De lijn

Vragen verhalen, discussies over openbaar vervoer kunnen hier plaatsvinden
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Geloof me, ik sta voor solidariteit en gemoedelijkheid naar elkaar maar tegelijkertijd wil ik ook niet naïef zijn en het probleem ontkennen, ik weet uit de praktijk wel beter helaas. Natuurlijk is dat perceptie, voor iedereen is dat anders maar perceptie is de waarheid voor een individu of inderdaad die van bezorgde ouders.

Ik heb hier wat info gevonden over het onveiligheidsgevoel op het openbaar vervoer, vooral vrouwen hebben daar last van en dat vind ik erg:

https://www.demorgen.be/nieuws/een-op-d ... ~bd89ab6d/
De FOD Mobiliteit vroeg tweeduizend Belgen naar de voor- en nadelen van de verschillende transportmiddelen. Daaruit bleek dat de kostprijs en de matige stiptheid en efficiëntie de grootste struikelblokken zijn om het openbaar vervoer te nemen. Maar ook ‘ongewenst gedrag’ blijkt een niet te onderschatten factor: het houdt een op de drie vrouwen en een op de vijf mannen tegen om het openbaar vervoer te nemen.
Laat me benadrukken dat mijn wens of suggestie voor een oplossing zou zijn dat er meer mensen de bus zouden moeten nemen waardoor het een evenwichtige mix gaat zijn en dus meer een afspiegeling van de maatschappij waarbij het merendeel van de mensen zich gedragen zoals het hoort en vooral omdat dit de sociale controle zal vergroten.

En ja, natuurlijk valt het hier in Vlaanderen reuze mee. Ik ben niet wereldvreemd, heb me zelfs in Caracas niet onveilig gevoeld, maar in Los Angeles in de metro wel, Californië is ontspoort, dat is een heel ander topic natuurlijk maar in positieve zin hebben we het hier mede dankzij de sociale zekerheid en solidariteit ontzettend goed en daarom natuurlijk dat we klagen over De Lijn, gelukkig maar want blijkbaar zijn onze zorgen dan relatief beperkt. :-)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 720 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Het probleem met OV is dat als het druk is mensen dicht tegen elkaar staan. Voor vrouwen is dat extra vervelend want er zijn inderdaad mannen (maar soms ook vrouwen) die denken dat ze daarvan misbruik moeten maken. Dit heeft echter niet enkel met OV te maken maar wel met die mannen/vrouwen en hun gebrek aan manieren. Je hebt dat probleem nl overal waar het druk is, dus ook op concerten, sportmanifestaties, fuiven,... Ik zou eerder stellen dat het OV ook het slachtoffer is van dat soort gedrag.

Anderzijds zie ik ook vaak jongeren die spontaan opstaan om hun plaats te geven aan iemand die minder goed te been is, en vaak zijn dat ook mensen van kleur. Zo'n dingen vind ik altijd leuk en sterkt me in de gedachte dat er overal mensen zijn die deugen. Zoals men zegt, de meeste mensen deugen en dat werd me tijdens mijn reizen ook bevestigd. Mijn positieve ervaringen overtreffen veruit de negatieve.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ongewenst gedrag is idd een van de redenen waarom je de prijs niet te goedkoop moet houden. Het gaat idd over het lastigvallen van vrouwen, maar ook een probleem zijn mannen (ja, het zijn altijd mannen) die specifiek bepaalde buslijnen uitkiezen die langs scholen passeren kort na de schooluren, en de rest ga ik maar besparen. Je kan dat nooit volledig uitsluiten - alhoewel ik wel 100% voorstander ben om schoolvervoer volledig te segregeren van ander OV, zoals in de VS - maar hogere prijs maakt het allemaal minder gemakkelijk: wie tijd heeft om op die uren op zo'n bus te zitten, heeft vaak ook geen job. Ook controles spelen natuurlijk een grote rol, iets waar De Lijn ook heel erg in tekortschiet en andere landen minder.

Nog zo eentje is mensen die hele dagen op bussen/trams rondhangen, zonder doel of bestemming. Ook gemakkelijk als een abo je bijna niets kost, en was een probleem toen het OV een tijdlang gratis was voor een bepaalde doelgroep. Maar deze "reizigers" zijn niet gewenst, sinds het gratis terug verdwenen is is het probleem weer verminderd.

