Met de KIA EV6 op verlof naar de Camargue: mijn ervaring = 7/10

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Klopt, ik heb 3-fasen en laadpaal ter beschikking maar meestal laad ik dus veel trager.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat elektrisch rijden wel een pak efficiënter is dan op fossiel dus zelfs met wat verlies zit je nog altijd beter. In ieder geval heb ik nooit mijn wagen kunnen volgooien met eigen olie :)

Jungles in Vlaanderen? Men kan een wandeling ook laten starten vanaf de laadpaal en zelfs op parkings die als start van wandelingen gebruikt worden vind je steeds meer laadpalen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 758 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ja ik heb gisteren eens een online kaart met laadpalen opgesnord en ik was toch al verbaasd hoeveel er al staan, een laadpaal in de buurt is dus inderdaad een valabele optie voor momenten waarop er lange afstanden moeten worden gedaan en er weinig tijd is om thuis aan het stopcontact te herladen.
Ook vlakbij de plaats van tewerkstelling echtgenote vond ik reeds mogelijkheden om te laden dus de oplossingen bieden zich overal aan.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1462 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb er 8 op wandelafstand in de straat, hier in Brussel. Dat is max 5 mins wandelen. En eigenlijk ook nog een hoop op de Carrefour parking die ook op wandelafstand ligt maar die zijn nog niet actief.
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 16 aug 2024, 14:20 Ook fysiek is heel lang rijden niet aangewezen en dat betert niet met de leeftijd.
I hear you. Bij die terugrit van mij alles alleen gereden (mijn vrouw bood zoals gewoonlijk aan om over te nemen, maar ik zag dat perfect zitten, dus ja).

Dus ruim 1000 km gereden, en totaal niet moe van de rit. Ik vermoed dat die - noodzakelijke - tussenstops daartoe bijgedragen hebben.

Dit gezegd zijnde, is het geen goed idee om die bugs te verkopen als features.

Nog beter dan fitheid ondanks 1000 km rijden dankzij zes noodzakelijke tussenstops, is fitheid dankzij zes vrijwillige tussenstops.
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Mortov Molotov schreef: 17 aug 2024, 19:24I hear you.
Ik hoor jou ook, en dankzij jou topic ben ik al verschillende dagen bezig om van alles en dattum uit te zoeken want mijn kennis op het gebied van EV's is behoorlijk zero point zero.
Ben ondertussen behoorlijk gecharmeerd geraakt door de Citroën Ë-C3 (dus wanneer ik nu YT open word ik om de oren gekletst met reviews van dit voertuig) al is het lang niet zeker of het deze zal worden aangezien er ondertussen heel wat leuke en charmante EV's het daglicht mochten aanschouwen.
Ik zag daarstraks dat je zelfs een premie krijgt al zou België België niet zijn als blijkt dat die premie van 5000€ vroegtijdig kan stop gezet worden door de nieuwe regering omdat door de grote populariteit de overheid al heel diep in de buidel heeft moeten tasten.
Dus.. bij zekerheid van premie misschien toch maar die.. "One small step for man, one giant leap for Petrik." maken.

Dus...

Onderschat nooit een constructieve bijdrage op UB. ;-)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1462 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

@Petrikske bekijk zeker ook eens de Renault R5 electric (released) en de VW ID2 (pas in 2026, denk ik?) als je zoekt naar een kleinere EV. Hier hebben we zelfs een tweedehandse VW ID 3 met 25.000 km gekocht voor 25.000 euro omdat we ook 2 kindjes meevoeren. Gezien de snellre prijs dalingen is de tweedehandsmarkt best wel interesant voor EV ;).
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 12 aug 2024, 12:35 Rij je privé elektrisch en ervaar je regelmatig problemen met de 12V accu kan je de standaard accu ook vervangen door een 12V sodium accu. Kost nauwelijks meer dan een standaard 12V accu en de levensduur van de eerste is veel hoger dan de standaard accu's.
@ivob ik was nog eens door 't topic aan 't lezen en kwam dit tegen - kan je dat eens nader uitleggen bij gelegenheid?

Toegevoegd na 33 minuten 3 seconden:
sky schreef: 16 aug 2024, 15:49 70% van de tijd laadt mijn wagen aan 1400W.
25% van de tijd gaat dat naar 3000W, als de zon schijnt.
Als het echt dringend is, en ik thuis ben, en
Ik de volgende dag een lange rit heb, en ik thuis andere hoge verbruikers heb, ga ik wat verder in de straat aan de laadpaal. Maar dat is zelden.

