Wederom serieuze phishing oplichting XX..000 € na xxx.. telefoontje

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 172 keer

Matt555 schreef: 03 maa 2023, 14:27 Goed om weten dat ze uiteindelijk beseffen dat de misdaad industrie geen kantooruren heeft ... :-D
Soms vraag ik me wel af waarom het allemaal instant moet verlopen... misschien zou het beter zijn dat een overschrijving een wachttijd heeft van enkele dagen (waarna ze dan wel instant gebeurd). Op die manier kan je je altijd "bedenken" wat in geval van misbruik vermoedelijk de redding kan zijn.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 77 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Mijn moeder dacht zo even dat ik een nieuwe gsm en telefoonnummer had.
Neen, want kan nieuwe sim bij provider halen en contacten zitten in de cloud...

Mama, ik heb een nieuwe gsm, de oude is kapot, dit is mijn nieuwe nummer. Contacteer me via Whatsapp https://wa.me/+32465......

De sms die zij kreeg was weldegelijk van mijn eigen nummer verstuurd.
Maar in mijn gsm niets terug te vinden.

Ze was er al mee verder gegaan met bijna oude foto´s door te sturen waar ze om vroegen.

Na controle bij CRDC zat dit nieuwe nummer al sinds 2014 bij Lycamobile.
Internet: Hey! 34 Euro
Internet backup: Mobile Vikings 29 Euro
Mobiel: Hey! Mobile S 5 Euro
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Ik had hier toch ook weer prijs met een van mijn verkopen op Facebook Market. Deze keer had ik het wel niet direct door doordat het toch duidelijk een echt profiel was (Vlaamse naam, 200+ vrienden, redelijk wat posts met de typische kritiek op politiek/e.d. memes...). Ik werd wel al snel achterdochtig omdat hij voorstelde dat hij zelf een Mondial Relay verzending zou regelen, wat inderdaad iets goedkoper is dan met de Post en het artikel zelf ook al maar €5 is. Mijn vrouw gebruikt MR wekelijks dus hoorde ik eens bij haar en kon het idd wel betrouwbaar zijn.

Nadat hij mijn rek.nr., e-mail, enz had kreeg ik een bericht terug : "Dank u. Ik heb uw contactgegevens en ik ben het maken van nodige regelingen. en ik zal u op de hoogte houden, boek het artikel voor mij." wat ineens wel heel duidelijk van een scammer kwam. Dan nog eens de vorige berichten gelezen en zag daar nu ineens ook wel wat verdachte taalfouten, maar vooral: het viel me op dat hij eigenlijk nooit iets concreet zei over het artikel dat hij kocht. Dus ik begon nog effen te polsen of hij zeker was dat het ging werken bij hem, en viel hij al helemaal door de mand : "Eenmaal in mijn bezit zal ik weten hoe het te gebruiken of wil je me daar wat details geven?"

Ik heb er nu wel een beetje spijt van dat ik hem al te kennen gaf dat hij me probeerde te scammen, want had eigenlijk wel willen zien wat de volgende stappen gingen zijn en hoe de poging in zijn werk gaat. Ik vermoed dat hij me een mail ging sturen met een link voor het downloaden van het MR label wat in feite een phishing site ging zijn waar ze dan wellicht een bank login/authorisatie gingen faken.

Ik vraag me nu wel af hoe ik deze kan rapporteren aan Facebook. Ik ben ook bijna zeker dat het niet die persoon zelf is die erachter zit, maar dat zijn account gehackt is en er via die weg dan gescamd wordt. In zijn vrienden zitten ook mensen met dezelfde familienaam dus vroeg me ook al af of ik misschien daar iemand van contacteer om erop te wijzen dat het account wellicht gehackt is... In Facebook zelf zie ik ook niet direct een goed passend meldingstype hiervoor.
EDIT: zit een beetje verborgen maar er een van de opties voor het rapporteren van een profiel is wel degelijk dat het profiel wellicht gehackt is. Dus dat maar gedaan en ook een van zijn contacten met zelfde familienaam gecontacteerd.
Laatst gewijzigd door Tomby 23 maa 2023, 09:13, in totaal 1 gewijzigd.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 320 keer
Bedankt: 720 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Ik probeer altijd te gaan totdat ze me de URL met het betaalverzoek geven.
Dan kan je de ISP contacteren en is dat weer een URL dat ze kwijt zijn.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1182 keer
Recent bedankt: 6 keer

Waarom laat je die niet eerst betalen?
Ik heb geen facebook, maar verkoop al eens iets op 2dehands.
Zonder betaling gebeurt er langs mijn kant helemaal niets. Ik maak het BPost verzendlabel pas aan eens de betaling binnen is.
Dus mocht iemand voorstellen om zelf het MR-label aan te maken, prima: maar eerst ga je betalen aan mij.