Het OV moet zeker niet goedkoop zijn. De enige voorwaarde is dat het goedkoper is dan de equivalente afstand met de wagen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 14 keer

CCatalyst schreef: 30 maa 2024, 18:40 Het OV moet zeker niet goedkoop zijn. De enige voorwaarde is dat het goedkoper is dan de equivalente afstand met de wagen.
Dat mag dan voor jou persoonlijk de enige voorwaarde zijn maar er zijn massa's mensen die daarnaast o.a. de reistijd en het comfort als criteria in hun overwegingen mee zullen nemen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Hier is er heisa rond de verandering van bepaalde lijnen die belangrijk zijn voor een grote scholencampus. De leerlingen geraken nu niet of te laat op de school. Antwoord van de lijn: het is een autobestemming!!! Ten eerste is de ligging aan de R4 dus nog aan de ring en ten tweede gaat het hier voor een deel over schoolgaande kinderen die helemaal geen wagen hebben en niet eens mogen rijden. Die buslijn wordt trouwens ook door anderen gebruikt vermits het een drukke route is. De campus levert ook volwassenonderwijs en die mensen kunnen ook met de bus komen, correctie, konden.

Ik denk niet dat je mannen die overlast bezorgen kan weren met enkel een hogere prijs, het is hun gedrag dat het probleem is, niet de prijs. Met de prijs straf je iedereen, dus ook de 99% die niets verkeerd doet. Rondhangen op een bus zie ik ook niet echt. Het is niet zo dat het een soort van joyriden is, zeker niet op drukke momenten. Het is bovendien ook niet uitsluitend beperkt tot mannen maar zij maken wel de meerderheid uit. Je moet dat gedrag aanpakken en niet iedereen straffen voor het gedrag van een kleine minderheid.

En dat van geen job hebben klopt ook niet meer. Ga op een doordeweekse dag naar de stad en de bus zit ook tijdens werkuren vol, dat zijn niet enkel werklozen. Je hebt studenten, part-timers, flexijobbers, telewerkers,... en iemand die werkt kan ook verlof hebben en lang niet iedereen werkt full-time of op de 9-5 uren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 38522.html

Nu snap ik waarom bussen van De Lijn zo regelmatig "mijn" voorrang van rechts niet geven, mij inhalen op de fiets op plaatsen waar dat niet mag, of duidelijk snelheidsovertredingen begaan.

Ze zijn er niet verantwoordelijk voor. De Lijn betaalt het. Maw: wij betalen het, via belastingen. Wij betalen via belastingen de boete van de chauffeurs die onze rechten in het verkeer schenden. Veel gekker kan het niet worden.

De vakbonden blokkeren uiteraard elke verandering inzake of er volgt opnieuw een nationale staking. "'Het personeel gaat er niet mee akkoord hierop in te leveren', zegt Van der Herten van het ACV." Deze "wie maakt ons wat" attitude van het personeel/vakbonden is IMHO de hoofdreden om De Lijn te privatiseren. De Lijn, en vooral haar
"historische erfenis" en attitudes, moet dringend verdwijnen als Vlaanderen performant en functionerend openbaar vervoer moet krijgen. Hoe sneller hoe beter.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 10 apr 2024, 09:32 Veel gekker kan het niet worden. De vakbonden blokkeren uiteraard elke verandering inzake of ze staken, maw nog een argument pro privatisering.
Ik heb in Limburg chauffeurs gesproken die te hard hebben gereden en zelfs moesten voorkomen daarvoor (geflitst aan wegenwerken). Dit verrast me wel, dat wij als belastingbetaler die boetes mogen betalen, en dan zeggen ze bij de lijn dat ze geen geld hebben, dat zal wel, als het hier 118.000 euro aan op gaat.

ik zou het niet kunnen, chauffeur zijn, ik zou veel te veel stress krijgen om op tijd te willen zijn en me dood ergeren aan het verkeer. Dus ergens snap ik het nog wel bij kleine overtredingen voor snelheid. Maar door rood rijden of de gsm gebruiken dat kan echt niet.