Ik wil maar zeggen, met 3000W aan je eigenen laadpaal geraak je al ver, tenzij je elke dag 200km moet rijden.
Ik heb thuis een 3 fasen lader die standaard op 11000W staat ingesteld, maar als alles aanligt thuis (wasmachine, ovens) dan start hij soms niet op, zeker in de winter. Dan probeer ik 's avonds laat nog eens, en dan gaat 't wel. Ik was tot voor kort nogal neurotisch dat ik 's nachts niet wilde laden ivm verlies van nut van mijn zonnepanelen, maar ik heb inmiddels begrepen dat al met al het beter is om je EV 's nachts aan een traag tempo (3000-5000W) te laden dan mordicus overdag terwijl alle andere toestellen aanstaan.

Nu goed, voor noodgevallen kan ik altijd naar Fastned Erpe Mere of bij die tesla laders aan 't Ibis hotel te Aalst, of op de Boudewijnlaan te Aalst. Theoretisch dan, want in de praktijk nooit nodig gehad.
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
bvhaute
Member
Member
Bedankt: 6 keer

Petrikske schreef: 17 aug 2024, 19:53 Ik zag daarstraks dat je zelfs een premie krijgt al zou België België niet zijn als blijkt dat die premie van 5000€ vroegtijdig kan stop gezet worden door de nieuwe regering omdat door de grote populariteit de overheid al heel diep in de buidel heeft moeten tasten.
Dus.. bij zekerheid van premie misschien toch maar die.. "One small step for man, one giant leap for Petrik." maken.
Ook voor tweedehands wagens is er een premie (weliswaar van 3000 euro dan ipv 5000 euro). Dit heeft mij zelf over de streep getrokken om begin dit jaar ook de stap naar een EV te zetten (ook al is het "maar" een Renault Zoe R110 met 52kWh batterij) voor 15900 euro (minus 3000 euro premie=12900euro).
In de zomer doorgaans 300 tot 380km rijbereik, in de winter zakt dit wel al snel naar 250km. Ik zou er nu niet direct naar de Camargue mee rijden, maar voor de rest enorm tevreden. Ik moet er wel bij zeggen dat deze als tweede wagen dient (voor verre verplaatsingen hebben we een ICE). In praktijk komt het er wel op neer dat de ICE bijna niet/nooit meer gebruikt wordt sinds we de elektrische Renault Zoe hebben.

Al éénmaal op onderhoud geweest bij een officiele Renault dealer en was 80 euro dus ook dat valt enorm goed mee.

Voor zover ik weet is die premie wel enkel in Vlaanderen (dus niet gans België):

https://www.vlaanderen.be/milieuvriende ... 5df8e4a85f
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mortov Molotov schreef: 17 aug 2024, 23:21 maar ik heb inmiddels begrepen dat al met al het beter is om je EV 's nachts aan een traag tempo (3000-5000W) te laden dan mordicus overdag terwijl alle andere toestellen aanstaan.
Hier staat de Alfen paal op Comfort mode en laad hij minimaal aan 1.4 kWh en bij zon neemt hij tevens alles wat beschikbaar is (stijgt dan op een zonnige dag naar 3.5 kWh). Zelfs met die snelheid van laden heb ik geen enkel probleem daar ik de wagen niet elke dag gebruik vanwege thuiswerk... ik zie dus totaal niet het nut in van te laden aan 11 of zelfs 5 kWh (al hangt het puur af van het aantal kilometers dat je per dag doet).
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef: 17 aug 2024, 21:58@Petrikske bekijk zeker ook eens de Renault R5 electric (released)
Bedankt, heb ondertussen al een mailtje gestuurd naar Citroën betreffende de levertijd van een E-C3, ik zou immers wel graag die 5000€ premie krijgen. ;-)
R5 is wat duurder, wel een bereik tot 410km :-o Ga zeker wat reviews opsnorren.
bvhaute
Member
Member
Bedankt: 6 keer

toch opletten met ge-adverteerde rijbereiken.

Een goede indicatie vind je op evdatabase (wat daar aangegeven wordt klopt redelijk goed met wat ik in praktijk zelf ervaar met onze EV):

https://ev-database.org/nl/auto/2135/Re ... 2kWh-150hp
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ja ik zie dat winter/zomer een behoorlijk verschil kan geven. :-o

Net telefoon gekregen van Citroën (voice mail) dat de E-C3 pas leverbaar is vanaf maart.
Zou dit nu beteken dat ik de premie niet zal kunnen ontvangen?
Deze namiddag misschien maar eens via de garage passeren.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”