Pagina 85 van 85

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 28 okt 2025, 11:33
door Dizzy
Klopt, de meeste mensen weten niet hoe dat werkt en zeker niet in een noodsituatie waarbij er stress is of gewoon zelfs geen bewustzijn. Daarom is het net goed dat men de producenten verplicht om de meest veilige optie standaard te voorzien.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 28 okt 2025, 11:55
door ivob
Kan.
Een andere mogelijkheid is wanneer je een auto kiest/koopt er in de eerste plaats al zelf voor te zorgen van de geboden mogelijkheden gebruik te maken en te kiezen voor een auto die (standaard) met deze opties is uitgerust.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 28 okt 2025, 11:59
door Dizzy
Dat zal niet de optie zijn die het meest gepromoot wordt :)

Mensen denken bij de aankoop van een wagen zelden aan de dag dat ze hem in de prak rijden :)

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 28 okt 2025, 12:05
door mipa
ivob schreef: 1 dag geleden Vandaar dat nog meer spullen aan boord verplichten ook weinig zin heeft. De meesten hebben geen idee hoe ze in een crisissituatie moeten reageren. Alleen al kalm blijven en doordacht handelen lukt de meesten niet.

En dat is van toepassing op zowel EV-rijders als non EV-rijders
Niet altijd:

“Je kan je natuurlijk afvragen of een brandblusser in een elektrische wagen nog zin heeft”
Dominic Knapen - Brandweercommandant zone Oost


https://www.nieuwsblad.be/binnenland/el ... 7835.html?

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 28 okt 2025, 12:16
door ivob
Off topic maar denk je nu echt dat dat brandblussertje in een auto met benzinemotor wel in staat is om een brandende benzinetank te doven?

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 28 okt 2025, 15:33
door Dizzy
Duitsland stuwt verkoop elektrische wagens in Europa omhoog

Het herstel van de autoverkoop in Europa houdt aan. Duitsland, België en Nederland zijn verantwoordelijk voor twee derde van het aantal nieuw geregistreerde elektrische wagens. Vooral Chinese bedrijven profiteren.

De autoverkoop in Europa blijft zich verder herstellen. Voor de derde maand op rij telt de Europese koepel van autoconstructeurs ACEA een stijgende verkoop. In september zijn maar liefst 10% meer wagens verkocht dan in dezelfde maand een jaar geleden.

De verkoop van brandstofmotoren zakt verder weg, tot 37% van de totale verkoop, tegenover 46,8% in dezelfde periode in 2024. De terugval was het grootst in Frankrijk (-32,8%) en Duitsland (-23,5%).

3 landen trekken de verkoop van elektrische wagens in Europa: België (12,4% meerverkoop), Nederland (plus 3,9%) en Duitsland (plus 38,3%). Samen zijn ze verantwoordelijk voor twee derde van alle nieuw geregistreerde stekkerwagens in de EU. Vooral de versnelling in Duitsland valt daarbij op. Nadat het land jaren had gepionierd met elektrificatie van het wagenpark, kende de verkoop van stekkerwagens een diepe val na de afschaffing in 2023, om budgettaire redenen, van de genereuze aankoopsubsidie.

Waarnemers zien 3 redenen voor het flinke herstel van de markt in Duitsland. Duitse automerken hebben nieuwe modellen gelanceerd, de prijskloof tussen elektrische en brandstofmotoren verkleint, en de oplopende Europese boetes voor excessieve CO2-uitstoot nopen de autoconstructeurs om bedrijven forse kortingen toe te staan bij leasing of aankoop van elektrische modellen. Bedrijfsaankopen vormen twee derde van de markt in Duitsland.

Ook in België betekent de fiscale bevoordeling van elektrische bedrijfswagens een enorme stimulans voor de vergroening van de vloot. Vandaag is één op drie nieuwe wagens in ons land volledig elektrisch. Eén op vijf is hybride.