oh, en voor wie geen abonnement op De tijd heeft ;-)
niet toegelaten link/2024.04.10-054830/ht ... 38522.html
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Ptoeneigh schreef: 10 apr 2024, 09:44 Ik heb in Limburg chauffeurs gesproken die te hard hebben gereden en zelfs moesten voorkomen daarvoor (geflitst aan wegenwerken).
Als het een zodanig zware overdreven snelheid is (aka meer dan 30 km/u te veel) dat het sowieso voor de politierechtbank komt met 8 dagen rijverbod, dan moet de chauffeur zelf uiteraard opdraven, niet De Lijn. Bij wegenwerken komt dat al vaker voor als de chauffeur zich hierdoor laat verrassen en/of niet aandachtig is voor de signalisatie. Nu, dat zal (hopelijk) wel de minderheid van de overtredingen zijn. Het artikel gaat eerder in op de boetes nav kleinere overtredingen, zonder politierechtbank.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 10 apr 2024, 09:54 Het artikel gaat eerder in op de boetes nav kleinere overtredingen, zonder politierechtbank.
In feite kun je het principe hier toepassen voor wat hoort wat. En ik denk dat boetes gewoon beter door de werknemer betaalt wordt. Maar wie ben ik. Bedoel als ik een fout maak op mijn werk ben ik ook verantwoordelijk. Of mag ik dit zo niet zeggen?
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Blijkbaar was het in 2018 al een doorn in het oog:

niet toegelaten link/2024.04.10-075057/ht ... 015666b19f

Toen was het toch nog een derde minder dat men moest besteden aan het terugbetalen van boetes, wat je ook ziet is dat je in Antwerpen je als chauffeur van de lijn je blijkbaar niet aan de verkeersregels moet houden.
Terwijl het daar juist zo druk is en dus nog gevaarlijker om te snel / door rood of met een gsm te rijden (of alledrie tegelijk).

Dat moet toch wennen zijn voor die mensen als ze niet met de bus rijden maar met een eigen voertuig…

Ik sprak laatst iemand die vaak de bus neemt, stond aan de halte, bus reed gewoon voorbij omdat de chauffeur erg druk was op zijn gsm. :nono:

Ik vraag me af of er ook statistieken zijn van ongevallen.
En of dat dan ligt aan de vele kilometers die ze maken, of aan het straffeloos kunnen overtreden van de verkeersregels?

Toegevoegd na 3 minuten 54 seconden:
boonpwnz schreef: 10 apr 2024, 10:00 In feite kun je het principe hier toepassen voor wat hoort wat. En ik denk dat boetes gewoon beter door de werknemer betaalt wordt. Maar wie ben ik. Bedoel als ik een fout maak op mijn werk ben ik ook verantwoordelijk. Of mag ik dit zo niet zeggen?
Jawel, je hebt principieel gelijk, ik denk dat dit te maken heeft met de bescherming vanuit de vakbond, en een stuk coulance omdat ze nu al geen chauffeurs kunnen vinden, ze erg onder druk staan om op tijd te willen rijden, en daarom toch wel kans maken op kleine boetes.
Dat wil ik ergens nog wel begrijpen, maar inderdaad de wet zou gelijk moeten zijn voor iedereen, ik kan mijn boetes ook niet declareren.

En zware overtredingen terugbetalen, dat is er los over.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Ptoeneigh schreef: 10 apr 2024, 10:04 En of dat dan ligt aan de vele kilometers die ze maken, of aan het straffeloos kunnen overtreden van de verkeersregels?
Zal beide zijn. Als je weet dat je niet verantwoordelijk bent, ga je IMHO niet zo goed opletten vs de situatie waarbij een overtreding wel van je rekening afgaat.

Zelf is het zeer vervelend voor mij als fietser: de laatste jaren merk ik dat de situatie met auto's verbeterd is (ook dankzij lagere snelheden etc) en zij voorrangsregels nu beter respecteren tov fietsers. Maar bussen van De Lijn die van links komen, zonder de voorrangsregels te respecteren, dat maak ik elke maand nog mee. Dubbel frustrerend als ze dan indraaien en in dezelfde richting gaan als jij, want op de fiets kan je ze wel snel inhalen, ware het niet dat die grote logge bussen een groot deel van je zicht ontnemen en niet altijd makkelijk/veilig in te halen zijn, dus ook nog eens bijkomend tijdverlies terwijl je erachter moet blijven hangen tot het veilig is om in te halen.

Ook het concept van fietszones kennen ze nog niet altijd goed bij De Lijn. Het bestaat nog maar 12 jaar (als fietsstraat), misschien is dat nog niet lang genoeg om in de cursussen van De Lijn vermeld te worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Alé, we hebben nog maar eens een stok gevonden om de hond te slaan :roll:

Uiteraard zijn boetes niet goed en moet men toezien om dit aantal te verminderen maar laat ons ook de zaken eens in het juiste perspectief plaatsen.
Iets meer dan 2.500 boetes per jaar, dat zijn er amper 7 per dag over heel Vlaanderen of één per 81.200 km. Een gemiddelde Vlaming heeft er eentje om de 30.000 km', zegt Van der Herten. Het zou dan ook fout zijn om hen allemaal weg te zetten als wegpiraten.
Dan blijkt het probleem zich te beperken tot een beperkt aantal chauffeurs die zich ook moeten verantwoorden (logisch) en ook kunnen ontslagen worden.

