AI en onze toekomst

ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 845 keer
Bedankt: 382 keer

Dizzy schreef: 1 maand geleden Daar verschillen we van mening.
Dat zal niet de eerste en niet de laatste keer zijn, dus ook hier geen uitzondering.

De uiteenlopende meningen over AI zijn inmiddels gekend en waar het uiteindelijk op zal uitdraaien is - bij gebrek aan een glazen bol - gewoon afwachten en dan zien we wel wat het geeft. Wordt mijn mening later door de feiten niet bevestigd, zoveel te beter voor de rest. Maar ik vrees er voor. Niet voor mezelf maar voor d'anderen die niet meer mee zullen zijn. Continu een doemscenario uitschreeuwen en blijven herhalen werkt in de realiteit eerder in het nadeel van de verstarden (op den duur gaan ze door de vele herhalingen hun eigen doemscenario's geloven) dan van zij die zich aan de nieuwe realiteit willen/kunnen aanpassen.

Ook wat betreft de Belgische politiek volg ik je mening in deze niet. De Belgische politiek heeft in deze weinig tot geen invloed binnen de EU laat staan op de politiek daar buiten, inzonderheid China en de US (die zich niet gaan laten tegenhouden door wat woke ongenoegens geuit op een Belgisch forum, integendeel) .
De huidige Belgische politiek is een lamme eend die in haar decennialang streven in "eerlijkheid en gelijkheid voor iedereen" zowat iedere aanleg tot verantwoordelijkheidszin en zin voor echt initiatief en ambitie uit het grootste deel van haar bevolking verdreven heeft. Ze zijn vervallen tot lobbyisten die van verkiezing tot verkiezing rondom hun potentiële kiezers slalommen om de hardste roepers in hun hangmatten eerst te bedienen in hun comfortverslavingen zonder daar zelf al te veel voor te moeten doen. Vanuit die hoek verwacht ik dan ook weinig tot niets. Een realiteit die je waarschijnlijk niet graag hoort noch wil zien maar dat wijzigt de realiteit niet.

Voor de rest, de "goei" worden de laatste tijd al zenuwachtig genoeg wanneer ze uit hun comfortabel opgerichte hokjesdenken getrokken worden en zichzelf blijkbaar verplicht voelen om meer dan 140 karakters tot zich te nemen (en dat dan later zelf weer ontkennen en - hilariteit ten top - dan zelf naarstig op zoek gaan om AI op dit forum terug te introduceren om in hun plaats trachten hun gelijk extra kracht bij te zetten).
Een mooier voorbeeld van AI verketteren wanneer het in de ideologische kraam past en vervolgens zelf inzetten op de eigen kraam mee op te tuigen zou ik zelf niet eens hebben kunnen verzinnen.

Doei.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
FredericV
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 1 keer

Doordenkertje:

1. https://science.slashdot.org/story/26/0 ... -algorithm

"Jeff Bezos is backing Flourish, a new "neuro AI" startup with $500 million in funding and a reported $2.5 billion valuation, that aims to reinvent AI by studying the brain's architecture and building systems that learn continuously while using far less power than today's large language models."

2. https://developers.slashdot.org/story/2 ... r-ai-usage

The University of California at Berkeley discovered the percentage of failing grades in multiple CS classes this spring "is significantly higher than past semesters," reports the campus's student newspaper.

"Instructors point to students' increased reliance on AI, lack of mathematical preparedness and understaffing as potential contributing factors."
sukkelaar
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

ivob schreef: 1 maand geleden Ook wat betreft de Belgische politiek volg ik je mening in deze niet. De Belgische politiek heeft in deze weinig tot geen invloed binnen de EU laat staan op de politiek daar buiten, inzonderheid China en de US (die zich niet gaan laten tegenhouden door wat woke ongenoegens geuit op een Belgisch forum, integendeel) .
de woke kaart :), die ontbrak nog

