Einde 3G Orange

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
telemans
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Bericht

AfbeeldingVolgens de site van Orange zou in de eerste maand van dit jaar 3G uitgezet worden in de regio Wetteren
iemand die weet of dat effectief zo is ?Afbeelding
orange14.jpg
orange14.jpg
Deze middag kris kras door Wetteren gereden en overal heb ik 3G
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door telemans 12 jun 2024, 14:52, in totaal 2 gewijzigd.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 111 keer

Bericht

Dit zal dan zijn om ruimte te maken voor 5G.
Mijn ervaring is dat ik nog ontzettend veel 3G zie (in Limburg wel) op m’n GSM dus het zou eens tijd worden.

Toevallig heb ik gisteren dit forum / topic gevonden:
https://nl.forum.proximus.be/mobiele-te ... imus-58774

Omdat ik absoluut niet het idee heb dat het vlot gaat met de samenwerking tussen Orange en Proximus om infrastructuur te delen.
Bovenstaande onderzoek door een Proximus medewerker op rust lijkt het te bevestigen.

Wel krijg ik regelmatig sms’en van Orange dat ze aan het mobiele netwerk werken.
Het zal traag vooruit gaan vermoed ik?
Laatst gewijzigd door Ptoeneigh 12 jun 2024, 08:47, in totaal 2 gewijzigd.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

Bericht

Ik dacht in de week nog een exact zelfde post te maken! Ik heb wel vrij recente conformiteitsattesten van de zendinstallaties teruggevonden waar Orange effectief geen 3G meer op vermeld.

Ook Leuven zou ondertussen afgeschakeld moeten zijn. Met een toestel geforceerd op 3G, kreeg ik effectief enkel EDGE iets lager dan het station in Leuven. Opnieuw forceren gaf 2 v/d 4 streepjes 3G (terwijl je bij 2- en 3G quasi altijd overal 4 v/d 4 streepjes hebt), wat dus misschien wel aangeeft dat het signaal van buiten het mogelijks afgeschakelde gebied kwam, wat wel mogelijk is aan Leuven station gezien dat tegen de grens van de af te schakelen zone ligt. Niet heel veel later switchte het toestel overigens ook terug naar vol ontvangst EDGE.
Laatst gewijzigd door Indigiswe 12 jun 2024, 08:58, in totaal 1 gewijzigd.
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 87 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Gaat dus over deze link:
https://www.orange.be/nl/hulp/technisch ... r-4g-en-5g

Kaartje en regio’s + periode staan vermeld.

Ik denk dat we enkel aan Orange users kunnen vragen of die kunnen testen of 3G effectief uitgeschakeld is in de betreffende regio’s.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
telemans
Member
Member

Bericht

Indigiswe schreef: 12 jun 2024, 08:45 Ik dacht in de week nog een exact zelfde post te maken! Ik heb wel vrij recente conformiteitsattesten van de zendinstallaties teruggevonden waar Orange effectief geen 3G meer op vermeld.

Ook Leuven zou ondertussen afgeschakeld moeten zijn. Met een toestel geforceerd op 3G, kreeg ik effectief enkel EDGE iets lager dan het station in Leuven. Opnieuw forceren gaf 2 v/d 4 streepjes 3G (terwijl je bij 2- en 3G quasi altijd overal 4 v/d 4 streepjes hebt), wat dus misschien wel aangeeft dat het signaal van buiten het mogelijks afgeschakelde gebied kwam, wat wel mogelijk is aan Leuven station gezien dat tegen de grens van de af te schakelen zone ligt. Niet heel veel later switchte het toestel overigens ook terug naar vol ontvangst EDGE.
Weet u nog uit weke regio s die deze attesten waren ?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 98 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Ook interessant te weten van op de link:
Het 2G-netwerk van Orange Belgium wordt voortgezet tot ten minste eind 2028. De exacte uitfaseringdata van 2G worden later meegedeeld.
Ik kan dus mijne oude nokia nog wat jaren verder gebruiken om te bellen :)
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Zou je door via BIPT sites (masten) op te zoeken niet iets kunnen zien? Welke techniek (nog) actief is dus.

In omringende landen staan ze hier al verder mee maar dat komt natuurlijk omdat de veiling in België jaren later was.