Maar ja, elke reden is voor sommigen goed om de niet zo verborgen agenda van privatisering te pushen.

Ik neem vaak de bus en ik kan enkel bewondering hebben voor wat veel chauffeurs presteren en welke kemels ze van anderen moeten corrigeren, elke dag opnieuw. Het is daarom dat weinigen zich nog geroepen voelen om dit beroep uit te oefenen. Daar komt nog bij dat je moet opletten om geen klappen te krijgen naast de dagelijkse beledigingen. Uiteraard zijn er ook chauffeurs die fouten maken maar dat lijkt me in elke beroepsgroep wel het geval. Dat men de rotte appels aanpakt lijkt me een goede zaak maar laat ons niet de hele groep met veralgemeningen beschuldigen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 10 apr 2024, 11:00 Alé, we hebben nog maar eens een stok gevonden om de hond te slaan :roll:
Dat doe je toch graag bij iedereen die te snel rijdt... maar voor het OV mag dat precies ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Lekker het stuk, waar het tegendeel staat, genegeerd :roll:

Net zoals niet alle bestuurders wegpiraten zijn is dat ook niet voor alle buschauffeurs het geval. Dat betekent dus niet dat inbreuken niet aangepakt zouden moeten worden.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

Petrikske schreef: 25 maa 2024, 00:57 Privé taxi's op kosten van de belastingbetaler.
(6 keer op 10 rijden ze leeg rond)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/18 ... ers-blijk/
dus 4 keer zit er volk op?
dat zijn dan 4 lijnen die ik nog niet tegengekomen ben, want al die flex'jes die ik al gezien heb zijn steevast leeg...
wat ook helemaal niemand zal verbazen, toch ?
Ptoeneigh schreef: 26 maa 2024, 10:02 Wat mij opvalt: op de 2 lijnen die hier passeren is de frequentie verdubbeld maar ik zie nu ook opvallend meer bussen leeg rondrijden met de mysterieuze bestemming “geen dienst”.
ook dat zie ik inderdaad veel vaker voorvallen als vroeger.
ik vermoed gewoon dat ze bepaalde standplaatsen minder optimaal hebben benut met hun nieuwe plan?
Dizzy schreef: 10 apr 2024, 11:00 Ik neem vaak de bus en ik kan enkel bewondering hebben voor wat veel chauffeurs presteren
Daar komt nog bij dat je moet opletten om geen klappen te krijgen naast de dagelijkse beledigingen.
dat werkt in 2 richtingen, en je ziet dat veel chauffeurs tegenwoordig ook helemaal niet meer vriendelijk of gemotiveerd overkomen.
of je ziet ze lekker op hun gsm bezig zijn zelfs....
natuurlijk zijn niet alle chauffeurs zo (en heb je ditzelfde probleem van verminderde vriendelijkheid e.d. ook bij de post, bijvoorbeeld)
maar het doet allemaal geen goed aan "the cause" om het OV aantrekkelijk te maken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wat raar, buschauffeurs hebben ook een gsm :)

Zolang ze dat ding niet gebruiken als ze rijden zie ik er weinig problemen in.

Je hebt in alle beroepen vriendelijke en minder vriendelijke mensen. Ik zeg altijd goeiedag aan de chauffeur en ik ken er ondertussen al een aantal, dat helpt. Soms zit er inderdaad iemand bij die een mindere dag heeft maar een toename is me niet opgevallen. Ik vraag me wel vaak af waarom ze het blijven doen want zelf zou ik het nooit of te nimmer willen doen. Hoe minder aantrekkelijk het wordt, hoe minder superhappy mensen je zal vinden.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Doet mij denken aan de bus die de schoonzoon van mijn collega aanreed. Hij reed op voorrangsweg, bus moet invoegen maar negeert de omgekeerde driehoek. Het is voor iedereen duidelijk bij wie de fout lag maar de Lijn ging tot 2 maal in beroep.