Zoomen we in op de verschillende merken, dan zijn van de Europese autoconstructeurs Volkswagen (+4,8% verkoop), Renault (+6,6%) en BMW (+6%) de winnaars van de aantrekkende automarkt. Stellantis (-7,2%) kan niet profiteren, de Aziaten Toyota (-5,1%) en Hyundai (-4,5%) evenmin. De grote verliezer is Tesla van Elon Musk, dat de verkoop in Europa met maar liefst 38,7 procent zag instorten, tot 111.328 verkochte wagens in de eerste negen maanden van dit jaar, tegenover 181.572 in dezelfde periode vorig jaar.

Het zijn vooral de Chinese merken die snel doorbreken. BYD zag de verkoop in de EU met 250% stijgen, van 23.216 wagens tot 80.807. Het Chinese SAIC Motor, moederbedrijf van de merken Maxus en GM, verkocht de eerste negen maanden 155.055 wagens, een toename van +37%. De grootste autoverkoper in de EU blijft wel met voorsprong VW Group, dat 2.213.854 auto’s aan de klant bracht.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 28 okt 2025, 15:39
door Vaganzza
Ik moet toch zelf bekennen dat ik de nieuwe Y (juniper versie) meer en meer op de baan zie rijden. In september was dit trouwens terug de best verkochte EV: Tesla Model Y slaat terug: best verkochte auto van september

Ze blijven maar op Tesla bashen in de pers, maar buiten de escapades van Musk (die al bijna vergeten zijn bij de meesten) zal de Y opnieuw een bestseller zijn in de laatste helft van dit jaar en hoogstwaarschijnlijk ook de volgende jaren!

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 28 okt 2025, 15:45
door Dizzy
Dat kan mede liggen aan de opkomst van extreem rechts, daar zitten ook nog wel wat hitlerfans tussen :)

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 28 okt 2025, 15:47
door mgo72
En die waren in de zomermaanden op kamp in Benidorm?

Sent from my Pixel 5 using Tapatalk


Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 28 okt 2025, 15:55
door Vaganzza
Dizzy schreef: 22 uren geleden Dat kan mede liggen aan de opkomst van extreem rechts, daar zitten ook nog wel wat hitlerfans tussen :)
Extreem rechts en EV? Meestal gaat dat ook al niet samen :angel:

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 28 okt 2025, 16:00
door mgo72
Aaah daarom dat den Elon robot taxi’s wil hebben.

Dat zijn dan Uber-Vehicles. UV dus.

Straf eigenlijk hoe sommige topics hier toch kunnen uitglijden. ( je ik doe ook mee)

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 28 okt 2025, 17:38
door Joop
Het domste wat ooit verspreid is, wanneer je te water gaat, je auto laten vollopen alvorens de deuren proberen te openen.
Het is al duizend maal aangetoond dat je dan zo goed als zeker om zeep gaat.
Meteen ramen en deuren openen en wegwezen....toch doen velen dit niet.

Toegevoegd na 5 minuten 19 seconden:
Dizzy schreef: 22 uren geleden Ook in België betekent de fiscale bevoordeling van elektrische bedrijfswagens een enorme stimulans voor de vergroening van de vloot. Vandaag is één op drie nieuwe wagens in ons land volledig elektrisch. Eén op vijf is hybride.
Ja leuk, maar ze worden wel geladen met gas/kolen/nucleair in de meeste gevallen. Verder zijn hybride niet groen en zeker niet zuiniger dan Benzine en Diesels omdat veel mensen ze niet opladen. Om te zwijgen over de milieuvervuiling bij het maken van batterijen die ze overigens niet recyclen en gewoon dumpen in Afrika.
Er is niets groen aan EV of Hybride. Een motorblok smelt je gewoon om tot een nieuw motorblok. Een loodaccu kan je volledig recyclen tot een nieuwe. Lithium batterijen kan je niks mee en worden gewoon gedumpt.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 28 okt 2025, 19:48
door R2D2
Joop schreef: 20 uren geleden Een loodaccu kan je volledig recyclen tot een nieuwe. Lithium batterijen kan je niks mee en worden gewoon gedumpt.
Als je zoiets beweert ben je ofwel niet goed op de hoogte of probeer je met fake argumenten één of andere agenda te verdedigen.
Lithium is een kostbaar goed dat wel herwonnen wordt, samen met kobalt, nikkel en grafiet.
Op dit moment is er zelfs een overcapaciteit wat herwinning ervan betreft. Dat komt voornamelijk omdat die autobatterijen langer meegaan dan eerder voorzien en omdat de cellen uit die autobatterijen nog bruikbaar zijn in andere toepassingen: energieopslag voor zonneparken,
thuisbatterijen of noodbatterijen.
Bovendien is er ook de EU Battery Regulation 2023. Dat bepaalt vanaf 2027: 50% van lithium, en 90% van kobalt, koper en nikkel uit een batterij pack moeten worden teruggewonnen; en vanaf 2031: 80% voor lithium en 95% voor kobalt, koper en nikkel.

