Pagina 49 van 80
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 26 jul 2023, 16:12
door Sasuke
Matt555 schreef: 26 jul 2023, 16:02
Maar het onmogelijk blussen van EV's is wel
HET heikele punt dat ze gevaarlijker maakt , dus best op de oprit laten staan ipv de huisgarage

......,maar ja dat is dan wederom een bijna uitnodiging tot diefstal ....
Het 'lastige' blussen van EV's - enkel wanneer het accupakket in brand vliegt - is inderdaad een heikel punt. Al een chance dat EV's procentueel gezien minder snel ontvlammen dan ICE's
Gezien het zeer geringe aantal problemen met BEV's inzake branden, zal dat zeker geen argument worden om de (r)EVolutie tegen te gaan, alle goedgelovige headline lezers ten spijt.
Uiteindelijk is het maar een auto ... die is niet slechter of beter of anders of ... naargelang het type motor dat erin zit. Waarom er mensen 'tegen' de EV zijn heb ik nooit begrepen. Zolang je kan kiezen, kies je wat je wil (en respecteer andermans keuzes aub) en van zodra je niet meer kan kiezen is het probleem ook opgelost ... het zijn dezelfde stoelen, dezelfde sturen, dezelfde features, ... alleen weegt hij wat meer en rijd die wat sneller

Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 26 jul 2023, 16:21
door Matt555
Vaganzza schreef: 26 jul 2023, 16:11
Uiteraard zal spontaan ontbranden voorkomen, net zoals je dat ook kan hebben met al die andere toestellen op batterijen die je reeds thuis heb (gsm, iPad, ...). Zwier ze dan ook maar allemaal buiten voor de veiligheid...
Maar laten we wel wezen: dat spontaan ontbranden zal wel een marginaal % zijn. Telkens EV in brand staat, zijn de negatievelingen er direct bij om het af te breken. Ongeacht of dit door een ongeval is of spontaan. En zoals gezegd telkens een ICE-auto in brand staat, dan is er niets aan de hand.
In het artikel hierboven gaan ze er gewoon al los van uit dat het door een EV komt, omdat er enkele aan boord zijn. Want ik zie geen andere insteek momenteel.
tja dat is een vb van die struisvogel he!

......
het "onblusbare" is het probleem , al de ICE branden kunnen geblust worden traditioneel , EV's niet ......of dacht je dat dat niet geprobeerd is aan boord van die schepen ....gekwetsten en 1 dode zijn daar het bewijs van
Ik kan begrijpen dat EV rijders dit als negatievelingen nieuws proberen zien , maar feiten zijn feiten
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 26 jul 2023, 16:37
door Vaganzza
Jij gaat er al van uit dat een EV de oorzaak is, terwijl dit helemaal nog niet zeker is.
Ivm het onblusbare: daar zal idd wel nog verder iets moeten op gevonden worden, zowel op land als op zee.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 26 jul 2023, 17:20
door Matt555
Vaganzza schreef: 26 jul 2023, 16:37
Jij gaat er al van uit dat een EV de oorzaak is, terwijl dit helemaal nog niet zeker is.
Ivm het onblusbare: daar zal idd wel nog verder iets moeten op gevonden worden, zowel op land als op zee.
Zelfs als een EV niet de oorzaak zou zijn .....dan eens een vuur een (EV) doet ontbranden , is het hek van de dam ....wegens wederom " onblusbaar "zijnde en alzo ketting-reactie-vuur creerende voor ICE of volgende "EV krengen" (sarcasme