Alle begrip voor de chauffeurs die "op tijd willen zijn ' maar mss moeten ze eens een stiptheidsactie houden en strikt volgens de regels rijden zonder zich om de uurregeling te bekommeren.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

Als je een route zonder wegenwerken hebt, lijkt mij de dienstregeling meestal vrij ruim te zijn. Ze nemen meer marge dan vroeger, bij de trein is dat ook zo. Maar ik kan mij wel voorstellen dat bepaalde lijnen krap zijn door wegenwerken of door drukte in bepaalde steden.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is enkel afgenomen die marge en in drukke gebieden zelfs onbestaande. Hier is er om de 8 minuten een bus maar die rijdt door de ergste straten van Gent en dus zo goed als altijd ergens oponthoud, resultaat is dat de bussen soms achter elkaar rijden. Geen probleem want ze zitten goed vol maar ik zie vaak chauffeurs hun bokes gelijk een gek naar binnen kappen. Bij de tram hetzelfde, 1 klojo die niet kan parkeren en je zit vast.

Vroeger zat ik vaak vooraan maar ik ben verder gaan zitten gewoon omdat je teveel zaken ziet die je liever niet ziet, mensen die zich bijna voor de bus werpen en de chauffeur moet maar kunnen stoppen. Als die dan een noodstop moet doen krijgt hij een paar over zich die vinden dat het te wild is, tja.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Ik zag in de app van De Lijn (iOS) dat je beta tester kunt worden.

Ze bieden blijkbaar al een tijde de mogelijkheid om digitaal op te stappen zonder Mobib kaart (als je die niet bij hebt).
Werkt redelijk innovatief via Bluetooth en een internet verbinding, ipv je kaart te scannen, check je in via je smartphone.

Ik moet zeggen: handig, vooral voor de jeugd die altijd alles vergeet en/of kwijt raakt, ook voor mezelf, weer een pasje minder.

Ik hoop nog altijd dat Mobib Apple Pay (express transit) gaat krijgen, dan is het gewoon tap & go.

Maar De Lijn motiveert deze functie vooral zodat niet iedereen moet aanschuiven aan de scanner maar gewoon al bij het instappen kan inchecken. (Of op de bus / tram zelf maar dat mag eigenlijk niet).

Laat me dan toch eens positief benoemen dat de innovatie in ieder geval niet stil staat.

Toegevoegd na 3 minuten 46 seconden:
Btw het werkt “altijd” zolang je internetverbinding hebt.
Ook als de app via Bluetooth het voertuig niet kan vinden kun je toch je rit registreren en krijg je een QR code om te kunnen tonen bij controle.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 14 keer

Is weer een bijkomende functie maar zonder rittenkaart te scannen aan de terminal en voorafgaandelijk betalen via de smartphone/SMS kan bij De Lijn al langer.
Maar je mag dan idd ook je GSM/smartphone niet vergeten en er moet 4G verbinding zijn.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ptoeneigh schreef: 06 mei 2024, 18:19Ook als de app via Bluetooth het voertuig niet kan vinden kun je toch je rit registreren en krijg je een QR code om te kunnen tonen bij controle.
Oh is dat wat die QR code is die mensen vaak onder mijn neus duwen? :-o
Ook na 30 jaar leer ik nog iets bij, ach ja.. vroeger kregen we mooie kleurige afgedrukte info.
Vandaag moet je als werknemer zelf op zoek naar informatie, jaja...zal wel.

Ter info: Controle van reizigers behoord niet tot mijn takenpakket, dus bij een calamiteit in een poging daartoe is dat dan ook de eerste reactie die een 'geblutste' bestuurder word ingefluisterd.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
SPRN
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Petrikske schreef: 06 mei 2024, 20:58Oh is dat wat die QR code is die mensen vaak onder mijn neus duwen? :-o
Ook na 30 jaar leer ik nog iets bij, ach ja.. vroeger kregen we mooie kleurige afgedrukte info.
Ik bewerk dit bericht mijn post even omdat deze tijdens het goedkeuringsproces blijkbaar heel de inhoud dat ik getypt had, is verloren...

Ik voegde toe dat chauffeurs, tenzij verschillend per entiteit, normaal midden december 2023 een e-mail hebben ontvangen met informatie over de bètafase. :-D
Een QR-code is meestal een rit (enkel, 10- of 50-rittenkaart). Er staat dan een geel, bewegend bandje met 'Actief' onder de QR-code. Ik *denk*; maar ben niet helemaal zeker, dat een QR-code van een abonnement een groen bandje heeft.

