ivob schreef: 12 aug 2024, 12:35
Rij je privé elektrisch en ervaar je regelmatig problemen met de 12V accu kan je de standaard accu ook vervangen door een 12V sodium accu. Kost nauwelijks meer dan een standaard 12V accu en de levensduur van de eerste is veel hoger dan de standaard accu's.
@ivob ik was nog eens door 't topic aan 't lezen en kwam dit tegen - kan je dat eens nader uitleggen bij gelegenheid?
Toegevoegd na 33 minuten 3 seconden:
sky schreef: 16 aug 2024, 15:49
70% van de tijd laadt mijn wagen aan 1400W.
25% van de tijd gaat dat naar 3000W, als de zon schijnt.
Als het echt dringend is, en ik thuis ben, en
Ik de volgende dag een lange rit heb, en ik thuis andere hoge verbruikers heb, ga ik wat verder in de straat aan de laadpaal. Maar dat is zelden.
Ik wil maar zeggen, met 3000W aan je eigenen laadpaal geraak je al ver, tenzij je elke dag 200km moet rijden.
Ik heb thuis een 3 fasen lader die standaard op 11000W staat ingesteld, maar als alles aanligt thuis (wasmachine, ovens) dan start hij soms niet op, zeker in de winter. Dan probeer ik 's avonds laat nog eens, en dan gaat 't wel. Ik was tot voor kort nogal neurotisch dat ik 's nachts niet wilde laden ivm verlies van nut van mijn zonnepanelen, maar ik heb inmiddels begrepen dat al met al het beter is om je EV 's nachts aan een traag tempo (3000-5000W) te laden dan mordicus overdag terwijl alle andere toestellen aanstaan.
Nu goed, voor noodgevallen kan ik altijd naar Fastned Erpe Mere of bij die tesla laders aan 't Ibis hotel te Aalst, of op de Boudewijnlaan te Aalst. Theoretisch dan, want in de praktijk nooit nodig gehad.