Rekeningrijden... yes but, no but, yes but, no but,...

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 186 keer
Recent bedankt: 8 keer

Dizzy schreef: 1 maand geleden De prijs is op zoveel manieren een goede regulator, waarom zou dat in het verkeer anders zijn. Buitenlandse voorbeelden tonen aan dat het ook daar zo werkt maar in België zou een hogere prijs niet tot minder consumptie leiden? is dat geen vorm van boerenzelfbedrog?
Inderdaad. En tegen al die toepassingen van dynamische prijszetting is geen verzet en doen mensen hard hun best om dank zij dat systeem goedkoper en beter af te zijn. Het is een beproefd systeem om schaarste problemen op te lossen door spreiding met een financiële incentive. Macro-economisch is de vrije markt helemaal het spel van vraag en aanbod en betekent schaarste automatisch hogere prijzen.
Congestie is nu net een schaarsteprobleem (ruimte op wegen en knooppunten).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef: 1 maand geleden België wordt niet voor niets als Absurdistan bekeken vanuit andere landen, soms leven we echt in een andere realiteit of negeren we ze compleet.
Misschien is dat wel de reden waarom het in andere landen werkt en het dat hier niet zal doen.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Wie treinen als beestenwagons beschouwd geeft daardoor zelf duidelijk aan dat men eigenlijk geen alternatief wenst.
Ik heb ook jaren de trein genomen (vanuit de Kempen naar Brussel met de bekende Turnhout - Manage lijn) dus ik weet waarover ik spreek (al is die er de laatste jaren op vooruit gegaan).
Dizzy schreef: 1 maand geledenDe prijs is op zoveel manieren een goede regulator, waarom zou dat in het verkeer anders zijn. Buitenlandse voorbeelden tonen aan dat het ook daar zo werkt maar in België zou een hogere prijs niet tot minder consumptie leiden? is dat geen vorm van boerenzelfbedrog?
Je kan alles kapot belasten tot het zo'n pijn doet dat het niet meer leefbaar is voor een bepaalde bevolkingsgroep maar daarmee heb je nog steeds geen werkend alternatief en daar blijf je stekeblind voor. Nogmaals, als morgen 10% van de automobilisten gedwongen wordt om het OV te nemen in Belgie dan heb je het infarct gewoon verplaatst en stuikt het daar in elkaar.

In ieder geval ik heb getracht je visie te nuanceren maar aangezien het niet doordringt heeft het ook weinig toegevoegde waarde. We spreken elkaar wel terug wanneer het zover is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
Bedankt: 711 keer
Te Koop forum

Dit is Absurdistan omdat we misschien overmatig veel mensen tellen die tegen veranderingen zijn? Dat het hier niet zal werken, daar heb je geen garantie voor :)

Jij was dus volgens uw eigen redenering een varken in een beestenwagen of zijn de normen anders in de kempen?

Als morgen 1% van de treinreizigers uit de beestenwagen stapt en in de files zal het veel beter zijn. Waar ga jij dan de middelen halen voor OV of alternatieven? Juist.

Je wil helemaal niet nuanceren, gewoon uw eigen zin blijven doen en de gevolgen blijven afschuiven op anderen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 1 maand geleden Jij was dus volgens uw eigen redenering een varken in een beestenwagen of zijn de normen anders in de kempen?
Als je in een wagon gepropt wordt (als je al mee kon) dat je zelfs moet staan in het inkom gedeelte en de deuren met moeite sluiten zodat in de winter de ijspegels aan het plafond hangen dan moet je mij eens vertellen hoe je dergelijk openbaar vervoer gaat omschrijven. Ondertussen is er beterschap maar laten uitschijnen dat je in alle rust met je laptop aan een tafeltje kan werken in de trein heb ik nog nooit in m'n leven meegemaakt.