Je kan je vrijverkeerskaart ook toevoegen in de app, maar er helaas niet digitaal mee opstappen. :cry:
Laatst gewijzigd door SPRN 14 mei 2024, 13:34, in totaal 1 gewijzigd.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 06 mei 2024, 20:58 Ter info: Controle van reizigers behoord niet tot mijn takenpakket, dus bij een calamiteit in een poging daartoe is dat dan ook de eerste reactie die een 'geblutste' bestuurder word ingefluisterd.
Misschien verschilt het per regio, in Antwerpen bijvoorbeeld stappen mensen gewoon op, en overal in de trams natuurlijk ook maar daar buiten, is het toch wel de bedoeling dat je je gsm toont bij het opstappen of je kaart scant?

Ik merk inderdaad dat het ze (de chauffeurs m/v) niet interesseert en dat ze liever hebben dat je rap gaat zitten zodat het vooruit gaat (logisch) maar ik vind zomaar opstappen zonder iets te tonen wat onbeleefd.
(De) Limburg hier hè, waar we nog goejendag zeggen tegen elkaar en waar mensen regelmatig een praatje maken met de chauffeur. Mag eigenlijk ook niet natuurlijk.

Ergens denk ik zelf wel eens door vriendelijk te zijn hoop ik het asociale gedrag van een ander te compenseren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Toevallig eens de TEC in Wallonië geprobeerd. App geïnstalleerd en tickets gekocht. Werkte deze keer perfect. Waren ook nog werkpuntjes, de validering ging minder vlot en je moest dat per ticket doen, leuk als je met een groep bent. Soit, de chauffeur had geen haast en was en bleef vriendelijk.

Ik praat altijd met de chauffeur en zeg altijd goeiedag, in Wallonië doen ze dat nog veel meer. Je rekent op die persoon dus waarom ook niet vriendelijk zijn? Kost dat dan moeite ofzo?
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Antwerpen is inderdaad een geval apart, zeker in het stadscentrum mogen mensen opstappen aan elke deur.
In de streek mag dit dan weer niet, maar wij gaan de mensen niet tegen houden natuurlijk.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 115 keer

Vandaag mail van de lijn dat er vrijdag weer problemen gaan zijn door een vakbondsactie. Weet iemand of de hoppin dan ook problemen heeft?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 230 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Volgens https://www.delijn.be/nl/content/storin ... ondsactie/ enkel in Limburg. Geen idee of Hoppin ook getroffen is.
Computer(k)nul
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Trouwens wat ik heb opgemerkt die nieuwe soort can panelen waar je reizigersinformatie en soms reclame op ziet draait op Ubuntu. Ik zag net zo een scherm waar een update moest gebeuren.

Maar ik had dat al eerder gezien bij de zaken op de bus dat het op Linux draait.

Is dit eigelijk iets dat je veel ziet bij de overheid of enkel De lijn?
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef: 29 mei 2024, 15:55 Trouwens wat ik heb opgemerkt die nieuwe soort can panelen waar je reizigersinformatie en soms reclame op ziet draait op Ubuntu. Ik zag net zo een scherm waar een update moest gebeuren.

Maar ik had dat al eerder gezien bij de zaken op de bus dat het op Linux draait.

Is dit eigelijk iets dat je veel ziet bij de overheid of enkel De lijn?
Ik heb de indruk dat dit verschilt per departement.
Sowieso heeft De Lijn dit systeem via een aanbesteding genomen van een externe partij. Het zal goedkoper, vlotter en veiliger werken dan bijvoorbeeld Windows dat je vroeger veel zag.

In een ander voorbeeld gebruikt men voor een ander departement ook Android tablets ingebouwd in zuiltjes met een NFC reader.

Ik heb wel het gevoel dat men een hoop bekwame mensen in dienst heeft die echt wel out of the box kunnen en mogen denken en zodoende dus voor innovatie kunnen zorgen.

Waar de federale overheid echt nog dat oudbollige imago heeft dat ook uitstraalt in hun websites en apps, zie je dat alles dat Vlaams is echt wel kwalitatief en gebruiksvriendelijk is naar mijn mening en ervaring.

Toegevoegd na 4 minuten 25 seconden:
Als je dan ziet bij De Lijn, afgezien van de dienstregeling en de klantendienst zijn ze best innovatief qua real time de bus kunnen volgen, digitaal kunnen opstappen zonder Mobib zoals eerder besproken (beta), NFC betalen, de online dienstverlening zoals vervoerbewijzen kunnen aankopen, de simpele tariefstructuur..

