Maakt het nu verschil of het een federale hand of een gewestelijkt hand is die in je geldbuidel klauwt ....via de respectievelijke parijleidingen voeren ze toch hun partijlijn uit ...behalve in hun eigen politici buidel
Aan de EV rijders ...
- Matt555
- Elite Poster

- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 198 keer
- Bedankt: 50 keer
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
-
tom35
- Elite Poster

- Berichten: 918
- Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 68 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Bwa maar daar maak ik me geen illusies over, vaa voor de lease wagen zal omhoog gaan, benzine die momenteel veel goedkoper is dan de buurlanden zal omhoog gaan.. er wordt zelfs al gezegd dat vakantiejobs ook sz zekerheid moeten gaan betalen... we gaan diep id buidel moeten tasten..
Links wilt niet dat er geraakt wordt ad sociale zekerheid dus federaal blijft er dan ni veel over behalve belasting verhogen...
Tom
Links wilt niet dat er geraakt wordt ad sociale zekerheid dus federaal blijft er dan ni veel over behalve belasting verhogen...
Tom
-
ivob
- Elite Poster

- Berichten: 6872
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 800 keer
- Bedankt: 353 keer
- Recent bedankt: 5 keer
In een topic dat specifiek over (elektrisch) vervoer gaat maakt dat wel degelijk verschil.Matt555 schreef: 2 weken geleden Maakt het nu verschil of het een federale hand of een gewestelijkt hand is die in je geldbuidel klauwt ....via de respectievelijke parijleidingen voeren ze toch hun partijlijn uit ...behalve in hun eigen politici buidel
En het maakt ook verschil uit over welke geldbuidel je precies beschikt.
On topic rij ik nog altijd met een elektrische salarisauto en wordt mijn ruimhartig gesubsidieerde zonnestroom bovendien nog eens ruim extra vergoed om deze in de accu van de EV te laden.
Met dubbel dank aan respectievelijk de federale en gewestelijke politci.
In ieder systeem van "herverdeling" heb je nu eenmaal netto betalers en netto ontvangers.
Het geld dat uit iemands geldbuidel gehaald wordt gaat dus niet alleen naar de politici maar eveneens naar de burgers die netto ontvanger binnen hetzelfde systeem zijn.
Voor wie o.a. "gefrustreerd" is met wat er met het "geklauw" uit de geldbuidel gebeurt is er hier zelfs een specifiek topic ingericht.
Gezien de meeste EV rijders - onderwerp van dit topic - grotendeels salarisrijders zijn lijkt het me niet dat ze in het verleden noch het heden aan de verkeerde kant van de herverdeling staan. En voor wie dat wel vindt, je kan altijd afstand doen van de nadelen verbonden aan een elektrische salarisauto.
En diegenen die niet met een salarisauto rijden en niet van dat federaal voordeel kunnen genieten doch ervoor gekozen hebben te wonen in het Vlaamse gewest en niet lagen te slapen hadden recent zelfs de kans netto tot 5000 € mee te graaien uit de Vlaamse kas van herverdeling.
Kansen genoeg dus om van een netto betaler te evolueren tot een netto ontvanger.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster

- Berichten: 12955
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 612 keer
- Bedankt: 738 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ook op regionaal gebied is er geen geld teveel. Men is dus ook daar op zoek naar geld.
Vandaag worden de regionale luchthavens genoemd als mogelijke piste want de vraag waarom wij 4 regionale luchthavens nodig hebben waarvan geen enkele rendabel is, is moeilijk te beantwoorden.
Wat wel een teken is van deze ingreep is dat men de (fiscale/financiële) voordelen van de EV afbouwt. Eens de vervanging daar zo goed als rond is, is er ook minder nood om deze te ondersteunen via salariswagens en kan de afbouw beginnen. Net zoals bij de pensioenen gaat men waarschijnlijk trapsgewijs te werk waarbij er telkens voorwaarden bij komen of deze verstrengd worden of minder voordelig. Jammer voor wie er momenteel gebruik van maakt, incl mezelf, maar wel logisch gezien de situatie.
Vandaag worden de regionale luchthavens genoemd als mogelijke piste want de vraag waarom wij 4 regionale luchthavens nodig hebben waarvan geen enkele rendabel is, is moeilijk te beantwoorden.
Wat wel een teken is van deze ingreep is dat men de (fiscale/financiële) voordelen van de EV afbouwt. Eens de vervanging daar zo goed als rond is, is er ook minder nood om deze te ondersteunen via salariswagens en kan de afbouw beginnen. Net zoals bij de pensioenen gaat men waarschijnlijk trapsgewijs te werk waarbij er telkens voorwaarden bij komen of deze verstrengd worden of minder voordelig. Jammer voor wie er momenteel gebruik van maakt, incl mezelf, maar wel logisch gezien de situatie.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
ivob
- Elite Poster

