DarkV schreef: 1 maand geleden
Dizzy schreef: 1 maand geleden
Er zijn teveel wagens op dezelfde moment op bepaalde plaatsen. Dat los je enkel op door minder wagens.
Minder is een mogelijkheid (al is het wel heel naief dat je dat gaat oplossing door de zoveelste extra belasting) maar ook spreiding wat zoals hierboven al is aangegeven net wordt tegengewerkt (want niemand wil verkeer in ZIJN straat).
Ik vraag mij echt af of er werkelijk meer wagens tegelijk rondrijden.
Je kunt toch maar met één auto tegelijk rijden?
Stel dat ik naar het werk rijd, en daar met een poolwagen rondrijd, dat zijn 2 auto's maar er is maar één tegelijk actief.
Als het aantal auto's dat tegelijk rondrijdt toeneemt, zie ik een aantal redenen:
1) Meer buitenlandse auto's en vrachtwagens, bijv. een Nederlander die op vakantie gaat naar Spanje met de wagen, en daarvoor door België rijdt.
2) Meer Belgen met een rijbewijs. De bevolking groeit wel nog een klein beetje, omwille van migratie, maar daar zitten toch veel mensen zonder rijbewijs tussen.
Weinig waarschijnlijk dat dit voor een grote toename zorgt.
3) Meer economische activiteit. Als de economie niet goed draait, moet er minder gebouwd/verkocht worden, en moeten er dus minder goederen vervoerd worden, en minder klanten bezocht worden. Dit kan onterecht als een positieve evolutie gezien worden qua files.
4) Meer e-commerce
5) Minder mensen die thuiswerken.
Ik weet niet hoe je met een kilometerheffing die buitenlanders (categorie 1) gaat ontmoedigen.
Een wegenvignet lijkt mij dan een betere oplossing.
Voor het vrachtverkeer heb je al een belasting.
Categorie 2 lijkt mij verwaarloosbaar.
Categorie 3: je wilt de economische groei niet afremmen.
Categorie 4: is een heilig huisje hier.
Categorie 5: misschien moeten bedrijven beter afstemmen op elkaar zodat het thuiswerk beter gespreid wordt over de werkdagen.
Ik vermoed dat vooral maandag en vrijdag populair zijn als thuiswerkdagen.
DarkV schreef: 1 maand geleden
Minder is een mogelijkheid (al is het wel heel naief dat je dat gaat oplossing door de zoveelste extra belasting) maar ook spreiding wat zoals hierboven al is aangegeven net wordt tegengewerkt (want niemand wil verkeer in ZIJN straat).
Het voorbeeld dat ik gaf heeft volgens mij niets met die bewoners te maken.
Dat is echt maar een heel klein stukje weg, en daar wonen heel weinig mensen.
Volgens mij hebben ze dat puur gedaan om de bus een voordeel te geven ten opzichte van het andere verkeer.
Toegevoegd na 11 minuten 2 seconden:
ivob schreef: 1 maand geleden
Het is je misschien ontgaan maar dit topic gaat helemaal niet over de maatschappelijke impact van pro e-commerce of contra e-commerce.
Het punt is dat het niet belangrijk is wat jouw individuele attitude is qua online-aankopen, en de mijne ook niet, het is het geheel dat telt.
Vandaar dat het over maatschappelijke zaken gaat.
Dit topic gaat over rekeningrijden.
En dan kijk je naar de oorzaken.
Zeggen dat e-commerce niet mag bekeken worden omdat het niet in je kraam past, is onnozel.
Dan kun je dat van alle andere oorzaken ook zeggen.
Jij "weet" dat als er geen e-commerce meer zou zijn er minder auto's op de baan zouden zijn er geen rekeningrijden meer nodig zou zijn. Wat jij individueel "weet" of met elkaar wil verbinden is geen onderbouwd argument. Dat is gewoon speculatie
Neen, dat wordt bewezen door het feit dat men er alles aan doet om ervoor zorgen dat je met zo weinig mogelijk klikken iets op een webshop kunt bestellen.
Maar ja, jij bent ook de man die beweert dat reclame geen enkele invloed op je koopgedrag heeft.
Ik neem jouw uitspraken dus met de nodige kilo's zout.
Wanneer je rekeningrijden invoert voor alle voertuigen die gebruik maken van de publieke ruimte vallen daar uiteraard ook de verplaatsingen voor e-commerce onder. Stijgt de prijs van de vervoerskosten van e-commerce en reken je dat door aan de klanten zullen deze minder kopen met als gevolg minder verkeer of hun koopgedrag niet aanpassen en mede meer betalen voor het innemen van de publieke ruimte.
Je moet natuurlijk nog de mogelijkheid hebben om je koopgedrag aan te passen.
Regelmatig hoor je van grote fysieke winkelketens die failliet gaan, of ermee ophouden, en dan wordt heel vaak naar online verkoop gewezen.
Jij kunt net zo goed zeggen dat als een film online huren te duur is, je maar naar de videotheek moet gaan, maar die bestaan niet meer, dus je alternatief is verdwenen.
Dat dreigt zich ook met veel andere zaken te voltrekken die je online koopt.
Wil je je pakjes snel geleverd krijgen, tijdens de file-uren, op een bepaald tijdstip, whatever, dan betaal je daar de prijs voor.
Klinkt goed, waarom ben je er dan tegen om dit ook te stimuleren om de files te verminderen?
De maatschappelijke impact van e-commerce en het onnodig kopen van allerlei prullaria is een totaal andere discussie.
Neen, perfect onderdeel van de discussie. Alles wat voor extra files zorgt telt daarbij.
Wat jij of ik of ieder individu precies doen heeft uiteraard wel een impact op het geheel.
Het is nl. de som van alle individuen en hun individuele keuzes welke het verkeer op de openbare weg veroorzaken.
Het is net de bedoeling met rekeningrijden de keuze van elk individu te beïnvloeden en hun individueel gedrag te wijzigen. Zoniet betaal je voor ongewijzigd gedrag.
Je moet dan wel zien dat je geen ander ongewenst gedrag stimuleert.
Je wilt niet dat iemand gestraft wordt omdat hij gaat werken.