tom35 schreef: 1 week geleden
En die 400km is dat dan met 80% batterij en tot 20% rijden want dan moet na laden minstens 550km op de teller staan.
Maakt niet uit, maar in praktijk zal het dan idd. wel neerkomen op 20/80 of 10/90% gezien de laadcurve
Na een half uur laden moet er 400 winter snelwegkilometer aan 130km/u met dakkoffer gereden kunnen worden.
Vanaf dan kan de diesel ook vervangen worden door een tweede EV
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 04 jun 2025, 04:23
door mipa
satsurfer schreef: 1 week geleden
Het Chinese automerk BYD wil binnen twaalf maanden in Europa starten met de installatie van laadpalen met een vermogen van 1.000 kilowatt.
Om dat mogelijk te maken waar het net niet op berekend is zouden ze
met accu's in hutjes werken om het vermogen te kunnen halen.
Dan kan je beter een accu-verwisselstation van Nio zetten, denk ik dan.
De laadpalen kunnen er ook komen op plekken waar het hoogspanningsnet niet volstaat. “Voor ons is dat geen grote investering”, zegt Li. “We zijn al een wereldspeler in batterijopslag en zonne-energie. Daarmee kunnen we vermijden zwaar te moeten investeren in hoogspanningskabels.”
In DeTijd staat het zo:
Toch is enige reserve op zijn plaats: niet overal zal het elektriciteitsnetwerk sterk genoeg zijn om de nieuwe laders te laten werken. 'Maar dat kunnen we aanpakken met onze andere technologie, zoals onze batterijen', zegt Li.
Eerst zien en dan geloven natuurlijk, maar het zal hun uitrol alleen bespoedigen.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 04 jun 2025, 07:46
door ivob
Dat laatste (HPC onder PV en met eigen lokale opslag) zie je o.a. in de UK al op verschillende plaatsen.
En BYD is uiteraard één van de marktleiders (al voor ze begonnen met EV's bouwen) wat betreft batterijtechnologie.
Of het in België - met zijn stroef vergunningsbeleid - ook zo'n vaart zal lopen valt inderdaad nog af te wachten.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 13 jun 2025, 15:28
door bartman
iemand tips voor een roadtrip in Europa (geen Frankrijk want heb ik geen Franse milieusticker) met de EV en dit vanaf dinsdag 17 juni tot zondag 22 juni?
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 13 jun 2025, 15:54
door on4bam
Nederland? Op 5 dagen ga je niet veel kunnen doen natuurlijk.
Duitsland? Of heb je daar ook geen sticker voor?
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 13 jun 2025, 17:04
door bartman
duitsland wel sticker
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 13 jun 2025, 17:13
door openaf
Trier bezoeken een prachtig romeins stad, langs de Mosel fietsen in de wijngarden maar stop niet te vaak in de weinstübe
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 16 jun 2025, 09:09
door DarkV
on4bam schreef: 3 dagen geleden
Duitsland? Of heb je daar ook geen sticker voor?
Die kan je gewoon in Belgie kopen in een DEKRA station (zijn er enkele in Belgie).
Voor Frankrijk is deze blijkbaar enkel online te koop.
Toegevoegd na 4 minuten 39 seconden:
duizend schreef: 1 week geleden
Na een half uur laden moet er 400 winter snelwegkilometer aan 130km/u met dakkoffer gereden kunnen worden.
Vanaf dan kan de diesel ook vervangen worden door een tweede EV
De nieuwe BMW iX3 neue klasse zou laden aan 400 kW... meer dan 300 km laden in 10 minuten claimed men.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 16 jun 2025, 10:55
door on4bam
DarkV schreef: 13 uren geleden
Die kan je gewoon in Belgie kopen in een DEKRA station (zijn er enkele in Belgie).
I know
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 16 jun 2025, 13:57
door duizend
DarkV schreef: 13 uren geleden
De nieuwe BMW iX3 neue klasse zou laden aan 400 kW... meer dan 300 km laden in 10 minuten claimed men.
BYD laadt binnenkort aan 1000kW.
Sneller laden vind ik geen oplossing.
Vanaf 150kW is het snel genoeg, veel palen kunnen dat zelfs nog niet aanbieden, dikwijls 180 tot 300kW maar dan geshared over 2 aansluitingen.
Of het laden nu 10 minuten langer duurt zal me worst wezen. Ik wil gewoon het aantal stops beperkt zien.
Dus minstens 300 winter snelwegkm aan 130 km per uur met dakkoffer en dan nog wat reserve in de batterij.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 16 jun 2025, 14:54
door R2D2
Als je minder laadstops wil: gewoon wat trager rijden. En zeker met die windvanger van de dakkoffer geldt dat.
Voorbeelden genoeg van dubbeltesten waarbij een auto aan 110km/u met minder laadstops en één aan 130 km/u met meer stops gelijktijdig aankomen.
Met meer stops benut je de laadcurve het best (20->80%), dus kortere laadtijden.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 16 jun 2025, 18:00
door duizend
110 km/u rijden is inderdaad het compromis dat ik vandaag toepas.
Vrolijk wordt je daar niet van.
De ideale EV heeft dus minstens 300 winter snelwegkm aan 130 km per uur met dakkoffer en dan nog wat reserve in de batterij
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 16 jun 2025, 19:35
door boran_blok
Dat hangt echt af van je mentaliteit vindt ik. Zeker bij reizen. Menzen zijn vaak teveel bezig met zo snel mogelijk van A naar B te graken. Maar zeker als je op reis gaat ken je heel veel stukken tussen A en B niet eens. Reis eens in plaats van te passeren. Zoek leuke tussenstops, doe dingen in 2 dagen die je vroeger op één dag er door wou jagen. Ga van het gewone pad af. Etc.
Vroeger hadden mijn ouders het niet al te breed en we hebben 19 jaar vakanties gedaan in België alleen al, geen enkele keer op dezelfde plek, en vele mooie plaatsen te zien.
Er is vanalles te zien op de plaatsen waar je aan 130 voorbij probeert te vlammen.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 16 jun 2025, 22:15
door duizend
Als je een week gaat skiën, dan ga je 7 dagen skiën.
Niet elke 300 km een “bezienswaardigheid” bekijken, twee dagen skiën en dan terugrijden op dezelfde manier.
Zoveel congé heb ik niet, zal voor na het pensioen zijn, ooit misschien.
Range is en blijft een issue bij Ev’s, je moet je altijd “aanpassen”…
Luxeproblemen ik weet het …