Ik heb overigens al eens gehad dat iemand zelf het BPost verzendlabel aanmaakte (ik was verkoper, hij/zij verkoper), omdat hij een zaak had en dat op die manier goedkoper kon regelen. Mij niet gelaten.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 23 maa 2023, 09:49 Waarom laat je die niet eerst betalen?
Tuurlijk verzend ik niets zonder betaling. Daar gaat het hier ook niet over. Het gaat duidelijk over de voorbereiding van een phishing poging. Dus uiteraard ging er helemaal niets betaald geweest zijn.
heist_175 schreef: 23 maa 2023, 09:49 Ik heb overigens al eens gehad dat iemand zelf het BPost verzendlabel aanmaakte (ik was verkoper, hij/zij verkoper), omdat hij een zaak had en dat op die manier goedkoper kon regelen. Mij niet gelaten.
Daarom ook dat het me in eerste instantie legit leek. En ik het jammer vind dat ik niet van krommenaas bleef gebaren om te zien hoe de oplichting in zijn werk ging gaan. Zoals ik zei: gegarandeerd een mail om zogezegd het MR te downloaden waar ze dan daar goedgelovigen op een of andere manier toch bank-operaties laten doen (goedgelovigen, want waarom zou je iets qua bankactiviteit moeten doen voor het downloaden van een label).

Toegevoegd na 3 uren 6 minuten 10 seconden:
Ha. Nu toch weer reactie van hem gehad dat MR mij via Whatsapp ging contacteren. En idd een bericht daar waar ook weer van afdruipt hoe fake het is. Ze vragen mij of ik de persoon ben voor overdracht van €5 voor die verkoop op Marktplaats (en ja, Facebook zelf gebruikt die term zelfs niet). Alsof er daar bij MR iemand manueel elke transactie zou gaan verifiëren.
Toch even het spelletje meespelen nu.

Toegevoegd na 47 minuten 9 seconden:
Vervolgbericht van MR vraagt naar je naam, kaartnummer en vervaldatum van je bankkaart en naam van je bank. Dus de zaken die je typisch nodig hebt om in te loggen bij een bank.
Ik heb nu wel een fake naam en kaartnummer opgegeven. Dus benieuwd of ze dit gaan checken met mijn naam die ze hebben via Facebook, en benieuwd of ze ook het kaartnummer gaan checken (kan goed zijn dat ze het maar bij de authenticatie zouden merken).
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 98 keer

streulma schreef: 13 maa 2023, 15:50Mama, ik heb een nieuwe gsm, de oude is kapot, dit is mijn nieuwe nummer. Contacteer me via Whatsapp https://wa.me/+32465......
...
Na controle bij CRDC zat dit nieuwe nummer al sinds 2014 bij Lycamobile.
Idem hier, om Whatsapp contact te maken met 0466276057 Lycamobile nr (sinds 2012)
Als afzender 0484**2884 BASE nr sinds 2005, zou wel eens een bestaand nr kunnen zijn dat gespoofed/gebruikt werd, daarom dat ik het volledige nr niet plaats.

Melding gemaakt bij meldpunt.belgie.be
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 172 keer

Hier ook eentje...
Hallo mama, mijn telefoon is kapot gegaan. Dit is mijn nieuwe mobiele nummer. +32487288604 Kun je me een WhatsApp-bericht sturen?
De verzender is een ander nummer, namelijk +32 484 24 50 xx (vermoedelijk spoofed, krijg er ook geen reactie op want ik wou wel eens een spelletje spelen maar dan niet via WhatsApp).
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Vandaag weer een nieuwe gehoord in de winkel...
Klant vult formulier in op een link van een phising mail..Naam, adres, rek nr. enz... Waarna hij door "zijn bank" wordt opgebeld om te zeggen dat hij gereageerd heeft op een phising mail en ze grote bedragen van zijn rekening zien gaan....en ze dringend zijn pc willen over emen om hem te checken op virussen...hij had het gelukkig dan eindelijk door ;-)
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

een nieuwe Trend inzake online fraude ? ( en nee .....geen HLN :lol: )

Politie waarschuwt voor “pakketfraude”: neem geen pakketjes aan van onbekende, want nadien volgt onaangename verrassing

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230327_95801853

Levert Bpost, PostNL of een andere pakjesdienst een bestelling af op jouw adres, maar met een andere naam op, wees dan op je hoede. Een onbekende zal nadien bij je aanbellen om de bestelling op te halen. Maar jij zal de rekening gepresenteerd krijgen. En als je niet betaalt, staat er op een dag een medewerker van een incassobureau of deurwaarder aan de deur.
Thierry Goeman
Vandaag om 18:06

“Pakketfraude”, wordt het in politiekringen genoemd. Het zit zo, klinkt het bij de politie van de zone Zennevallei: oplichters bestellen iets bij een webshop. In het bestelproces kiezen ze ervoor om de aankoop achteraf te betalen. Hij of zij doet dat met een nepprofiel en geeft jouw adres op.