Frederic
Om de cirkel rond te maken misschien AI inzetten om eindwerken en thesissen vd studenten te verbeteren. bespaart ineens een pak op het onderwijsbudget
FredericV
Pro Member
Pro Member

sukkelaar schreef: 1 maand geleden Om de cirkel rond te maken misschien AI inzetten om eindwerken en thesissen vd studenten te verbeteren. bespaart ineens een pak op het onderwijsbudget
Dit is een voorbode van: mijn agent babbelt tegen jouw agent.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
Bedankt: 789 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Gringo was een profeet: Talk to my agent because the face don't wanna hear it any more :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 384 keer

Sinds de opkomst van AI is verkeerd quoten van uitspraken van publieke figuren echt een dingetje aan het worden. :lol:
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

studeren anno 2026

september tot juni
uitgebreide veldstudie naar het perfecte nat en de perfecte vrouwelijke schoonheid
juni: uw laptop de opdracht geven voor een perfecte thesis
juli: de laptop vd prof is zo begeestert dat die hier 19/20 uitsmijt
uw diploma wordt vol automatisch in de database vd Vdab geüpload waar de AI vd HR-clown onmiddellijk de 19 op 20's uitfiltert
nu plato quoten en de allegorie vd grot in een nieuw jasje gegoten :)
FredericV
Pro Member
Pro Member

Hopelijk komt er een andere toekomst, dan dit scenario

1. Maak mensen verslaafd aan AI

https://futurism.com/artificial-intelli ... -to-its-ai

2. Zorg dat ze steeds minder zelf denken, gevolg = brain rot:

https://developers.slashdot.org/story/2 ... r-ai-usage

3. Zorg dat AI winstgevend wordt, door het efficiënter te maken:

https://www.wired.com/story/jeff-bezos- ... algorithm/

1+2+3 gaat maken dat het voor AI makkelijker wordt om de mens vroeg of laat te overtreffen. AI wordt slimmer en de mens steeds dommer door te hard af te hangen van AI.

4. Als AI meer en meer agentschap krijgt, worden de rollen misschien wel omgedraaid, want AI zal dan zelf inzien dat de mens te dom is, en wat de mens doet, niet goed is voor de planeet.

We komen dan terug op de docu van 1988 !

viewtopic.php?p=1059527#p1059527

5. de machines overleven, de mens niet

En dan deze video van diezelfde wetenschapper uit 1988:

"It feels like humans are about to be eclipsed"

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

1 en 2 zijn al gepasseerd of bezig.
3 werkt men aan maar niet enkel door het beter te maken want dat is minder nodig als 1 en 2 gerealiseerd zijn.

Kennis is macht en als je kennis aan anderen over laat dan geeft je je eigenlijk ook deels over en laat je hen bepalen voor jou. Het is even slim als niet meer kiezen, dat is hetzelfde probleem. Wat is het volgende, geen onderwijs meer nodig want je hebt toch je AI-agent? :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

een jaar lang zuipen en feesten en tijdens je examen pak je een vr-bril, een high-tech oorapparaat en mama/lief/oma op het thuisfront moet enkel de juiste antwoorden influisteren (die ze van claude heeft gekregen)
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Nu nog iets vinden om dat zuipen en feesten ook door AI te laten uitvoeren want geloof me dat is serious vermoeiend, ge moogt dat niet onderschatten! :lol:
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 267 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Als ik de theoriën over AI mag geloven, zou ik vooral niet in AI investeren, want mensen zullen vooral nood hebben aan alu-hoedjes.
Dit is geen beleggingsadvies, maar met één van deze drie aandelen kan je zeker niet verkeerd het AI-tijdperk ingaan...