Als je dat dan vergelijkt met de TEC andere maatschappijen in het buitenland, of met een aantal jaren geleden, dan zie je wel dat ze bij de lijn niet stilstaan.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

You must be kiddin'. Hoe lang heeft het geduurd eer dat volgen van bussen eindelijk een beetje werkte? Dat stond elders al veel beter op punt.

Als ik in Wallonië een bus neem valt me eerder het omgekeerde op en in Brussel is het nog beter. Ik heb daar niet de indruk dat het een dienst is die wegbespaard moet worden. De chauffeurs ogen me ook een pak minder gestressed en zijn vriendelijk, hier verzuipen ze samen met de lijn.

De lijn staat wel degelijk veel te vaak stil, soms letterlijk in de file van gesubsidieerde wagens, soms door stakingen en nog vaker door pannes al dan niet door onderdelengebrek omdat Vlaanderen de bussen in China bestelde ipv in Vlaanderen zelf. De bussen moeten niet die van ons zijn, misschien een contractje van F. De Winter :)
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 29 mei 2024, 19:43 You must be kiddin'. Hoe lang heeft het geduurd eer dat volgen van bussen eindelijk een beetje werkte? Dat stond elders al veel beter op punt.
En dat werkt nog steeds niet goed, neem maar van mij aan.
Als ik m'n bus start en ik wil me aanmelden op die terminal dan is die meestal gecrashed omdat bij het starten van een bus alles tegelijkertijd van stroom moet voorzien worden en aangezien alles te licht is loopt het hier reeds in het 100.
Dus als alle systemen draaien buiten de Retibo dan moet ik deze volledig resetten en dan werkt het meestal wel.
Duur van de opstart van die keputer is zo'n 7 minuten, vooruitgang? hahaha....

(ps: ik doe die reset, er zijn heel wat collega's die hun schouders ophalen en zo gans de dag rondrijden met een Retibo die bevroren is, en ja dan werkt die tracking dus niet)

Gisteren een voertuig die continu vol mazoutdampen hing, vandaag idem.
Vorige week vrijdag, heel wat diensten geschrapt dus bijna 7u achter het stuur zonder er achteruit te komen.
Na die 7u hollen naar het toilet, en nadien snel een koffie uit de automaat halen en deze mee op de bus pakken om weer een uur te kunnen rijden.
Doe dit met appelsienen en je werkgever mag komen om de boetes te betalen, openbaar vervoer in Belgie is de Far West.

Morgen in onze stelplaats 5 diensten geschrapt.
Op vrijdag 8 diensten geschrapt.

Dit zijn geen geschrapte ritten maar volledige diensten die niet zullen worden gereden. (en dat in 1 stelplaats)
SPRN
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Het werkt absoluut niet optimaal, maar ik werk wel in een regio waar de TEC en MIVB samenkomen, en reizigers beamen toch regelmatig dat hun ervaring bij De Lijn stukken beter is dan bij de TEC, ondanks dat ik zelf vind veel te vaak kinken in de dienstverlening tegen te komen om te kunnen zeggen dat je trots bent op het resultaat dat je kan neerzetten; maar dat is grotendeels helaas een stukje 'roeien met de riemen die je hebt'. Zeker in onze regio is de TEC voor het grootste stuk privé, op één chauffeur die een lijn naar Brussel doet, en op de korte streek- en proxylijnen, uitgevoerd met één standaard- en 2 citybusjes, na. De 2 v/d 3 andere ritten op Brussel en alle E-lijnen zijn onderaannemers.

De MIVB is een totaal ander verhaal: dat is gewoon algemeen beter georganiseerd en waarschijnlijk ook beter gefundeerd langs alle kanten: ook abonnementen zijn duurder. Je kan je wel meer en waarschijnlijk betrouwbaarder bewegen, maar binnen een veel beperkter grondgebied.

De Retibo bij de chauffeur zelf is echt een ramp. Collega hierboven haalt aan dat het bij hem 7 minuten duurt voor hij opstart, terwijl je exact 8 minuten betaald bent om de bus gecontroleerd te hebben en weg te zijn. In ons geval beginnen veel lijnen onmiddellijk na het verlaten van de stelplaats (halte op 200 meter), dus je hebt geen marge om even te wachten tot dat ding aanspringt. Maar je wordt ook niet verondersteld zonder Retibo te rijden... Zonder Retibo werkt de betaalterminal voor kaarten niet, kunnen mensen niet scannen, wordt de bestemmingsaanduider niet automatisch aangestuurd (hoewel die eventueel ook manueel te bedienen is).

