Wegpiraten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Typisch volk dat zich van geen enkele wet of regelgeving ook maar iets aantrekt, hopelijk wordt dit in de nabije toekomst streng aangepakt, in de U.K moet je dit niet meer proberen, en daar hangen/staan echt wel heel veel camera's.

De inkt is amper opgedroogd of het is weeral gebeurd https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240225_94177728

Twee wielertoeristen (45) overleden bij aanrijding met auto in Gent: bestuurder was onder invloed

En ook geen rijbewijs, wat een zootje is dat hier op de baan zeg.

HLN: Een automobilist is zondag in de Gentse haven ingereden op vijf wielertoeristen. De tol is dramatisch: twee fietsers overleden ter plaatse, drie anderen raakten gewond. De bestuurder legde een positieve ademtest af en had geen rijbewijs. Gino Primo is een van de gewonden.
Laatst gewijzigd door Moonboy 25 feb 2024, 18:22, in totaal 1 gewijzigd.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

Moonboy schreef: 25 feb 2024, 12:40Typisch volk dat zich van geen enkele wet of regelgeving ook maar iets aantrekt.
Daarom zijn het ook meestal allochtonen hé. (zoals hier gisteren)
Ik ben tegenwoordig telkens opgelucht als ik Antwerpen centrum weer buiten rijd, krijg je groen blijft iedereen gewoon doorkomen. (voetgangers, fietsers e-steps, auto's..die verkeerslichten zijn er enkel voor het openbaar vervoer lijkt het)
Ben daarom blij dat ik tegenwoordig een heel recent type autobus mee heb, zalig om die scheepshoorn te laten loeien haha...
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Petrikske schreef: 25 feb 2024, 13:05
Moonboy schreef: 25 feb 2024, 12:40Typisch volk dat zich van geen enkele wet of regelgeving ook maar iets aantrekt.
Daarom zijn het ook meestal allochtonen hé. (zoals hier gisteren)
Ik ben tegenwoordig telkens opgelucht als ik Antwerpen centrum weer buiten rijd, krijg je groen blijft iedereen gewoon doorkomen. (voetgangers, fietsers e-steps, auto's..die verkeerslichten zijn er enkel voor het openbaar vervoer lijkt het)
Ben daarom blij dat ik tegenwoordig een heel recent type autobus mee heb, zalig om die scheepshoorn te laten loeien haha...
Dat heeft toch wel flink te denken: https://www.hln.be/gent/update-twee-wie ... ~aab1fea5/
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Verdorie toch..wat kan je nog met dergelijke 'figuren', preventief ruimen? 😞
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer

Dizzy schreef: 23 feb 2024, 16:32 Niets nonsens, je komt weer af met uitzonderingen om iets scheef recht te praten.
Discrepantie tussen toegelaten snelheid versus aangepaste snelheid is heus geen uitzondering (en nogmaals zowel in positieve als negatieve zin).
Dizzy schreef: 23 feb 2024, 16:32 Als je wil racen dan doe je dat op een privéterrein waarbij je enkel jezelf in gevaar brengt
9 miljoen racers per jaar... laten we stellen dat amper 1% geflitst wordt... dat zijn dus 900 miljoen racers in België, beetje simplistisch niet :???:
Moonboy schreef: 25 feb 2024, 12:40 Typisch volk dat zich van geen enkele wet of regelgeving ook maar iets aantrekt, hopelijk wordt dit in de nabije toekomst streng aangepakt, in de U.K moet je dit niet meer proberen, en daar hangen/staan echt wel heel veel camera's.

De inkt is amper opgedroogd of het is weeral gebeurd https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240225_94177728

Twee wielertoeristen (45) overleden bij aanrijding met auto in Gent: bestuurder was onder invloed
Moest er een camera gestaan hebben dan was het ongeval niet gebeurd of wat :bang:

Vermoedelijk weeral het zoveelste ongeval dat de statistieken ingaat wegens overdreven snelheid :nono:
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 52 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ben ervan overtuigd dat mocht er daar een flitspaal staan of trajectcontrole zijn, dat zelfs een zatlap een beetje meer op z'n snelheid zou letten. Zeker als het iemand uit de buurt is, dan weet ie dat vanbuiten. Dat dit niet zou gebeurd zijn is nog iets anders. Ik denk wel dat het dan mínder zou gebeuren.

