Re: EV thuis laden: VAA
Geplaatst: 19 jun 2025, 10:41
Ik heb de positie van de overheid (vooral CD&V) waarbij de reeële kost zou moeten vergoed worden niet begrepen. Hoewel dit in theorie de beste oplossing is, staat de inspanning die je daarvoor moet leveren en de complexiteit van de oplossing aan geen kanten in verhouding tot het beoogde doel. Tenzij het doel is de boekhoudsector, de IT sector, de sociale secretariaten en de advocatenkantoren veel werk te geven. De huidige wijziging met een forfait is m.i. de beste oplossing. Staat de vergoeding niet in verhouding tot de ontvangst, dan is dat - volgens mij - vooral ten gevolge van het capaciteitstarief. Welnu, dat ze dat dan eens afschaffen. Geen budget? Doek Fluvius op en de miljarden vallen zo uit de lucht.
Ikzelf heb eindelijk een digitale meter, een zwaardere aansluiting én een laadpaal, en ik kan die installtatie nauwelijks op z'n capaciteit gebruiken, of ik betaal me blauw elke maand. Het gevolg is dat ik na een verplaatsing enkele minuten ga laden bij Tesla Superchargers aan een belachelijk tarief van 0,32€ / kWh en dan 's avonds / 's nachts zeer rustig thuis bijlaadt van stel 50% --> 80%. Ik steek dan nog een klein beetje toe privé, maar bon, dan heb ik minstens dat capaciteitstarief min of meer onder controle.
Off topic: ik begrijp compleet niet hoe de Fastneds, Allego's, en consoorten van deze wereld aan meer dan 0,65 € / kWh aan klanten geraken. Bij Fastned heb ik al over 0,90 € / kWh geladen. Dat is 3 x de normale prijs. Stel dat tankstations hun diesel aan 5 € de liter zouden verkopen, dan komt er toch niemand tanken? En met electrisch laden... dat passeert gewoon. Dat bedrijven / leasingmaatschappijen dat accepteren, dat moet er mij eens iemand uitleggen...
Ikzelf heb eindelijk een digitale meter, een zwaardere aansluiting én een laadpaal, en ik kan die installtatie nauwelijks op z'n capaciteit gebruiken, of ik betaal me blauw elke maand. Het gevolg is dat ik na een verplaatsing enkele minuten ga laden bij Tesla Superchargers aan een belachelijk tarief van 0,32€ / kWh en dan 's avonds / 's nachts zeer rustig thuis bijlaadt van stel 50% --> 80%. Ik steek dan nog een klein beetje toe privé, maar bon, dan heb ik minstens dat capaciteitstarief min of meer onder controle.
Off topic: ik begrijp compleet niet hoe de Fastneds, Allego's, en consoorten van deze wereld aan meer dan 0,65 € / kWh aan klanten geraken. Bij Fastned heb ik al over 0,90 € / kWh geladen. Dat is 3 x de normale prijs. Stel dat tankstations hun diesel aan 5 € de liter zouden verkopen, dan komt er toch niemand tanken? En met electrisch laden... dat passeert gewoon. Dat bedrijven / leasingmaatschappijen dat accepteren, dat moet er mij eens iemand uitleggen...