En ja... de dienstverlening van de treinen is sterk afhankelijk van de regio... niets voor niets is er in Oost Vlaanderen een veel beter aanbod.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ondertussen is er beterschap... maar doe je gewoon verder alsof het ondertussen niet beter is :)

Ik doe Gent-Brussel en elke morgen heb ik een tafeltje. Avonds is dat geen garantie maar wel een plaats. Het hangt ook van de trein af, neem ik enkele minuten later de trein dan heb ik weer zeker een tafel en een rustigere trein. Met de wagen heb ik nooit een tafel maar altijd een plaats, meestal in de file :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 1 maand geleden Ik doe Gent-Brussel en elke morgen heb ik een tafeltje.
Wat schreef ik ook alweer over de provincie Oost Vlaanderen en treinverbindingen... niet toevallig gelinkt aan bepaalde politiekers.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Daarom dat ons station zo opschiet :)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Iets met ontsporende (pun intended) budgetten? Waarom moet dat altijd zo duur zijn? Liever een sober functioneel station dan een state-of-the-art (met nadruk op art) station wat amper proper te houden is (kijk maar naar de perronoverkappingen in Leuven).
Computer(k)nul
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1179 keer

Sinna schreef: 1 maand geleden kijk maar naar de perronoverkappingen in Leuven
Of Luik.
Of Mons.
...
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik wou niet de communautaire toer opgaan :angel:, maar je hebt overschot van gelijk.
Ik heb de maquette van Luik gezien in Train World, maar ik heb begrepen dat ze met amper 9 sporen daar eigenlijk toekomstige uitbreiding qua treinaanbod in de weg zitten.
Computer(k)nul
heist_175
Moderator
Moderator

Sinna schreef: 1 maand geleden maar ik heb begrepen dat ze met amper 9 sporen daar eigenlijk toekomstige uitbreiding qua treinaanbod in de weg zitten.
Ben je er al eens geweest, in het station van Luik?
Komt geen kat, stoppen nauwelijks treinen en het plein ervoor staat stijf van het onkruid.

In Mons hetzelfde: stoppen nauwelijks treinen, maar het is nog maar net nieuw, dus onkruid heeft - spreekwoordelijk - nog geen kans gehad te groeien :).
Benieuwd hoe lang die lange/hoge roltrappen deftig gaan werken, in het station van Mechelen was het op die laatste sporen altijd kommer en kwel qua roltrappen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Pas het station in Mons gaan bezoeken voor foto's want het is wel degelijk een pareltje. Er komt nog veel minder volk dan in Luik en minder treinen. Dat maakt het station niet minder klaar.

We kunnen wel lachen met die Walen maar hun stations staan er wel en bij ons zijn ze al decennia aan het bouwen en lopen we rond in een werf zonder einde. Prioriteiten zeker.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 55 keer
Recent bedankt: 3 keer

Laten we even eerlijk zijn, het zijn de Vlamingen die de rekening vd walen betalen. Waarom moeten dit allemaal pareltjes zijn ipv gewoon functioneel en aan de helft vd prijs...28miljard tekort...werk daar aan..

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
Bedankt: 316 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dizzy schreef: 1 maand geleden We kunnen wel lachen met die Walen maar hun stations staan er wel en bij ons zijn ze al decennia aan het bouwen en lopen we rond in een werf zonder einde. Prioriteiten zeker.
Bwa, in bv. Mechelen (B) schiet het aardig op en is het architectonisch en verkeerstechnisch (buiten het station) toch een vooruitgang tov vroeger. En het draagt bij tot de waardevermeerdering van het onroerend goed in de omgeving van het station (en zo ook de renovatie van het in de nabijheid gelegen "Zegel" Het mooie gebouw uit de 19de eeuw is waardevol erfgoed en was er bijna niet meer). :banana: Gelukkig zijn er ook nog politici met een visie voor de lange termijn en handelen ze daar - ondanks de tegenstand van een deel van de bekrompen massa - naar. :beerchug:
Het zijn, net als in Liège en Mons de nieuwe archtectonische ijkpunten in ons landschap die hopelijk nog decennialang kunnen bewonderd worden.

Wanneer je architectuur gewoon wil minimaliseren en louter inrichten naar kostprijs en functionaliteit kan men al even goed beginnen met alle kathedralen en kerken en andere gotiek-, renaissancestijl,..... die Vlaanderen rijk is te slopen en de stenen te herbruiken voor functionaliteit. Die gebouwen nemen ook veel ruimte ii, zijn duur in onderhoud en trekken nog nauwelijks volk voor waar ze in eerste instantie voor ontworpen werden.

De Vlaamse bekrompenheid kennende wel niet verwonderlijk dat men de meerwaarde op langere termijn van openbare architectuur niet inziet en niet verder wil noch kan kijken dan het eigen bekrompen gewest.