- Berichten: 6872
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 800 keer
- Bedankt: 353 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Er is helemaal niets "jammer" aan wie gebruik maakt van voorhanden zijnde voordelen.
Het is juist jammer voor wie blijft wachten tot de voordelen uitgefaseerd zijn en bijgevolg de voordelen weer volledig gemist heeft.
Zij die gebruik maakten van de kort lopende voordelen van de gewestelijke privé premie voor elektrisch rijden waren de silimmeren want gegoven is gegoven en ze kunnen nog jaren genieten van het verworven voordeel aan een goedkopere prijs.
Net zoals PV-bezitters, thuisaccu-bezitters, salarisrijders, gebruikers van isolatie- en verbouwpremies, een lagere BTW-voet, ....... gebruik maken van de voordelen wanneer ze beschikbaar zijn en niet blijven wachten op, ja wat eigenlijk?
Tot blijkt dat ze tot eigen frustratie weer achter het net zaten te vissen?
Wanneer één voordeel zijn beste tijd heeft gehad is het gewoon weer tijd om de transitie naar de volgende voordelen te maken. Daar moet je uiteraard wel zelf eerst iets voor doen.
Net daarom heb je een groep van initiatief nemende netto ontvangers en de steeds maar wachtende groep van netto betalers. Waarbij de netto betalers - zoals gewoonlijk - hun eigen gebrek aan initiatief weer als vanouds proberen door te schuiven naar de netto betalers. Wat dan weer leidt tot een groep gefrustreerden die ondergaan en een groep die zoveel mogelijk voordelen haalt uit het aangeboden systeem.
Het is juist jammer voor wie blijft wachten tot de voordelen uitgefaseerd zijn en bijgevolg de voordelen weer volledig gemist heeft.
Zij die gebruik maakten van de kort lopende voordelen van de gewestelijke privé premie voor elektrisch rijden waren de silimmeren want gegoven is gegoven en ze kunnen nog jaren genieten van het verworven voordeel aan een goedkopere prijs.
Net zoals PV-bezitters, thuisaccu-bezitters, salarisrijders, gebruikers van isolatie- en verbouwpremies, een lagere BTW-voet, ....... gebruik maken van de voordelen wanneer ze beschikbaar zijn en niet blijven wachten op, ja wat eigenlijk?
Tot blijkt dat ze tot eigen frustratie weer achter het net zaten te vissen?
Wanneer één voordeel zijn beste tijd heeft gehad is het gewoon weer tijd om de transitie naar de volgende voordelen te maken. Daar moet je uiteraard wel zelf eerst iets voor doen.
Net daarom heb je een groep van initiatief nemende netto ontvangers en de steeds maar wachtende groep van netto betalers. Waarbij de netto betalers - zoals gewoonlijk - hun eigen gebrek aan initiatief weer als vanouds proberen door te schuiven naar de netto betalers. Wat dan weer leidt tot een groep gefrustreerden die ondergaan en een groep die zoveel mogelijk voordelen haalt uit het aangeboden systeem.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster

- Berichten: 12955
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 612 keer
- Bedankt: 738 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Niet iedereen kan gebruik maken van dezelfde voordelen. Niet iedereen kan bvb een salariswagen krijgen en mocht dat wel zo zijn dan was het systeem al lang vastgelopen op zijn eigen limieten. Hetzelfde voor andere voordelen, als huurder ben je niets met zonnepanelen of isolatie en verbouwpremies.
Je kan uiteraard wel proberen de voordelen waar je wel aanspraak op kan maken te gebruiken. Wachten op anderen is daarvoor niet nodig maar netto betalers wat afzeiken omdat ze niet elk voordeel genieten is verkeerd. Het is trouwens ook onlogisch want indien we allemaal alle voordelen gebruiken zijn we allemaal netto ontvangers en wie gaat het dan betalen? Kortom, de theorie is ook maar dat, leuk in theorie en maar toepasbaar op sommigen en in sommige situaties.
Ik ben blij met de voordelen die ik heb en hoop dat ik er lang van kan genieten daarnaast gun anderen hun andere voordelen en heb ik begrip van wie deze voordelen mag betalen maar er niet van kan genieten. You win some, you lose some.
Je kan uiteraard wel proberen de voordelen waar je wel aanspraak op kan maken te gebruiken. Wachten op anderen is daarvoor niet nodig maar netto betalers wat afzeiken omdat ze niet elk voordeel genieten is verkeerd. Het is trouwens ook onlogisch want indien we allemaal alle voordelen gebruiken zijn we allemaal netto ontvangers en wie gaat het dan betalen? Kortom, de theorie is ook maar dat, leuk in theorie en maar toepasbaar op sommigen en in sommige situaties.
Ik ben blij met de voordelen die ik heb en hoop dat ik er lang van kan genieten daarnaast gun anderen hun andere voordelen en heb ik begrip van wie deze voordelen mag betalen maar er niet van kan genieten. You win some, you lose some.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
tom35
- Elite Poster