Bij ons start die, sinds ze er meer werkgeheugen ingestoken hebben, wel binnen een 3-tal minuten op (net wanneer je een strafpunt krijgt dat de motor te lang draait zonder in beweging te zijn). Wordt bloedheet, en vooral in de zomer crashte dat daardoor random en moest het opnieuw opstarten (zoveel minuten niemand dat kan scannen, of dat je de route, of belangrijker: omleiding, niet kan volgen op een lijn die je niet vaak doet). Je kan je vinger oprecht niet houden op de plaats waar de datacassette stak, van de hitte.
De Retibo draait Linux en verzorgt de realtime-locatie in de app voor reizigers en werkt op 3G van Proximus (contract met Vodafone). De interne trackinginfo werkt via een nog andere module (geen idee welke netwerktechnologie). De betaalterminal nog een andere, de camera's nog een andere (hoewel nog niet in gebruik, er steekt wel een simkaart in), de strafmeter nog een andere...

De halteaankondiging in ietwat modernere bussen (op het 'tv'tje'), draait Windows 10. Als je het geluk hebt om bij ons met één specifieke bus mee te rijden, heb je ondertussen al bijna twee jaar lang de luxe van, i.p.v. naar je volgende halte, naar het blauwe Windows 10-bureaublad te staren, met een venstertje met een foutmelding op en een venstertje met het Windowsequivalent van Terminal.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 115 keer

Toch schandalig van de lijn of hebben ze extra inkomsten nodig.

https://m.gva.be/cnt/dmf20240619_935207 ... =nopaywall
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1073 keer
Bedankt: 677 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Stockage, transport naar centraal depot, administratief werk kost ook geld.
Als nu op deze manier mensen hun spullen makkelijker terug kunnen halen... win win?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

KIJK. Chauffeur van De Lijn belt, filmt én kijkt serie op gsm achter het stuur: "Hij zal niet enkel zijn rijbewijs kwijt zijn”

https://www.hln.be/leuven/kijk-chauffeu ... ~a068d77b/

Een chauffeur van De Lijn maakt het de voorbije maanden wel heel bont op zijn rit tussen Leuven en Brussel. De man werd al verschillende keren betrapt door een pendelaar op het bellen, filmen en zelfs het kijken van een televisieserie op zijn gsm achter het stuur. “Hier gaan zeer zware sancties volgen”, stelt De Lijn-woordvoerder Marco Demerling.
Joris Smets 21-10-24, 15:53 Laatste update: 16:36
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 17 keer

Hopelijk komt de vakbond hier niet (weer) tussen: ja maar, die persoon had huiselijke moeilijkheden, heeft toch het verkeer en de passagiers niet in gevaar gebracht, en een hoop andere uitvluchten.
Vermoedelijk zullen ze hem juridisch steunen (gratis) en zijn boetes (zoals bekend) betalen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Matt555 schreef: 21 okt 2024, 16:49 KIJK. Chauffeur van De Lijn belt, filmt én kijkt serie op gsm achter het stuur: "Hij zal niet enkel zijn rijbewijs kwijt zijn”
Ongelooflijk, maar ergens verbaasd het me niet als je ziet wat ze tegenwoordig allemaal aanwerven.
En z'n snelheid is ook niet bepaald aan de lage kant als ik die snelheidsmeter zie.
Emile51 schreef: 21 okt 2024, 17:25Vermoedelijk zullen ze hem juridisch steunen (gratis) en zijn boetes (zoals bekend) betalen.
Hierin vergis je zich toch, boetes voor dergelijke zware vergrijpen komen 100% op eigen conto. (de Lijn heeft enkele jaren geleden reeds een zero tolerance ingevoerd voor dergelijke strapatsen, en terecht)
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 17 keer

Petrikske schreef: 21 okt 2024, 17:48 Hierin vergis je zich toch, boetes voor dergelijke zware vergrijpen komen 100% op eigen conto. (de Lijn heeft enkele jaren geleden reeds een zero tolerance ingevoerd voor dergelijke strapatsen, en terecht)
Ik hoop het van ganser harte! Maar toch gaan de vakbonden deze individuen (zoals in het verleden al bewezen is) meestal proberen te verdedigen, alleen maar omdat zij er lid zijn.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou niet teveel wilde uitspraken doen, ik werk er nog maar 30 jaar.
Plaats reactie

Terug naar “Openbaar vervoer”