Da's heel wat anders dan dumpen.

Als je een mening hebt over EV, dan is het jammer dat je die vormt op basis van verkeerde info.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 28 okt 2025, 21:05
door duizend
johan.devos schreef: 1 dag geleden Als de crashsensoren een ongeval detecteren en airbags activeren is er nog stroom en worden de deursloten automatisch ontgrendeld. Na de crash is er vaak geen stroom meer door een defecte batterij en komen de klinken niet meer naar buiten.
En het automatisch uitklappen van de klinken na de crash is dan te moeilijk of wat ? :nono:

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 28 okt 2025, 21:09
door Joop
Moet je toch eens de beurs gaan volgen waar bedrijven er mee bezig zijn:

https://energie-aandelen.nl/post/top-5-lithium-aandeln

Lithium kost helemaal niks. De prijs om te recyclen ligt veel te hoog om het te doen. Men koopt gewoon koper om iets te noemen van sloper, waar nog altijd criminelen veel verdienen aan het knippen van leidingen. Geloof je nu echt zelf dat de EU recycling gaat checken?

Ik geef je een goede raad, ga investeren in groene/duurzame meuk....de hoeveelheid geld die je gaat verliezen is enorm....geen enkel duurzaam bedrijf maakt winst (zonder subsidies), niet 1.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 28 okt 2025, 21:15
door ivob
Dit is een topic gericht "aan de EV-rijders".
Bij mijn weten niet aan de "anti EV rijders" noch aan investeerders in wat dan ook.

Een auto privé aankopen is - op de dure spreekwoordelijke uitzonderingen na - trouwens zowat de slechtste investering die je kan doen. Je maakt er geen winst mee en het waardeverlies loopt al de dag dat je bij de dealer ermee wegrijdt. En dat is van toepassing op elke auto ongeacht de aandrijving.

Geen probleem met wie pro brandstofauto en andere fossiele meuk is.
Maar richt dan een topic op dat gaat over de constructieve pro's en voordelen van fossiel ipv een topic over EV's met een combinatie van FUD, halve waarheden en hele leugens te vervuilen.

Off topic weetje, de laatste kolencentrale in België werd al in 2016 gesloten. :roll:

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 29 okt 2025, 00:26
door johan.devos
duizend schreef: 17 uren geleden
johan.devos schreef: 1 dag geleden Als de crashsensoren een ongeval detecteren en airbags activeren is er nog stroom en worden de deursloten automatisch ontgrendeld. Na de crash is er vaak geen stroom meer door een defecte batterij en komen de klinken niet meer naar buiten.
En het automatisch uitklappen van de klinken na de crash is dan te moeilijk of wat ? :nono:
Ja.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 29 okt 2025, 08:28
door ivob
Ja?
Nogmaals heeft maar weinig met EV's an sich te maken maar is afhankelijk van merk en type van de auto en niet van het type brandstof.
Zelfs zonder stroom/sleutel kan ik de verzonken klinken van mijn EV manueel en met één vinger naar buiten duwen.
En net zoals bij een brandstofauto werkt de centrale vergrendeling van een EV (of toch de meeste EV's) op de 12V batterij en stelt er zich bij een ongeluk hetzelfde mogelijke probleem.
En ongeacht de aandrijving van de auto zullen de meeste mensen die aanwezig zijn niet ter hulp komen en de weinigen die dat wel doen op dezelfde manier dienen te reageren.
Voor de hulpdiensten ook al geen probleem want die zijn getraind en hebben het nodige materiaal bij om in zo'n situaties adequaat te reageren.