- Berichten: 918
- Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 68 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Euh,
ik heb als verhuurder niks voordeel aan de ramen met 3dubbel glas dat ik geplaatst heb bij de renovatie.
Ik heb als verhuurder van een appartement op het 5de niets aan de dakisolatie en renovatie die we gedaan hebben op het 11de verdiep (dak was nog altijd lekdicht).
ik heb als verhuurder er niks aan om die oude algemene cv ketel op mazout om te zetten naar gas...
Ik heb er niks aan als verhuurder om de waterekening die nu verdeeld wordt volgens quotiteiten gaan af te rekenen volgens nieuwe meters die ik als verhuurder mag betalen...
Maw, een huurder heeft best ook wat voordelen aan isolatie en dergelijke meer...
Tom
ik heb als verhuurder niks voordeel aan de ramen met 3dubbel glas dat ik geplaatst heb bij de renovatie.
Ik heb als verhuurder van een appartement op het 5de niets aan de dakisolatie en renovatie die we gedaan hebben op het 11de verdiep (dak was nog altijd lekdicht).
ik heb als verhuurder er niks aan om die oude algemene cv ketel op mazout om te zetten naar gas...
Ik heb er niks aan als verhuurder om de waterekening die nu verdeeld wordt volgens quotiteiten gaan af te rekenen volgens nieuwe meters die ik als verhuurder mag betalen...
Maw, een huurder heeft best ook wat voordelen aan isolatie en dergelijke meer...
Tom
- Dizzy
- Elite Poster

- Berichten: 12955
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 612 keer
- Bedankt: 738 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Dat is naast de kwestie, je hebt als huurder niet zelf de macht op dat te zetten in een huis dat niet van u is.
Trouwens als verhuurder heb je daar wel degelijk ook een voordeel bij want je kan meer huur vragen en je zal waarschijnlijk betere huurders krijgen.
Trouwens als verhuurder heb je daar wel degelijk ook een voordeel bij want je kan meer huur vragen en je zal waarschijnlijk betere huurders krijgen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Sasuke
- userbase crew

- Berichten: 5803
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 252 keer
- Bedankt: 555 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Nog altijd naast de kwestie ... maar een verhuurder mag niet zomaar, éénzijdig, de huurprijs verhogen in België ... als een verhuurder investeert om het woongenot te verhogen dan 'mag' dat. Maar "verplichte" energetische renovaties worden niet altijd toegelaten onder die noemer ... dus ik begrijp tom35 zijn frustratie wel. Je moet al eerst je huidige huurder buitenwerken om een hogere prijs van een nieuwe huurder te krijgen. En dat buitenwerken is ook niet zo eenvoudig ...
-
ivob
- Elite Poster

- Berichten: 6872
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 800 keer
- Bedankt: 353 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Correct.
In de praktijk maak je dan ook beter je eigen rekening ipv die van "iedereen".
Of je zou tot het groepje moeten behoren die zichzelf in woord beschouwen als de woordvoerder van "iedereen" maar zelf ook prioritair in daden in de eerste plaats voor eigen rekening handelen.
De kunst is dan ook als netto ontvanger te behoren tot de groep welke maximaal gebruik kan maken van de voordelen en die te laten betalen door het deel dat behoort tot de netto betalers.
Een systeem dat verkondigt dat iedereen van dezelfde voordelen moet kunnen genieten eindigt in de praktijk bijna altijd in heel grote voordelen voor een heel kleine groep en heel grote nadelen voor de overgrote meerderheid.
Ieder zijn eigen voorkeuren maar mijn voorkeur gaat uit naar een systeem waar ieder individu de vrijheid heeft om te kiezen aan welke kant van de herverdeling men wenst te staan. Met een kleine correctie voor de minderheid die zo ongelukkig zijn om mentaal en fysiek hun eigen lot niet (langer) in de hand te hebben.
Dat is iets totaal anders dan een ander een voordeel niet gunnen. Voordelen zijn voor iedereen beschikbaar. Maar niet iedereen grijpt de aangeboden kansen. Dat zijn dan doorgaans diegenen die de rekeningen van de anderen blijven betalen.
Het verschil tussen theoretisch gepreek en de stand van zaken in het gangbare dagelijkse leven. Het dagelijkse leven is doorspekt met the haves" en "the have nots". Andere keuzes, andere gevolgen.
On topic, zolang het voor mij voordeliger is een EV te rijden als salarisauto zal ik er gebruik van blijven maken. Dat een ander dat voordeel niet heeft en andere voordelen kiest maakt mijn rekening tenslotte niet.
En wanneer de voordelen verschuiven is het gewoon tijd om te herevalueren en mee op te schuiven naar de voordelen die de nieuwe situatie biedt.
Off topic, wie onroerend goed wil verhuren doet dat beter niet aan de onderkant van de markt maar aan de bovenzijde.
Minder werk, minder problemen en relatief hogere inkomsten.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- devilkin
- Administrator