Ik zou zeggen dat ik met plezier meebetaal aan zulke architectonische verwezenlijkingen waar dan ook gelegen in België. Maar dat zou - als decennialange nettoontvanger - de waarheid geweld aan doen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is evident of zou dat moeten zijn ,dat nieuwe stations een vooruitgang zijn.

In Gent, het meest gebruikte station van Vlaanderen, is opschieten blijkbaar niet nodig. Het ontwerp is nu "aangepast" waardoor het uiteindelijk op niets gaat trekken. Een half station dat het belang van het station uitstraalt en dan een stuk dat haalbaar en betaalbaar uitstraalt, oftewel een grote overdekte hangar. Dat grenst dan aan de oude gevel die veel sneller klaar was en wel uitstraling heeft. Het was een project voor de wereldtentoonstelling. De gegoede burgers kochten er huizen wat we nu kennen als het miljoenenkwartier, er staan enkele pareltjes. Een goede tip voor een begeleid bezoek!

Er is een tunnel gemaakt voor de trams toen ik voor het eerst in Gent woonde. Diezelfde tunnel wordt nu alweer gesloopt, gratis waarschijnlijk :)
Een fietsstalling onder het station had een trap als toegang! De nieuwe wachtruimtes hebben verwarming geïnstalleerd... die niet werkt. Er zijn lichtjes in de vloer van de perrons verwerkt die oplichten als de trein aankomt. Dat heeft een week gefunctioneerd, daarna was de helft kapot en anderen in de witte steen gebrand.

En dan onszelf maar sussen dat wij de stations in Wallonië betalen, wij betalen deze in Vlaanderen ook maar krijgen minder, uiteraard steeds de fout van anderen :roll:
heist_175
Moderator
Moderator

ivob schreef: 1 maand geleden Bwa, in bv. Mechelen (B) schiet het aardig op
Dat is wel héél eufimistisch.
De werf staat daar al 15 jaar ofzo.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tja, ik ben er - behoudens onvoorziene omstandigheden - zeker van dat ik het einde van de werken nog bij leven zal meemaken (rond 2030).
Dat kan men van de eeuwenoude bouwwerken waar we nu van genieten niet zeggen. Daar gingen van begin tot einde meerdere generaties overheen. Maar toen had men nog een visie over de langere termijn en leefde men niet volgens het ad hoc principe.

In 2013 - 12 jaar geleden - gingen de werken van start. In 2017 werd de ruwbouw van de tangent en de parking voltooid, waarna op 1 september 2018 de parking openging.
Overigens werd pas In 2022 begonnen met de bouw van perron 1. Op 4/11/2024 werd het nieuwe perron 1 - met de gevel aan de stadskant - in gebruik genomen , de opening van perron 2 volgde half december 2024.
Begin 2025 werd de volgende bouwfase vanaf de andere zijde - dan zijn perrons 8, 9 en 10 - aangevangen.

Overigens eveneens mijn respect voor het stadsbestuur dat ze - ondanks de vele tegenkantingen, lobbygroepen, beroepsklagers - doorgezet hebben om de stadsring deels om te vormen tot eenrichtingsverkeer, te vergroenen en veel meer ruimte te geven aan de fietsers en heel het centrum zone 30 is en fietszone. :beerchug:
Laatst gewijzigd door ivob 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Begonnen met het project in 2008 en het is nog altijd niet klaar, einde voorzien in 2030... als alles goed gaat en haalbaar en betaalbaar is.

Deze bouwwerven zeggen ook veel over hoe wij nog in staat zijn om grote werken te realiseren en in welke tijdspanne. Stel je voor dat men de N-Z verbinding wil aanpakken, iets voor 50 jaar werken?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tja, een bepaalde groep mensen kan overal het positieve van inzien en is blij dat er op bepaalde plekken wel nog wat gebeurt al is het niet ad hoc en anderen zien in zowat alles een reden om te zeuren en te klagen.
Het is maar hoe je in het leven staat.

Gelukkig dat voor zulke bouwwerken doorgaans naar arbeid betaald wordt en men niet meer altijd en voor lange tijd kan rekenen op (verdoken) goedkope slavenarbeid.