Na het plaatsen van de bestelling houdt de oplichter de verzending van het pakketje nauwlettend in de gaten via het track & trace-nummer. Zo weet de valsspeler exact wanneer PostNL, Bpost of een andere koerierdienst het pakje bij jou heeft afgeleverd.

“Zodra de oplichter online ziet dat het pakketje is bezorgd, komt hij of iemand anders (vaak sturen ze jongeren) aanbellen”, aldus de politie. “De persoon die het pakketje komt ophalen, vertelt dat er per ongeluk een verkeerd adres werd opgegeven. Trap echter niet in de val. Het gaat om fraude”, waarschuwt de politie.

“Want omdat het pakketje op jouw adres in ontvangst is genomen of omdat de koerier het aan je voordeur heeft achtergelaten zonder aan te bellen, krijg jij achteraf de factuur en betalingsherinnering(en) toegestuurd. En op het einde van de rit zelfs een incassobureau of deurwaarder aan de deur om het bedrag van de factuur plus kosten op te eisen. Terwijl je helemaal niets hebt besteld en de oplichter met het pakketje aan de haal is.”
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 590 keer
Bedankt: 717 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Je neemt toch enkel pakjes aan voor mensen die je kent (buren).

Maar het kan uiteraard want die mannen zijn zo rap dat je soms niet eens tijd hebt om te zien of het adres/naam klopt. Ik heb het ooit gehad dat ik een pakje verwachtte en dat er werd aangebeld door koerier. Ik kreeg een pakje in mijn handen geduwd en weg was hij. Terwijl hij al aan het keren was zag ik dat het niet voor mij was. Ik heb hem toen nog kunnen laten stoppen. Hij had het verkeerde pakje aan mij gegeven, het andere was voor iemand een paar straten verder.

Maar voor de rest, hoe gaan ze bewijzen dat jij dat pakje bestelde? Het is al met een andere account en ip adres. Het kan enkel als jij het pakje aanvaard hebt dus dan moet je ook toevallig iets besteld hebben. Het kan dus maar toch eerder uitzonderlijk.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Nog nooit Facebook markerplace gebruikt, wel 2de hands en al vreemde contact daar gehad.

Maar over Facebook; die publiceren massaal scams via hun advertentieplatform.

Typische zijn Kickstarter; scam post een project op Kickstarter (die zelf totaal niets controleren) en die dan een andere entiteit inhuren om die scam-Kickstarter te promoten. En die doen dat via Facebook.

En heel veel voor dure artikels voor een belachelijke prijs. De laatst tijd zie ik er veel voor volautomatische koffiemachines voor 2 euro of 3 euro die honderden euro kosten . Met als 'uitleg' dat Bol.com een magazijn sluit en dat ze daarom die zo goedkoop verkopen.

Ook een hele tijd advertenties gezien voor dure kattenkrabpalen en torens en loopwielen voor katten tegen absurde prijzen via zeer knullige webshops.

En ook op Youtube zie ik reclamefilmpjes type 'Deze uitvinding doet de X sector in België op zijn grondvesten daveren. X willen niet dat consumenten weten van het bestaan van .... ' - Laatste tijd vooral USB opladers die elke telefoon, ongeacht zijn eigenschappen, in een paar minuten kan opladen.

Het is eigenlijk ongelooflijk dat Facebook en Youtube daarmee wegkomen. Een ander zou de bak in vliegen wegens medeplichtigheid. FB en Youtube laten zich ervoor betalen.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 28 maa 2023, 09:50 Je neemt toch enkel pakjes aan voor mensen die je kent (buren).

Maar het kan uiteraard want die mannen zijn zo rap dat je soms niet eens tijd hebt om te zien of het adres/naam klopt. Ik heb het ooit gehad dat ik een pakje verwachtte en dat er werd aangebeld door koerier. Ik kreeg een pakje in mijn handen geduwd en weg was hij. Terwijl hij al aan het keren was zag ik dat het niet voor mij was. Ik heb hem toen nog kunnen laten stoppen. Hij had het verkeerde pakje aan mij gegeven, het andere was voor iemand een paar straten verder.

