Pagina 1 van 3
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 14 nov 2014, 13:17
door fvhbrugge
Vooral blij dat die onverwachte onderbrekingen nu eindelijk van de baan zijn.
Internet wordt tegenwoordig op alle momenten van de dag gebruikt door meerdere gezinsleden en het is vervelend als je telkens moet uitzoeken "
hééé waarom heb ik géén internet" en dan moeten zeggen "dat is normaal", wat het niet is uiteraard want eerder onbegrijpelijk dan normaal....
Wellicht krijgt men bij de helpdesk ook wel vaak dergelijke vragen: "mijn internet valt regelmatig uit en bij telenet had ik dat nooit, ik ga terug naar telenet" enzovoort...
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 14 nov 2014, 13:35
door philippe_d
U bedoelt dat de geleidelijke toepassing (over een tijdspanne van 15 maanden) misschien gepaard gaat met de geleidelijke invoering van CGNAT?
Ik zie niet zo goed de link: de PPPoE re-connects hebben toch niet zo'n grote invloed op de hoeveelheid / beschikbaarheid van gebruikte IPv4 adressen?
fvhbrugge schreef:Vooral blij dat die onverwachte onderbrekingen nu eindelijk van de baan zijn.
Ik deel jouw enthousiasme, maar:
- a) dit is nog niet officiëel bevestigd door Proximus
b) het wordt geleidelijk ingevoerd (tot eind 2015), dus blijkbaar nog niet voor direct?
PS - Blijkbaar toch al van toepassing op bepaalde msr's.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 14 nov 2014, 13:43
door johcla
wat is een msr?
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 14 nov 2014, 13:50
door xming
grrr CGNAT, no thanks.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 14 nov 2014, 19:20
door philippe_d
johcla schreef:wat is een msr?
msr is volgens mij de Belgacom terminologie voor een
BAS (Broadband access server).
De Bas is het toestel dat jouw modem het IP geeft (via de PPPoE handshake), en zodoende toegang tot het internet.
In de FritzBox log zie je bijvoorbeeld:
Internet connection established successfully. IP address: xxxx, DNS server: 195.238.2.21 and 195.238.2.22, Gateway: 87.64.240.1, Broadband PoP:
MSR91GEN5-H101L1711L00PA
Server domein naam is bijvoorbeeld lg-10-200.
msr91gen5.isp.belgacom.be, afgkort
msr91gen5
Er bestaat ook een
msr91gkk5.
De beslissing hoe lang een PPPoE sessie geldig blijft wordt per msr (BAS) beslist. Op
msr41lge6 staat de PPPoE sessie blijkbaar al op oneindig ...
De cijfers (msr91, msr41 slaan op de telefoonzone (091 = Gent, 041 = Luik)
De letter combinatie (gen5, gkk5, lge6) slaan op de locatie (reps Gent, Gent Keizer Karel waarschijnlijk, Liège).
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 14 nov 2014, 20:18
door Tomsworld
Philippe ik ga even moeilijk doen denk ik
GKK = Gent Kleindokkaai
BAS = Broadband Access Server
MSR = Multi Service Router
Bas waren vroeger misschien nu nog Redback ? MSR Alcatel ?
De pppoe wordt nog steeds getermineerd op de bassen dacht ik ? Of zijn de bassen nu geintegreerd in de MSR's zou kunnen in theorie ?
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 14 nov 2014, 22:31
door philippe_d
Tomsworld schreef:Philippe ik ga even moeilijk doen denk ik