Alcoa (AA) – Amerikaanse producent, genoteerd op NYSE
Rio Tinto (RIO) – Brits-Australische mijnbouwgroep met grote aluminiumdivisie, genoteerd op NYSE en LSE
Norsk Hydro (NHY) – Noorse producent, genoteerd op de Oslo Børs

/s
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer

Tesla FSD zonet goedgekeurd voor België:
https://x.com/annickderidder/status/20 ... 58650891?
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 711 keer
Bedankt: 427 keer
Provider

tja, haar kiespubliek bedienen hé...rijke zelfstandigen die zo'n wagen kunnen permiteren.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 74810.html
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Een Tesla een auto voor rijke mensen? Dat moet een mopje zijn.
Een écht stevige tesla kost 75k, dat is veel geld (voor mij toch), maar dat is nog maar beginnersterritorium voor rijke mensen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
Bedankt: 718 keer
Provider

"een stevige tesla" dat moet dan een speciale uitvoering zijn :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

duizend schreef: 1 maand geleden Nu nog iets vinden om dat zuipen en feesten ook door AI te laten uitvoeren want geloof me dat is serious vermoeiend, ge moogt dat niet onderschatten! :lol:
wa gebeurt er als ge u na een nachtje zuipen door annick's tesla naar het examen laat rijden? wie moet er dan blazen? alleen zorgen dat ge op de achterbank zit
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Gij moet op de bestuurdersstoel zitten en gij moet blazen. De wetgeving is zeer duidelijk.
Het begint hier serieuze cafepraat te worden met alle ingebeelde waanvoorstellen.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Joe de Mannen schreef: 1 maand geleden "een stevige tesla" dat moet dan een speciale uitvoering zijn :)

J.
Ik heb 12 jaar Lexus achter de rug als meer dan degelijke vergelijkingsbasis, en nu 3,5 jaar in Tesla...misschien op de kwaliteit van de lak na vind ik het echt wel OK bij Tesla.
Maar dat heeft niets met AI te maken vrees ik.
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

duizend schreef: 1 maand geleden Gij moet op de bestuurdersstoel zitten en gij moet blazen. De wetgeving is zeer duidelijk.
Het begint hier serieuze cafepraat te worden met alle ingebeelde waanvoorstellen.
na een nachtje doorzakken in de kroeg ben ik toch maar op de achterbank gekropen Ik hoop wel dat er snel een herbie-versie komt, da heeft tenminste karakter
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Chinese politie laat AI voorspellen wie “verdacht”, “crimineel” of “instabiel” is

Politiebureaus in China gebruiken AI om mensen te verhoren. Hoe verdachten eruitzien of hoe ze praten, bepaalt mee of de politie hen als gevaarlijk inschat.

Het gaat om software die op basis van een camerafragment van ongeveer 12 seconden een persoonlijkheidsanalyse maakt. De AI beoordeelt welke karaktertrekken de verdachten hebben, of ze “emotioneel stabiel” zijn, wat hen motiveert en, nog belangrijker, hoe groot het risico is dat ze crimineel verdrag zullen vertonen.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Met vertraging podcasts aan't het luisteren Jeroen Baert heeft het in de Fokcast (bij Fokke van der Meulen van The Joker) over "die andere A.I. show".
Bye, Maurice
https://on4bam.com
etw
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 9 keer

Dizzy schreef: 1 maand geleden Het gaat om software die op basis van een camerafragment van ongeveer 12 seconden een persoonlijkheidsanalyse maakt. De AI beoordeelt welke karaktertrekken de verdachten hebben, of ze “emotioneel stabiel” zijn, wat hen motiveert en, nog belangrijker, hoe groot het risico is dat ze crimineel verdrag zullen vertonen.
Dit is op zich wel een interessante. Politie doet nu ook al aan profiling op basis van uiterlijke kenmerken en 'ervaring'. Ik heb het zelf al meer dan eens zitten gehad en het is op zich altijd wel vermakelijk om de agenten dan te woord te staan en hun gezicht te zien betrekken terwijl ze je onbestaande strafblad telefonisch opvragen (en mogelijks andere info, ik ga ervan uit dat ze lijsten hebben van personen gelinkt aan groeperingen, kan fout zijn), maar anderzijds is het gewoon ook kut. Ik weet niet hoeveel false positives er juist bij zitten en etnische profiling is sowieso een ding, maar dit zou nu in theorie wel iets kunnen zijn waar AI het beter doet dan een mens.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