Soit, de centrale ligging van (station) Mechelen heeft ook als positief punt dat je zowat overal kan geraken zonder eigen auto. Op 10 tot 15 minuten tot onder de nationale luchthaven, half uurtje naar Brussel-Zuid met directe aansluiting TVG of een 20 minuten naar het centrum van Antwerpen en havengebied. :banana:
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Klopt, men moet niet zagen over de Walen maar zelf zorgen dat wij onze stations aanpassen aan de behoeften van vandaag. Het oude station was er op 5 jaar en ik heb geen spoor kunnen vinden van slavenarbeid :) Wel werden er tijdens de wereldtentoonstelling exposities gehouden met oa een menselijke zoo. Vlaams auteur Cyriel Buysse omschreef hen als “een mengselproduct van apen en Mongolen". Gelukkig veranderen er wel nog zaken en ideeën want anders zaten we nog altijd op dat niveau.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Wel grappig om te lezen, een opbod tegen elkaar van hoeveel miljarden we verkwisten, projecten die we verprutsen, dingen die we op tientalle jaren nog niet op orde hebben en ga zo maar verder.

Maar eerst wel met volle overtuiging schrijven dat we rekeningrijden WEL goed gaan doen in Belgie en dat iedereen een prima alternatief heeft :bang:

Wat mij betreft ben je dan dom, naief of beide om te geloven dat dat goed gaat... maar keep on dreaming zou ik zeggen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De wereld is niet perfect maar we kunnen wel nog altijd proberen om zaken te verbeteren. Dat lijkt me minder naïef dan gewoon niets meer veranderen omdat ons dat persoonlijk teveel moeite zou kosten en er daarom geen zin in hebben.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

DarkV schreef:Wel grappig om te lezen, een opbod tegen elkaar van hoeveel miljarden we verkwisten, projecten die we verprutsen, dingen die we op tientalle jaren nog niet op orde hebben en ga zo maar verder.

Maar eerst wel met volle overtuiging schrijven dat we rekeningrijden WEL goed gaan doen in Belgie en dat iedereen een prima alternatief heeft :bang:

Wat mij betreft ben je dan dom, naief of beide om te geloven dat dat goed gaat... maar keep on dreaming zou ik zeggen.
Ge hebt me overtuigd

Ik ben nu tegen rekeningrijden want de overheid bouwt mooie stations ipv enkel barakken voor veevervoer.

Hoe meer off-topic kan men gaan om tegen te zijn? En dit is eigenlijk voor heel veel discussies hier. En niet perse op deze poster. AfbeeldingAfbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ja, maar als ze barakken voor veevervoer behouden dan is ook dat een reden om tegen te zijn, zo is het altijd goed :)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

mgo72 schreef: 1 maand geleden Ik ben nu tegen rekeningrijden want de overheid bouwt mooie stations ipv enkel barakken voor veevervoer.
... en voor men rekeningrijden gaat invoeren zal ons OV vervoer een parel voor gans de wereld zijn... NOT dus maar hou je oogkleppen maar op :roll:

Ik kom wel terug als je iedere dag mag betalen om er niets voor in de plaats te krijgen maar dat zijn we in Belgie wel meer gewoon zeker.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

> 200 km vanavond. En het regent niet eens.

Beeld je eens in dat je daarin staat zeg. Weer een uur afgenomen van je leven. Weer een onbetaald werkuur. Weer een uur dat je niet kan sporten of gezond kan koken. Weer een uur dat je niet bij familie of kinderen kan zijn. Weer een uur dat onze economie tonnen geld verliest. Weer een uur dat iemand beseft dat aan de werkloosheid hangen meer loont dan die onbetaalde werkuren. En morgen doen we het allemaal nog eens over.

En dat allemaal omdat Annick De Ridder (N-VA) en voorgangers als Ben Weyts (N-VA) geen moed hebben om te doen wat studies keer op keer overtuigend als de oplossing aanwijzen. Omdat ze bang zijn niet herkozen te raken. In plaats dat zij 1 keer een kleine prijs betalen, moeten wij allemaal elke werkdag maar een grote prijs betalen. Dat is de kracht van verandering van Bart De Wever's N-VA. Wauw.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Omdat bepaalde politici bang zijn van verandering (van job) betekent dat niet dat je verplicht bent hun voorbeeld te volgen.
Ipv te wachten tot anderen, waaronder politici, jouw leven aangenamer maken begin al zelf naar een oplossing te zoeken zodat je niet langer afhankelijk bent van de daden of het gebrek aan daden van anderen om je eigen leven naar een hoger niveau te tillen.

