Ik heb hier wat info gevonden over het onveiligheidsgevoel op het openbaar vervoer, vooral vrouwen hebben daar last van en dat vind ik erg:
https://www.demorgen.be/nieuws/een-op-d ... ~bd89ab6d/
Laat me benadrukken dat mijn wens of suggestie voor een oplossing zou zijn dat er meer mensen de bus zouden moeten nemen waardoor het een evenwichtige mix gaat zijn en dus meer een afspiegeling van de maatschappij waarbij het merendeel van de mensen zich gedragen zoals het hoort en vooral omdat dit de sociale controle zal vergroten.De FOD Mobiliteit vroeg tweeduizend Belgen naar de voor- en nadelen van de verschillende transportmiddelen. Daaruit bleek dat de kostprijs en de matige stiptheid en efficiëntie de grootste struikelblokken zijn om het openbaar vervoer te nemen. Maar ook ‘ongewenst gedrag’ blijkt een niet te onderschatten factor: het houdt een op de drie vrouwen en een op de vijf mannen tegen om het openbaar vervoer te nemen.
En ja, natuurlijk valt het hier in Vlaanderen reuze mee. Ik ben niet wereldvreemd, heb me zelfs in Caracas niet onveilig gevoeld, maar in Los Angeles in de metro wel, Californië is ontspoort, dat is een heel ander topic natuurlijk maar in positieve zin hebben we het hier mede dankzij de sociale zekerheid en solidariteit ontzettend goed en daarom natuurlijk dat we klagen over De Lijn, gelukkig maar want blijkbaar zijn onze zorgen dan relatief beperkt.