etw schreef: 1 maand geleden Ik weet niet hoeveel false positives er juist bij zitten en etnische profiling is sowieso een ding, maar dit zou nu in theorie wel iets kunnen zijn waar AI het beter doet dan een mens.
Ik betwijfel het. AI traint op bestaande data. Men heeft in de US vroeger zoiets al getest. Data van eerdere controles werden gebruikt om te beslissen waar en wie meer moest gecontroleerd worden maar omdat politie sowieso altijd meer zwarten controleerde en in bepaalde wijken meer patrouilleerde gaf het systeem aan dat er meer zwarten moesten gecontroleerd worden in diezelfde wijken. AI heeft dezelfde bias dan zijn makers en baseert zich op biased resultaten uit het verleden.
Bye, Maurice
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Neen dus, AI zal bijleren uit alle false positives en correct positives. De originele “training” gaat er vanzelf uit.
Dat is net de kracht van AI.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dat is inderdaad één van de problemen van AI, je weet niet wat in de zwarte doos zit en waarom het erin zit. Wat erin zit en hoe het werkt (weten we ook niet exact) bepaalt wel wat eruit komt. Jezelf wijsmaken dat het resultaat performant en juist is is jezelf bedriegen. Daar zijn mensen heel goed in :)

Zo'n profilering zal altijd problematisch zijn, mensen zijn nu eenmaal niet zo zwart/wit en de ene dag kan je goed zijn en de volgende dag totaal verkeerd. Zelfs de slechtste mensen zijn vaak overtuigd dat wat ze doen goed is of voor de goede zaak.

Dit soort zaken is eerder een poging om de wereld in te delen zoals we graag zouden willen, heel eenvoudig zwart/wit. De goeie en de slechten. Een tech die deze indeling voor ons doet is een dream come true voor sommigen. Dat dit eerder gebruikt wordt in regio's waar persoonlijke inbreng minder gewenst is, zegt ook al veel.

Die systemen hebben al zo vaak bewezen dat het onzin is. Eerst worden tegenstanders of mensen met gewoon een andere of minder extremistische mening eruit gefilterd en "verwijderd". Nadien gebeurt echter hetzelfde telkens opnieuw binnen de groep die eerst nog bij de "goeien" hoorden en uiteindelijk is enkel een zeer klein kransje nog goed en al de rest niet te vertrouwen, de meeste mensen zijn dan immers slecht/fout/verkeerd.

Dit thema was ook te zien in Minority report waar het uiteraard wat uitvergroot werd maar een aantal zaken die toen science fiction waren zijn nu al werkelijkheid (oa killerdrones). De volgende stap is niet enkel filteren bij ondervraging maar preventief filteren, nog voor de misdaad begaan is. Dan kan je in principe iedereen oppakken want je kan onmogelijk bewijzen dat je iets niet zou doen dat nog niet gebeurd is.
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

duizend
AI is er niet om zichzelf te verbeteren hé. AI's kracht is patroonherkenning. a

op vrt staat er een docu over dit onderwerp
Click to kill: the AI war machine
de zwarte doos is een echokamer of fuik vd programmeur. in oorlog?

in de docu zie je dat Israel op 7 weken tijd 11 000 doelwitten in gaza heeft platgegooid. dit soort industrialisering kan geen mens controleren en die soldaten zijn gelijk stempelautomaten die hersenloos AI volgen en uitvoeren. AI past toe, voert uit, perfectioneert

China programmeert AI? die AI perfectioneert de onderdrukking
Oekraine laat onbemande drones los met AI die zelf mogen beslissen wie ze doden? die AI gaat geen onderzoek voeren. is de programmatie dat elke russische vlag dood moet dat gaat elke russische vlag dood, de dood wordt geperfectioneerd en niemand is verantwoordelijk
etw
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 9 keer