Maar voor de rest, hoe gaan ze bewijzen dat jij dat pakje bestelde? Het is al met een andere account en ip adres. Het kan enkel als jij het pakje aanvaard hebt dus dan moet je ook toevallig iets besteld hebben. Het kan dus maar toch eerder uitzonderlijk.
Als je in een appartementsgebouw woont is dit meer mogelijk dan in je huis , meestal zetten deze koeriers de pakketten af in de hall , en medebewoners brengen ze dan verder in de eigenlijke beveiligde hall ....

maar dit geval is al op voorhand gepland blijkbaar .....en komt er iemand een onbesteld pakket ophalen , .....stond in vele kranten gisteren , en als dan zelfs de politie hiervoor waarschuwd zal het toch wel al gebeurd zijn.... ik heb ook al wwel de deur geopend voor een pakketaflevering , weliswaar niet op mijn naam , enkel om de toegang te geven om pakket in de afgsloten hall te deponeren , geen ondertekenen , maar of de bestemmeling in gebouw woont ga ik niet na , kijk wel of mijn naam er op staat of beter gezegd NIET opstaat,
qua snelheid van die aleveraars heb je gelijk , zelfs als ik vermeld dat ik zeker thuis ben op afleverdatum vragen ze nog voor een tweede optie voor deponeren , zelfs geen belletje aan voordeur .

Ikea en VDB of Coolblue , telefoneren wel x minuten op voorhand dat ze eraan komen .

Maar deze fraude maakt wel veel kans ...., vandaar de wijde verwittigingen nu
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 599 keer

heist_175 schreef: 23 maa 2023, 09:49 Ik heb overigens al eens gehad dat iemand zelf het BPost verzendlabel aanmaakte (ik was verkoper, hij/zij verkoper), omdat hij een zaak had en dat op die manier goedkoper kon regelen. Mij niet gelaten.
+ voordeel van zelf het label te kopen is dat jij in de ogen van bpost de verzender bent (jij hebt het contract met bpost) en hen dus rechtstreeks kan aanspreken als er problemen zijn, en niet terug moet passeren langs de verkoper die misschien niet weet hoe je bpost moet aanpakken. Eigenlijk zou het altijd zo moeten zijn, maar soit.

Jammer genoeg heb ik ook al geleerd van dit niet meer voor te stellen, ook al zijn er enkel maar voordelen, want sommigen hebben teveel topics als deze gelezen en stoppen met communiceren als je voorstelt zelf het label te kopen. Dat MOET wel een scam zijn, zucht :roll:.
Matt555 schreef: 27 maa 2023, 21:39 Maar jij zal de rekening gepresenteerd krijgen.
Als je het aankoopcontract niet gesloten hebt kan de deurwaarder of incasso niets halen bij jou. Het is aan hen om te bewijzen dat jij het was, niet iemand in jouw naam. Dat het op jouw adres geleverd werd is geen bewijs, of is je baas dan ook financieel verantwoordelijk voor de persoonlijke pakjes die je op het werk laat leveren? Geen zorgen om maken dus, maar ik kan me voorstellen dat sommigen daar wel weer gaan intrappen. Het zal wel de doodsteek zijn voor firma's die nog iets sturen zonder voorafgaande betaling, voor zover die nog bestaan (bol.com weet ik maar enkel als je een positieve historiek hebt).
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef: 28 maa 2023, 15:53
+ voordeel van zelf het label te kopen is dat jij in de ogen van bpost de verzender bent (jij hebt het contract met bpost) en hen dus rechtstreeks kan aanspreken als er problemen zijn, en niet terug moet passeren langs de verkoper die misschien niet weet hoe je bpost moet aanpakken. Eigenlijk zou het altijd zo moeten zijn, maar soit.

Jammer genoeg heb ik ook al geleerd van dit niet meer voor te stellen, ook al zijn er enkel maar voordelen, want sommigen hebben teveel topics als deze gelezen en stoppen met communiceren als je voorstelt zelf het label te kopen. Dat MOET wel een scam zijn, zucht :roll:.
Matt555 schreef: 27 maa 2023, 21:39 Maar jij zal de rekening gepresenteerd krijgen.
Als je het aankoopcontract niet gesloten hebt kan de deurwaarder of incasso niets halen bij jou. Het is aan hen om te bewijzen dat jij het was, niet iemand in jouw naam. Dat het op jouw adres geleverd werd is geen bewijs, of is je baas dan ook financieel verantwoordelijk voor de persoonlijke pakjes die je op het werk laat leveren? Geen zorgen om maken dus, maar ik kan me voorstellen dat sommigen daar wel weer gaan intrappen. Het zal wel de doodsteek zijn voor firma's die nog iets sturen zonder voorafgaande betaling, voor zover die nog bestaan (bol.com weet ik maar enkel als je een positieve historiek hebt).
ik kan me eigenlijk geen enkel paketlevering van mij herinneren die niet voorafbetaald al was , ikea , bol.com, Medion, Coolblue , VandenBorre , AliExpress (Spanje ,Chuwi (china)......eigenlijk dus geen enkele die niet voorafbetaald was

