Dynamisch contract: btw op negatieve prijs ?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 70 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hoi,

Ik wou tegen de winter aan eens kijken om misschien over te schakelen op een dynamisch contract (vooral omwille van elektrische wagen).
Om het prijsverschil tov een gewoon contract te bekijken icm mijn verbruik, heb ik een python script gemaakt.

Vraag waar ik mee zit: Moet je BTW betalen als je stroom afneemt met een negatieve prijs ?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 14 keer

Je betaalt geen BTW op teruglevering maar 6% BTW op afname.
Ook bij een dynamisch contract.
Hou er rekening mee dat bij netafname bovenop de (negatieve) energiecomponent eerst een marge is voor de leverancier (doorgaans volgens een formule in percentage op de Spot Epex (DA Belpex) waardoor de afnameprijs al hoger is (en de terugleververgoeding lager) dan de energiecomponent zoals genoteerd op de Belpex en er vervolgens dezelfde heffingen en BTW wordt op toegepast als bij ieder ander energiecontract.
De BTW wordt dus toegepast op de som van de energiecomponent + heffingen leverancier + netvergoeding volumecomponent (kWh) + accijnzen en heffingen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 70 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat snap ik, maar wat is precies de formule bij negatieve prijs?

Absolute prijs(stroom)×1,06 + heffingen ×1,06
Of
Absolute prijs(stroom+heffingen)×1,06
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat moet er nu juist nog afgetrokken worden bij een dynamisch tarief. Je hebt doorgaans de formule van de leverancier, bv. bij Ecopower elk uur 0,00098 × EPEX DA - 0,015 €/kWh.
Stel dat je op dit uur hiervoor 0,12€/kWh uitkomt, wat moet hier dan nog van af?
  • Kost GSC per kWh?
  • Kost WKK per kWh?
  • Heffing: Bijdrage op de energie /kWh?
  • Heffing: Bijzondere accijns verbruik /kWh?
Afnametarief veronderstel ik niet (gezien de naam).

Bij Ecopower is dit dan bv. ongeveer 0,064€/kWh.
Dus die 0,12 hierboven - 0,064 = 0,056€/kWh. Hebben we dan het effectieve injectietarief van dat uur (want BTW is er inderdaad niet op)?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je hebt het over afname?
Dan worden de genoemde kosten niet afgetrokken maar bijgeteld.

Heb je het over aftrekken dan heb je het over injectie.
Dan is het de DA Belpex x 98% minus 1,5 c€/kWh.
In jouw voorbeeld wordt de injectievergoeding dan 10,26 c€/kWh.
Alleen de leverancierskost gaat er bij injectie af.

Bij afname komt de leverancierskost erbij + de normale kosten, heffingen en accijnzen zoals bij ieder ander contract + 6% BTW.

Ecopower rekent ongeacht injectie of afname dynamisch ook nog eens 5,3 € vaste kosten/maand.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het gaat inderdaad over injectie, daar had ik de post mee moeten beginnen :)
Wat bedoel je met ‘leverancierskost’, de kost GSC en WKK? De heffingen zijn inderdaad blijkbaar per afgenomen kWh (dus niet voor injectie).
Als de basis injectie prijsformule in mijn voorbeeld 0,12€/kWh teruggeeft moet daar dus nog 0,011 en 0,00392 €/kWh af. Dus ongeveer 0,105 €/kWh injectietarief voor dat uur?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je gaf het voorbeeld van Ecopower aan.
Bij Ecopower is de leveranciersprijs voor injectie 2% van de Belpex uurprijs + 1,5 cent/kWh.
Vandaar 12 cent (jouw voorbeeld) x 98% min 1,5.
Op injectie worden geen andere kosten aangerekend. Ook niet WKK en GSC. Dat is alleen op afname.

Voor afname is de leveranciersprijs eveneens 2% van de Belpex uurprijs + 0,04 cent/kwh.
Voor afname is de prijs dan 12 cent x 102% plus 0,04 cent.

Afname 12,28 cent/kWh => 13,017 cent/kWh (incl. BTW) + alle kosten zoals bij ieder ander energiecontract + 6% BTW - afhankelijk van het subnetgebied rond de + 11,4 cent/kWh).
Uiteraard excl. captar noch meettarief.
Val je onder het max. tarief betaal je geen accijnzen => minus 5,033 cent/kWh (maar dat zal in de praktijk bij een dynamisch contract niet voorkomen gezien je dan meer vaste kosten aan het contract betaalt dan je kan besparen aan de hopelijk lagere afnameprijs).
Injectie 10,26 cent kWh (zonder kosten en geen BTW).
Sol Invictus!
polydor
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

betaald worden om energie te verbruiken is quasi onbestaand. even naar mijn statistieken gekeken: in 2024 was dat in totaal 7 uur. je moet immers de distributiekosten en accijnzen blijven betalen, dus dat drijft de prijs op. betalen om zonne-energie op het net te zetten daarentegen zal frequenter gebeuren, maar daar wordt geen BTW op gerekend.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”