on4bam schreef: 1 maand geleden Ik betwijfel het. AI traint op bestaande data. Men heeft in de US vroeger zoiets al getest. Data van eerdere controles werden gebruikt om te beslissen waar en wie meer moest gecontroleerd worden maar omdat politie sowieso altijd meer zwarten controleerde en in bepaalde wijken meer patrouilleerde gaf het systeem aan dat er meer zwarten moesten gecontroleerd worden in diezelfde wijken. AI heeft dezelfde bias dan zijn makers en baseert zich op biased resultaten uit het verleden.
Zoals ik al zei: in theorie. Vrij vertaald: je hebt natuurlijk wel veel en deftige input data nodig. In dit geval zou je dan ook al beter beginnen met een mix van alle mogelijke uiterlijke kenmerken. En zoals duizend zegt dan verder trainen. De manier waarop die mensen daar in de US getest hebben is gewoon dom en de uitkomst is dan ook redelijk voorspelbaar.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Dat is inderdaad één van de problemen van AI, je weet niet wat in de zwarte doos zit en waarom het erin zit. Wat erin zit en hoe het werkt (weten we ook niet exact) bepaalt wel wat eruit komt. Jezelf wijsmaken dat het resultaat performant en juist is is jezelf bedriegen. Daar zijn mensen heel goed in :)
Valt misschien niet echt onder AI en misschien wordt het hier eerder een semantische discussie, maar het resultaat van bijvoorbeeld de beeldherkenning van Obsidentify en consoorten (planten/dieren) is wel degelijk performant te noemen. Idem voor een stuk software met beeldherkenning dat ik zelf geschreven heb :lol: Wil dat zeggen dat alles wat daaruit komt juist is? Nee. Maar in termen van performantie wordt pakweg > 99.5% toch wel echt als performant beschouwd. En is dat afhankelijk van de toepassing ook ruim voldoende.

Dat ik niet exact weet hoe het werkt boeit dan ook totaal niet. Jij gebruikt je hersenen ook dagelijks maar hebt er eigenlijk geen flauw idee van hoe die juist werken. Ook geen probleem.
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

als we praten over medische, politieke, militaire en heelveel maatschappelijke toepassingen dan is 99,5% absoluut onaanvaardbaar laag en compleet onverantwoord
op 100 000 kankerdiagnoses sturen we 500 mensen zonder behandeling de dood in

wij weten niet hoe we onze hersenen gebruiken maar wij hebben wel een ethisch en moreel kader en kunnen ter verantwoording geroepen worden.

wie is verantwoordelijk voor de schade in gaza?
de piloot die gewoon uitvoert? de analist die onmogelijk 11 000 doelwitten op 7 weken kan controleren en maar ok roept, de programmeur vd AI die uiteraard nooit opdracht gegeven heeft om 70 000 Palestijne te vermoorden maar wel vol haat jegens Palestijnen zit, de generaal die gewoon .grafieken volgt? niemand is verantwoordelijk = totale bureaucratisering van een massamoord op industriële schaal (vroeger met pen en papier, nu een computerprogramma)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

etw schreef: 1 maand geleden Valt misschien niet echt onder AI en misschien wordt het hier eerder een semantische discussie, maar het resultaat van bijvoorbeeld de beeldherkenning van Obsidentify en consoorten (planten/dieren) is wel degelijk performant te noemen. Idem voor een stuk software met beeldherkenning dat ik zelf geschreven heb :lol: Wil dat zeggen dat alles wat daaruit komt juist is? Nee. Maar in termen van performantie wordt pakweg > 99.5% toch wel echt als performant beschouwd. En is dat afhankelijk van de toepassing ook ruim voldoende.

Dat ik niet exact weet hoe het werkt boeit dan ook totaal niet. Jij gebruikt je hersenen ook dagelijks maar hebt er eigenlijk geen flauw idee van hoe die juist werken. Ook geen probleem.
Planten/dieren herkennen is wel heel wat anders dan mensen beoordelen/beschuldigen. Ik betwijfel trouwens of die performantie zo hoog is, mijn ervaring met die herkenningsapps is minder, soms geen herkenning en soms verkeerd. Ik gebruik AI-functies oa om maskers te maken in beeldverwerking. Je kan daarbij objecten laten herkennen maar soms werkt dat erg goed en soms wil hij het maar niet goed doen, ook als je al zeer sterk het object isoleert.