Is me eigentlijk ontgaan in dit artikel dat het enkel krediet of achteraf betalende paketten zijn..... dus dat verkleint het risico tot maar enkele verzendfirmas die zo werken :!:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Ongelooflijk wat ik hier allemaal lees, als MSP krijg ik af en toe wel vragen van oudere familieleden of sommige zaken legit zijn.
Of zelfs van klanten krijg ik een forward van een fake Microsoft 365 login bla bla bla e-mail dat ze hun wachtwoord opnieuw moeten invoeren enz... Duidelijk afkomstig van een ongekend niet-Microsoft e-mailadres, en toch nog vragen ze me wat ze hiermee moeten doen... Gelukkig geef ik van sommige klanten hun eigen wachtwoord niet vrij en manage ik alles, anders waren hun rekeningen al lang leeggeplunderd of werden hun mailboxen gebruikt om anderen te phishen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Vandaag zou een pakje bezorgd worden, wel melding ontvangen maar geen levering. Volgens Track & trace is het afgeleverd in brievenbus maar er is niet aangebeld. Waren heel de dag thuis en auto op oprit. Niets bij de buren dus nu begint het spelleke. Waar zit dat pakje wel en wanneer gaat het wel geleverd worden.

Ik heb dat nog ooit gehad met een memory card maar dat was maar voor enkele euros. Een andere keer was het met een beamer van 1.000 EUR, die ze na veel gedoe gewoon voor de deur gezet hebben tijdens sneeuwweer! Geleverd, klaar. Toen ik uren later thuis kwam stond de doos er gelukkig nog, inclusief inhoud.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Matt555 schreef: 28 maa 2023, 16:36 ik kan me eigenlijk geen enkel paketlevering van mij herinneren die niet voorafbetaald al was , ikea , bol.com, Medion, Coolblue , VandenBorre , AliExpress (Spanje ,Chuwi (china)......eigenlijk dus geen enkele die niet voorafbetaald was

Is me eigentlijk ontgaan in dit artikel dat het enkel krediet of achteraf betalende paketten zijn..... dus dat verkleint het risico tot maar enkele verzendfirmas die zo werken :!:
Bij bol.com & Zalando(toch niet de kleinste webshops) is het mogelijk om achteraf (tot iets van 14 dagen na ontvangst) te betalen.

Disclaimer: ze bieden dit niet voor elk pakket aan(echt dure pakketten:iPhones, MacBooks, moeten altijd vooraf betaald worden) en niet aan elke klant(afhankelijk van betaalgeschiedenis en sociaal-economisch profiel van de woonwijk).
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Nieuw Internationaal netwerk opgerold , maar gevaar van fingerprint diefstal blijft

https://www.hln.be/tech/europol-doekt-m ... ~afdc3c5f/
( was ook topic op Terzake VRT heden vandaag ! )

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230405_95916793

https://www.demorgen.be/nieuws/operatio ... ~be42e1af/

Europol doekt marktplaats voor identiteitsdiefstal op na grootschalige politieactie in 17 landen: zo check je of jouw gegevens werden verkocht

http://www.politie.nl/checkjehack

De politie heeft in een groot internationaal onderzoek naar online identiteitsdiefstal van miljoenen mensen een online marktplaats waar identiteitsgegevens werden verkocht opgerold. Wereldwijd zijn in dertien landen tegelijk meer dan 200 huiszoekingen uitgevoerd. Dat resulteerde in 119 arrestaties, waarvan 17 in Nederland. De illegale dienst werd stopgezet en alle infrastructuur werd in beslag genomen.
HLA 05-04-23, 15:32 Laatste update: 19:24 Bron: BELGA, ANP

Aan het hoofd van “Operatie Cookiemonster” stonden de Amerikaanse inlichtingendienst FBI en de Nederlandse federale politie. De FBI heeft de website dinsdag offline gehaald. Europol noemt de website “een van de grootste facilitoren voor cybercriminelen”. Ook Australië, Canada, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Italië, Nieuw-Zeeland, Polen, Roemenië, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk namen aan de gecoördineerde actie deel.

In Nederland werden 17 personen opgepakt, in Frankrijk 4. In Duitsland spreekt de nationale recherche (BKA) vooralsnog van huiszoekingen dinsdag bij 58 vermoedelijke hackers. Het is onduidelijk of zij bij de gearresteerde verdachten horen.

