Hallo
Ik zit momenteel bij Scarlet (Trio) maar we maken geen gebruik meer van de TV-Decoder. We kunnen dus overschakelen naar een internet only abbo.
We zijn ondertussen ook aansluitbaar op het Fiber netwerk en mijn oog is gevallen op het Fiber XS abbo van EDPnet. Ik heb echter nog een technisch vraagje.
Momenteel komt de Proximus invoerkabel binnen via een wachtbuis in de wasruimte aan de straatkant. De invoerkabel gaat van daaruit dan onmiddellijk weer over in een wachtbuis die onder onze vloer een 10-tal meter verder boven komt centraal in het huis. Daar hangt het NTP, modem, switch,...
Op volgende website vind ik meer info terug over de bekabeling.
Zou men de fiber door mijn wachtbuis willen doortrekken tot aan de centrale plaats in huis zodat daar het "Fiber-Toegangspunt" opgehangen kan worden?
Ik vermoed dat enkel de "Fiber NT" een stroomaansluiting nodig heeft?
Het "Fiber-Toegangspunt" is een passief punt in de installatie?
Welke kabel hangt er tussen het "Fiber-Toegangspunt" en de "Fiber NT"?
Thanks!
[Mod] verplaatst naar EDPNet Forum
Vraagje fiberaansluiting
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 13 keer
Aangezien er tussen het installeren van de aansluitdoos en het activeren ervan wel wat tijd kan zitten en ik vermoed dat de glasvezel niet kan worden getrokken zonder de huidige bekabeling te verwijderen, verwacht ik niet dat je dit wil.
Wat wel perfect mogelijk is, is voor glasvezel de NTP en ONT in de wasruimte te plaatsen en dan door de huidige buis UTP trekken (als die er al niet inzit om de intro te verleggen) en de router te plaatsen waar nu de VDSL-NTP staat.
Maar om echt zeker te zijn, zal je iemand van Proximus de situatie moeten laten bekijken...
Wat wel perfect mogelijk is, is voor glasvezel de NTP en ONT in de wasruimte te plaatsen en dan door de huidige buis UTP trekken (als die er al niet inzit om de intro te verleggen) en de router te plaatsen waar nu de VDSL-NTP staat.
Maar om echt zeker te zijn, zal je iemand van Proximus de situatie moeten laten bekijken...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 47 keer
Ik zou het NTP en ONT liever niet in de wasruimte plaatsen omdat op die plaats waar alles binnen komt geen stopcontact zit. Vandaar dat ik de "volledige" installatieop de plaats zou willen krijgen waar nu de huidige NTP/Modem staat. Want ik vermoed dat die ONT effectief stroom nodig heeft, terwijl het toegangspunt iets passief is.
Ik heb 2 wachtbuisjes liggen die vanaf de wasruimte naar het NTP/Modem punt gaan. Dus de Introkabel kan blijven zitten en daarnaast kunnen ze/ik reeds de fiber/whatever kabel doortrekken.
Ik heb 2 wachtbuisjes liggen die vanaf de wasruimte naar het NTP/Modem punt gaan. Dus de Introkabel kan blijven zitten en daarnaast kunnen ze/ik reeds de fiber/whatever kabel doortrekken.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 80 keer
Je hebt een lege wachtbuis van je energiebocht tot je centrale plek? Met trekdraad eventueel? Ik zie de installateur daar niet moeilijk over doen. Op het werk waren ze telkens bijna extatisch dat ik onze klusjesdienst wachtbuizen had laten voorzien.(meerdere vestigingen)
Kabel tussen ONTP(fiber aansluitdoos) en ONT(fibermodem) is een singlemode glasvezel met SC/APC 8° connectoren bij PX (en de meeste andere PONs)
Kabel tussen ONTP(fiber aansluitdoos) en ONT(fibermodem) is een singlemode glasvezel met SC/APC 8° connectoren bij PX (en de meeste andere PONs)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
- Bedankt: 1658 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Ja, als dat gemakkelijk kan, dus zeker geen buizen met scherpe bochten of minuscule diameter. Idealiter voorzie je een trekdraad in de wachtbuis. Fiberkabel is dunner dan UTP-kabel dus normaal is dat geen probleem.
Jij bepaalt als bewoner/eigenaar waar het fiberaansluitpunt in je woning komt. Als er geen wachtbuizen voorzien zijn, dan zal de installateur met jouw goedkeuring muren doorboren.
Correct, een passief glasvezeltoegangspunt (ONTP) waarop een actieve glasvezelmodem (ONT, Fiber NT) wordt aangesloten.
Een standaard OS2 single mode glasvezelkabel (vezeltype G.657.A1) met SC/APC connectoren met een hoek van 8° en een return loss van meer dan 50 dB.
-
- Elite Poster
Ja, de wachtbuis bevat een trekkabel. Ik heb er zelf al enkele keren een netwerkkabel doorgetrokken zonder problemen. Ik vraag mijn installatie aan en zorg ervoor dat ik thuis ben zodat ik de installeur kan helpen en uitleggen wat ik net wil.
Mijn vragen zijn beantwoord. Bedankt!
Mijn vragen zijn beantwoord. Bedankt!
-
- Elite Poster
Afgelopen vrijdag zijn hier 2 Proximus installateurs langsgekomen. Zonder problemen hebben ze de fiber doorgetrokken via de wachtbuis tot op de locatie waar ik het wou. Proper werk afgeleverd, niets op aan te merken. Ze zijn zo'n 2.5 uur bezig geweest met z'n tweeën.
(EDPnet Fiber XS)
(EDPnet Fiber XS)
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 7 keer
Iemand die weet waar ik zo een kabeltje kan kopen met de APC/SC connector?
Fibermodem staat heel dicht bij de ONT en zou hem iets dichter bij de Internet box+ willen plaatsen...
Fibermodem staat heel dicht bij de ONT en zou hem iets dichter bij de Internet box+ willen plaatsen...
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 7 keer