Hoe iets werkt is niet altijd belangrijk om te weten maar wel voor de betrouwbaarheid. Als je niet weet hoe iets werkt, kan het zijn dat de ontwerpers eigen voorkeuren ingebouwd hebben. Je verstand gebruik je zelf en je bent ook verantwoordelijk voor je eigen beslissingen en daden. Als je vertrouwt op een black box van iemand anders geef je wel veel uit handen. Wie niet weet hoe iets werkt, snapt ook niet wat hij uit handen geeft.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Jij weet hoe jouw router intern werkt.
Jij weet hoe de sturing van je warmtepomp exact werkt.
Jij weet hoe de intelligent cruise control met lane keep & change assist van je EV werkt.
Jij weet hoe het stuur van je EV gekoppeld is met je wielen?
Jij weet hoe je omvormer van je zonnepanelen werkt?

Jij weet daar just niks van, je gebruikt het totaal onwetend, maar over AI ga je wat boutades rondstrooien.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Wat je opnoemt neemt geen beslissingen. Je weet hoe je het instelt en wat het resultaat van de settings is. Loopt het is dan herstel je het (of laat het herstellen). Bij AI weet je niet wat het resultaat is eens je er iets in stopt. Het kan verschillende resultaten geven naargelang hoe je iets formuleert of er in stopt.

Als je laneassist plots van zijn vak afwijkt zet je die af. Die gaat niet zeggen, je hebt gelijk, ik heb een fout gemaakt om dan nog eens te proberen en een andere fout te maken.
Ik weet het, de vergelijking slaat nergens op, net als jouw vergelijking.
Bye, Maurice
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

mja,

duizend
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 1 maand geleden Wat je opnoemt neemt geen beslissingen. Je weet hoe je het instelt en wat het resultaat van de settings is.
Oh, dat neemt geen beslissingen ???
Oh, je weet wat je instelt???
Hoe stel jij de koppeling tussen het stuur en de wielen van je EV exact in?
Dus de cruise control beslist niet hoe snel er gereden wordt en of het Eén inhaalmanoeuvre maakt??? Jij stelt dat in???
Jij stelt waarschijnlijk ook in hoe de mppt van je omvormer de stroom stuurt???

AI neemt dan ook geen beslissingen.
Het geeft een antwoord, daarna beslis jij zelf wat je met dat antwoord doet.
Het bekijkt een beeld en zegt, “volgens mij geene kanker” en dan beslis jij of je een second opinion wenst …

Beetje zoals de vraag “mag ik een bel in je slaapkamer komen hangen waar de ganse wereld op elk moment kan en mag op bellen”
“Natuurlijk niet …”
En ondertussen stond de analoge telefoon mooi te blinken op het nachtkastje…
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

AI neemt dan ook geen beslissingen.
Het geeft een antwoord, daarna beslis jij zelf wat je met dat antwoord doet.
da's de theorie

nu de realiteit
Denk je nu echt dat die analisten en militairen in Israël bij 11.000 AI-gegenereerde doelwitten op amper 7 weken tijd bij elk doelwit op hun gemak "zelf beslissen" of ze een second opinion wensen? Dat is mathematisch en fysiek onmogelijk. De machine spuwt doelwitten uit en de soldaat zegt ja en bombardeert.
in Oekraine beslist de AI zelf of hij überhaupt bombardeert als de verbinding met de operator wegvalt. wie beslist er dan?
de dronebouwer, de programmeur, de soldaat in de bunker (die geen idee heeft waar de drone is)

deze realiteit weglachen met een vergelijking over warmtepompen?
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Het is nog steeds de mens die beslist welk wapen waar ingezet wordt.
Er is geen enkele AI die dat zelf beslist.