- Berichten: 7211
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 1105 keer
- Bedankt: 708 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Graag on topic, en ook replies die een bijdrage hebben, ipv het zoveelste her-itereren wat al in andere topics is naar boven gekomen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Dizzy
- Elite Poster

- Berichten: 12955
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 612 keer
- Bedankt: 738 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Gelukkig is dit een forum waar we niet enkel over onszelf mogen spreken maar ook over algemenere dingen en situaties. Het gaat hier dus niet enkel over je eigen EV maar ook over het systeem erachter, dat is trouwens volledig on topic.
De discussie met ivob is inderdaad herhaling, ikke ikke ikke en de rest kan netto betalen.
De discussie met ivob is inderdaad herhaling, ikke ikke ikke en de rest kan netto betalen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Matt555
- Elite Poster

- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 198 keer
- Bedankt: 50 keer
Gaat het er dan toch van komen ....Salariswagens in het vizier ? Als dat gebeurt kan ook in de politiekers hun voorrechten geknipt worden en beginnen tabous te vallen ...Dizzy schreef: 2 weken geleden Wat wel een teken is van deze ingreep is dat men de (fiscale/financiële) voordelen van de EV afbouwt. Eens de vervanging daar zo goed als rond is, is er ook minder nood om deze te ondersteunen via salariswagens en kan de afbouw beginnen. Net zoals bij de pensioenen gaat men waarschijnlijk trapsgewijs te werk waarbij er telkens voorwaarden bij komen of deze verstrengd worden of minder voordelig. Jammer voor wie er momenteel gebruik van maakt, incl mezelf, maar wel logisch gezien de situatie.
“We moeten van Europa besparen op pensioenen en salariswagens. Maar over die laatste hoor je niemand”: politicoloog Sinardet analyseert de impasse
begroting
https://www.hln.be/binnenland/we-moeten ... a18836dab/
De regering De Wever moet tien miljard euro besparen. Waar ze dat geld gaat halen, daarover raken de vijf coalitiepartijen het maar niet eens. Naar aloude Belgische traditie verlopen de begrotingsonderhandelingen moeizaam en traag. “We maken het onszelf moeilijk”, zegt politicoloog Dave Sinardet (VUB).
Sander Van den Broecke
21 oktober 2025, 16:38Laatste update: 16:52
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
-
tom35
- Elite Poster

- Berichten: 918
- Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 68 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Die evs zullen de eerste 10j niet betaalbaar worden voor de gewone burger en tweedehands lusten ze die ook niet... Het is een uitspraak van een linkse prof die leuk alle maanden 10k loon vd staat binnen rijdt en daarna met een dik vet pensioen verder leeft maw hoe hypocriet kan je zijn..
Het is te hopen dat ze dan alles aanpakken...ook de eco cheques maaltijd cheques, de vette pensioenen vd ambtenaren, de ambtenaar die vlot een jaar en langer aan 100% loon ziek kan zijn, de sociale huurder met een Mercedes voor de deur...we kunnen nog even doorgaan natuurlijk..
Vergeet dan ook het mobiliteitsbudget niet he..want ook dat moet dan op de schop, de subsidies voor tab abbo's .. wat gaan we doen met de miljarden die de staat ih openbaar vervoer duwt is dat wel ok...
Het land met de hoogste belastingen maar hey laten we die nog wat verhogen...
Tom
Het is te hopen dat ze dan alles aanpakken...ook de eco cheques maaltijd cheques, de vette pensioenen vd ambtenaren, de ambtenaar die vlot een jaar en langer aan 100% loon ziek kan zijn, de sociale huurder met een Mercedes voor de deur...we kunnen nog even doorgaan natuurlijk..
Vergeet dan ook het mobiliteitsbudget niet he..want ook dat moet dan op de schop, de subsidies voor tab abbo's .. wat gaan we doen met de miljarden die de staat ih openbaar vervoer duwt is dat wel ok...
Het land met de hoogste belastingen maar hey laten we die nog wat verhogen...
Tom
- Petrikske
- Elite Poster

- Berichten: 5413
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 774 keer
- Bedankt: 159 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik vind ze ondertussen heel betaalbaar, en de prijs zal blijven zakken.tom35 schreef: 1 week geledenDie evs zullen de eerste 10j niet betaalbaar worden voor de gewone burger
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- heist_175
- Moderator

