Booking.com gehacked ?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 598 keer
Bedankt: 727 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

on4bam schreef: 1 week geleden
Dizzy schreef: 1 week geleden Wat mij meer stoort is dat men soms boekingen annuleert, soms vlak voor verblijf waarbij je dan amper nog een alternatief kan vinden.
Nog nooit gehad. Wel 1 keer in Key West gehad dat we aan de receptie (zeer klein hotelletje met maar enkele kamers) onze boeking niet terug vond, de eigenares er bij geroepen (wij hadden een bevestigingsmail) en zij bleek ons op haar papieren planner gewoon geschrapt te hebben ten voordele van, wat we vermoeden, vaste klanten. We moesten onze plan maar trekken... tot we (onder ons in het NL) "business bureau" en "tourist bureau" lieten vallen. Dan begon ze rond te bellen en konden we plots elders terecht (rates waren hoger), we konden bij haar ontbijt hebben en kregen een dinner voucher voor een restaurant "om het goed te maken".

Betalen buiten booking kan soms wel legitiem zijn: viewtopic.php?p=1012580#p1012580
Helaas al een paar keer. Je krijgt dan om 23u de dag voordien ineens melding dat je booking geannuleerd werd. Als je geluk hebt zie je dat bericht nog diezelfde dag.

Dan geven ze 1 alternatief dat uiteraard niet hetzelfde is want de beste keuzes zijn al geboekt.

Ik heb dan wel telkens stevig geklaagd en wel compensatie gekregen want dit is echt niet leuk tijdens een verlof.

Dat ze de boeking niet vinden is couranter, hou altijd een kopie van de bevestiging bij of neem een screenshot.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 191 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het is toch wel moeilijk om op basis van mail uit te maken of de vraag legit is of oplichting.
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, niet bij booking, maar bij Agoda.
Daar kreeg ik effectief een mail van het Agoda platform dat er probleem was met mijn creditcard.
Mijn boeking was zonder probleem betaald aan Agoda met de CC, maar het hotel wou ook een bedrag als waarborg te reserveren maar lukte daar niet in. En daardoor dreigden ze de boeking de cancelen.
Klonk dus heel erg als een fraudegeval.
Ik belde dan maar rechtstreeks naar het hotel om te checken en daar bleek het verhaal te kloppen. Blijkbaar een limietprobleem dat ontstaan was tussen boeking en verwerking door hotel.

Dus zelf checken en zeker in het geval van Booking dat blijkbaar zijn hacking nog altijd niet onder controle heeft.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dat komt ook helaas nog wel eens voor. Had ik eens bij een hotel in Calgary. Ze konden mijn CC niet gebruiken... maar wel om een boete voor annulatie af te houden!

Uiteindelijk wordt het wel steeds opgelost of krijg je compensatie maar het is wel vervelend. Ik heb toen een ander hotel in Calgary geboekt, die hadden geen probleem met mijn CC.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer

R2D2 schreef: 1 week geleden Daar kreeg ik effectief een mail van het Agoda platform dat er probleem was met mijn creditcard.
Agoda is toch ook gewoon Booking.com (wat gewoon Priceline is) :eek:

Heel dat boeltje is serieus geconsolideerd al. Weliswaar zijn het in theorie nog altijd afzonderlijke operatoren met eigen IATA nummers etc, maar het kan gerust zijn dat je boekt op Booking.com en dat de reserveringsbevestiging die ze in het hotel zelf hebben van Agoda komt.
tom35 schreef: 1 week geleden De prijs was via booking bijna 30€ per nacht goedkoper dan rechtstreeks of andere sites..
Logisch ergens. Op Booking.com moet je als hotel/accommodatie concurreren met heel wat anderen in dezelfde markt. Op je eigen website moet je met niemand concurreren.

Je kan ergens uitgaan van de theorie dat mensen misschien naar jouw website zullen gaan nadat ze bij Booking geweest zijn, om dezelfde kamer een fractie goedkoper te vinden (wat nog steeds winstgevender is gezien je geen commissie bij Booking te betalen hebt dan), maar ik denk dat er in realiteit gewoon te weinig mensen zijn die het doen en dat het concurreren op Booking.com meer meespeelt zonder dat er echt nog een nood is om de prijzen op de eigen website mee te laten volgen.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 648 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

In B&B's hier in Belgie en NL zeggen ze toch regelmatig dat, als we nog eens bij hen willen logeren, we dat rechtstreeks mogen doen en dat er een extra af kan. Mochten ze zoiets op hun website zetten dan hadden we wel van de eerste keer bij hen gereserveerd.
Na een boeking in Buenos Aires kregen we van de uitbater al snel een mail of we konden annuleren op booking en hij zou de reservatie bij hem laten staan, er was dan ook een extra korting omdat hij dan de commissie aan booking niet moest betalen.
We waren eerst wat terughouden maar uiteindelijk toch gedaan en we hebben het ons niet beklaagd.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer

on4bam schreef: 1 week geleden Na een boeking in Buenos Aires kregen we van de uitbater al snel een mail of we konden annuleren op booking en hij zou de reservatie bij hem laten staan, er was dan ook een extra korting omdat hij dan de commissie aan booking niet moest betalen.
Behoorlijke contractbreuk en hij kan maar beter hopen dat Booking.com dat niet te weten komt, of ze zullen alsnog alle commissies waar ze menen recht op te hebben in rekening brengen.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Het was hem gegund, de mensen hebben/hadden het daar al moeilijk genoeg door de inflatie. Het was onze eerste en laatste B&B an de reis en mochten we opnieuw naar daar gaan twijfelen we niet om er weer te logeren.
De feiten zijn verjaard trouwens :angel:
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dat is de reden waarom het niet op de website staat inderdaad.

