Pagina 5 van 5
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 05 maa 2025, 07:58
door ivob
Eenvoudige oplossing, dan injecteer je gewoon niet.
Zelf injecteer ik vanaf 1/1/25 bijna niet meer.
Voor 2 cent ga ik mijn geproduceerde energie niet afstaan aan een energieleverancier zodat deze de energie tot acht keer duurder kan doorverkopen.
Dan verkoop ik 'm zelf wel voor een veelvoud door.
Zonnepanelen kosten nog maar een 12 tot 15 cent per Wp.
Dat is dus minstens 25 jaar eigen productie waar je geen leveranciersvergoeding, netvergoeding, heffingen, accijnen en BTW op betaalt.
Op één jaar tijd is centraal geproduceerde energie all in gevoelig duurder geworden.
Captar en vaste kosten al tot 40%.
En de VREG voorspeld dat het nog duurder gaat worden.
Investeren in PV doe je maar eenmaal waarna je er jaren voordeel uithaalt.
Voor centraal geproduceerde energie betaal je maand na maand en zit in stijgende lijn.
Voordeel van eigen geproduceerde energie wordt jaar na jaar groter.
De enige reden die ik kan bedenken om niet in (bijkomende) PV te investeren is plaatsgebrek en/of geen budgettaire reserve. Maar ook dat is relatief. Voor de prijs van de laatste smartphone (die velen om de paar jaar al vervangen ipv om de 20 tot 30 jaar) koop je al minstens 6 kWp aan panelen.
PV plaats je ook niet meer om "rijk" te worden van teruglevering aan het net.
Maar om tijdens een zo lang mogelijke periode tijdens het jaar niets te moeten afnemen van het net voor je huishouden en eventueel mobiliteit.
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 05 maa 2025, 08:49
door heist_175
Steve Noppen schreef: 4 maanden geleden
Moet je eigenlijk opnieuw keuren als je bijlegt?
Als je "veel" panelen wil leggen (>7kWp) , heb je een krachtigere omvormer nodig dan wat toegestaan is op monofase: monofase is max 5kW omvormer. Voor je mag "upgraden" naar 3F moet je een (recente, max 3maand
oud) keuring hebben van uw installatie.
Als je de aansluiting van Fluvius niet moet aanpassen, wordt enkel de bijkomende installatie (PV + batterij) gekeurd.
duizend schreef: 4 maanden geleden
Betalen om te injecteren komt er vroeg of laat zeker aan.
Dat lijkt toch een non-discussie.
Het aantal dagen met negatieve prijzen gaat wel serieus omhoog, maar per dag (typisch een weekenddag) is het aantal uren met negatieve prijzen toch verwaarloosbaar.
Vandaag:

Daar kan je uw injectie toch niet voor stilleggen?
Mocht een dynamisch tarief verplicht worden voor injectie, dan laad ik de EV op tijdens de negatieve uren

.
Gisteren nog royale export na 16u en de EV was al vol.
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 05 maa 2025, 08:55
door Dizzy
Je moet niet naar het aantal panelen kijken maar naar de productiecapaciteit. De panelen zijn nu performanter maar ook groter geworden, het aantal vergelijken is dus geen goede graadmeter. Wel geeft het aan dat ondertussen zowat iedereen begrepen heeft dat het een goede investering is.
Het is de bedoeling dat je genereert wat je verbruikt en daar zoveel mogelijk op mikt. Extra produceren zal inderdaad op termijn niet veel opbrengen en mogelijk zelfs extra kosten, dus te vermijden. Nieuwe toestellen en laadpalen spelen daar al op in door slimme laadprogramma's of uitstel van werking zodat het verbruik geoptimaliseerd wordt. Deze evolutie maakt ook dat investering in opslag of VTH interessanter worden. Dat is ook goed voor het net want hoe meer men lokaal produceert en verbruikt, hoe minder er moet getransporteerd worden.
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 05 maa 2025, 09:07
door heist_175
Dizzy schreef: 4 maanden geleden
Extra produceren zal inderdaad op termijn niet veel opbrengen
Ik ben daar nog niet zo zeker van.
Zelfs op een zonnige dag in maart (de voorbije dagen dus), exporteer ik (dus thuisbatterij is dan al vol) vanaf +/- 11u tot net voor 18u.
In de zomermaanden is dat tot na 20u.
En buiten de middaguren (11-12 + 12-13 + 13-14) blijft de stroomprijs toch stevig positief, om niet te zeggen duur.