De kracht van verandering begint doorgaans bij jezelf.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 4 weken geleden Weer een uur afgenomen van je leven.
Dat is je eigen keuze, niemand verplicht je om in de file te staan... waarom stap je vandaag al niet over op het OV ipv. te wachten tot men je dwingt ?

En om het nogmaals te herhalen... betalen voor rekeningrijden is geen garantie op geen files !
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ja, maar gaan we dan de bewering stoppen dat men soms niet kan kiezen of men op bepaalde momenten ergens moet zijn (werk)?

Het OV zijn beestenwagens volgens sommigen dus geen alternatief.

Niets doen aan files is wel een garantie dat er niets aan zal veranderen en dat is exact wat sommigen ook willen. De files zijn er vanzelf gekomen en zullen dus ook vanzelf weg gaan :)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 329 keer

Dizzy schreef: 4 weken geleden Niets doen aan files
Rekeningrijden maakt de file gewoon duurder, niet korter :roll:
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Da's wel zeer zwartgallig.
Ik verwacht wel enige impact, net zoals ik dat verwacht met de nieuwe tariefstructuur bij de NMBS per december: wie kán schuiven, zal gericht (proberen) schuiven. In mijn geval zou ik mijn kantoordag een uur moeten verschuiven, maar of ik dat zie zitten (op lange(re) termijn)? Nog geen idee.
Computer(k)nul
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 329 keer

En als een deel “een uurke” schuift staan ze een uurke later ook nog in de file.
Die dan mogelijks x minuten korter is, maar zeker een pak duurder.

De ochtend en avondspits wordt gewoon wat langer.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 4 weken geleden Ja, maar gaan we dan de bewering stoppen dat men soms niet kan kiezen of men op bepaalde momenten ergens moet zijn (werk)?
Waarom zouden we met die bewering stoppen... dat is nu eenmaal de realiteit voor velen onder ons.

Toegevoegd na 1 minuut 16 seconden:
duizend schreef: 4 weken geleden En als een deel “een uurke” schuift staan ze een uurke later ook nog in de file.
Zal leuk worden als je kinderopvang hebt of gebonden bent aan anderen die niet dat "uurke" schuiven.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je kan niet EN beweren dat je zelf kiest EN nadien dat je niet kan kiezen.

Als zij die kunnen kiezen door de heffing minder rijden tijdens filegevoelige periodes zal dat een positief effect hebben voor zij die niet kunnen kiezen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 4 weken geleden Als zij die kunnen kiezen
Oei, ga je daar al een strategie op baseren... ik denk dat rekeningrijden nog een harde ontnuchtering voor je gaat worden.

Enfin, ik ga me onthouden uit deze thread... buiten wat wishfull thinking en megalomane projecten die fout gaan lees ik hier toch niets nieuws.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat betwijfel ik, ik kies nu al om zo weinig mogelijk tijdens de spitsuren te rijden op bepaalde plaatsen. Als me dat nog extra geld zou kosten dan zou dit nog meer gebeuren. En ik beweer ook niet dat het alle problemen zou oplossen of dat er geen files meer mogelijk zijn maar wel dat het een positief effect zou hebben. Uiteraard is er meer nodig dan deze deeloplossing maar zonder een begin komen met zekerheid nooit aan het einde, dat is een garantie waard.

Dat wishfull thinking blijkt elders wel te werken net zoals financiële stimulering of ontrading ook werkt. Daarom dat men onderzoeken hierover moet achterhouden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

DarkV schreef: 1 maand geleden
Dizzy schreef: 1 maand geleden Er zijn teveel wagens op dezelfde moment op bepaalde plaatsen. Dat los je enkel op door minder wagens.
Minder is een mogelijkheid (al is het wel heel naief dat je dat gaat oplossing door de zoveelste extra belasting) maar ook spreiding wat zoals hierboven al is aangegeven net wordt tegengewerkt (want niemand wil verkeer in ZIJN straat).
Ik vraag mij echt af of er werkelijk meer wagens tegelijk rondrijden.
Je kunt toch maar met één auto tegelijk rijden?
Stel dat ik naar het werk rijd, en daar met een poolwagen rondrijd, dat zijn 2 auto's maar er is maar één tegelijk actief.
Als het aantal auto's dat tegelijk rondrijdt toeneemt, zie ik een aantal redenen:

1) Meer buitenlandse auto's en vrachtwagens, bijv. een Nederlander die op vakantie gaat naar Spanje met de wagen, en daarvoor door België rijdt.
2) Meer Belgen met een rijbewijs. De bevolking groeit wel nog een klein beetje, omwille van migratie, maar daar zitten toch veel mensen zonder rijbewijs tussen.
Weinig waarschijnlijk dat dit voor een grote toename zorgt.
3) Meer economische activiteit. Als de economie niet goed draait, moet er minder gebouwd/verkocht worden, en moeten er dus minder goederen vervoerd worden, en minder klanten bezocht worden. Dit kan onterecht als een positieve evolutie gezien worden qua files.
4) Meer e-commerce
5) Minder mensen die thuiswerken.

Ik weet niet hoe je met een kilometerheffing die buitenlanders (categorie 1) gaat ontmoedigen.
Een wegenvignet lijkt mij dan een betere oplossing.
Voor het vrachtverkeer heb je al een belasting.
Categorie 2 lijkt mij verwaarloosbaar.
Categorie 3: je wilt de economische groei niet afremmen.
Categorie 4: is een heilig huisje hier.
Categorie 5: misschien moeten bedrijven beter afstemmen op elkaar zodat het thuiswerk beter gespreid wordt over de werkdagen.
Ik vermoed dat vooral maandag en vrijdag populair zijn als thuiswerkdagen.
DarkV schreef: 1 maand geleden Minder is een mogelijkheid (al is het wel heel naief dat je dat gaat oplossing door de zoveelste extra belasting) maar ook spreiding wat zoals hierboven al is aangegeven net wordt tegengewerkt (want niemand wil verkeer in ZIJN straat).
Het voorbeeld dat ik gaf heeft volgens mij niets met die bewoners te maken.
Dat is echt maar een heel klein stukje weg, en daar wonen heel weinig mensen.
Volgens mij hebben ze dat puur gedaan om de bus een voordeel te geven ten opzichte van het andere verkeer.

Toegevoegd na 11 minuten 2 seconden:
ivob schreef: 1 maand geleden Het is je misschien ontgaan maar dit topic gaat helemaal niet over de maatschappelijke impact van pro e-commerce of contra e-commerce.
Het punt is dat het niet belangrijk is wat jouw individuele attitude is qua online-aankopen, en de mijne ook niet, het is het geheel dat telt.
Vandaar dat het over maatschappelijke zaken gaat.
ivob schreef: 1 maand geleden Dit topic gaat over rekeningrijden.
En dan kijk je naar de oorzaken.
Zeggen dat e-commerce niet mag bekeken worden omdat het niet in je kraam past, is onnozel.
Dan kun je dat van alle andere oorzaken ook zeggen.
ivob schreef: 1 maand geleden Jij "weet" dat als er geen e-commerce meer zou zijn er minder auto's op de baan zouden zijn er geen rekeningrijden meer nodig zou zijn. Wat jij individueel "weet" of met elkaar wil verbinden is geen onderbouwd argument. Dat is gewoon speculatie
Neen, dat wordt bewezen door het feit dat men er alles aan doet om ervoor zorgen dat je met zo weinig mogelijk klikken iets op een webshop kunt bestellen.
Maar ja, jij bent ook de man die beweert dat reclame geen enkele invloed op je koopgedrag heeft.
Ik neem jouw uitspraken dus met de nodige kilo's zout.
ivob schreef: 1 maand geleden Wanneer je rekeningrijden invoert voor alle voertuigen die gebruik maken van de publieke ruimte vallen daar uiteraard ook de verplaatsingen voor e-commerce onder. Stijgt de prijs van de vervoerskosten van e-commerce en reken je dat door aan de klanten zullen deze minder kopen met als gevolg minder verkeer of hun koopgedrag niet aanpassen en mede meer betalen voor het innemen van de publieke ruimte.
Je moet natuurlijk nog de mogelijkheid hebben om je koopgedrag aan te passen.
Regelmatig hoor je van grote fysieke winkelketens die failliet gaan, of ermee ophouden, en dan wordt heel vaak naar online verkoop gewezen.
Jij kunt net zo goed zeggen dat als een film online huren te duur is, je maar naar de videotheek moet gaan, maar die bestaan niet meer, dus je alternatief is verdwenen.
Dat dreigt zich ook met veel andere zaken te voltrekken die je online koopt.
ivob schreef: 1 maand geleden Wil je je pakjes snel geleverd krijgen, tijdens de file-uren, op een bepaald tijdstip, whatever, dan betaal je daar de prijs voor.
Klinkt goed, waarom ben je er dan tegen om dit ook te stimuleren om de files te verminderen?
ivob schreef: 1 maand geleden De maatschappelijke impact van e-commerce en het onnodig kopen van allerlei prullaria is een totaal andere discussie.
Neen, perfect onderdeel van de discussie. Alles wat voor extra files zorgt telt daarbij.
ivob schreef: 1 maand geleden Wat jij of ik of ieder individu precies doen heeft uiteraard wel een impact op het geheel.
Het is nl. de som van alle individuen en hun individuele keuzes welke het verkeer op de openbare weg veroorzaken.
Het is net de bedoeling met rekeningrijden de keuze van elk individu te beïnvloeden en hun individueel gedrag te wijzigen. Zoniet betaal je voor ongewijzigd gedrag.
Je moet dan wel zien dat je geen ander ongewenst gedrag stimuleert.
Je wilt niet dat iemand gestraft wordt omdat hij gaat werken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Slim rekeningrijden heeft juist als doel het verkeer te spreiden in de tijd en locatie met als incentive geld.
Dat is een factor die voor iedere weggebruiker hetzelfde is en lijkt me makkelijker te realiseren dan ieder individueel bedrijf te dwingen zijn activiteiten af te stemmen op dit van alle andere bedrijven.