).
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 26 jul 2023, 18:38
door Dizzy
Of een EV nu de reden is maakt niet zoveel uit als brandende batterijen moeilijk te blussen zijn en deze samen op een schip staan. Ook andere oorzaken van brand vormen daardoor een groter gevaar. Dat heb je ook met ondergrondse garages. Wagens staan dicht op elkaar en kunnen elkaar dus aansteken. Het voordeel van zo'n garage is dat het toch nog iets makkelijker te bereiken is dan een schip.
En sensatie trekt altijd aandacht dus de pers brengt waar wij op klikken. Een schip vol luxewagens dat in de fik gaat is in die zin dus een voltreffer voor de gazettenverkopers en klikboeren.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 26 jul 2023, 19:36
door ivob
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 26 jul 2023, 20:12
door NuKeM
Elk model (ook ICE) heeft tegenwoordig wel een “Emergency Response Guide” voor bv. de brandweer, met daarin informatie over hoe een probleem aan te pakken.
Bv. van Tesla:
https://www.tesla.com/firstresponders
Hierin zegt Tesla bv. zelf de voertuigen met batterij brand bij voorkeur niet onder te dompelen, maar goed af te koelen met water op de warme zones (te vinden met thermal cam).
Nu, misschien moet er naar de toekomst ook wel eens nagedacht worden over het soort van open stellen van de vehicle BMS (battery management system) tijdens transport of storage. Zo kan bv. het BMS of de uitlezen tijdig alarm slaan. Ook zullen in de toekomst boten en andere meer ontworpen worden met het brandende EV scenario in gedachte.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 08:33
door Dizzy
Het brandgevaar is wel degelijk een probleem al moet het niet nodeloos opgeblazen worden. Bij thuisbatterijen zijn er minder problemen anders had HLN ook daarover al meerdere artikels gepubliceerd.
Schepen kunnen aangepast worden en dat zal nodig zijn maar dus ook extra kosten met zich meebrengen.
Het buiten stallen van een wagen is een preventieve maatregel maar kan niet zomaar voor iedereen en negeert ook het feit dat de garage er voor iets is gezet. Een garage dient trouwens voor meer dan enkel regendruppels vermijden, de wagen is er beter afgeschermd tegen vanalles en staat ook nog wat warmer. Daarnaast is het ook makkelijk want je kan zo je huis binnenwandelen met boodschappen of kinderen.
Het probleem is dus de brandbare batterijen en niet de garage. Hopelijk kan men technische verbeteringen vinden om het structurele probleem aan te pakken. Dat is trouwens niet enkel beperkt tot EV's want branden ontstaan ook door batterijen in steps en andere consumentenelectronica zoals laders van smartphones.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 09:00
door NuKeM
En droogkasten, laat ons die niet vergeten

dat HLN daar nog niet over geschreven heeft

Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 09:38
door Dizzy
Te druk waarschijnlijk met natte dozen

Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 12:31
door R2D2
Sasuke schreef: 26 jul 2023, 16:12
Waarom er mensen 'tegen' de EV zijn heb ik nooit begrepen.
Vrij eenvoudig antwoord en toepasbaar op zoveel maatschappelijke transitie thema's: we zijn gewoon aartsconservatief geworden. We houden het liever zoals we het altijd gekend hebben of zoals we het geleerd hebben. Dat verandering een verbetering kan inhouden wordt weggelachen of ontkend. (inconvenient thruth)
De vergrijzing van de maatschappij versterkt dat conservatisme.
Als je al met een EV gereden hebt weet je gewoon dat verbrandingsmotoren een voorbijgestreefde technologie zijn. (lawaai, uitstoot, ...) De argumenten om die ICE auto's te behouden zijn te herleiden tot misplaatste nostalgie.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 12:51
door Goztow
Voor mij toch ook hetzelfde gevoel als toen ik van manueel schakelen naar automatisch ging. Ik ga nooit meer terug tenzij het echt moet.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 13:03
door Matt555
NuKeM schreef: 27 jul 2023, 09:00
En droogkasten, laat ons die niet vergeten

dat HLN daar nog niet over geschreven heeft
Veel kan ontbranden .....
MAAR het gaat inzake die EV "krengen "(

)"
dat ze maar niet geblust geraken ..... daar steken de EV fanatici hier hun kop voor in't zand .....al die andere ontbrandingen kunnen netjes door onze "pompiers" geblust ....

kwaliteit van rijden en opladen is andere materie en doet in doet hier niet ter zake
Wat betreft HLN ..... wel alle kranten incluis VRT en Terzake hebben dit ook al lang gebracht nu, incluis scheepsexpediteur die beaamd dat het inderdaad een probleem gaat zijn en al is .
Men stapt hier licht over door de EV'ers ......of is dit ter eigen blinde geruststelling misschien

Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 13:15
door ivob
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 13:52
door Dizzy
Verandering zal altijd weerstand opwekken, dat is gewoon eigen aan de mens en zit ingebakken in onze aard. Nieuwe dingen houden mogelijk gevaren in en zo denkt ons reptielenbrein dat we die risico's maar beter beperken door kritisch te zijn voor alle verandering.
Naast de early adopters heb je dus een grote groep die alle nieuwigheden dus eerst zo lang mogelijk zullen bestrijden, ook als dat tegen hun eigen belang in is. Dat zijn heus niet allemaal ouderen of mensen met grijze haren want je kan ze ook (beperkter) vinden onder jongeren. Dat is ook logisch want hoe ouder je bent, hoe meer je belangen hebt die te verdedigen zijn. Urbanus was vroeger een hippie en nu een mens waar hij vroeger mee lachtte
Iets wat men kent is te vertrouwen, en onbekend is... onbemind.
Dat EV's de toekomst zijn is al langer duidelijk en dat ze grote voordelen bieden tov ICE's ook maar men moet de grote groep nog overtuigen.
Dat gezegd zijnde zitten er uiteraard ook terechte problemen aan nieuwigheden. Elk voordeel, heb zijn nadeel. De hoge prijs en beperkte radius zijn zo'n zaken maar dus ook de brandbaarheid van batterijen en het moeilijke blussen dus. Dit kan je niet wegwuiven als louter conservatisme want het zijn wel degelijk problemen die opgelost moeten worden. Het verschil zit erin dat sommigen geloven in een oplossing terwijl anderen de problemen aanhalen om vooral zelf niet te moeten veranderen.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 13:56
door Vaganzza
Deze middag in het VTM nieuws werd de eerste communicatie van de bemanning naar de kustwacht vrijgegeven. Daar spraken ze er ook van dat een EV zou vuur gevat hebben en dus de oorzaak zou zijn. Ze zullen dat toch verder moeten onderzoeken, in elk geval trouwens, hoe dit kan. Een batterij an sich kan moeilijk op zichzelf in brand vliegen, meestal zijn bedrading er naartoe de oorzaak en zit je wel met het moeilijke blussen. Zal ongetwijfeld nog vervolgd worden.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 16:40
door ivob
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 17:20
door Sinna
Mijn grootste struikelblok blijft de prijs van een EV, zeker voor grote(re) gezinnen.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 17:57
door lacer
En mensen met een kleiner inkomen.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 18:01
door NuKeM
Ik ben ook terug naar een gewone hybride gegaan bij gebrek aan wat keuze m.b.t. een station wagon/break model. Ik weiger voor een SUV te gaan en plug-ins sla ik nu ook liever over (ik ga liefst direct full EV dan). De volgende zal waarschijnlijk een 'kleine' EV worden voor het gros van de dagelijkse ritten waarbij range absoluut niet belangrijk is en de huidige hybride neem ik waarschijnlijk wel over van de leasemaatschappij om verder (op) te rijden.
Moest ik het zelf moeten betalen (dus geen salariswagen waar een deel van mijn loon gaat) zou een EV waarschijnlijk wat meer rekenwerk vragen en minder 'luxe' worden. Al kan ik me inbeelden dat mensen met voldoende zonnepanelen en gepast gebruikspatroon er wel nog hun voordeel mee kunnen doen over de levensduur t.o.v. een ICE-voertuig.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 18:16
door Sinna
NuKeM schreef: 27 jul 2023, 18:01
Al kan ik me inbeelden dat mensen met voldoende zonnepanelen en gepast gebruikspatroon er wel nog hun voordeel mee kunnen doen over de levensduur t.o.v. een ICE-voertuig.
Maar dan moet de auto thuis (overdag) kunnen opladen...
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 18:17
door UBremoved_15318
i4 is besteld, levering voor februari, gaat aanpassen worden

Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 18:35
door ivob
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 18:49
door Sinna
ivob schreef: 27 jul 2023, 18:35
En hoe groter de vraag naar degelijke (grote) tweedehandsauto's wordt, hoe duurder ook deze zullen worden.
Dat merk je nu al: bepaalde (jonge) tweedehandsauto's zijn gewoon duurder dan nieuw. Grote tweedehandsauto's zijn schrikbarend duur, zie maar eens op
https://www.garage-degroote.be/nieuwe-2 ... rand_id=54 en zoek naar Opel Zafira Life: die draaien rond de €40k en zijn allemaal diesels...
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 19:43
door lacer
Vraag mij af of de trend naar steeds maar groter, luxueuzer en dus duurder en ook zwaarder zich zal blijven doorzetten.
En nee, een Dacia Spring is niet het model waar ik warm voor zal lopen

Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 21:03
door Sasuke
En met al die focus op de (B)EV's zegt de regering ..."Oef ... het probleem van het ontbrekende openbaar vervoer is weeral verdongen, kunnen we dat weer doorschuiven naar de volgende ..."
Al die auto kwesties zouden gewoonweg zelf oplossend zijn als er degelijk openbaar vervoer zou zijn. De 'jeugd' gaat geen auto's meer kunnen betalen als het zo blijft, dus wordt mobiliteit een andere kwestie. Of is dat misschien de reden waarom de gemeentes en steden nu financiële hulp geven om binnen de regio te kopen ... ?
Mobiliteit zal de gouden kip worden vanaf 2030 ... mark my words !
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 27 jul 2023, 22:20
door Vaganzza
Sinna schreef: 27 jul 2023, 17:20
Mijn grootste struikelblok blijft de prijs van een EV, zeker voor grote(re) gezinnen.
Als je puur kijkt naar aankoopprijs, dan geloof ik dat goed.
Als je weinig km's doet, dan volg ik ook nog altijd.
Maar als je wat km's doet per jaar, dan is een EV normaalgezien goedkoper als je er toch een hele tijd mee wil rijden. Ik heb het voor mezelf uitgerekend met 18.000 km/jaar en ik rij na 7 jaar goedkoper. Ik rekende het uit op een termijn van 10 jaar en ok geen 2dehands modellen (dat zagen we hier niet zitten).
Eerlijk gezegd had ik nooit gedacht toen ik aan die berekening begon. Ik heb zelfs rekening gehouden met misgelopen intresten op die periode van 10 jaar (aan 2% ipv de 0,5% die van kracht was).
Mijn eerste paar duizend km op nog geen 2 maanden tijd, was het effectief zo dat ik 2,5 tot 3x goedkoper rij dan met mijn vorige diesel of een nieuwe benzine (die mee in de running was).
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 28 jul 2023, 07:31
door Goztow
Zelfs met weinig km, afhankelijk van de doorverkoopwaarde. Ik doe weinig km en kon toch een duurdere ev in mijn leasing budget krijgen dan een benzine. Dat is niet omdat de leasing maatschappij mij graag ziet he.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 28 jul 2023, 08:42
door Vaganzza
Ik spreek niet over leasing, maar als je het zelf particulier koopt (zoals ik gedaan heb). Van de leasing markt weet ik niet wat er momenteel gaande is.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 28 jul 2023, 08:54
door ivob
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 28 jul 2023, 08:59
door Goztow
Mijn punt is dat de leasing markt ook gewoon een afspiegeling is van de totale kost over de levensduur van de wagen. En daar speelt vooral de verwachte doorverkoopwaarde een belangrijke rol. Nu kan je wel stellen dat de leasing maatschappij momenteel wat te optimistisch is over de 2e hands waarde van ev's maar ik denk dat die mensen wel weten wat ze doen. Vanaf 2030 moeten alle iets oudere benzine en diezels Brussel vermijden, dat is binnen zeven jaar hé. Vanaf 2035 moeten zelfs alle benzine wagens Brussel uit. Ok dat zal wel nog eens wat uitgesteld worden maar toch. Mijn verwachting is dat je de benzine tweedehands steeds moeilijker zal kwijt geraken zoals nu ook al het geval is met diezels.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 28 jul 2023, 09:42
