Een defecte Ultimo 4k opgestuurd naar HM-Sat (Duitsland) maandag 13-05 , woensdag mail dat de CPU defect is, voorstel om het moederbord te vervangen voor 295 €, ik bevestig dat, donderdag mail dat dit is gebeurt en ontvanger getest is en klaar voor verzending, factuur per mail ontvangen donderdag voormiddag, per direct betaalt met bankoverschrijving (enige optie die ze me boden).
Ik vraag naar tracking code deze middag, en men antwoordt dat het bedrag niet is ontvangen, gecontroleerd en het is effectief van mijn rekening gegaan naar HM-Sat.
Wie heeft hier ervaring mee met betalingen (overschrijving) naar Duitsland en waarom dit 1 dag later nog niet is verwerkt.
Men heeft 2 bankwerkdagen de tijd om de betaling door te voeren indien binnen SEPA.
Vaak gebeurt dit binnen de bankwerkdag.
Vandaag is het voor de meeste banken nog een werkdag (al zou het me niet verbazen dat er zijn die toch een 'bank holiday' inlassen.
Morgen en maandag zijn holidays (geen idee of ze standaard op een zaterdag verwerkingen doen, maar het is alvast een bank holiday).
Een SEPA-overschrijving neemt maximaal drie bankwerkdagen in beslag:
Tussen twee Belgische rekeningen: maximaal één bankwerkdag.
Tussen twee rekeningen uit verschillende landen van de SEPA-zone: maximaal drie bankwerkdagen.
Sinds enkele jaren bestaat er naast de ‘gewone’ SEPA-overschrijving ook de instantoverschrijving.
Met een instantoverschrijving staat het bedrag veel sneller op de rekening van de begunstigde.
Tussen twee Belgische rekeningen: 5 seconden.
Tussen twee rekeningen uit verschillende landen van de SEPA-zone: maximaal 25 seconden.
Ja, dat is Argenta.
En wat met de bank van de ontvanger?
Banken hebben tijd tot januari 2026 om instantoverschrijvingen aan te bieden.
België was koploper om het te introduceren in 2019 (al doen nog niet alle banken het, en zeker niet gratis, wat wel verplicht wordt), geen idee hoe het zit in Duitsland.