Ik hoop dat ze die bestuurder voor altijd van de baan houden, maar als hij nu al zonder rijbewijs en dronken om 11u achter het stuur kruipt, dan kan je die enkel opsluiten...
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer

Men zou het voor zo'n mensen gewoon moeilijker/onmogelijk moeten maken nog aan een wagen (en aanhorigheden) te geraken bij een rijverbod. Derden die hem dan op hun naam laten rondrijden zouden ook zware straffen moeten kunnen krijgen. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden in de maatschappij waarbij wel checks kunnen en mogen gebeuren (lenen, alcohol kopen als minderjarige, ...). Misschien moet er op de identiteitskaart van deze hardleerse individuen gewoon een vakje/logo/stempel/knip komen zodat voor iedereen (verhuurbedrijven, kennissen, ...) makkelijk te controleren valt dat ze met een risicogeval te doen hebben.
Moonboy
Pro Member
Pro Member

HLN: In de haven van Gent zijn deze voormiddag twee wielertoeristen (45) om het leven gekomen nadat ze in een groepje op het fietspad aangereden werden door een Opel Astra. De bestuurder had een rijverbod, legde na het ongeval een positieve ademtest af en zou ook te snel gereden hebben. Bovendien werd hij in het verleden al twee keer veroordeeld voor rijden onder invloed. De slachtoffers zijn afkomstig uit Lochristi, zo wordt bevestigd aan. Bron HLN.

[urlhttps://www.hln.be/gent/update-twee-wielertoeri ... ~aab1fea5/][/url]

https://www.hln.be/binnenland/vaders-jo ... ~a728e907/

https://www.hln.be/binnenland/na-gents- ... nts-anchor

De kern is dat we met een zwaar mentaliteitsprobleem zitten, rijden zonder geldig rijbewijs, onder invloed van alcohol, drugs aan het stuur, overdreven snelheid, verlies van controle over het voertuig, gebrek aan wagenbeheersing, bellen en smartphone gebruik, en dat men dit blijft doen en alle wetten en verkeersreglementen met de voeten blijft treden. En dan nog het gebrek aan respect voor de andere weggebruiker, dit vraagt allemaal om een zeer strenge aanpak die in enkele buurlanden reeds werden toegepast, en die ook resultaten heeft opgeleverd, de overheid is nu aan zet, zo kan het niet meer verder.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/26 ... eval-gent/
Wat Van Laethem betreft, zijn zulke hardleerse chauffeurs criminelen. “Verkeerscriminelen. Als ze niet tot inzicht komen, moeten ze niet alleen uit het verkeer, maar ook uit de maatschappij worden gehaald.”

Als je een verkeersgevangenis creëert waarin overtreders korte straffen moeten uitzitten en ze voor één, twee of drie maanden uit hun gezin en werk worden gehaald, weten ze wat ze aan het doen zijn
Allee, laat ons hopen dat het niet gewoon mooie woorden zijn maar dat er ook daden komen.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Ik zou er een zone 30 van maken want blijkbaar (volgens sommigen hier) zijn snelheidsbeperkingen de oplossing voor de meeste verkeersongevallen. :bang:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 15 keer

Met flitspalen en trajectcontrole op dat stuk had de "incentive" om veel te snel te rijden toch alvast minder geweest.
Een zero-risk samenleving is niet haalbaar, noch wenselijk.

En systemen om veroordeelden (of rijbewijslozen) van de baan te houden, bestaan er ook niet echt.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 142 keer

Zie het intrieste ongeval gisteren in Gent: rijden ondanks weerom verval van rijbewijs, recidief alcoholmisbruik achter het stuur, snelheid X 2 de toegelaten snelheid ... Hoeveel kansen moet de samenleving geven aan wegpiraten?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

dean3009 schreef: 26 feb 2024, 09:39 Ik ben ervan overtuigd dat mocht er daar een flitspaal staan of trajectcontrole zijn, dat zelfs een zatlap een beetje meer op z'n snelheid zou letten.
Straffe uitspraak... iemand die dronken is en zonder rijbewijs de baan op gaat zou plots rekening gaan houden met een flitspaal :bang:

Dit ongeval heeft totaal niets te maken met snelheid maar gewoon met iemand die dronken achter het stuur kruipt (en daar kunnen straffen niet zwaar genoeg voor zijn).
Moonboy
Pro Member
Pro Member

DarkV schreef: 26 feb 2024, 10:59
dean3009 schreef: 26 feb 2024, 09:39 Ik ben ervan overtuigd dat mocht er daar een flitspaal staan of trajectcontrole zijn, dat zelfs een zatlap een beetje meer op z'n snelheid zou letten.
Straffe uitspraak... iemand die dronken is en zonder rijbewijs de baan op gaat zou plots rekening gaan houden met een flitspaal :bang:

Dit ongeval heeft totaal niets te maken met snelheid maar gewoon met iemand die dronken achter het stuur kruipt (en daar kunnen straffen niet zwaar genoeg voor zijn).
De bestuurder had een rijverbod, legde na het ongeval een positieve ademtest af en zou ook te snel gereden hebben. Bovendien werd hij in het verleden al twee keer veroordeeld voor rijden onder invloed. HLN

Dus niet enkel met snelheid, ook rijverbod, geen geldig rijbewijs, dronkenschap, niet meer in staat zijn voertuig onder controle te houden, en recidivist.
In Frankrijk is dit een lange gevangenis straf al enkele jaren, met verlies rijbewijs voor lange tijd, zeer hoge boetes.

https://www.20minutes.fr/justice/331233 ... ans-genoux

https://duckduckgo.com/?q=roulez+ivre&t ... 7-1&ia=web

Duidelijkheid

https://www.hln.be/gent/dodelijk-ongeva ... ~a8299899/
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

dean3009 schreef: 26 feb 2024, 10:17 Allee, laat ons hopen dat het niet gewoon mooie woorden zijn maar dat er ook daden komen.
Het gaat helaas nog maar om een pleidooi. Een pleidooi van iemand die door de scheiding der machten geen politiek mag voeren, hoe zeer ik het ook met het pleidooi eens ben... Ik vrees dat we dus nog ver van de daden staan.
DarkV schreef: 26 feb 2024, 09:13 Discrepantie tussen toegelaten snelheid versus aangepaste snelheid is heus geen uitzondering (en nogmaals zowel in positieve als negatieve zin).
Er bestaat ook de kans dat je als bestuurder net niet gezien hebt waarom een snelheidsbeperking zo laag is. Enkel en alleen daarom is het het waard om je toch aan de limiet te houden. Die enkele seconden die je telkens wint gaan in rook op als je eens een klein ongeval hebt, laat staan een zwaar. Langs de andere kant moet er zuiniger omgesprongen worden met te lage limieten op doorgangswegen. Ik voel bij mezelf ook dat te lage limieten mijn respect voor limieten aantasten. Het maakt me vooral kwaad op de bewoners van de huizen waar ik langs tuf als ik in een zone 30 zonder school op een steenweg zit.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 10 keer
Te Koop forum

Dit wekend sta ik aan één van de drukste punten van Gent en zie ik 4 zwaantjes aan een wagen staan. Die kerel heeft zich doodleuk op dat drukke kruispunt geparkeerd knal op het fietspad. Ondertussen fietsen meerdere mensen over de rijweg want het is een drukke weg naar het grootste station van Vlaanderen. Hopelijk een stevige boete na een stevige uitbrander.

Iets later rijdt een kerel zonder rijbewijs en meerdere veroordelingen 2 mensen dood, maar ja, we zijn te streng he.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

DarkV schreef: 26 feb 2024, 10:59 Straffe uitspraak... iemand die dronken is en zonder rijbewijs de baan op gaat zou plots rekening gaan houden met een flitspaal :bang:

Ja, je hebt gelijk dat het hier volledig aan de alcohol ligt. Dat had ik duidelijk moeten zeggen. Blijkbaar had hij 2,6 promille alcohol in z'n bloed en herinnert hij er zich niets meer van :eek: Dan doet snelheidscontrole er inderdaad totaal niet toe. In zo'n staat maakt geen enkele regel uit. Ik neem het dan ook terug dat een zatlap daar op zou letten.
depeje schreef: 26 feb 2024, 11:31 Het gaat helaas nog maar om een pleidooi. Een pleidooi van iemand die door de scheiding der machten geen politiek mag voeren, hoe zeer ik het ook met het pleidooi eens ben... Ik vrees dat we dus nog ver van de daden staan.
Hopelijk is het een begin. Er moet altijd iets heel ergs gebeuren eer de politiek beseft dat er iets moet gebeuren.
Dizzy schreef: 26 feb 2024, 11:41 Dit wekend sta ik aan één van de drukste punten van Gent en zie ik 4 zwaantjes aan een wagen staan. Die kerel heeft zich doodleuk op dat drukke kruispunt geparkeerd knal op het fietspad. Ondertussen fietsen meerdere mensen over de rijweg want het is een drukke weg naar het grootste station van Vlaanderen. Hopelijk een stevige boete na een stevige uitbrander.
Dat gebeurt zo vaak in Gent dat ze zich op het fietspad plaatsen. Verschrikkelijk irritant. Ik zie dat ook heel vaak gebeuren terwijl er dan zo een paar meter verder effectief parkeerplaats is. Maar nee, ze moeten per sé op het fietspad dichtbij staan.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 3 keer