Ik blijf het wel vervelend vinden dat het zo traag verloopt, blijkbaar worden sites tussen orange en Proximus zeker ook niet altijd gedeeld dus er is nog wel een hoop werk te doen.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

Bericht

telemans schreef: 12 jun 2024, 09:22 Weet u nog uit weke regio s die deze attesten waren ?
Dit was in de buurt van de regio die u vermeld had, omdat de afschakeling daar als eerste zou moeten gebeuren. Ik ben dus uit curiositeit gaan kijken, en heb toen uiteindelijk een attest gevonden waar in de laatste kolom stond waarvoor de bepaalde frequenties gebruikt werden, en enkel 2G, 4G en 5G werden vermeld.

Het overgrote merendeel van de attesten dat ik tegenkwam, vermeldden wel nog steeds 3G, maar ik neem aan dat het feit dat ze een attest hebben, niet betekent dat ze het daarom nog gebruiken. De eerste wijzigingen zie je dus allicht pas bij de meest recente attesten. Ik kijk straks eens of ik er nog één vind.
telemans
Member
Member

Bericht

Indigiswe schreef: 12 jun 2024, 13:24
telemans schreef: 12 jun 2024, 09:22 Weet u nog uit weke regio s die deze attesten waren ?
Dit was in de buurt van de regio die u vermeld had, omdat de afschakeling daar als eerste zou moeten gebeuren. Ik ben dus uit curiositeit gaan kijken, en heb toen uiteindelijk een attest gevonden waar in de laatste kolom stond waarvoor de bepaalde frequenties gebruikt werden, en enkel 2G, 4G en 5G werden vermeld.

Het overgrote merendeel van de attesten dat ik tegenkwam, vermeldden wel nog steeds 3G, maar ik neem aan dat het feit dat ze een attest hebben, niet betekent dat ze het daarom nog gebruiken. De eerste wijzigingen zie je dus allicht pas bij de meest recente attesten. Ik kijk straks eens of ik er nog één vind.
Deze middag met de motor door Wetteren gereden en overal 3G actief
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 13 keer

Bericht

Of ze nu de 3G af zette of niet denk niet dat het veel impact gaat hebben.
Ik had persoonlijk 2G liever zien vertrekken.
3G komt nog fijn door muren , beton ,etc....
Vind het persoonlijk een hele rare beslissing 2G nog te laten!
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ghostboy1993 schreef: 13 jun 2024, 13:56 Of ze nu de 3G af zette of niet denk niet dat het veel impact gaat hebben.
Ik had persoonlijk 2G liever zien vertrekken.
3G komt nog fijn door muren , beton ,etc....
Vind het persoonlijk een hele rare beslissing 2G nog te laten!
Ik meen dat dat is voor “iot” dus machine to machine, alarminstallaties etc, alles dat basic werkt en geen 3G of nieuwer nodig heeft, mogelijk oudere apparatuur ook die nog prima werkt. Ik denk daarmee dat ze dat willen blijven ondersteunen.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 499 keer
Recent bedankt: 14 keer

Bericht

Inderdaad. Veel alarm systemen gebruiken 2g, vele iot dingen die weinig bandbreedte nodig hebben maar zich wel bevinden op plaatsen waar 2g wel bereik heeft, maar 3g al niet meer.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
SPRN
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Bericht

ghostboy1993 schreef: 13 jun 2024, 13:56 Ik had persoonlijk 2G liever zien vertrekken.
Ik begrijp jou volledig, maar uiteindelijk is 2G actief houden maar een tijdelijk 'zoethoudmiddeltje': de dagen van 2G zijn zo stilaan ook geteld.
Wie écht op 3G rekent voor de hogere bandbreedte, gebruikt waarschijnlijk al vrij verouderde technologie en ging sowieso ooit de stap moeten maken naar iets nieuwers en beters.
Wie 3G gebruikt voor IoT en M2M (en dat is volgens mij écht meer dan we denken), kan waarschijnlijk wel om met 2G. Bepaalde parkeerautomaten, laadpalen en alarmsystemen, de fiets van mijn buurman, de apparatuur die tracking- en reizigersinfo verzorgt op onze lijnbussen, de Selectra-koffieautomaten op kantoren en in stations, ... ze gebruiken allemaal 3G, maar (de meeste van) deze toepassingen zullen niet onbruikbaar worden met 2G. Het gaat in sommige gevallen misschien wel onaangenaam worden, wat uiteindelijk meer een push is om naar LTE o.i.d. over te stappen, zonder die klanten echt in de kou te laten staan.

