GUTAMI failliet

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
Bedankt: 3743 keer
Recent bedankt: 16 keer
Provider

Ik kreeg vandaag volgend bericht van de Provincie West-Vlaanderen (Groepsaankoop Zonnepanelen).
Beste philippe_d,

Jij installeerde een tijd geleden zonnepanelen via de groepsaankoop van de Provincie West-Vlaanderen. Jouw installatie werd in orde gebracht door Gutami.
We willen je graag op de hoogte brengen over recente feiten die mogelijk voor jou ook belangrijk zijn. Gutami vroeg vorige week het faillissement aan wegens een financiële tegenslag.

Wat betekent dit voor jou?
We begrijpen dat dit nieuws vragen bij je oproept. Daarom willen we je graag meegeven dat dit nieuws voor jou op dit moment geen gevolgen heeft. Jouw installatie is volledig in orde en gekeurd.

De Provincie West-Vlaanderen blijft beschikbaar
Als je installatie goed werkt, hoef je verder niets meer te doen. Indien dat niet het geval is of wanneer je in de toekomst nog vragen hebt over de werking van jouw installatie, kan je hiervoor de groepsaankoop contacteren. Wij zoeken mee met jou naar een gepaste oplossing.
Goed om weten: de gebruikte producten (zonnepanelen, omvormer en eventueel thuisbatterij) vallen allemaal onder fabrieksgarantie, waarop het faillissement van Gutami geen invloed heeft. Deze garantie ligt namelijk bij de fabrikant zelf.

Heb je nog vragen?
Stuur ons een e-mail of bel ons op het gratis nummer 0800 26 829 (maandag tot vrijdag tussen 9 en 17 uur). Wij blijven voor je klaar staan: voor, tijdens en na de aankoop.

Met vriendelijke groeten,

Namens de deputatie van de Provincie West-Vlaanderen
Jurgen Vanlerberghe
Gedeputeerde voor Klimaat en Energie
Dat nieuws roept inderdaad vragen op:
  • Ik heb een FoxESS omvormer. Ik vraag me af hoe dat met garantie werkt. Voor zover ik weet heeft FoxESS geen aanspreekpunt in België. De "Nederlandse" website is gewoon een vertaling en de helpdesk zit in China :oops: .
  • moet ik nu een lokale installateur zoeken die met deze omvormer overweg kan, of zou ik beter een installateursaccount of toegang vragen voor mijn omvormer?
Het is nu al de 2de keer dat de Provincie West-Vlaanderen mij dit lapt: de vorige keer met de groepsaankoop voor energie (Vlaamse Energieleverancier (VEL) is ook failliet gegaan :oops: .
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 16 keer

Dat men vandaag nog steeds in de val van groepsaankopen trapt.
De voorbije jaren nog geen enkele tegengekomen die voor onszelf voordeliger zou zijn.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 221 keer
Bedankt: 63 keer

Zit in dezelfde situatie. Eerste keer dat ik meedoe aan aan groepsaankoop. En meteen ook de laatste keer.

Onder het mom van het is gemakkelijk, maar het geloop dat ik daarvoor heb moeten doen... man man man. De keuring van de panelen was een klucht. De expert is hier 5 keer geweest vooraleer het OK was. Ook heeft Gutami me op een moment een lelijke toer gelapt. De week voor de installatie bellen ze me op. "Ja we weten niet of uw offerte geldig is". "Wil je eens de afstand tussen uw pannen gaan meten op de garage.". Lang verhaal kort: er was teveel afstand tussen de pannen (vertikaal), waardoor de haken langer moesten worden, en dus duurder waren, en dus kwam er 1000 euro of zo bij bij de offerte. Een meerprijs van 14%. Dus daar gaat je voordeel van de groepsaankoop. Da's puur bedrog, want er is hier terplaatse een opmeter gekomen, alle foto's zaten in het dossier, dat konden ze zelf opgezocht hebben. Ik heb toen afgetekend vanuit het idee "let's get it done with". Maar met wat ik nu weet hadden ze hun panelen mogen in Limburg laten.

Trouwens. Op 23 april hebben wij nog een ongelofelijke promo ontvangen voor thuisbatterijen. Maar je moest intekenen voor 15/5. ;-)

Hopelijk zijn er hier niet teveel mensen ingestapt. Als de bestuurders wisten dat ze failliet gingen gaan, stel ik me trouwens de vraag of dit wel toegelaten is.