De energieprijs wordt bepaald door de duurste variant die ingeschakeld moet worden om het verbruik te dekken, om zo de goedkopere opwekkers te belonen en andere goedkope opwekking aan te moedigen.
Stel dat dynamische injectietarieven verplicht zouden worden, dan doe je met veel PV nog steeds een goeie zaak.
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 05 maa 2025, 09:12
door Dizzy
Men spreekt steeds meer over betalen om te injecteren, dan is het zaak om zo weinig mogelijk te injecteren of enkel op de momenten dat de vraag groter is. Het zal bijna altijd voordeliger zijn om zelf energie te gebruiken die je produceert dan de beperkte vergoeding voor levering (als die nog bestaat). De winst moet je halen uit het feit dat je niet duur moet kopen.
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 05 maa 2025, 09:30
door ivob
heist_175 schreef: 4 maanden geleden
Daar kan je uw injectie toch niet voor stilleggen?
Stilleggen is dan ook voor niets nodig.
Je hebt wel verschillende opties:
- Op de negatieve uren de productie aanpassen aan het gevraagde vermogen.
- Op de negatieve uren productie volop in een thuisbatterij pompen en/of verbruiken (bv. EV laden) en tijdens de positieve uren terugleveren (incl. uit thuisaccu) en/of verbruiken uit eigen opslag tijdens de duurdere uren.
Heb je nog GSC kan je de productie beter nooit terugregelen en al zeker niet stilleggen.
De waarde van een GSC is nog steeds hoger dan de kost van injecteren.
Voor wie een beetje vooruitziend is zijn er op dat vlak ook helemaal geen problemen.
Omdat Fluvius jaren achterloopt op wat technisch al mogelijk is moet je als consument dat ook niet als een beperking beschouwen. Desnoods koppel je de woning af van het net en ga je energetisch je eigen weg.
Er is trouwens ook geen beperking op het aantal Wp op je dak.
Alleen een beperking op het aantal kVA van de omvormers en dit volgens fase en voor het netgekoppelde deel
Je kan dus - afhankelijk van de technische beperkingen van je omvormer(s) - veel meer Wp aan panelen installeren dan het piekvermogen van je (monfofase) omvormer toelaat. Desnoods rem je op topproductiedagen het geproduceerde vermogen uit de PV wat af en/of ga je de panelen spreiden op hellingshoek, oriëntatie,.....
Of je koppelt bijkomende Wp niet meer aan het net maar rechtstreeks DC/DC. Levert ook nog eens minder verliezen op.
De mogelijkheden om te maximaliseren zijn legio.
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 05 maa 2025, 11:30
door duizend
De conclusie is duidelijk met de huidige prijzen van de panelen.
Als je het geld voorhanden hebt en panelen legt, leg dan je dak ineens helemaal vol.
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 05 maa 2025, 11:42
door Petrikske
Bedankt iedereen, hele nuttige info.
Heb altijd gedacht dat gans zo'n installatie nogal duur was, dag van vandaag lijkt ze me zelfs goedkoop te zijn.
Ok, na verhuis een dakrenovatie en nadien vol leggen.
Wat is een goede inhoud van een batterij vooraleer je gaat spreken van overkill?
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 05 maa 2025, 12:45
door ivob
Dat hangt af van je persoonlijk profiel en je eigen doelstellingen.
Ik wil bv. via PV zo weinig mogelijk terugleveren aan het net en zo weinig mogelijk afnemen van het net en de eventuele productieoverschot maximaal kunnen terugleveren aan de BEV (ook wanneer deze laatste op zonnige dagen niet aan de woning hangt).
Dan plaats je beter een accu met een zo hoog mogelijke capaciteit. Hogere capaciteit kan doorgaans ook nog eens hogere vermogens aan.
Het tegengestelde, je wil alleen tijdens een beperkte periode van het jaar je nachtverbruik via PV verzekeren, dan volstaat een accucapaciteit die 20% hoger is dan je nachtverbruik.
En alles er tussen in.
Van opslagoverkill kan je pas spreken wanneer de productie de opslagcapaciteit niet kan volgen.
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 05 maa 2025, 13:14
door Petrikske
ivob schreef: 4 maanden geledenDat hangt af van je persoonlijk profiel en je eigen doelstellingen.
Thx ivob, laat dat persoonlijk profiel nu nog een beetje koffiedik kijken zijn.
Waar ik naartoe wil na m'n pensionering volgend jaar is een huis met een beetje comfort op de oude(re) dag.