Gevangenisstraf is de enige oplossing. Maar ook dan komen ze toch weer veel te vroeg vrij.
cfr. dodelijke ongeval met vluchtmisdrijf in Vilvoorde enkele jaren terug.
De dader (zonder geldig rijbewijs) vluchtte naar het buitenland om zijn straf te ontlopen.
Werd uiteindelijk veroordeeld en gevangen gezet maar kwam zeer snel weer vrij om medische redenen.
Hij had zogezegd een oogziekte en dat was een reden om hem vrij te laten...
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Wat doe je dan in een voertuig met een oogziekte ?
Minimaal 10 jaar in de cel voor doodrijders.
Parkeren op fietspaden toont nog eens de mentaliteit aan die hier heerst.
In de UK wordt je voertuig al in beslag (getakeld) genomen voor dergelijke feiten, als men zeer streng is is er kans op verbetering, er zal geen ontkomen aan zijn.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Doet me denken aan dit filmpje haha. Ook in de UK.

Die rijdt gewoon tegen die fietser (of op dat moment voetganger dan) :lol: Die heeft in feite ook 'maar' £50 (verkeerde richting) + £90 (aanrijding) boete gekregen.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

R2D2 schreef: 26 feb 2024, 12:02 Gevangenisstraf is de enige oplossing. Maar ook dan komen ze toch weer veel te vroeg vrij.
Ik vrees dat hen opsluiten in de gevangenis hen ook niet tot inkeer brengt, maar het haalt hen op z'n minst uit de maatschappij. Hen oplsuiten is dus wat we moeten doen, maar het een straf noemen zou ik niet doen. Dat zet de deur open naar discussies over hoe proportioneel het is. Het hoofddoel is hier de maatschappij beschermen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

depeje schreef: 26 feb 2024, 13:39 Hen oplsuiten is dus wat we moeten doen,
Mooie theorie.
Maar even terug met de voeten op de grond naar de praktijk van alle dag:
Er is al geen capaciteit genoeg om de huidige veroordeelden op te sluiten, waar ga je die "extra" tot een effectieve gevangenisstraf veroordeelden dan opsluiten?
Justitie (en eveneens het politionele apparaat) wordt al jarenlang ondergefinancierd.
Het is ook grotendeels federale materie.
Waar ga je, gezien de ongeziene - nog steeds oplopende - budgetaire tekorten, het geld vandaan halen om de capaciteit en de werkomstandigheden van justitie op eenzelfde aantrekkelijk niveau te brengen als een keuze voor de advocatuur?

En kom niet af met de dooddoener dat je wat politieke postjes moet afschaffen om aan genoeg geld te komen want wie dat beweert kent de echte situatie niet en/of kan niet goed rekenen.

Het is uiteraard altijd veel makkelijker om vanachter een toetsenbord wat vrijblijvende ideeën te lanceren dan ze daadwerkelijk ten uitvoer te brengen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Opsluiten is inderdaad niet praktisch haalbaar maar je kan bepaalde recidive al verminderen door het probleem ernstig te nemen. Dat kan door strengere straffen ipv mensen zonder veel problemen te laten doen. Het probleem is een mentaliteitsprobleem en dat is helaas niet zo eenvoudig op te lossen, je moet blijven kloppen op dezelfde nagel en hopen dat de traagsten het na verloop van tijd ook door beginnen krijgen.

Het rijbewijs met punten is daarbij een middel, ook niet een algemene oplossing maar wel veel beter tegen bepaalde personen die niet willen horen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

dean3009 schreef: 26 feb 2024, 11:48 Ja, je hebt gelijk dat het hier volledig aan de alcohol ligt. Dat had ik duidelijk moeten zeggen. Blijkbaar had hij 2,6 promille alcohol in z'n bloed en herinnert hij er zich niets meer van :eek: Dan doet snelheidscontrole er inderdaad totaal niet toe. In zo'n staat maakt geen enkele regel uit.
Nochtans stond in de krant daarstraks dat overdreven snelheid (plat populisme) en gebrek aan stuurkunsten het ongeval veroorzaakten... ik denk niet dat dit allemaal nog relatief is voor iemand met nog een beetje bloed in z'n alcohol.
Dizzy schreef: 26 feb 2024, 14:16 Het rijbewijs met punten is daarbij een middel, ook niet een algemene oplossing maar wel veel beter tegen bepaalde personen die niet willen horen.
De persoon reed zonder geldig rijbewijs... net zo min als Belgie vol met flitspalen zetten is het dus een oplossing !
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat is helemaal geen populisme, als hij even zat was maar veel minder snel reed dan was de schade meer dan waarschijnlijk een pak minder erg. Snelheid zal de schade telkens erger maken. Ik ben destijds ook opgeschept met de fiets door een wagen maar die reed veel trager waardoor ik er levend vanaf kwam, reed die gast zo snel als deze kerel dan was ik eraan. Spijtig dat sommigen het blijkbaar echt moeten voelen eer ze begrijpen.