Ter info: in het bedrijf dat ik van nabij ken is de dag dat er bij voorkeur niet thuis gewerkt wordt in de eerste plaats de vrijdag en dit gevolgd door de maandag. De dag dat werknemers met schoolgaande kinderen bij voorkeur thuis werken is niet de maandag en de vrijdag maar de woensdag.
Ik zeg niet dat dit in ieder bedrijf zo is maar het is in elk geval gebaseerd op eigen ervaring en niet op vermoedens.

Iedereen zijn eigen insteek maar niet iedereen ziet werken als een bestraffing en niet iedereen ziet het als een noodzaak om tijdens de spitsuren zich individueel met een auto te verplaatsen om te kunnen werken.
Aan ieder systeem zijn er voor- en nadelen die dan ook nog eens wisselen van persoon tot persoon.
Een perfect systeem waarbij niemand geen enkel persoonlijk nadeel ervaart is niet van deze wereld.
Laatst gewijzigd door ivob 3 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

ivob schreef: 1 maand geleden Zelf vermijd ik bij autogebruik de autosnelwegen en van maandag tot en met zaterdag de tijdstippen tussen 07:00-09:30 en 16:30 en 18:00 uur en kom dan nauwelijks andere weggebruikers tegen. Laat staan dat ik ergens in een file zou staan die langer dan enkele minuten duurt.
Mooi, maar dat zijn dus de uren van woon/werkverkeer.
Ik denk dat maar weinig mensen die uren kunnen mijden.
Je kunt natuurlijk om 5 uur 's morgens naar je werk rijden, dan een aantal uur in je auto wachten tot de werkuren beginnen.
Dan sta je niet in de file, maar je bent die uren net zo goed kwijt.

Toegevoegd na 2 minuten 53 seconden:
Dizzy schreef: 1 maand geleden De bedoeling is een slimme heffing in te voeren die net verschilt naargelang tijd en plaats.
Die heffing voelt helemaal niet als slim aan, zeker niet zoals jij die beschrijft.
Het voelt eerder als een platte belastingverhoging, want wie niet vlak bij zijn deur werk heeft of zeer variabele werkuren, kan ze niet ontwijken.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Het is niet mijn bedoeling om autorijden enkel voor een groep mogelijk te maken maar net voor de groep die het het meest nodig heeft te verbeteren. Iemand die gaat werken en daarbij weinig keuze heeft staat nu in de files, die profiteren ook van de verbetering. Iedereen zal kunnen rijden maar je betaalt naargelang je eigen keuzes en dat ten voordele van zij die geen keuze hebben. Merk op dat stilstaan ook niet geheel gratis is en dus ernstige kosten veroorzaakt.
Sedert wanneer zijn de werkuren de eigen keuzes van de werknemers?
Dizzy schreef: 1 maand geleden Als gebruiker van dat OV gedurende 30 jaar denk ik dat ik ervaring heb met de problemen van dat OV, toch ben ik al die tijd op mijn werk geraakt. Ik stel echter ook vast dat het fileprobleem ook het OV treft want bvb in Gent staat de tram stil in de file van wagens.
Ik vraag mij af hoe je dat dan deed met die wekenlange stakingen onlangs?
Bovendien, elke individuele situatie is anders, wie in de stad werkt waar hij woont, kan vaak het OV gebruiken.
Van zodra het wat verder is en niet in het stadscentrum ligt, wordt het een ander verhaal.
Het verhaal dat het werkt voor één bepaalde gebruiker zegt niet veel.