Dus nogmaals, wat is in deze het specifieke probleem gericht "Aan de EV rijders....."?
Er zijn ook genoeg auto's met een verbrandingsmotor die voorzien zijn van de nodige electronica en rijhulpsystemen, verzonken deurgrepen, een 12V batterij, centrale deurvergrendeling,......
Dat is niet uniek voor een EV.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 29 okt 2025, 08:52
door Dizzy
Joop schreef: 20 uren geleden Ja leuk, maar ze worden wel geladen met gas/kolen/nucleair in de meeste gevallen. Verder zijn hybride niet groen en zeker niet zuiniger dan Benzine en Diesels omdat veel mensen ze niet opladen. Om te zwijgen over de milieuvervuiling bij het maken van batterijen die ze overigens niet recyclen en gewoon dumpen in Afrika.
Er is niets groen aan EV of Hybride. Een motorblok smelt je gewoon om tot een nieuw motorblok. Een loodaccu kan je volledig recyclen tot een nieuwe. Lithium batterijen kan je niks mee en worden gewoon gedumpt.
Onjuist, EV's kunnen net geladen worden met eigen geproduceerde energie, probeer dat eens met een ICE, die worden ALTIJD volgetankt met fossiele brandstof :)

Hybrides zijn inderdaad niet de beste keuze als groen je criterium is maar het gaat hier dus om EV's.

De milieuvervuiling door fossiele brandstof en de winning ervan vergeten we maar even.

Het recyclen van batterijen, die ook nog bruikbaar zijn na gebruik als wagenbatterij, zal enkel toenemen naarmate de EV's ook toenemen.

Er komt een verplichting dat vanaf 2025–2030 alle producenten batterijen moeten inzamelen en recycleren met minimumpercentages herwinning.

Ook in de VS & China bouwt men grootschalige recyclagefabrieken. Tesla, CATL en Redwood Materials doen dit op industriële schaal.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 29 okt 2025, 09:52
door johan.devos
ivob schreef: 5 uren geleden Ja?
Nogmaals heeft maar weinig met EV's an sich te maken maar is afhankelijk van merk en type van de auto en niet van het type brandstof.
Volledig akkoord maar daar voor EV's de aerodynamica opeens heel belangrijk werd is men dit hoofdzakelijk gaan toepassen op recente EV's maar zeker niet alle.
De opvallendste regel is dat ze volledig toegankelijk en functioneel moeten blijven wanneer de auto alle stroom verliest, bijvoorbeeld na een ongeval. Bovendien moet de ontgrendeling mechanisch gebeuren, waardoor ook bepaalde auto’s in het vizier komen die niet noodzakelijk verzonken deurgrepen hebben maar wel elektrisch bediende exemplaren.
Het gaat dus niet enkel om elektrisch verzonken deurgrepen en dan komen opeens heel wat niet EV's op de lijst.

Enfin, genoeg off topic ik stop hierover.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 29 okt 2025, 10:13
door ivob
Aerodynamica is voor een EV niet belangrijker dan voor om het even welke auto.
Integendeel. Een electromotor gaat tig keer efficiënter om met energie dan een brandstofauto.

Technisch is er ook geen enkel probleem om verzonken deurgrepen mechanisch en zonder elektriciteit naar buiten te laten komen noch een combinatie van de twee systemen.
Dat is dus niet inherent aan de aandrijving van het voertuig maar louter een keuze van de fabrikant.