Aangezien dat ik nogal hinder ondervind van plotse zomerse hitte had ik graag een degelijk airco systeem willen laten installeren ook omdat dit handig kan zijn om een overvloed van elektriciteit tijdens de zomermaanden te verbruiken.
Een laadpaal voor 1 of 2 EV's zou er ook nog bij mogen naar alle waarschijnlijkheid.
Dus eigenlijk zou de grootte van die batterij dan ook een nachtelijk verbruik van een airco installatie moeten kunnen dragen, als dat uberhaupt zelfs al mogelijk is.
(geen idee vh verbruik van zo'n systeem)
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 05 maa 2025, 13:20
door Dizzy
Meten is weten. Elke situatie is anders en dus ook het verbruik. Je haalt het hoogste rendement als je investering zo laag mogelijk is om toch een maximum aan eigen elektriciteit te bekomen om je verbruik te dekken en je dus zo weinig mogelijk moet aankopen. Zowel verbruik als opbrengst schommelen dus je moet flexibel zijn om daarop in te spelen en zo het percentage eigen gebruik van zelfgeproduceerde elektriciteit zo hoog mogelijk te krijgen.
Velen maken de fout door bijvoorbeeld te denken dat ze met de batterij de EV gaan vullen maar de batterij van een EV is vaak enkele keren de capaciteit van een huisbatterij. Je trekt dan de hele batterij leeg en je EV is nog maar deels gevuld. Deze batterij dient dus eerder om de periodes van weinig productie zoveel mogelijk op te vangen.
Een EV die VTH biedt kan periodes zonder productie overbruggen maar uiteraard kan je diezelfde energie niet gebruiken om te rijden en de EV moet uiteraard ook geladen worden. Heb je overschot op zonnige dagen dan kan je dus best eerst de batterijen/EV vullen. Zijn deze goed gevuld dan kan je zelf veel verbruiken zonder dat je stroom moet aankopen.
Kortom, alles hangt af van uw gezinssituatie en verbruiksprofiel. Mensen die thuis werken kunnen dat makkelijker bespelen mar met slimme apps en bediening kan je ook al winst boeken op dat vlak. Elke leverancier beidt tegenwoordig apps om dat allemaal in de gaten te houden en te sturen.
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 05 maa 2025, 13:32
door Petrikske
Dizzy schreef: 4 maanden geledenVelen maken de fout door bijvoorbeeld te denken dat ze met de batterij de EV gaan vullen maar de batterij van een EV is vaak enkele keren de capaciteit van een huisbatterij. Je trekt dan de hele batterij leeg en je EV is nog maar deels gevuld
Een kleine stadsauto elke dag aan de stekker na 20km lukt misschien wel?
Een volledige EV batterij opladen lukt natuurlijk niet.
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 05 maa 2025, 13:46
door Dizzy
Je bent dan beter af door de wagen te laden tijdens de periodes dat er overschot is. Je kan dan veel/snel laden zonder dat het je veel kost en je trekt je batterij niet leeg. Die batterij gebruik je dan beter voor na zonsondergang of sluimerverbruik tijdens de nacht.
Ik hang de EV aan de laadpaal met de instelling dat hij laadt met overschot op ZP. Zowel verbruik als laden van wagen komt dan van ZP. Als de zon wegvalt stopt het laden even en dat herneemt als het volle zon is op volle snelheid. Als ik thuis werk staat die wagen daar toch te niksen, of die vol is op 4u of 8u maakt me niets uit. Je kan zelfs instellen dat je een bepaald percentage lading wenst tegen een bepaald uur. bvb om 16u moet de wagen 80% geladen zijn. Dat is uiteraard rekeninghoudend met de productie of anders extra netverbruik.
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 05 maa 2025, 14:13
door heist_175
Petrikske schreef: 4 maanden geleden
Heb altijd gedacht dat gans zo'n installatie nogal duur was, dag van vandaag lijkt ze me zelfs goedkoop te zijn.
Als ik in de pers lees dat op skireis gaan met een gezin €8K kost, heb je voor de prijs van een skireis dus al een behoorlijke PV-installatie.
Met het geld dat je uitspaart op elektriciteit kan je dan "sparen" voor een skireis

.
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 05 maa 2025, 14:16
door Dizzy
Zo is het inderdaad, je pakt eerst verspilling of kosten aan en daarmee kan je geld uitsparen om andere dingen mee te doen. Ik heb eerst gezorgd voor een goed geïsoleerd huis en zuinige toestellen. Daardoor verbruik ik weinig en heb ik geen grote installatie nodig. De investering is dus laag en toch bespaar je geld. Op reis gaan heeft ook nog een voordeel, je verbruikt thuis bijna niets

Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 05 maa 2025, 14:19
door ivob
Petrikske schreef: 4 maanden geleden
Een laadpaal voor 1 of 2 EV's zou er ook nog bij mogen naar alle waarschijnlijkheid.