Toegevoegd na 5 minuten 22 seconden:
R2D2 schreef: 1 maand geleden We zijn er! Omdat die twee zo hard aan elkaar hangen moet er iets veranderen. (Straffer nog: congestie staat in relatie to congestie op exponentiële wijze.)
En die verandering is volgens de wetenschap en buitenlandse voorbeelden het rekening rijden.
Alleen lijkt dat onbespreekbaar in conservatief Vlaanderen.
Dus we zijn 'conservatief' omdat we niet NOG meer belastingen willen betalen?
Ik wil minder belastingen betalen, nu ben ik 'progressief'.
Wat een simplistisch gebruik van woorden...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat maar weinig mensen die uren kunnen mijden.
Wat jij denkt maakt het nog niet tot een omkoombaar feit voor anderen.
Ik neem wat jij doorgaans denkt dan ook met een paar kilo's zout.

Rekeningrijden dient de massa dan ook aan te zetten tot gedragsverandering en dat vergt eerst een veranderende mindset.
Wie niet bereid is het eigen "denken" te wijzigen en daardoor niet bereid is tot gewijzigd gedrag betaalt daar dan gewoon de rekening voor.
Wie daartoe wel in staat is wordt - toch met een slimme vorm van rekeningrijden - voor beloond.
Sedert wanneer zijn de werkuren de eigen keuzes van de werknemers?
Sedert mensen voor zichzelf kunnen denken en daar ook naar handelen.
Of men van die keuzevrijheid gebruik wil maken moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.
Zowel mijn huidige partner als ikzelf kiezen momenteel de werkuren overwegend zelf.
Uiteraard gaat dat - zoals bijna alles - niet op voor iedereen. Je hebt altijd een kritische massa die niet bereid is om eigen keuzes te maken en daar naar te handelen en die het vooral makkelijker vindt de massa te volgen en gewoon bevelen van anderen op te volgen zonder daar verder bij na te moeten denken.
Andere keuzes, andere gevolgen.
Het verhaal dat het werkt voor één bepaalde gebruiker zegt niet veel.
Maar het zegt wel veel over het verschil van instelling tussen verschillende gebruikers.
Sommigen zien in zowat alles een aanleiding om er een probleem van te maken terwijl anderen, over dezelfde materie, steeds een oplossing zien en niet zozeer alleen een probleem.
Dus we zijn 'conservatief' omdat we niet NOG meer belastingen willen betalen?
Nee je bent conservatief in je denken en uitgangspunten omdat je blijft hangen in de veronderstelling dat rekeningrijden alleen een extra belasting bovenop de reeds bestaande moet zijn.
Het kan net een andere wijze van berekening zijn waarbij mensen die niet wars zijn van veranderingen in vergelijking met het huidige systeem beloond worden en alleen zij die niet willen veranderen de rekening voor hun conservatisme gepresenteerd krijgen.
Ik vraag mij af hoe je dat dan deed met die wekenlange stakingen onlangs?
Door oplossingsgericht te denken ipv in onoplosbare problemen en flexibel daarmee om te gaan?
Ik kan me in België ook geen situatie voorstellen waarbij er wekenlang geen enkel openbaar vervoer reed.
Maar waarschijnlijk leven wij beiden in een andere realiteit?
Spijtig voor diegenen die elke dag moeten leven in een realiteit alleen bestaande uit onoplosbare problemen.
Laatst gewijzigd door ivob 3 weken geleden, in totaal 4 gewijzigd.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”