PS edit: ik maak me dan niet teveel zorgen over garantie, ik heb een tweede set panelen liggen sinds 15 jaar en daar komt gewoon niets aan.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 720 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Hopelijk heb je geluk met je panelen.
Ik heb er liggen van "goede Duitse makelij", maar toch ging het grondig mis.
Scheuten Solar...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 678 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Indertijd ook geprobeerd om in te stappen in de groepsaankoop van de gemeente, achteraf blij dat het niet gelukt is, maar het geeft een installateur eigenlijk gewoon een massa leads waar hij de meest rendabele kan uitkiezen met goedkeuring van 'een overheid'.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 4 keer

thmj schreef: 14 mei 2024, 19:53 Dat men vandaag nog steeds in de val van groepsaankopen trapt.
De voorbije jaren nog geen enkele tegengekomen die voor onszelf voordeliger zou zijn.
Bwa ik heb in 2008 zonnepanelen gelegd let een lokale installateur van het merk scheuten...iets daarna is scheuten falliet gegaan wss om de shit die ze hadden veroorzaakt met die junctionboxen niet te moeten opkuisen...gelukkig is mijn installateur een stukje tussen gekomen en heb ik zelf mr een 600e moeten opleggen voor de herstelling maar ik bedoel maar of je nu via een aannemer of een groepsaankoop werkt.overal kan je tegen miserie aanlopen... hoeveel installateurs zijn er al niet failiet gegaan...

Tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
Bedankt: 718 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Ik heb ook ooit gekeken naar zo'n groepsaankoop via de provincie. De winnaar bleek niet zo geweldig goeie reviews te krijgen en ik besloot dus om niet mee te doen, een goede beslissing.

Ik ben van opvatting dat goedkoop vaak duurkoop blijkt en dat gaat zeker ook vaak op voor groepsaankopen. Sommige bedrijven gaan heel ver om het beste bod binnen te halen en kwaliteit is dan vaak van ondergeschikt belang.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

philippe_d schreef: 14 mei 2024, 17:13 Ik kreeg vandaag volgend bericht van de Provincie West-Vlaanderen (Groepsaankoop Zonnepanelen).
Beste philippe_d,

Jij installeerde een tijd geleden zonnepanelen via de groepsaankoop van de Provincie West-Vlaanderen. Jouw installatie werd in orde gebracht door Gutami.
We willen je graag op de hoogte brengen over recente feiten die mogelijk voor jou ook belangrijk zijn. Gutami vroeg vorige week het faillissement aan wegens een financiële tegenslag.

Wat betekent dit voor jou?
We begrijpen dat dit nieuws vragen bij je oproept. Daarom willen we je graag meegeven dat dit nieuws voor jou op dit moment geen gevolgen heeft. Jouw installatie is volledig in orde en gekeurd.

De Provincie West-Vlaanderen blijft beschikbaar
Als je installatie goed werkt, hoef je verder niets meer te doen. Indien dat niet het geval is of wanneer je in de toekomst nog vragen hebt over de werking van jouw installatie, kan je hiervoor de groepsaankoop contacteren. Wij zoeken mee met jou naar een gepaste oplossing.
Goed om weten: de gebruikte producten (zonnepanelen, omvormer en eventueel thuisbatterij) vallen allemaal onder fabrieksgarantie, waarop het faillissement van Gutami geen invloed heeft. Deze garantie ligt namelijk bij de fabrikant zelf.

Heb je nog vragen?
Stuur ons een e-mail of bel ons op het gratis nummer 0800 26 829 (maandag tot vrijdag tussen 9 en 17 uur). Wij blijven voor je klaar staan: voor, tijdens en na de aankoop.

Met vriendelijke groeten,

Namens de deputatie van de Provincie West-Vlaanderen
Jurgen Vanlerberghe
Gedeputeerde voor Klimaat en Energie
Dat nieuws roept inderdaad vragen op:
  • Ik heb een FoxESS omvormer. Ik vraag me af hoe dat met garantie werkt. Voor zover ik weet heeft FoxESS geen aanspreekpunt in België. De "Nederlandse" website is gewoon een vertaling en de helpdesk zit in China :oops: .
  • moet ik nu een lokale installateur zoeken die met deze omvormer overweg kan, of zou ik beter een installateursaccount of toegang vragen voor mijn omvormer?
Het is nu al de 2de keer dat de Provincie West-Vlaanderen mij dit lapt: de vorige keer met de groepsaankoop voor energie (Vlaamse Energieleverancier (VEL) is ook failliet gegaan :oops: .
Uit welk jaar is deze groepsaankoop?

Ik heb 2021/2022 ook gekeken bij die groepsaankopen, maar er kwam toen altijd Advenso uit de bus als goedkoopste. Volgens hun voorstel konden er maar 5 panelen op het dak en op een rare manier. Ik heb toen ook 2 andere firma's laten komen en die hadden het dag goed bekeken en konden er 7 panelen opkrijgen.
Ik ben uiteindelijk voor 7 Hyundai panalen en een SMA omvormer gegaan. Niet de goedkoopste oplossing, maar mijn rendement is goed! Ik had dus wat een snel snel gevoel bij de gorepsaankopen, je bent een beetje een nummer. Ook de Huawei omvormer die men toen aanbod was goedkoper, maar Chinees en ik kende weinig mensen met zo'n omvormer. SMA had ik al vele jaren bij mensen zien hangen zonder enige probleem!
Mobiel: iPhone 16 Pro + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020+2021 128 Gb
Home: Hey Telecom vast internet
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”