- Berichten: 16635
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 521 keer
- Bedankt: 1219 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Dat zijn ze nu al, zowel nieuw als 2dehands.tom35 schreef: 1 week geleden Die evs zullen de eerste 10j niet betaalbaar worden voor de gewone burger
Om de begroting "op orde" te krijgen zou BDW ook naar subsidies voor bedrijven kunnen kijken. En niet eens "rücksichtslos" alles schrappen, maar alleen schrappen wat geen business case heeft. Tientallen miljarden worden zo verkwanseld, miljarden kan hij daar zonder moeite vinden.
En verder de pensioenen van ambtenaren en werknemers op gelijke leest schoeien: hogere bijdrage ook voor ambtenaren niet laten meetellen (of voor werknemers wél laten meetellen, maar dat is niet bepaald een besparing) en dus hogere pensioenen aftoppen. Ook daar liggen miljoenen te wachten.
-
ivob
- Elite Poster

- Berichten: 6872
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 800 keer
- Bedankt: 353 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Wanneer kan dit topic terug over EV's gaan ipv over salarisauto's, de begroting, de pensioenen, etc.?
Van incoherente moderatie gesproken.
De ene moderator schrapt - uiteraard selectief - alles wat afwijkt van het topic en/of het eigen standpunt terwijl de volgende dan zelf naar de andere kant begint af te wijken.
Geraak er als "modale UB"er" nog maar wijs uit wat het te volgen beleid nu precies is.
Van incoherente moderatie gesproken.
De ene moderator schrapt - uiteraard selectief - alles wat afwijkt van het topic en/of het eigen standpunt terwijl de volgende dan zelf naar de andere kant begint af te wijken.
Geraak er als "modale UB"er" nog maar wijs uit wat het te volgen beleid nu precies is.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster

- Berichten: 12955
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 612 keer
- Bedankt: 738 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Dodelijke deurgrepen straks ook in EU verboden: mogelijk terugroepacties
https://www.hln.be/auto/dodelijke-deurg ... ~aaf40657/
Dit probleem is niet uitsluitend aan EV's gebonden maar veel EV's hebben we dergelijke deurgrepen, Tesla oa. Door het toenemend aantal incidenten is er nu ook politieke aandacht voor. Hopelijk leidt dit tot een oplossing.
Meer algemener, het ontbreken van fysieke knoppen is soms inderdaad vervelend. Ik reed onlangs met een EX30 en daar waren amper nog knoppen aan wat soms voor vreemde situaties zorgde. Ruit naar beneden? Geen idee, geen knop aan portier. Uiteindelijk was er wel een knop maar die was gecamoufleerd
De wagen afsluiten ging via een kaart, helaas werd de kaart vaak niet herkend. Gevolg, je stond veel langer aan de wagen om hem af te sluiten dan met een sleutel of via afstandsbediening.
Nog vervelender waren opties die telkens weer aangeschakeld werden en die je enkel via het touchscreen diep in menu moest afzetten, elke keer opnieuw.
Men wil de wagens vaak futuristisch laten uitzien en ik ben ook fan van less is more maar je moet wel praktisch en eenvoudig alles kunnen uitvoeren.
https://www.hln.be/auto/dodelijke-deurg ... ~aaf40657/
Dit probleem is niet uitsluitend aan EV's gebonden maar veel EV's hebben we dergelijke deurgrepen, Tesla oa. Door het toenemend aantal incidenten is er nu ook politieke aandacht voor. Hopelijk leidt dit tot een oplossing.
Meer algemener, het ontbreken van fysieke knoppen is soms inderdaad vervelend. Ik reed onlangs met een EX30 en daar waren amper nog knoppen aan wat soms voor vreemde situaties zorgde. Ruit naar beneden? Geen idee, geen knop aan portier. Uiteindelijk was er wel een knop maar die was gecamoufleerd
De wagen afsluiten ging via een kaart, helaas werd de kaart vaak niet herkend. Gevolg, je stond veel langer aan de wagen om hem af te sluiten dan met een sleutel of via afstandsbediening.
Nog vervelender waren opties die telkens weer aangeschakeld werden en die je enkel via het touchscreen diep in menu moest afzetten, elke keer opnieuw.
Men wil de wagens vaak futuristisch laten uitzien en ik ben ook fan van less is more maar je moet wel praktisch en eenvoudig alles kunnen uitvoeren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
duizend
- Elite Poster

- Berichten: 3765
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 345 keer
Jij bent duidelijk nog geen ervaren EV rijder. Nog altijd diesel gewoontekes
Hoe simpel kan het zijn.
Zoals in alle sci/fi movies kan je alles aan de on board computer van de EV vragen
"Hi EV, open the driver's window"
bzzzt ...
knoppekes, dat is zo 2010
sleutels en kaarten ook, alles wireless and full automatic via de smartpheun
Hoe simpel kan het zijn.
Zoals in alle sci/fi movies kan je alles aan de on board computer van de EV vragen
"Hi EV, open the driver's window"
bzzzt ...
knoppekes, dat is zo 2010
sleutels en kaarten ook, alles wireless and full automatic via de smartpheun
- Dizzy
- Elite Poster