Het gaat om de zogeheten Genesis Market, een criminele handelswebsite waarop miljoenen gebruikersprofielen met de unieke digitale vingerafdrukken werden verkocht. Hiermee kunnen hackers het digitale leven van hun slachtoffers overnemen. Genesis Market was een van de grootsten in zijn soort. Op de marktplaats werden ruim 1,5 miljoen bots aangeboden, goed voor data van zo’n 2 miljoen individuen. De prijs van zo’n bot schommelt tussen de 0,7 dollar en enkele honderden dollars, afhankelijk van inhoud en waarde van de data. Zo bevatten de duurste bots mogelijk informatie om toegang te krijgen tot iemands bankrekening.
“Zo was het mogelijk om op naam van slachtoffers zaken te bestellen en te betalen in webwinkels of in bepaalde gevallen zelfs volledige bank-, crypto-, of beleggingsrekeningen te plunderen”, aldus Ruben van Well, teamleider van het Rotterdamse cybercrimeteam dat betrokken is bij het onderzoek.

Wachtwoord veranderen nutteloos

“Normaal gesproken raden we mensen in dit soort zaken aan om meteen al hun wachtwoorden te vervangen. Maar deze malware zit zo in elkaar dat dit alleen niet helpt”, zegt Van Well. “De crimineel die jouw gegevens heeft aangekocht, krijgt dan gewoon een update van jouw nieuwe wachtwoord.”
De politie heeft daarom samengewerkt met anti-virusbedrijven Trellix en Computest, om de hack te kunnen ondervangen. “Samen hebben we ervoor gezorgd dat deze malware door iedere virusscanner kan worden gedetecteerd”, legt Van Well uit. “Door ook samen te werken met Microsoft is daarnaast een software-update gemaakt, zodat Windows Defender de kwaadaardige software van de computer kan verwijderen. Zorg dus dat je tijdig je computer update. Om te voorkomen dat iemand opnieuw wordt opgelicht is het belangrijk om daarna alle wachtwoorden te wijzigen.”
We hebben ook slachtof­fers waarbij hele beleggings­por­te­feuil­les zijn geleegd of complete bankreke­nin­gen en cryptowal­lets zijn geplunderd.

Ruben van Well, teamleider van het Rotterdamse cybercrimeteam

Van de 50.000 Nederlandse profielen op de website is een deel ook daadwerkelijk slachtoffer geworden van oplichting. “Er zijn gevallen waarin een socialmediaprofiel werd gestolen of pakketjes op iemands account bij een webwinkel werden besteld. Maar we hebben ook slachtoffers waarbij hele beleggingsportefeuilles zijn geleegd of complete bankrekeningen en cryptowallets zijn geplunderd. Kort gezegd: je raakt de controle over je hele online leven kwijt”, aldus van Well.
Controleer je gegevens
De Nederlandse politie heeft een website gelanceerd waarop mensen kunnen checken of hun gegevens zijn aangeboden op de Genesis Market. Via www.politie.nl/checkjehack kunnen mensen hun e-mail invoeren om te zien of deze op de website staat. Van Well: “Het is echt belangrijk dat iedereen de controle doet.”
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik begin recent weer regelmatig scam telefoons te krijgen. Gaat dan zogezegd over een of andere trading account die ik heb. Soms geeft mijn Android zelfs al zelf aan dat de binnenkomende oproep vermoedelijk oplichting is.
Wat me opvalt is dat al die oplichtingspogingen komen van 0460 nummers. Recent ook nog via Facebook een poging gekregen, en daar effen in meegegaan en dan kreeg ik een Whatsapp van zogezegd koerierbedrijf, en ook dat kwam van 0460.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hier sinds 2 dagen ook wederom oproepen van 046 nummers .....echter geen stem of geluid bij opnemen .
Na 4 tot 8 sec.verbroken de verbinding door mij .
of zou het hier its mee te maken hebben ? :

https://www.hln.be/buitenland/br-oplich ... ~ae05e132/

Oplichters gebruiken AI om stem na te bootsen: “Clip van drie seconden is genoeg om slachtoffers voor de gek te houden”

Oplichters gebruiken steeds vaker AI voor het nabootsen van stemmen. Vaak gebruiken ze stemmen van vrienden en geliefden in een poging om geld af te persen. Een moeder uit Arizona in de Verenigde Staten vertelde recent bij een Amerikaanse televisieomroep over haar eigen ervaring met dergelijke oplichters.
VAHZ 17-04-23, 16:44 Laatste update: 17-04-23, 17:09 Bron: Popular Science

“Ik neem de telefoon op en ik hoor de stem van mijn dochter: ‘Mam!’ en ze snikt”, vertelde Jennifer DeStefano eerder deze week aan CBS, een Amerikaanse televisieomroep. “Ik zei: ‘Wat is er gebeurd?’ En ze zei huilend: ‘Mam, ik heb het verknald.’”