Voor sommigen, een minderheid, is zelfs dat niet voldoende, die moet je gewoon opsluiten. Een strengere aanpak kan de rest dan hopelijk eindelijk wat verstandiger gedrag aanbrengen. Uiteraard is een strenge aanpak enkel zinnig als er ook een pakkans is. Nu janken ze al over de overheid terwijl je amper kans hebt betrapt te worden, tenzij je uiteraard altijd en overal uw kas aan de regels veegt.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Provider
Te Koop forum

DarkV schreef: 26 feb 2024, 10:59 Dit ongeval heeft totaal niets te maken met snelheid maar gewoon met iemand die dronken achter het stuur kruipt (en daar kunnen straffen niet zwaar genoeg voor zijn).
Dizzy schreef: 26 feb 2024, 14:58 Een strengere aanpak kan de rest dan hopelijk eindelijk wat verstandiger gedrag aanbrengen.
Voor hetgeen hij binnen had zijn de boetes een paar €1.000, zo goed als zeker psychologische testen en rijbewijs opnieuw na de weken/maanden verval.
Ik vind dat behoorlijk zware straffen.
Zwaardere straffen worden altijd als oplossing gezien, maar mocht dat zo zijn dan zou er amper criminaliteit zijn in het hele Amerikaanse continent (N, centraal & Z)
Opvolging is er nodig, maar dat kost in eerste instantie geld. Op lange termijn levert dat op, maar er is niemand in een regering die verder kijkt dan tot de volgende verkiezingen.

Ik heb nog aan tafel gezeten met iemand die jaren in de gevangenis heeft gezeten wegens opgestapelde fraude-dossiers, rijverboden en andere verkeersinbreuken. Ik durf je met de hand op het hart zeggen dat hij 0,0 zijn les heeft geleerd.
Een mens wordt niet beter van in een kotje te zetten. Dat weten kenners al decennia, maar het dringt maar niet door bij de mensen bij wie het moet doordringen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Klopt de oplossing is zelden eenzijdig maar een combinatie van maatregelen. Voor sommigen zal een boete werken, voor anderen zijn er andere mogelijkheden. Voor mensen waarbij niets helpt helaas enkel opsluiten.

Ik denk ook dat men vooral op die mentaliteit moet werken. Teveel mensen vinden al deze onzin nog acceptabel en daarom blijft het uiteraard gebeuren. Als er iets gebeurt dan is het "een zot" maar in feite doen gewoon veel te veel mensen mee met dat risicogedrag. Ze beseffen niet dat op een dag zij geconfronteerd kunnen worden met het feit dat ze iemand aangereden hebben.

Toen ik aangereden werd kwam die kerel niet eens op bezoek, dat vond ik bijna nog erger dan de aanrijding zelf, wat een lafbek. Ik moet er niet aan denken dat hij nog anderen aanrijdt, al is dat niet uitgesloten. Wees gewoon wat menselijk in het verkeer en gun een ander ook iets, ik merk dat ook in de topic over het ritsen. Voor sommigen is het blijkbaar een echte opgave om 1 wagen voor te laten, dat bedoel ik dus.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 26 feb 2024, 14:16 Het rijbewijs met punten is daarbij een middel, ook niet een algemene oplossing maar wel veel beter tegen bepaalde personen die niet willen horen.
Wederom een mooie theorie.
Een rijbewijs op punten heeft geen enkel effect op mensen die er niet mee inzitten zonder geldig rijbewijs verder te rijden.

En de paar mensen die er hier "voor" zijn maken maatschappelijk het verschil niet.
Net zoals voor rekeningrijden, de logica zelve, is er in de brede maatschappij - met steeds lagere normen en moraliteit, waar men bovendien nog wil dat de eigen normen eigenlijk als de standaard moeten gehanteerd worden, je vind de voorstanders daarvan zelfs op dit forum - geen draagkracht voor rekeningrijden, strenger verkeerstoezicht, echte straffen voor laakbaar moraal gedrag, meer en performantere politiediensten, rijbewijs op punten, alcoholslot, rijbewijsslot, meer en performantere justitie, meer gevangenissen (zelfs de geplande krijgt men door het NIMBY effect al niet tijdig operationeel), ....
En dan is er doorgaans ook geen draagkracht bij de daartoe bevoegde politici.
Vergeet ook niet dat dit alles nog steeds "haalbaar en betaalbaar" moet blijven. :angel:

In het kort: het is altijd de schuld van een ander dus de anderen moeten er dan ook maar voor betalen.
En wanneer de meerderheid dat vindt dan........ gebeurt er weinig tot niets en is de cirkel rond. :-D
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 3 keer

Men colloqueert mensen die een gevaar voor zichzelf of voor de omgeving zijn. Of mogelijk kunnen zijn.
In dit geval is er geen twijfel over het gevaar want duidelijk een geval van recidivisme en geen uitzicht op verbetering.
Ter bescherming van iedereen moet zo iemand uit de maatschappij gehaald worden. En dat is mogelijk met de huidige wetgeving maar de geesten zijn nog niet zo rijp.
Maar het is dus ook een geval van alcoholisme. De maatschappij en de overheid zijn in verband met alcohol en andere drugs zeer laks en alles wordt vergoeilijkt alsof het geen kwaad kan. Duidelijkste voorbeeld zijn de verkleinwoorden die gehanteerd worden: een pintje, een jointje, een lijntje, een druppelke, ...
Er zijn geen politici die de moed hebben om de verslavingsindustrie aan te pakken. Erger nog, een flink deel van de politici zijn zelf verslaafd.
De verslavingsindustrie omvat ook de gokindustrie. Ik zie steeds meer winkels die enkel verslavingsproducten verkopen. Bijvoorbeeld de voormalige krantenwinkels: veel daarvan verkopen enkel nog verslavingsproducten: sigaretten, alcohol, waterpijpen, e-sigaret en vape, canabisproducten, gokmachines, weddenschappen en loterijen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 26 feb 2024, 14:58 Dat is helemaal geen populisme, als hij even zat was maar veel minder snel reed dan was de schade meer dan waarschijnlijk een pak minder erg. Snelheid zal de schade telkens erger maken.
Natuurlijk... maar dat krijg je niet in iemand z'n hoofd met 2.99 promille.

Kijk naar alle dodelijk ongevallen van de laatste maanden en zeg eens welke ECHT te wijten waren aan overdreven snelheid. Een voorbeeld is (gelukkig zonder dodelijke slachtoffers) dit van Itegem... https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/24 ... pinnewiel/ maar ook dat had je niet opgelost met borden of flitspalen (tenzij je die om de 100m gaat plaatsen).

Het heeft dus weinig zin om van gans Belgie een grote Zone 30 te maken als snelheid een secundair probleem is.

Trouwens ik lees net in de krant een aantal mensen roepen voor 0 promille... maar wat heeft dat voor zin bij iemand met 2.99 promille (die toch al niet wakker ligt van 0.8 promille). Dit is net hetzelfde en even absurd als een bord 30 plaatsen ipv. 50 voor iemand die 90 rijdt.

Toegevoegd na 1 minuut 16 seconden:
R2D2 schreef: 26 feb 2024, 16:35 Er zijn geen politici die de moed hebben om de verslavingsindustrie aan te pakken.
Het probleem is dat die industrie teveel opbrengt... massa's aan accijnzen !
Laatst gewijzigd door DarkV 26 feb 2024, 16:43, in totaal 1 gewijzigd.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Provider
Te Koop forum

DarkV schreef: 26 feb 2024, 16:39 Het probleem is dat die industrie teveel opbrengt... massa's aan accijnzen !
Alweer, dat brengt op korte termijn veel op.
Op lange termijn is dit een kost.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 26 feb 2024, 16:43 Op lange termijn is dit een kost.
Politiek denkt niet op lange termijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 26 feb 2024, 16:35 Men colloqueert mensen die een gevaar voor zichzelf of voor de omgeving zijn. Of mogelijk kunnen zijn.
Ook dat gebeurt in de praktijk relatief zelden want ook daarvoor is er onvoldoende opvang en personeel.
Meestal belanden ze, indien de feiten zwaarwichtig genoeg zijn, dus in een gewone cel zonder de nodige bijstand en dus ook geen uitzicht op verbetering van hun toestand.

Dus weeral de zoveelste theorie welke in de praktijk niet stand houdt.

Je hebt niet veel aan wetten en regels wanneer er bijna niemand is om ze te handhaven, uit te voeren noch op te volgen.
Strengere regels en wetten zetten dan ook geen zoden aan de dijk wanneer de cirkel niet rond is.

Wetten handhaven, opvolgen, vervolgen kost geld en daar is weinig tot geen draagkracht voor.
Ja zolang een ander de boete of straf krijgt en voor die handhaving wil betalen wel maar niet als men er zelf het onderwerp van is. En wanneer een meerderheid zo redeneert volgen de politici en gebeurt er....... niets.