Dus eigenlijk zou de grootte van die batterij dan ook een nachtelijk verbruik van een airco installatie moeten kunnen dragen, als dat uberhaupt zelfs al mogelijk is.
(geen idee vh verbruik van zo'n systeem)
Een L/L warmtepomp (die zowel kan verwarmen als koelen) verbruikt in een goed geïsoleerde woning

relatief weinig.
Daar kan men je geen cijfers over geven die jij kan gebruiken want geen twee huizen zijn hetzelfde.
Verwarmen met de L/L WP kost door de dag hier maar een paar 100 Wh. Na 22:00 uur wordt er sowieso nooit verwarmd want de woning koelt nauwelijks af tegen dat we in bed liggen en daar volstaat, zelfs met open ramen in de winter, een kwalitatieve donsdeken die na de eerste investering geen energie meer verbruikt.
Deze week, door de zoninstraling, ook nog geen kWh moeten besteden aan verwarming.
Alle overproductie kan dan in de HV accu van de EV.
Technisch koelen hebben we - zolang de buitentemperatuur onder de 35°C blijft ook niet nodig.
Daarvoor hebben we eenmalig geïnvesteerd in buitenscreens en bladverliezende beplanting => in de winter, voor en najaar kan de zon dan naar binnen en tijdens de zomermaanden afgeschermd van rechtstreekse instraling.
De EV heeft hier ook een dubbele functie.
Tijdens de maanden dat PV te weinig produceert (december en januari) is het een back up accu om terug te leveren aan de woning (de BEV moet dan wel minstens over V2L beschikken maar dat wordt de komende jaren standaard of een verkrijgbare optie).
Een reden dat de thuisaccu over minstens zoveel capaciteit moet beschikken als het dagverbruik in de winter. Vooral in de winter is de EV nogal eens op de baan en dan moet de thuisaccu, indien nodig bijgeladen uit de accu van de BEV, voldoende kWh bevatten om tijdens de afwezigheid van de EV de woning van voldoende energie te voorzien.
Tijdens de maanden dat PV teveel produceert is het een back up om overproductie op te vangen.
Daarom moet de thuisaccu hier ook ruimer bemeten zijn. De EV is tijdens de uren van PV topproductie immers niet alle dagen aangesloten op de woning.
Dan gaat door de dag de overproductie in de thuisaccu om nadien, eenmaal de EV terug geland is, tussen 20:00 en 23:00 uur overgeheveld te worden in de accu van de EV.
De EV kan de volgende dag op zonnestroom dan weer de baan op en de thuisaccu, waar juist genoeg energie + 5% reserve in blijft om de nacht door te komen, heeft weer voldoende vrije capaciteit om de volgende dag PV overproductie tot zich te nemen.
Hoe ver men in zijn zelfredzaamheidsgraad wil gaan moet moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Mijn doelstelling is dat wanneer er geen GSC meer wordt uitgekeerd en het niet meer lonend is om thuis aan het net te hangen de knop richting netkoppeling letterlijk om te draaien.
Gezien de technische evolutie inzake PV en accu's is dat nu eigenlijk al geen technisch probleem meer.
Het is dus gewoon afwachten tot het einde van de GSC's - vervroegd of via de normale tijdsduur van 20 jaar - wordt bereikt. Het economisch voordeel is voorlopig nog veel te groot om de knop richting net definitief om te draaien.
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 05 maa 2025, 14:41
door buthead
Fijn om te lezen al de reacties en dat een ouder topic weer vol leven zit.
Het is heel makkelijk maar ook moeilijk te gelijkertijd.
Zoals enkelen en ikzelf aangeven ga voor wat je gebruikt en verbruikt.
Te veel panelen en te veel opbrengst binnen 1-3 jaar krijg je helemaal niets meer van het verbruik.
Mogelijks zelfs nog betalen ons landje kennende.
Batterij is zeer nuttig indien aankoop prijs laag is.
Ze raden 5kWh aan huishoudens 1-3 personen.
10kWh bij meer.