Volgens de moeder hoorde ze toen een man haar ‘dochter’ bevelen om de telefoon terug te geven. De man eiste 900.000 euro voor haar vrijheid, maar hij verlaagde zijn losgeld naar 45.000 euro. Hij dreigde de dochter pijn te doen tenzij het losgeld betaald werd. Gelukkig kon de vader van het meisje haar locatie en veiligheid binnen vijf minuten na het oplichtingstelefoontje bevestigen. Maar het feit dat oplichters AI zo makkelijk kunnen gebruiken om stemmen na te bootsen, is wel angstaanjagend.

Subbarao Kambhampati, hoogleraar computerwetenschappen aan de Arizona State University, verklaarde vorige maand in een gesprek dat “vroeger de techniek van stemnabootsing een geavanceerde operatie vereiste. Nu kunnen kleine oplichters hem gebruiken.”
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 187 keer
Recent bedankt: 5 keer

Matt555 schreef: 05 apr 2023, 21:08
Aan het hoofd van “Operatie Cookiemonster” stonden de Amerikaanse inlichtingendienst FBI en de Nederlandse federale politie.
"Journalistiek" volgens HLN...
Nederland is geen federale staat en heeft dus bijgevolg ook geen federale politie.
Het is irritant en hatelijk dat "journalisten" woorden en termen gebruiken waarvan ze de betekenis zelf niet begrijpen.
Het zijn symptomen hoe betrouwbaar deze media zijn voor de rest van hun berichten.
Niemand binnen DPG heeft dit nagelezen of misschien is er gewoon niemand op de hoogte.

Of zou dit al een product zijn van een AI-redactie? Want dat is het soort fouten dat taalmodellen als GPT kunnen maken.
Maar dan nog: niemand heeft het gemerkt.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

R2D2 schreef: 18 apr 2023, 12:23
Matt555 schreef: 05 apr 2023, 21:08
Aan het hoofd van “Operatie Cookiemonster” stonden de Amerikaanse inlichtingendienst FBI en de Nederlandse federale politie.
"Journalistiek" volgens HLN...
Nederland is geen federale staat en heeft dus bijgevolg ook geen federale politie.
Het is irritant en hatelijk dat "journalisten" woorden en termen gebruiken waarvan ze de betekenis zelf niet begrijpen.
Het zijn symptomen hoe betrouwbaar deze media zijn voor de rest van hun berichten.
Niemand binnen DPG heeft dit nagelezen of misschien is er gewoon niemand op de hoogte.

Of zou dit al een product zijn van een AI-redactie? Want dat is het soort fouten dat taalmodellen als GPT kunnen maken.
Maar dan nog: niemand heeft het gemerkt.
En het is dan OOK nog eens op Vrt nieuws en terzake vermeld ....
Dus nu met al die digi mogelijkheden kunt ge u aan alles verwachten ..... :-(
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Veel van die berichten komen van Belga en de diverse redacties kopiëren dat, soms integraal.

Dit soort fouten kan je op 2 manier bekijken, als een reden om media te wantrouwen of een reden om meer belang te hechten aan kwalitatieve media.

Vroeger had je journalisten die per onderwerp schreven en dus ook wel tot op zekere hoogte op de hoogte waren van hun domein, nu heeft men al zodanig geschrapt dat iedereen naast politiek, economie en entertainment ook de showbizz en kattennieuws moet behandelen en dan krijg je dus kemels.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 18 apr 2023, 14:14 Veel van die berichten komen van Belga en de diverse redacties kopiëren dat, soms integraal.

Dit soort fouten kan je op 2 manier bekijken, als een reden om media te wantrouwen of een reden om meer belang te hechten aan kwalitatieve media.

Vroeger had je journalisten die per onderwerp schreven en dus ook wel tot op zekere hoogte op de hoogte waren van hun domein, nu heeft men al zodanig geschrapt dat iedereen naast politiek, economie en entertainment ook de showbizz en kattennieuws moet behandelen en dan krijg je dus kemels.
Neemt niet weg dat het schrikbarend wordt wat er tegenwoordig mogelijk is wanneer digitalisme misbruikt/gebruikt kan worden door slimme IT criminelen ....

Media buiten beschouwing gelaten :roll:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Klopt, het is een mooi voorbeeld van waarom het vervangen van cash door digitaal niet noodzakelijk voor minder criminele feiten zorgt. De criminelen passen zich aan en verleggen hun terrein. Het is en blijft een kat en muis spel.