2G gaat volgens mij ook iets efficiënter om met haar spectrum. Van 3G is al merkbaar veel capaciteit herbruikt voor nieuwe technologieën. 3G bestaat in mijn buurt nog enkel op 900 MHz, een compleet contrast tegenover bijvoorbeeld 2017. Het voornaamste voordeel van 3G ten opzichte van 2G was data, waar ondertussen al lang veel betere technologieën voor bestaan. 2G verzorgt ook een verbinding voor oude gsm's, recente dumb phones, seniorentelefoons, noodcentrales, ... die geen data nodig hebben, alsook CSFB voor apparaten die nieuwere technologieën ondersteunen. Uiteindelijk blijft zo goed als elk apparaat verbonden en bereikbaar na de afschakeling, of het je Nokia 3310 uit 2000 is of je iPhone 4 uit 2010. Het wegvallen van 2G zou dus vandaag waarschijnlijk een nog grotere impact hebben.

Je moet geen TikToks kijken of op Instagram scrollen, maar 2G is nog bijzonder bruikbaar. Ik heb het vorige week eens getest, en dat werkte best oké. Ik kon zonder veel last te hebben van latency, berichtjes sturen, met ChatGPT praten, een pagina op Userbase inladen, als zelf een gesprek voeren via FaceTime Audio (al is dat eerder een kwestie van geluk). Een kennis gebruikt een SumUp-betaalterminal dat via 2G werkt, en waar ik dacht dat dat eeuwen zou duren voor je bevestiging krijgt of de transactie geslaagd is, gaat ook dat eigenlijk voldoende vlot. Ik ben dus echt eens benieuwd hoe al dan niet drastisch de switch gaat zijn voor al de M2M-toepassingen om ons heen. Misschien onderschatten we het, en wordt de som van 'kleine taakjes' voor het 3G-netwerk dat ineens stevigere taken voor het 2G-netwerk worden, de uiteindelijke bottleneck en duurt het een eeuwigheid voor ik mijn koffie uit het apparaat krijg op het werk, maar misschien gaat het ook perfect meevallen.

Wat ik wel jammer vind, is bv. mijn vorige auto (uit 2017): daarin had ik wifi met gratis onbeperkte data 'voor het leven', wat ook toegang gaf tot allerlei apps zoals TuneIn. Die auto werkte via 3G, dat zal niet meer werken. Ik weet ook niet of de SOS-functie een gewoon gesprek plaatst dat ook over 2G kan werken, of dat dat IP-based is. Je kon zo ook live via de dashcam meekijken en video's downloaden of notificaties krijgen als er iets gebeurt. Dat wordt straks onmogelijk voor de huidige eigenaar, wat wel jammer is voor een auto dat toch nog niet zo heel oud is.

Maar ik snap je redenering. Ik vond het bv. ook jammer toen enkele jaren terug analoge tv voorgoed verdween. Supernostalgisch, maar ik snap wel dat het in de weg stond van innoverende technologie.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ik woon in een regio waar ze binnen enkele maanden 3G zullen afschakelen. Momenteel al geen 3G meer op 2100Mhz. Ze hebben deze band vorige week ingezet voor 5G.
telemans
Member
Member

Bericht

lithion schreef: 5 maanden geleden Ik woon in een regio waar ze binnen enkele maanden 3G zullen afschakelen. Momenteel al geen 3G meer op 2100Mhz. Ze hebben deze band vorige week ingezet voor 5G.
Ik geloof dat ze de planning die op de site van orange staat niet volgen
Wetteren zou eerst gedaan worden maar is nog steeds overal 3G
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 74 keer

Bericht

Ik weet dat Telenet in Erpe-Mere bezig was afgelopen week om de 3G masten te vervangen door 5G masten.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Als je de Orange 3G dekkingskaart (binnenshuis) er ondertussen bijneemt zie je dat regio Wetteren en Leuven ondertussen wit kleurt.