Het al dan niet lang kunnen annuleren verschilt erg per aanbieding, hangt waarschijnlijk af van het hotel. Anderzijds heb je ook mensen die dat misbruiken en vaak annuleren, dat is vervelend want er is dan zogezegd geen plaats maar de eigenaar ziet ook zijn inkomsten vliegen en past zijn policy aan. Dat gedrag zie je trouwens ook vaak bij restaurants.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

on4bam schreef:Het was hem gegund, de mensen hebben/hadden het daar al moeilijk genoeg door de inflatie. Het was onze eerste en laatste B&B an de reis en mochten we opnieuw naar daar gaan twijfelen we niet om er weer te logeren.
De feiten zijn verjaard trouwens :angel:
Soms denk ik dat we toch een tijdperk leven dat mensen gewoon ondankbaar zijn.

Ik weet niet wat werk je doet, maar stel je voor dat je bepaald loon hebt, maar je bedrijf achter je rug met je loon iemand anders gaat zoeken en je dezelfde dag niet betaald.

Ja booking is mastodont en maakt veel winst. Maar ofwel zoek je via Google naar hotels ofwel zoek je via booking en gun je hen een commissie voor het werk dat ze voor u doen.

Tegenwoordig is het precies enkel maar devoordelen zoeken en niet dankbaar zijn voor de technologie
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Goh, stel je voor dat ik op booking accommodatie vind en dan toch rechtstreeks ga reserveren en zo booking zijn commissie laat mislopen, ik mag er niet aan denken. Of in een winkel gaan kijken en op internet kopen.
En nee, Google search kan mij ook gestolen worden, dat gebruik ik niet, ik gebruik godbetert een search engine die mij de google resultaten geeft zonder "bij te dragen" aan Google. Met ad-blocker en andere privacy tooltjes trouwens. :wink:
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Uiteindelijk betaal je een deel aan booking als je het gebruikt en in feite is dat eerder te hoog want hun commissie zit erin. Je moet dus niet beschaamd zijn als ze eens een keertje niet verdienen op uw kap. Ze zijn trouwens ook niet altijd zo fair met de uitbaters of voorwaarden. Booking is handig en ik gebruik het vaak maar ik voel me niet slecht als ik eens rechtstreeks boek. Zoeken met booking is trouwens niet zo'n goed idee want niet alles staat erop en vaak zitten er bij de rest net leuke zaken die geen zaken met hen willen doen, soms voor heel goede redenen.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Just en dat is gebouwd door Marsmannen en hier op aarde neergegooid zonder dat ooit mensen dingen hebben ontwikkeld?

Maar dat hotel maakt gebruik en is akkoord Bookign te gebruiken en eens hij een klant heeft doet hij ook alles om dat niet te betalen.

Zonder booking had je dat hotel niet gevonden. En dus ook niet kunnen zoeken om rechtstreeks te contacteren. Of had die u niet gemaild. En had je idd een ander hotel genomen dat je op een andere manier had gezocht.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

mgo72 schreef: 1 week geleden Tegenwoordig is het precies enkel maar devoordelen zoeken en niet dankbaar zijn voor de technologie
Oh, ik ben heel dankbaar voor de technologie.
Maar net zoals een adblocker mij behoedt voor allerlei vuiligheid via advertenties, bescherm ik mezelf door niet via Booking te reserveren tegen de vuiligheid die Booking blijkbaar niet onder controle lijkt te hebben. Vanuit een incognito-venster kan Booking zijn vuiligheid niet ver geraken.
Er is dus potentieel bij booking, maar ze staan zelf in de weg om dat potentieel ook via mij te ontginnen.
En in de big-data sector is een website bezoeken ook al data en dus geld :).
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 191 keer

Al meer dan 100 gedupeerden: Testaankoop waarschuwt voor vernuftige vorm van oplichting via chatbox van Booking

https://www.demorgen.be/snelnieuws/al-m ... ~ba7ef207/

Te onhouden:
“Of het nu gaat om Booking of een ander tussenplatform zoals 2dehands: het is belangrijk om te onthouden dat je klant bent bij het platform en niet bij het hotel of de verkoper”, zei ethisch hacker Inti De Ceukelaire bij een gelijkaardig geval van fraude. “Dus als een hotel zegt dat de betaling niet is doorgekomen, moeten zij dat aan Booking laten weten en niet aan jou.”

Eddy Willems, expert in cybersecurity, voegt er nog aan toe dat de dringendheid van zo’n bericht, zoals een deadline van twaalf uur, altijd een waarschuwing moet zijn. “En als het echt heel dringend is, dan kan je beter rechtstreeks naar het hotel bellen.” Zo kan je via een tweede communicatieweg checken of het bericht werkelijk van hen komt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Tienduizend hotels eisen miljoenen terug van Booking.com vanwege ‘beste prijs’-clausule

Hotels dienen massaal een schadeclaim in tegen Booking.com voor jarenlange marktverstoring. Volgens belangenorganisatie Hotrec zaten hotels vast in “een systeem, waarin ze Booking de beste deal moesten geven én hoge commissies moesten betalen”.

“We verwachten dat de totale schadeclaim kan oplopen tot honderden miljoenen euro’s in heel Europa.” Booking.com heeft zelf nog niet gereageerd.

Na druk van Europese mededingingsautoriteiten paste Booking.com in 2015 al zijn clausules aan: hotels mochten wel lagere tarieven aanbieden op andere boekingssites, maar niet op hun eigen website. In juni 2024 schrapte het bedrijf, in overeenstemming met de Wet Digitale Markten, alle pariteitsclausules. Sinds juli 2024 zijn de clausules in heel Europa niet langer van kracht.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”