Er is geen gebrek aan wetgeving en theoretische bestraffing. Meer wetten en zwaardere straffen zetten dus geen zoden aan de dijk. Het oogt alleen even goed en dat was het dan weer voor een.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

DarkV schreef: 26 feb 2024, 16:39
Dizzy schreef: 26 feb 2024, 14:58 Dat is helemaal geen populisme, als hij even zat was maar veel minder snel reed dan was de schade meer dan waarschijnlijk een pak minder erg. Snelheid zal de schade telkens erger maken.
Natuurlijk... maar dat krijg je niet in iemand z'n hoofd met 2.99 promille.

Kijk naar alle dodelijk ongevallen van de laatste maanden en zeg eens welke ECHT te wijten waren aan overdreven snelheid. Een voorbeeld is (gelukkig zonder dodelijke slachtoffers) dit van Itegem... https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/24 ... pinnewiel/ maar ook dat had je niet opgelost met borden of flitspalen (tenzij je die om de 100m gaat plaatsen).

Het heeft dus weinig zin om van gans Belgie een grote Zone 30 te maken als snelheid een secundair probleem is.

Trouwens ik lees net in de krant een aantal mensen roepen voor 0 promille... maar wat heeft dat voor zin bij iemand met 2.99 promille (die toch al niet wakker ligt van 0.8 promille). Dit is net hetzelfde en even absurd als een bord 30 plaatsen ipv. 50 voor iemand die 90 rijdt.
De hele redenering berust op er is niets aan te doen dus laat ons maar niets doen :nono:

Bovendien blijf men negeren dat snelheid, zelfs als het niet de hoofdoorzaak is, de schade altijd erger maakt. Vaak is snelheid echter wel degelijk de oorzaak, bijvoorbeeld bij de gevallen van uit de bocht vliegen en de gevallen waar men niet tijdig kon stoppen. Kortom, controle op snelheid is wel degelijk aangewezen en werkt want waar de snelheid lager is vallen minder slachtoffers.

En doen alsof België een grote zone 30 is, is ook een zware overdrijving. Er is de lintbebouwing die veel problemen veroorzaakt maar ook daar zal je veel voorstanders van vinden.

En het is gelukkig nog niet zo dat iedereen met 2.99 promille rijdt, ook met veel minder kan je ernstige schade veroorzaken, vandaar dat het op heel wat plaatsen 0 promille is.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 26 feb 2024, 14:09Justitie (en eveneens het politionele apparaat) wordt al jarenlang ondergefinancierd.
Dat is een feit, net zoals alles in Belgie te lijden heeft onder de onderfinanciering.
Wat is dan de oplossing? Alles maar op z'n beloop laten?
Dit zijn we trouwens al jaren aan het doen met als gevolg dat we afglijden richting totale verloedering en straffeloosheid.
Het zou geen reden moge zijn om strafbare feiten ongemoeid te laten simpelweg omdat we te weinig gevangenissen hebben.
R2D2 schreef: 26 feb 2024, 16:35Men colloqueert mensen die een gevaar voor zichzelf of voor de omgeving zijn. Of mogelijk kunnen zijn.
Is er nog plaats in die instellingen denk je?
ivob schreef: 26 feb 2024, 16:10Een rijbewijs op punten heeft geen enkel effect op mensen die er niet mee inzitten zonder geldig rijbewijs verder te rijden.
Rijbewijs op punten zal inderdaad enkel werken voor goed bedoelende burgers, laat ons hopen nog steeds de meerderheid van de bevolking.
Maar op de rotte appels zal dit van nul waarde zijn en laat het nu net die personen zijn die mensen de dood injagen.
DarkV schreef: 26 feb 2024, 16:39Kijk naar alle dodelijk ongevallen van de laatste maanden en zeg eens welke ECHT te wijten waren aan overdreven snelheid.
50km/u. kan voor een straalbezopen persoon ook overdreven snelheid zijn in de toestand waarin deze zich bevind aangezien deze door z'n snelheid z'n voertuig niet langer in bedwang kan houden.
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Een echte recidivist https://www.hln.be/gent/man-45-aangehou ... ~a6203582/ en is nu opgesloten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 26 feb 2024, 18:20 Wat is dan de oplossing?
Er bv. al mee leren leven dat niets in de wereld, dus ook geen enkel land, samenleving, administratie perfect is en dat je niet alles kan voorkomen.
Dat een maatschappij nooit volkomen eerlijk noch voor iedereen gelijk is ingericht en dat we uiteindelijk allemaal gewoon sterfelijk zijn. De ene zingt het gewoon wat langer uit dan de ander en de een met wat meer of minder geld dan de ander. Het eerste en het laatste moeten zelf niet altijd rechtstreeks in verband staan met elkaar.
Dat een maatschappij de som is van individuen met elk hun eigen talenten en gebreken. En daar heb je telkens dan individuen in met wat meer uitschieters in positieve zin of negatieve zin en de grote hoop zweeft er ergens tussenin.
En dat mensen al beginnen met zelf beter hun plan te leren trekken ipv te dromen en/of verwachten dat anderen dat wel altijd en overal voor hen zullen doen.