- Berichten: 12955
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 612 keer
- Bedankt: 738 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Misschien net iets meer ervaring met het feit dat vertrouwen op 1 optie soms te beperkt is. Dat is dus ook de conclusie steeds vaker van degenen die erover moeten beslissen. Helaas voor de mensen die levend in hun wagen verbrand zijn maar he, ze waren mee en hip.
Je hebt zelfs het probleem niet begrepen want anders kwam je niet met een non-oplossing als spraakbesturing af. Als de electro niet meer werkt zal stembesturing even goed werken, niet dus. Hé Siri, ik ben aan het opbranden in mijn hippe wagen. Geen antwoord.
Je hebt zelfs het probleem niet begrepen want anders kwam je niet met een non-oplossing als spraakbesturing af. Als de electro niet meer werkt zal stembesturing even goed werken, niet dus. Hé Siri, ik ben aan het opbranden in mijn hippe wagen. Geen antwoord.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
duizend
- Elite Poster

- Berichten: 3765
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 345 keer
Daarvoor dient de raam tokkie tokkie met ingebouwde gordelsnijder natuurlijk.
Te vinden in de middenconsole daar waar je arm op rust
Als de electro niet meer werkt en de deur is op slot dan maakt het soort klink niet echt uit.
Te vinden in de middenconsole daar waar je arm op rust
Als de electro niet meer werkt en de deur is op slot dan maakt het soort klink niet echt uit.
- Dizzy
- Elite Poster

- Berichten: 12955
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 612 keer
- Bedankt: 738 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Neen, een mechanisch slot moet ook werken zonder stroom, dat is net het punt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Sasuke
- userbase crew

- Berichten: 5803
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 252 keer
- Bedankt: 555 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Net het merk waarbij de 'Software' zo slecht is dat ze zich publiek moeten excuserenDizzy schreef: 5 dagen geleden
Meer algemener, het ontbreken van fysieke knoppen is soms inderdaad vervelend. Ik reed onlangs met een EX30 ....
Maar ik erken het probleem met de knoppen wel. Mijn iX3 uit 2021 heeft nog al de fysieke knoppen, desondanks kan ik bvb wel met mijn smartphone (apple wallet) de deuren openen én rijden zonder dat ik de sleutel moet bijhebben, en dat werkt altijd. En ik kan mijn deuren ook fysiek ontgrendelen met een fysieke sleutel als ik dat wens.
Het is dus géén EV probleem, het is een software/auto-bouwer probleem. Er zijn 'tig ICE merken waarbij de fysieke knoppen, handgrepen e.d. ook verdwenen of aangepast zijn om "meer" EV te lijken.
- Dizzy
- Elite Poster

- Berichten: 12955
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 612 keer
- Bedankt: 738 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Het ligt helaas niet aan één merk, VW heeft de verantwoordelijken voor hun software buiten gegooid en er zijn nog altijd veel klachten. Zelf heb ik een Peugeot en die vragen zelfs geld voor software die meer niet dan wel werkt.
Ik vond de software op de Volvo dus niet eens zo slecht, wel het gebrekkige gebruiksgemak van sommige "verbeteringen". De activatiekaart bijvoorbeeld moest exact op een bepaalde plaats liggen, handig voor een kaart die zo licht is dat ze door te rijden verschuift. Het was ook dezelfde plaats als draadloos opladen voor de GSM, je moet dus telkens switchen tussen gsm en kaart. Dat werkte wel maar was dus onpraktisch.
Het is inderdaad niet een probleem van uitsluitend EV's maar je ziet het meer bij EV's omdat men "modern" wil zijn met die modellen. Veel nieuwigheden zijn ook gewoon verdoken besparingen op materiaal. Soit, ik ben tevreden dat men daar aandacht voor krijgt en dat sommige zaken terugkeren gewoon omdat ze handiger zijn.
Ik vond de software op de Volvo dus niet eens zo slecht, wel het gebrekkige gebruiksgemak van sommige "verbeteringen". De activatiekaart bijvoorbeeld moest exact op een bepaalde plaats liggen, handig voor een kaart die zo licht is dat ze door te rijden verschuift. Het was ook dezelfde plaats als draadloos opladen voor de GSM, je moet dus telkens switchen tussen gsm en kaart. Dat werkte wel maar was dus onpraktisch.
Het is inderdaad niet een probleem van uitsluitend EV's maar je ziet het meer bij EV's omdat men "modern" wil zijn met die modellen. Veel nieuwigheden zijn ook gewoon verdoken besparingen op materiaal. Soit, ik ben tevreden dat men daar aandacht voor krijgt en dat sommige zaken terugkeren gewoon omdat ze handiger zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
sky
- Elite Poster

- Berichten: 1422
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
Je eerste punt kan ik niet beamen. Ik rijd nu in een id4, voordien in een id5. Nooit problemen mee gehad.
Kan wel niet ontkennen dat erop diverse forums klachten waren, maar ging/gaat vooral over de eerste reeksen. Softwareversie < 3.5.
Vanaf 3.7 en zeker met versie 5.4 op de nieuwe hardware zijn er weinig tot geen problemen.
Kan wel niet ontkennen dat erop diverse forums klachten waren, maar ging/gaat vooral over de eerste reeksen. Softwareversie < 3.5.
Vanaf 3.7 en zeker met versie 5.4 op de nieuwe hardware zijn er weinig tot geen problemen.
- on4bam
- Moderator