Omdat er steeds meer data over ons digitaal verloopt is een inbraak ook veel erger dan vroeger. Nu men ook vingerafdrukken gebruikt, is het helemaal problematisch. Een wachtwoord kan je vervangen maar dat doe ik liever niet met mijn vingers of ogen. Hoe lang zal het duren dat men dit gebruikt om de kosten van de bankapps te verhogen door de beveiligingskosten? Never waste a good crisis.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 336 keer

Dizzy schreef: 18 apr 2023, 15:16 Klopt, het is een mooi voorbeeld van waarom het vervangen van cash door digitaal niet noodzakelijk voor minder criminele feiten zorgt.
Dus jij denkt dat de ontvoerder zijn rekeningnummer en naam zal doorgeven om het losgeld te storten met de vermelding “losgeld dochter” ipv cash te eisen? :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Neen, dat denk ik niet, jij zegt dat ik dat zou denken.

Er zijn nl nog mogelijkheden zoals betaling in andere kostbare goederen of cryptomunten. Criminaliteit is eigen aan de mens, niet eigen aan cash.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 320 keer

Heren, de cash/digitaal discussie werd afgesloten.
Iedereen zijn argumenten pro en contra zijn nu wel duidelijk.
Het heeft dus geen zin een reeds afgesloten discussie elders verder te zetten.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 18 apr 2023, 16:07 Er zijn nl nog mogelijkheden zoals betaling in andere kostbare goederen of cryptomunten. Criminaliteit is eigen aan de mens, niet eigen aan cash.
Nog idioter, mensen die in dergelijke scams trappen hebben volgens Dizzy standaard een pak cryptomunten in hun portefeuille :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

duizend schreef: 18 apr 2023, 18:49
Dizzy schreef: 18 apr 2023, 16:07 Er zijn nl nog mogelijkheden zoals betaling in andere kostbare goederen of cryptomunten. Criminaliteit is eigen aan de mens, niet eigen aan cash.
Nog idioter, mensen die in dergelijke scams trappen hebben volgens Dizzy standaard een pak cryptomunten in hun portefeuille :lol:
Inderdaad vrij idioot want ik zie hier maar ene dat proberen in de mond te leggen. Hou het bij het topic zoals anderen terecht vragen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 18 apr 2023, 20:26 Inderdaad vrij idioot
Ik ben blij dat je zelf inziet dat het echt wel idioot is om te denken dat iedereen zomaar cryptomunten liggen heeft om losgeld te betalen.
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 31 keer

"Europa wil dat flitsbetalingen, waarbij het geld al na enkele seconden op de rekening van de begunstigde staat, de norm worden"

Daarmee word oplichting in de hand gewerkt.
Laat de klant een optie behouden om alles op 1 werkdag te laten, zoals het nu standaard is.

https://www.hln.be/geld/vliegensvlug-ge ... ~a3e0ff4c/
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 320 keer
Bedankt: 720 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Dat is niet overal de standaard.
Sommige banken, zoals argenta, hebben instant betalingen al als standaard voor de meeste betalingen.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 3 keer

rmag schreef: 19 apr 2023, 17:47 Laat de klant een optie behouden om alles op 1 werkdag te laten, zoals het nu standaard is.
Issue is dat veel banken er soms zelfs meer dan 2 dagen over doen. Weekends en bankfeestdagen verergeren dat ook nog eens.

Standaard mag het van mij gerust 1 dag zijn. Maar geef kosteloze opties voor instant tot 1u stortingen
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

De Argenta app heeft uitgebreide opties in verband met veiligheid, limieten. Instant betalingen staan standaard aan. Maar er is een knopje om dat uit te schakelen.
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 31 keer

Weinig mensen weten dat er ook een andere manier is om gestolen geld te recupereren. Eentje waar banken al jaren zéér stil over zijn.

https://www.hln.be/binnenland/al-vijf-j ... nts-anchor
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1066 keer
Bedankt: 672 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Pay wall.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 228 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

= niet toegelaten link/VFd7s, zonder paywall.
Computer(k)nul
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1182 keer
Recent bedankt: 6 keer

rmag schreef: 18 aug 2023, 08:32 Weinig mensen weten dat er ook een andere manier is om gestolen geld te recupereren. Eentje waar banken al jaren zéér stil over zijn.

https://www.hln.be/binnenland/al-vijf-j ... nts-anchor
In tegenstelling tot de click-bait titel, weten klanten wél dat de banken moeten terugbetalen.
Gelijk hebben en gelijk krijgen is nog iets anders. Als je €5K kwijt bent, weet ik niet of het de moeite is om daarover in proces te gaan met een bank.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”