door NuKeM
Vergeet ook de aftrekbaarheid van EV’s niet, wat de lease prijs vast ook wel zal drukken?
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 28 jul 2023, 10:08
door Sinna
Vaganzza schreef: 27 jul 2023, 22:20
Sinna schreef: 27 jul 2023, 17:20
Mijn grootste struikelblok blijft de prijs van een EV, zeker voor grote(re) gezinnen.
Als je puur kijkt naar aankoopprijs, dan geloof ik dat goed.
Als je weinig km's doet, dan volg ik ook nog altijd.
Ik kan best geloven dat
in the long run EV goedkoper is dan thermisch, maar ik heb geen zin om €40k+ op tafel te leggen voor een auto die het meeste van zijn tijd gewoon op de oprit staat te staan. Momenteel zit ik rond de 15.000km/jaar maar dat is puur door de (school)vakanties. De kinderen worden er ook niet jonger op waardoor de reisbestemming al wat verder mag (en zal) liggen.
Ik heb gekeken voor autodelen (Cambio e.d.) maar dan moet ik nóg meer gaan plannen en onverwachte ritten krijg je er niet mee gedekt. Daarnaast is Cambio naar het buitenland schrikbarend duur. Autodelen is hier in de buurt nog niet ingeburgerd waardoor het aanbod bedroevend laag is.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 28 jul 2023, 11:33
door Goztow
NuKeM schreef: 28 jul 2023, 09:42
Vergeet ook de aftrekbaarheid van EV’s niet, wat de lease prijs vast ook wel zal drukken?
Ik werk voor een vzw dus aftrekbaarheid maakt momenteel nog geen verschil bij mij.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 28 jul 2023, 11:36
door Vaganzza
Sinna schreef: 28 jul 2023, 10:08
Ik kan best geloven dat
in the long run EV goedkoper is dan thermisch, maar ik heb geen zin om €40k+ op tafel te leggen voor een auto die het meeste van zijn tijd gewoon op de oprit staat te staan. Momenteel zit ik rond de 15.000km/jaar maar dat is puur door de (school)vakanties.
Dat kan ik ook geloven. Het is en blijft ook voor mij een (beredeneerde) gok. In ieder geval was ik ook bijna 40k kwijt aan een nieuwe benzine wagen (die voor ons gezin het nodige comfort geeft). Dus de stap was op den duur wel kleiner voor ons.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 28 jul 2023, 12:29
door NuKeM
Goztow schreef: 28 jul 2023, 11:33
NuKeM schreef: 28 jul 2023, 09:42
Vergeet ook de aftrekbaarheid van EV’s niet, wat de lease prijs vast ook wel zal drukken?
Ik werk voor een vzw dus aftrekbaarheid maakt momenteel nog geen verschil bij mij.
Ik ken er niet veel van, maar zou de leasemaatschappij dat niet aftrekken dan en dat meenemen in de (daardoor lagere) prijs?
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 28 jul 2023, 15:27
door Goztow
Neen aftrekbaarheid gebeurt in de boekhouding van de werkgever die least.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 29 jul 2023, 13:04
door Vaganzza
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 29 jul 2023, 13:18
door Matt555
Maar feit blijft dat eens hij brand hij onblusbaar is 
....en dus ook de andere EV of ICE aansteekt !! wat nu mogelijk door EV OF ICE gebeurt is , en verwacht voor weken nog brandend zal blijven ....
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 29 jul 2023, 13:53
door Sasuke
@Matt555 ... als iets niet snel brandt is het feit
dat hij onblusbaar is verwaarloosbaar in de statistieken ... of is er nog nooit andere brand met grote schade geweest voor dat er EV's waren dan ?? Ik begrijp trouwens ook niet waarom je nu constant daarop zit te vitten ... wat maakt dat nu eigenlijk uit in de context waar we over spreken ? Bij een brand ligt de schuld imho bij de oorzaak van het begonnen vuur, niet of er 1 of andere component 'onblusbaar' is. Anders zouden mensen met een houtskelet woning of biologische isolatie niet verzekerd geraken hoor. Brand niet gemakkellijk, maar eens begonnen is het ook gewoon er naar blijven kijken tot het gedaan is.
En over dat onblusbaar ... het is 'moeilijk' blusbaar ... niet 'onblusbaar', maar ik wil nog toegeven dat het in de praktijk een fijne lijn is ... dus je mag het hebben