Doe gerust moeilijk, bedankt voor de verduidelijking !!
I stand corrected

, ik dacht dat de BAS en MSR eigenlijk hetzelfde waren, niet dus ?
Wat is dan juist het verschil tussen beide?
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 14 nov 2014, 23:37
door dupondje
Hoe kan je bij een BBOX3 bv zien welke MSR je zit? Of op een eigen router?
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 15 nov 2014, 00:06
door MClaeys
johcla schreef:Zou de samenwerking met Netflix er iets mee te maken hebben?
Vorige week heb ik 's avonds een 96u-disconnect gehad terwijl mijn dochter naar Netflix aan het kijken was. Netflix ging niet vanzelf verder, ik moest de film stoppen en weer starten.
Hier speelt het netjes verder, gelukkig want bij Scarlet is het voor zover ik weet nog om de 36 uur. Ik kijk wel vooral in de Windows 8 app, Windows Phone app en de Xbox One app. Geen idee of het misschien gewoon voorzien is in die apps.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 18 nov 2014, 12:15
door schneider
Eerste post aangepast.
Het is dus afgerond eind 2014 (bevestigd)
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 18 nov 2014, 12:37
door pufpufpuf
Is er nieuws als scarlet volgt?
(die zitten nog op 36 uur, op zich geen probleem mijn dd-wrt router verbreekt telkens om 4u30 's nachts de verbinding, maar het maakt alles toch wat eenvoudiger)
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 21 nov 2014, 09:34
door philippe_d
We hebben van Proximus officiëel bevestiging gekregen dat de PPPoE 96-u reconnect afgeschaft wordt.
Het is inderdaad de bedoeling om de sessies niet meer te verbreken na 96 uur.
Op dit moment is dit al het geval voor ongeveer 20% van onze residentiële klanten.
De rest zal volledig afgewerkt zijn tegen midden december van dit jaar (en niet eind 2015).
Dit werd inderdaad al lang gevraagd door een klein deel van onze klanten (typisch de intensieve computerfreaks). Voor de gemiddelde klant is dit echter compleet onzichtbaar.
Voor alle duidelijkheid: dit betekent niet dat deze klanten nu een vast IP adres krijgen. Van zodra de modem uitgeschakeld wordt, of bij een update van onze netwerkapparatuur wordt de sessie heropgestart met een ander IP adres. Een echt vast ip adres is beschikbaar met het professionele internet-productgamma.
Hiermee verdwijnt definitief één van de nadelen van Proximus t.o.v. Telenet

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 21 nov 2014, 10:23
door Tomsworld
Nu hoop ik nog dat de optie i office fixed ip goedkoper zal worden, liefst 5 a 10 euro max.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 21 nov 2014, 11:23
door fryelectro
philippe_d schreef:Hiermee verdwijnt definitief één van de nadelen van Proximus t.o.v. Telenet

Echt wel grappig dat Telenet tegelijkertijd hun poorten <1024 openzet.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 21 nov 2014, 15:42
door Tomsworld
Idd nu heb je bij telenet fixed quasi fixed ip bij belgacom onbeperkt tot reconnect, daarentegen is dat van telenet iets vaster, want mijn ervaring is dat een modem reboot etc geen ip change tot gevolgd heeft en bij Belgacom wel.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 21 nov 2014, 19:23
door VTOLfreak
Voor de gemiddelde klant is dit echter compleet onzichtbaar
Tot de gemiddelde klant Netflix begint te kennen. Leg maar eens uit aan de gemiddelde klant dat het normaal is dat de TV af en toe stopt met spelen. En ik hoor ook dat IPv6 problemen heeft met de regelmatige disconnects...
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 21 nov 2014, 20:38
door Matthias
Ik denk dat menig klant hier wel last van ondervond. Speel eens een online spel en je opeens uit het spel gevlogen wordt omdat de 36u om zijn. Gelukkig lan je met de BBox2 een manuele disconnect schedulen.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 02 dec 2014, 18:25
door Bssoft
Tomsworld schreef:Philippe ik ga even moeilijk doen denk ik

GKK = Gent Kleindokkaai
91GKK zonenummer + de locatie (is wel degelijk) Gent Keizer Karel (Keizer Karelstraat)
91GEN zonenummer + de locatie, Gent Centrum (Sint-Niklaasstraat)
dat is feitelijk de verkorte benaming van een LEX (moedercentrale), niet meer of minder.
Het bestaat altijd uit 2 cijfers en 3 letters voor heel Belgie ....
vb: 41CEN, 71GIL, 03BKC, 02STR , 02CEN, 02LIN, enz... je kan er niet altijd uit afleiden over welke verdeler het gaat.
Het getal daarachter, 0 = dat was vroeger de moedercentrale vb: 02AND
0, andere getallen LDC of ROP's denk ik ?
Een LDC/ROP heeft de naam van de LEX (moedercentrale) waar hij is aan gekoppeld.
Een programmeerder van een LEX die heeft die verkorte naam nodig .... waar of adres van die LEX dat trekt hij zich niet aan.
Bijkomende info: taken van de BAS:
toewijzen van een IP adres
controleren van de Login
toewijzen van rechten of beperkingen
aggregeren van verkeer naar ISP's
Vroeger konden de techniekers een BAS test doen, spijtig genoeg bestaat het niet meer.
Je kon een test doen tot de BAS met beperkt paswoord, indien gelukt kreeg je dan een pagina te zien.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 02 dec 2014, 18:43
door krisken
Gent Kleindokkaai? 91GKK staat voor Gent Keizer Karel(straat) hoor