De hier gesuggereerde "oplossingen" zijn mooie theorieën van een minderheid maar in se lossen ze ook niets op.
Wie denkt dat hij een oplossing heeft voor een hele gemeenschap moet in de politiek gaan en genoeg volgelingen proberen te overtuigen van de juistheid van zijn oplossing en ze dan proberen door te voeren. Veel succes.

Je kan ook al proberen om zelf alle bestaande reglementen en wetten zo goed mogelijk na te leven ipv er telkens een eigen invulling en interpretatie aan te geven. Dan moet het overbelaste justitie- en politieapparaat daar al geen tijd aan verspillen.
Dit zijn we trouwens al jaren aan het doen met als gevolg dat we afglijden richting totale verloedering en straffeloosheid.
Tja, dat zeiden de Oude Grieken en Romeinen in hun tijd ook al.
Maar sindsdien zijn we er toch wel een beetje op vooruit gegaan al gaat dat met horten en stoten en na elke terugval komt er telkens een stukje vooruitgang enz.

En nu we het toch over de Romeinen hebben, wie denkt dat we hier "afglijden naar straffeloosheid" moet eens wat meer buiten eigen regio komen. Het kan altijd nog veel erger hoor en daar hoef je niet al te ver voor te reizen. Kijk bv. eens rond in hedendaags Rome. De verkeersregels, -borden, -lichten lijken er louter een suggestie voor de bezoekende allochtonen en parkeren is er blijkbaar toegestaan in alle bochten, in het midden van kruispunten, voetpaden, de weinige fietspaden en dat tot drie rijen dik en op hoogstens een cm afstand van de voorligger en achterligger. :-D

Toegevoegd na 5 minuten 46 seconden:
Moonboy schreef: 26 feb 2024, 18:31 en is nu tijdelijk opgesloten.
Even aangepast aan de werkelijkheid. :-)
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 26 feb 2024, 17:08 De hele redenering berust op er is niets aan te doen dus laat ons maar niets doen :nono:
Nee, totaal niet maar ik staar me ook niet blind op Zone 30 en flitspalen als de ultieme oplossing.

Het is zo'n beetje als wapens verbieden... de brave burger zal er dan geen hebben maar een crimineel stop je er ook niet mee.
Moonboy
Pro Member
Pro Member

En men liet dit allemaal maar zijn gang gaan, een zeer grote blaam voor onze overheid.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240226_97280280
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat is één van de vele uitvluchtpogingen, als het niet de volledige of ultieme oplossing is, waarom het dan doen? Omdat het wel al een deeloplossing is!!!

Alle kleintjes maken een groot. Elk slachtoffer minder is een hoop miserie minder voor families. Sommigen zien dat pas in als hun geliefden betrokken zijn, dan is het ineens anders.

En brave burgers hebben geen wapen nodig. De politie kan wapens gebruiken om criminelen te stoppen maar veel criminelen hoef je niet af te schieten, ik ben geen voorstander om verkeerscriminelen af te schieten ook al gebruiken ze hun wagen als wapen.

En er zijn wel degelijk van die deeloplossingen zoals een databank van alle overtredingen, digitaal rijbewijs ende wet die al 30 jaar bestaat rond het rijbewijs met punten. Sommige landen doen het beter inzake verkeersslachtoffers, men kan dus wel degelijk iets doen maar dan moet de wil/durf er ook zijn. Het zoeken naar uitvluchten om niets te doen is een deel van de foute mentaliteit die dan weer de oorzaak is van de problemen.

Een artikel over recidive bij verkeerspiraten: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/26 ... t-verkeer/
Van alle bestuurders die zijn veroordeeld voor een verkeersmisdrijf, werd 45% later opnieuw veroordeeld voor een verkeersinbreuk.

Dit cijfer is waarschijnlijk nog een onderschatting, want onmiddellijke inningen, minnelijke schikkingen en onopgemerkte misdrijven zitten niet mee in deze cijfers.

Van iedereen die ooit een rijverbod kreeg, wordt 86% later opnieuw veroordeeld door de politierechter. Bij ongeveer de helft gebeurt dat zelfs al binnen het jaar.

Zo’n 10% van die recidivisten rijft later minstens nog 21 nieuwe veroordelingen binnen.

Eén iemand spant de kroon, met 111 nieuwe veroordelingen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”