- Berichten: 6823
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: 127.0.0.1 of elders
- Uitgedeelde bedankjes: 315 keer
- Bedankt: 659 keer
Klopt, weinig tot geen problemen met de ID4. Enig probleem dat onder garantie werd hersteld (en blijkbaar een algemeen probleem is/was) was het vastvriezen van de sloten bij vochtig vriesweer. Volledig slot/klink e.d. werden vervangen, sindsdien geen problemen meer.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
duizend
- Elite Poster

- Berichten: 3765
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 345 keer
Dus als de elektriciteit uitvalt moet de auto mechanisch met de klink van buiten te openen zijn.Dizzy schreef: 2 dagen geleden Neen, een mechanisch slot moet ook werken zonder stroom, dat is net het punt.
Leuk voor de dievengilde, dat wel.
- devilkin
- Administrator

- Berichten: 7211
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 1105 keer
- Bedankt: 708 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Het slot van de bestuurdersdeur van mijn electrische wagen kan ik ontgrendelen of er nu stroom is of niet dankzij de bijgevoegde kleine sleutel in de keyfob... wat vanzelfsprekend lijkt. Heb je geen sleutelgat meer aan de bestuurdersdeur moet de fabrikant maar een andere manier voorzien dat je er rond kan, met een sleutel.
Al de rest is zever.
Al de rest is zever.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
johan.devos
- Elite Poster

- Berichten: 1370
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 179 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Tijdens het rijden worden de deuren automatisch vergrendeld en bij een ongeval of stroomuitval worden ze automatisch ontgrendeld zodat hulpverleners of omstanders ze van buitenaf kunnen openen, zelfs als de bestuurder daartoe niet meer in staat is.
De "dodelijke deurgrepen" zitten volledig in de deur en moeten elektrisch uitschuiven om bruikbaar te zijn. Bij stroomuitval of defect kunnen ze niet worden vastgenomen, in tegenstelling tot klassieke handgrepen.
De "dodelijke deurgrepen" zitten volledig in de deur en moeten elektrisch uitschuiven om bruikbaar te zijn. Bij stroomuitval of defect kunnen ze niet worden vastgenomen, in tegenstelling tot klassieke handgrepen.
-
Joop
- Pro Member

- Berichten: 381
- Lid geworden op: 06 jun 2023, 19:43
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 47 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Heb je al eens van een Emergency-Hamertje gehoord? 1 tik en het raam is kapot. Brandblusser verplichten ze wel, over het algemeen zinloos. Maar zo'n hamertje die ook je gordels kan doorsnijden als die niet lossen, dat heeft niemand. Waarom verplichten ze dat niet in plaats van een brandblusser? In mijn auto's ligt er een, wees maar zeker.
Genoeg ongelukken gezien waar niemand kan helpen en iedereen staat te kijken....
Genoeg ongelukken gezien waar niemand kan helpen en iedereen staat te kijken....
Groeten Joop.
Fastic 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
Fastic 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
-
duizend
- Elite Poster

- Berichten: 3765
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 345 keer
Veel succes met het automatisch ontgrendelen bij stroomuitval.johan.devos schreef: 1 dag geleden Tijdens het rijden worden de deuren automatisch vergrendeld en bij een ongeval of stroomuitval worden ze automatisch ontgrendeld zodat hulpverleners of omstanders ze van buitenaf kunnen openen, zelfs als de bestuurder daartoe niet meer in staat is.
De "dodelijke deurgrepen" zitten volledig in de deur en moeten elektrisch uitschuiven om bruikbaar te zijn. Bij stroomuitval of defect kunnen ze niet worden vastgenomen, in tegenstelling tot klassieke handgrepen.
Toch raar dat automatisch ontgrendelen bij stroomuitval nog werkt en de klink uitschuiven niet meer ...
De ene ellentriek is den andere niet zullen we maar denken
NIET dus.
-
johan.devos
- Elite Poster

- Berichten: 1370
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 179 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Als de crashsensoren een ongeval detecteren en airbags activeren is er nog stroom en worden de deursloten automatisch ontgrendeld. Na de crash is er vaak geen stroom meer door een defecte batterij en komen de klinken niet meer naar buiten.
Bij een platte batterij zullen inderdaad de sloten ook niet kunnen ontgrendeld worden maar het ging hier wel degelijk over een crashscenario.
Bij een platte batterij zullen inderdaad de sloten ook niet kunnen ontgrendeld worden maar het ging hier wel degelijk over een crashscenario.
-
ivob
- Elite Poster