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 07 dec 2014, 09:38
door Waterboy
Bij mij wordt om de 24 uur de verbinding verbroken,dit is sedert begin deze maand,voordien was dit om de 96 uur.
01/12/2014 01:26:25 24h 0m 3s 24 854 Kb 175 206 Kb ADSL
02/12/2014 01:26:28 14h 34m 17s 7 805 Kb 69 513 Kb ADSL
02/12/2014 16:00:51 8h 0m 0s 6 663 Kb 17 893 Kb ADSL
03/12/2014 00:00:51 0h 0m 0s 0 Kb 0 Kb ADSL
03/12/2014 02:22:15 24h 0m 3s 11 054 Kb 126 841 Kb ADSL
04/12/2014 02:22:18 24h 0m 2s 16 732 Kb 79 749 Kb ADSL
05/12/2014 02:22:20 24h 0m 1s 15 590 Kb 156 249 Kb ADSL
06/12/2014 02:22:21 24h 0m 1s 11 798 Kb 64 948 Kb
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 07 dec 2014, 09:45
door dejean
idem,
Mechanisch schakelklokje schakelt om +/- 4 h ( s' morgens ), en ik zie nu nog een change om 12.00 s'nachts
Afwachten dus
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 07 dec 2014, 09:46
door Heronic
Daarom dat ik een backup van het internet heb, om die paar seconden te kunnen overbruggen!

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 07 dec 2014, 10:28
door VTOLfreak
Ik heb al een paar mensen zien posten dat ze hun modem op een tijdklokje hebben hangen. Haal je hiermee DLM niet overhoop? Dat deze begint te denken dat de lijn niet stabiel is en je profiel verlaagt?
[
Post made via mobile device ]
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 07 dec 2014, 10:36
door raf1
Neen, stroomonderbrekingen hebben geen invloed op DLM. Het zou bijvoorbeeld nogal stom zijn dat een kortsluiting in een wafelijzer je terug op lagere snelheid zou zetten.
Reboots en reconnects via de modemfirmware daarentegen, daar zou ik toch heel erg mee opletten.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 07 dec 2014, 11:31
door jackho
Bij het uitschakelen is het de inwendige voedingscapaciteit, die de spanning lang genoeg kan aanhouden,
zodat de bbox het kan melden " niets aan de hand ik wordt uitgeschakeld "
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 07 dec 2014, 11:38
door VTOLfreak
Goed om te weten. Maar ik denk dat ik mijn UPS toch ga laten zitten.
[
Post made via mobile device ]
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 07 dec 2014, 12:07
door ubremoved_15739
Sedert 26 november om de 24 uur een nieuwe PPPoE sessie.
Altijd op hetzelfde uur blijkbaar (wel 's nachts).
En nee, ik heb geen schakelklokje zitten.
Ik heb wel nog een Bbox2.
Misschien is het daarmee?
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 07 dec 2014, 12:14
door VTOLfreak
De enige manier om problemen van jou kant uit te sluiten is om een andere modem te proberen. Je kan altijd naar de Proximus helpdesk bellen en proberen een bbox3 vast te krijgen. Maar ik weet niet of ze zomaar gratis jouw modem willen omruilen. Misschien dat andere forumleden hier ervaring mee hebben?
[
Post made via mobile device ]
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 07 dec 2014, 12:24
door -KoeKe-
Hier ook vanaf 1 december om de 24 uur is er een nieuwe PPPoE sessie, ik heb ook de BBOX2.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 07 dec 2014, 12:37
door dupondje
De verbindingstijden op proximus geven 24u, maar mijn router zegt 1 dag & 7uur connected.
Dus lijkt me niet te kloppen met de realiteit.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 07 dec 2014, 12:42
door ubremoved_15739
Ik denk dat ik wat te snel geweest ben.
Via "MyProximus" zie ik blokken van exact 24 uur als "verbindingsduur".
Vroeger kwam de "verbindingsduur" overeen met een nieuwe PPPoE sessie (en dus een nieuw IP adres).
Indien ik nu in mijn logfiles ga kijken, heb ik
geen nieuw IP adres gekregen over de afgelopen dagen.
Dus ga ik ervan uit dat Proximus in "MyProximus" nu (minstens) om de 24 uur gaat weergeven wat de datatrafiek geweest is.
Maar dat dit niet noodzakelijk een nieuwe PPPoE sessie is!!
Wel indien men tussen de "24 uur rapportering" zelf een nieuwe PPPoE sessie initieert (bijvoorbeeld reboot, reset, ....) en dan zal dit allicht resulteren in een extra lijntje bij de "verbindingstijden" in "MyProximus".
Met andere woorden: de weergegeven "verbindingstijden" in MyProximus dekken de lading van het begrip niet meer...
Edit:
Even remote ingelogd op mijn Bbox2.
En jawel, de laatste vermelding van
"PPPOE: session established" op de Bbox2 dateert van 28 november jongstleden.
De voorlaatste vermelding (exact 96 uur daarvoor) dateert van 24 november jongstleden.
De per 24 uur wederkerende "verbindingstijden" op MyProximus zijn dus een rapportering van het verbruikte volume over de vermelde tijdsspanne.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 07 dec 2014, 18:03
door jackho
zou inderdaad straf geweest zijn nu ze beloofd hadden dat er geen reconnects meer gingen gebeuren
tegen het einde van het jaar, dus dat de 96u re-connecties gingen afgeschaft worden.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 07 dec 2014, 19:06
door Zorba
Hier ook 24u weergave op MyProximus maar geen nieuw IP

Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 07 dec 2014, 19:35
door Tomsworld
Ik kan het ook bevestigen net gekeken op een lijn waar de ppp 7 dagen up is en sinds 1 december als tijd altijd 24 uur staat. Waarschijnlijk kiest Proximus om de volume info eens per 24u te updaten, is een mooi alternatief, het is misschien een klein beetje verwarrend.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 14 dec 2014, 16:35
door ElCid
Ik bekijk mijn IP-cameras in real time via een browser (recentste Firefox) op een Nexus tablet. De cameras hebben een vast IP, jarenlang geen enkel probleem, maar sinds Proximus de PPP connectietijd op 24 uur heeft ingesteld verlies ik elke dag 1x het beeld. Dan moet ik handmatig de browser reloaden, niet echt een probleem maar ik zou wel graag begijpen waarom dit nu nodig is. Iemand ideeën?
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 14 dec 2014, 16:46
door VTOLfreak
Ik ben deze thread nu al een tijdje aan het volgen en begin inmiddels te zuchten als iemand weer post dat Proximus dit met opzet doet. Als dit een nieuwe policy was zou IEDEREEN dit probleem hebben en dat is niet het geval. Ja, je zit met een probleem. Eerst eigen apparatuur uit sluiten als oorzaak, dan de helpdesk contacteren.
[
Post made via mobile device ]
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 15 dec 2014, 00:47
door jantje81
De Belgacom VDSL2-verbinding van mijn werk (gewone Maxi) is nu al 9 dagen geconnecteerd. Geen disconnects meer dus om de 96u.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 15 dec 2014, 01:19
door Tomsworld
krisken schreef:Gent Kleindokkaai? 91GKK staat voor Gent Keizer Karel(straat) hoor

Ondertussen even gezocht en het volledige lijst opnieuw tegengekomen (komt uit publieke doc's).
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 15 dec 2014, 03:42
door Kitt
hier ook al meer dan 6 dagen PPOE connected ..
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 04 jan 2015, 22:54
door Goztow
Nu twijfel ik... ik had de tijdsklok zo ingesteld dat hij 's nachts een uur of 4-5 uit gaat, vooreerst om te reconnecten maar ook om wat elektriciteit te sparen. Nu is dit niet echt meer nodig voor de reconnect, maar wat zou dat kunnen sparen van elektriciteit?