Batterij moet werken eentje die te weinig doet is ook niet goed
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 05 maa 2025, 14:56
door Dizzy
Mensen denken (te) vaak aan wat ze eraan gaan verdienen maar het doel van het systeem is om het net te ontzien en piekverbruik dus te ontraden. Investeringen die gaan voor zoveel mogelijk zullen uiteindelijk dus tegen de grenzen van de regels botsen. Die regels zijn niet vast en onze overheid is niet altijd even logisch maar zoals steeds is de richting wel duidelijk. Zorg dat je zo onafhankelijk mogelijk bent, je moet dan zo weinig mogelijk aankopen en bent zo weinig mogelijk onderhevig aan de grillen van de markt en de overheid.
Gewoon meer plaatsen betekent dus niet dat je opbrengst of rendabiliteit verhoogt. Een batterij die niet genoeg gebruikt wordt is even duur maar brengt minder voordeel. Teveel panelen sturen meer richting net. Momenteel nog geen probleem maar wel als je moet betalen voor dat teveel. Een batterij die vol is kan niet meer bijgeladen worden en eentje die nooit vol raakt of zelden is ook niet optimaal.
Als je weet wat je max en min verbruik is in diverse situaties dan kan je een inschatting maken van welke opstelling voor u de beste is. De prijzen veranderen ook en gelukkig soms ook in de goede richting

Zonnepanelen
Geplaatst: 05 maa 2025, 16:54
door buthead
Eenvoudig is het zeker niet want 5 verkopers zullen 5 andere dingen zeggen.
Dan heb je nog de technische aspecten iedereen gebruikt wel andere merken of types.
Informeer bij kennissen en buren.
En ken vooral je eigen situatie.
Verder niet te veel zorgen maken dat doen we al genoeg

Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 06 maa 2025, 07:12
door duizend
Dizzy schreef: 4 maanden geleden
Velen maken de fout door bijvoorbeeld te denken dat ze met de batterij de EV gaan vullen maar de batterij van een EV is vaak enkele keren de capaciteit van een huisbatterij.
Natuurlijk gebruik je de batterij om de EV te vullen.
Overdag ga je werken en is de EV niet thuis.
50 km rijden = 8 kwh verbruikt.
De thuisbatterij wordt ondertussen volgeladen.
Als je thuiskomt laad je de EV op, via de PV als de zon nog schijnt of via de batterij tot pakweg 8 kwh.
In mijn geval heb je dan nog 9 kwh over om de nacht door te komen.
En in de ochtend laad je de thuisbatterij verder leeg in de EV zodat ze maximaal gevuld kan worden.
Is er te weinig zon geweest dan sla je een dag over met EV laden. Tijdens het weekend of thuiswerkdag haal je dat dan weer in.
@Petrikske
10 kwh is voldoende, ik heb nu 17 kwh
Koop zeker een batterij die later gemakkelijk kan uitgebreid worden met een extra module.
Dan kan je bijplaatsen indien nodig.
Dus de omcasing ineens groot genoeg nemen!
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 06 maa 2025, 08:59
door Dizzy
Dat bedoel ik dus met iedere situatie is anders. Ik werk evenveel thuis als op verplaatsing. De EV wordt opgeladen op het werk of thuis als ik thuis werk. Dat kan heel traag want de wagen staat er dan toch te niksen. Ook de afstand naar werk is beperkt. Eigenlijk wordt het meeste in het weekend gereden voor privéverplaatsingen. De EV moet dus pas zaterdagochtend vol zijn, de rest van de tijd maakt minder uit.
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 29 maa 2025, 00:05
door buthead
Installatie gebeurd
Zonnepanelen en omvormer check
Batterij nog in doos want gedeelte batterijlader was niet geleverd door de fabrikant komt pas mid april binnen dus 2-3 weekjes wachten op batterij.
Heb nu homewizard P1 dongle en scherm
Wil men omvormer toevoegen aan homewizard
Model Growatt
Krijg telkens fout melding als ik inlog met juiste gegevens.
GrapQL error 500.
Via app gaat inloggen instant met zelfde gegevens.
Iemand ervaring ?
Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 29 maa 2025, 00:31
door Petrikske
Jammer dat alles niet gelijk kon worden geinstalleerd, hopelijk snel de afwerking van de ganse installatie.
Vandaag nog tijdens het wandelen gedacht "hoe zou het nog zijn met.."

Re: Zonnepanelen
Geplaatst: 29 maa 2025, 01:28
door buthead
16 april volgt afwerking jammer genoeg weinig aan te doen dat de leveringen niet gekomen zijn bij hen.
Morgen vol spanning kijken naar hopelijk de eerste groene energie die we opwekken en kunnen gebruiken
