Mijn energiecontract loopt deze week af en omdat stilzwijgende verlenging vaak resulteert in een hogere prijs, kijk ik uit naar een nieuw contract.
Het prijsverschil (in mijn situatie) is 11 euro per maand of 132 euro per jaar. Bij mijn prijshistoriek zie ik dat de prijs per kWh al vier maanden in stijgende lijn gaat, waardoor ik nu terug op dezelfde prijs zit als augustus vorig jaar.
Welk soort contract hebben jullie afgesloten?
Het is niet de bedoeling om een discussie te voeren over injectietarief, salderingsregeling, extra kosten bij injectie (zoals in NL nu vaak het geval is) of over het soort energie.
Vaste of variabele energieprijs
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1192 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Je spreekt over "energieprijs", maar refereer je naar gas of elektriciteit?
Aangezien niemand een glazen bol heeft, is elke keuze zo goed als een andere.
Bij een vast contract betaal je altijd meer dan de voorspelde/verwachte variabele prijs, omdat het risico bij de aanbieder zit. Typisch is de meerprijs dezer dagen 25%.
Of die meerprijs voor u het waard is om geen onzekerheid over de prijsevolutie te hebben of te ondergaan, is een eigen keuze.
Aangezien elektriciteit uit meerdere bronnen komt, is de prijsevolutie daar wat minder volatiel, gasprijs is helemaal afhankelijk van geopolitiek.
Gegeven het lange voorjaar (tot in juni werd er nog gas gestookt), zit er momenteel wat prijsdruk op gas, waar dat typisch rond deze periode eerder niet het geval is.
Aangezien niemand een glazen bol heeft, is elke keuze zo goed als een andere.
Bij een vast contract betaal je altijd meer dan de voorspelde/verwachte variabele prijs, omdat het risico bij de aanbieder zit. Typisch is de meerprijs dezer dagen 25%.
Of die meerprijs voor u het waard is om geen onzekerheid over de prijsevolutie te hebben of te ondergaan, is een eigen keuze.
Aangezien elektriciteit uit meerdere bronnen komt, is de prijsevolutie daar wat minder volatiel, gasprijs is helemaal afhankelijk van geopolitiek.
Gegeven het lange voorjaar (tot in juni werd er nog gas gestookt), zit er momenteel wat prijsdruk op gas, waar dat typisch rond deze periode eerder niet het geval is.
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
- Bedankt: 148 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Hier energie.be, variabel contract.
Formule van mei 2024.
Tip:
Vregtest is super handig indien je digitale teller hebt.
Formule van mei 2024.
Tip:
Vregtest is super handig indien je digitale teller hebt.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.10
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.10
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
- heist_175
- Moderator
Voor elektriciteit heb ik een variabel contract: ik hoef zo weinig elektriciteit in te kopen, dat het risico op ontsporende facturen op die manier al afgedekt is.
Voor gas kies ik liever een vast contract (sinds altijd), geopolitiek is wispelturiger dan de 8-10% risicopremie die je vroeger altijd moest betalen, sinds de Oekraïne-oorlog is die premie verhoogd naar 25%. Lijkt mij een prima deal om ontsporende facturen in toom te houden.
Voor gas kies ik liever een vast contract (sinds altijd), geopolitiek is wispelturiger dan de 8-10% risicopremie die je vroeger altijd moest betalen, sinds de Oekraïne-oorlog is die premie verhoogd naar 25%. Lijkt mij een prima deal om ontsporende facturen in toom te houden.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 388 keer
- Recent bedankt: 1 keer
De vraag die ik me nu stel met alles wat aan het gebeuren is, of het niet slim is de gasprijzen vast de klikken.
Heb zo een vermoeden dat ze sterk zullen stijgen.
Heb zo een vermoeden dat ze sterk zullen stijgen.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
- Bedankt: 3742 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Gezien het Iran conflict lijkt het mij inderdaad een overweging om nog deze maand een vast contract af te sluiten?
Maar niemand heeft een glazen bol
* Als het conflict escaleert is een stijging van de gas- en elektriciteitsprijzen waarschijnlijk.
* Als de situatie echter kalmeert, dan kunnen de prijzen weer stabiliseren of zelfs dalen?
Als je overweegt om over te stappen, dan best voor het einde van de maand, want de juni prijzen zijn nog op het niveau van voor het conflict?
Maar niemand heeft een glazen bol

* Als het conflict escaleert is een stijging van de gas- en elektriciteitsprijzen waarschijnlijk.
* Als de situatie echter kalmeert, dan kunnen de prijzen weer stabiliseren of zelfs dalen?
Als je overweegt om over te stappen, dan best voor het einde van de maand, want de juni prijzen zijn nog op het niveau van voor het conflict?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 388 keer
- Recent bedankt: 1 keer
kalmeren zal het niet doen denk ik. De rus zal ook wel wat olie op het vuur gooien zodat amerika daar de handen vol heeft en de rus zijn gang kan verder zetten in zijn oorlog.
Mijn situatie volgens de v test betaal ik nu voor gas 1096 overstap naar mega 1jaar vast 1126 octa + 1238. Dynamisch tarief electriciteits is waarschijnlijk ongeveer bij iedereen gelijk.
Mijn situatie volgens de v test betaal ik nu voor gas 1096 overstap naar mega 1jaar vast 1126 octa + 1238. Dynamisch tarief electriciteits is waarschijnlijk ongeveer bij iedereen gelijk.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
- heist_175
- Moderator
Dutch TTF, de leidende index, is sinds Netanyahu & Trump diplomatie met Iran met bommen onmogelijk maakte, gesteden van €31/MWh naar €42/MWh (= +31%).
Zolang diplomatie niet weerkeert, is de kans op "onlusten" groot: dat kan van staten zijn: Israël, US, Iran, ... maar ook van splintercellen in het ruimere Midden-Oosten.
En opnieuw: aangezien gas voor een groot deel de elektriciteitsprijs bepaalt, leidt/lijdt een stijging van de gasprijs ook tot een stijging van de elektriciteitsprijs.