Te vergelijken met de warmtezoekende missiles van een gevechtsvliegtuig.
De mens schiet ze af en daarna zoekt de missile zijn doel.
Jij stelt het voor alsof de missile zelf “beslist” ah daar is het warm, ik vertrek.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Er is een verschil tussen een geprogrammeerde werking die vast staat en een systeem dat zelf beslist.

Het punt is net dat we verschuiven van de mens die beslist naar een systeem dat zelf beslist eens men beslist heeft het in te zetten. Als het systeem gevaar detecteert en de missiles zelf afvuurt kom je in deze situatie. Oops, per ongeluk een schooltje gebombardeerd.

Je ziet het ook bij de agents die nu opkomen en waarbij men niet enkel info laat verstrekken maar ook daden laat stellen zoals reservering of aankopen. De mens koppelt zijn credit card aan zo'n systeem en het systeem beslist. Dat loopt dus nu al weinig verrassend verkeerd.

Punt is dat sommigen niet slim genoeg zijn om te beseffen dat het uitschakelen van het al beperkte begrijpend vermogen de eigen situatie niet echt gaat verbeteren. Je legt je lot in handen van een systeem dat niet intelligent is maar wel erg goes is in wijsmaken dat het dat wel is. Bovendien heb je geen enkel zicht over de bedoelingen achter de zogenaamde "redenering" van het systeem.

Bekijk de toestand op X. Moderatie werd grotendeels afgeschaft en deels vervangen door grok. Grok is echter niet een waarheidsmachine maar gewoon een andere gokkende praatjesmaker. Als hij niet gokt zoals de eigenaar/financier dan laat hij grok aanpassen. Ondertussen spuwt het systeem de man's opinie naar iedereen en worden lastige meningen doodgezwegen.
FredericV
Pro Member
Pro Member

Dizzy schreef: 1 maand geleden Bekijk de toestand op X. Moderatie werd grotendeels afgeschaft en deels vervangen door grok. Grok is echter niet een waarheidsmachine maar gewoon een andere gokkende praatjesmaker. Als hij niet gokt zoals de eigenaar/financier dan laat hij grok aanpassen. Ondertussen spuwt het systeem de man's opinie naar iedereen en worden lastige meningen doodgezwegen.
Op Facebook is het niet beter. Je geraakt niet meer tot bij een mens die beslist.

Enerzijds is er de illusion of control, want als je een scam rapporteert, of iets fake, gebeurt er werkelijk niks. Gaat nooit in tegen hun standaarden. Tegelijkertijd heb je ingehuurde betaalde fact checkers, waar je ook niet bij geraakt, die content flaggen zodat Facebook deze dan blurred.

Het is duidelijk dat fact checking een business is. Anders zou iedereen nep content en scams kunnen flaggen om het door een echte mens te laten fact checken.
Maar dat kost uiteraard te veel.

Gaan we naar een toekomst waarbij we niet verder komen dan geautomatiseerde systemen op basis van AI, waarbij niemand aansprakelijk nog gesteld kan worden, want het algoritme beslist, en waar je niet doorheen die automatiseringsmuur geraakt?

Ik vrees er een beetje voor.
FredericV
Pro Member
Pro Member

Vandaag stond deze in m'n YT feed:

en nadien

Een enorme eye opener.

De geboortecijfers zijn overal in vrije val, en deze daling valt telkens samen met het moment waarop smartphones massaal werden uitgerold.
Smartphones en social media verdringen echte menselijke interacties, waardoor de kans kleiner wordt dat mensen nog een partner vinden.
De dalende geboortecijfers doen dus tevens de arbeidsmarkt krimpen.

Diezelfde arbeidsmarkt wordt ook deels overgenomen door AI, terwijl nieuwe generaties steeds minder kunnen door de AI afhankelijkheid. Ze worden dus steeds dommer.

De mens is zichzelf dus met tech aan het uitroeien.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Zoals in deze thread al eerder werd geschreven neemt het eigen kunnen ook af bij AI gebruik.

https://www.nature.com/articles/d41586-026-01947-1
Bye, Maurice
Plaats reactie

Terug naar “Artificial intelligence (prompts, llm, apps, ...)”