- Berichten: 6872
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 800 keer
- Bedankt: 353 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ook dat is afhankelijk van merk en type.johan.devos schreef: 1 dag geleden De "dodelijke deurgrepen" zitten volledig in de deur en moeten elektrisch uitschuiven om bruikbaar te zijn. Bij stroomuitval of defect kunnen ze niet worden vastgenomen, in tegenstelling tot klassieke handgrepen.
Ik rij bv. in een EV met volledig verzonken deurgrepen die vanaf 15 km per uur automatisch inklappen en waarbij alle deuren automatisch gelocked worden en de deur van de bestuurder terug automatisch wordt ontsloten bij stilstand.
De instelling om automatisch te sluiten en ontsluiten bij een bepaalde snelheid stel je als gebruiker zelf in (en kan eveneens gekoppeld worden aan verschillende gebruikersprofielen). Je kan er o.a. ook voor kiezen dat de deuren zichzelf nooit vergrendelen.
Je kan eveneens instellen dat wanneer je de auto aan de voorste portieren benadert met de sleutel op zak de verzonken hendels automatisch al naar buiten klappen.
Maar de verzonken deurgrepen kan je ook zonder stroomtoevoer manueel naar buiten trekken door op het uiteinde te drukken en daaronder zit zelfs een fysiek sleutelgat waar je de deur alsnog kan openen met een sleutel in de afstandsbediening.
Het is dus niet altijd zo dat verzonken deurgrepen die normaal elektrisch naar buiten komen zonder stroom niet meer manueel naar buiten gedrukt kunnen worden en niet meer met een sleutel kunnen geopend worden.
Het hangt dus van merk en type af en niet of het een EV of non EV is.
De stroom voor deze bediening wordt trouwens niet uit de HV accu gehaald maar - net zoals bij elke andere auto - uit de 12V batterij.
Toegevoegd na 14 minuten 6 seconden:
Dat niemand dat heeft is weer overdreven.Joop schreef: 1 dag geleden Maar zo'n hamertje die ook je gordels kan doorsnijden als die niet lossen, dat heeft niemand.
Ik heb dat zelfs altijd op zak dus niet alleen in de auto.
Je hebt er weinig aan wanneer je op een ongeluk uitkomt en je gordelsnijder ligt ergens in je auto rond te slingeren noch wanneer je zelf in een ongeval bettrokken bent, je gordel niet meer los krijgt en je niet meer bij de gordelsnijder in de auto geraakt. Tja verplichten, de meeste weten nog niet hoe een brandblusser werkt noch hoe ze een wonde moeten verbinden en slaan na een ongeluk al in paniek. Laat staan hoe ze in een crisissituatie weten hoe ze al die spullen adequaat moeten toepassen.
En ja dat werkt ook op gelaagd glas. Je kan er zelfs een cockpitraam van een vliegtuig mee verbrijzelen.
Securityglas is juist ontworpen om na een gerichte tik te verbrijzelen in ontelbare stukjes zonder scherpe randen.
En dat is zowel aanwezig in een EV als in een auto met brandstofmotor.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
R2D2
- Elite Poster

- Berichten: 2099
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
- Bedankt: 197 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Er is een verschil tussen de gelamineerde voorruit en sekuritglas in de portieren.
Ik leerde destijds in de redderscursus dat (bijvoorbeeld bij auto te water) je de voorruit er zittend vanuit de zetel met beide voeten er eenvoudig kon uitstampen. Maar dat was voor de verlijming, voor de airbags en de bewegingsruimte in een gemiddelde auto is ook niet meer wat het geweest is.
Ik leerde destijds in de redderscursus dat (bijvoorbeeld bij auto te water) je de voorruit er zittend vanuit de zetel met beide voeten er eenvoudig kon uitstampen. Maar dat was voor de verlijming, voor de airbags en de bewegingsruimte in een gemiddelde auto is ook niet meer wat het geweest is.
-
ivob
- Elite Poster

- Berichten: 6872
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 800 keer
- Bedankt: 353 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ik vermoed dat ik tijdens opleidingen en in reële omstandigheden al meer glas - van allerlei types en soorten - dan jij stuk geslagen heb.anonyme schreef: 1 dag geleden Veel suc6 om gelamineerd glas met een life hammer kapot te slaan, dat ga je moeten uitzagen of eruit trekken door de rubbers te verwijderen.
Je moet uiteraard wel weten met wat en op welke manier. En uiteraard ook welk glasvlak wel en welk vlak niet.
Vandaar dat nog meer spullen aan boord verplichten ook weinig zin heeft. De meesten hebben geen idee hoe ze in een crisissituatie moeten reageren. Alleen al kalm blijven en doordacht handelen lukt de meesten niet.
En dat is van toepassing op zowel EV-rijders als non EV-rijders.
Benieuwd waar dit topic nu weer naar toe gaat voor een moderator ingrijpt (ipv zelf deel te nemen).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.


