een tussenoplossing.'
Het ongeval vond plaats bij het uitgraven van funderingen voor de bouw van een krantenwinkel en een woning. 'De graafwerken waren volledig op privaat terrein', klinkt het bij de aannemer. 'Ze werden uitgevoerd door een onderaannemer die onmogelijk kon weten dat die kabel er lag. Volgens de plannen die we achteraf te zien kregen, moest die kabel zestig centimeter onder het voetpad -op het openbaar domein dus- liggen. Dus zelfs als we op voorhand die plannen hadden gehad, zou het ongeval toch gebeurd zijn. Ons kan niets verweten worden.' Naast de aannemer en de onderaannemer, werden ook de architect en de bouwheer van het pand gedagvaard. Ook de firma die de glasvezelkabel plaatste, werd gedagvaard.
Imagoschade
De firma Zapfi kwam als medeschadelijder vrijwillig tussen in de zaak. 'Onze gebruikers hebben een tijd niet van onze diensten gebruik kunnen maken', zegt Gery Pollet van Zapfi. 'Door tussen te komen in deze zaak dekken we ons preventief in tegen een eventuele boete die de stad ons kan opleggen omdat we een tijdlang geen diensten konden garanderen. Zapfi heeft door dit incident ook heel wat imagoschade geleden.'