c-schijf formateren zonder windows xp schijf.

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
guybier
Starter
Starter

ik heb een computer die ik volledig wil formateren, de harde schijf (40gig) bestaat uit 1partipatie (c)

maar ik heb geen cd van windows xp. (xp stond al geinstaleerd toen ik deze kocht)

ik weet dat ik met een opstartdiskette moet opstarten, in dos format c:
maar dan wordt men windows ook verwijdert en kan ik niet meer opstarten ofwat?

alvast bedankt
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster

bij een format gaat idd alles van uw harde schijf, dit wil zeggen dat er dan ook niets meer opstaat, dus dan kan uw computer ook niet meer opstarten in windows. Na een format is een installatie van een besturingssysteem noodzakelijk om niet te zeggen verplicht...

In uw kwestie zou ik dus aan een XP cd proberen te geraken, want als je nu formatteert zonder een klaarliggende cd dan zit je zonder computer tot je XP opnieuw installeert

Snakehit
blondie2001
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Snakehit schreef: In uw kwestie zou ik dus aan een XP cd proberen te geraken, want als je nu formatteert zonder een klaarliggende cd dan zit je zonder computer tot je XP opnieuw installeert
Aan XP cd proberen te geraken ... hou er wel rekening mee dat een niet gekraakte versie van xp maar op 1 pc kan worden geactiveerd. Gekraakte versies durven daarentegen wel eens problemen geven met de updates ...
guybier
Starter
Starter

Ik heb nog een recovery cd van een andere pc gevonden, kan ik hier iets mee?

of is er een andere manier om de harde schijf te formateren, een partipatie bijmaken en windows daarop zetten ofzo?
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

guybier schreef:Ik heb nog een recovery cd van een andere pc gevonden, kan ik hier iets mee?

of is er een andere manier om de harde schijf te formateren, een partipatie bijmaken en windows daarop zetten ofzo?
Normaal niet. De meeste recovery systemen zijn maatgesneden op de pc's waar ze voor bedoeld waren.

Sommige andere merken (vooral bij notebooks heb je dat wel) blijkt je recovery cd niks meer als een gewone XP cd te zijn ..... maar dan moet je WEDEROM wel kunnen beschikken over een legale code. De recoverycd is dan niks meer als een gewone XP, en dan nog een extra cd met de drivers/tools specifiek aan het toestel. Maar zoals gezegd, dat soort sets vereisen en vragen ook een legale code tijdens installatie.

Bij Recovery cd's waar dit niet nodig is, heeft de fabrikant normaal een security licence moeten tekenen bij Microsoft, waarbij de fabrikant zich verbind een beveiliging in te bouwen die het onmogelijk/zeer moeilijk maakt om de recovery CD op een andere pc te gebruiken als degene waarmee hij afgeleverd werd.

Als de XP op je pc stond bij aanschaf, is het beste dat je de verkoper/winkel waar hij vandaan komt daarover aanspreekt. Indien er geen licentiesticker op je pc staat, is de XP licentie die je op je pc hebt zowiezo illegaal.
guybier
Starter
Starter

op de pc kleeft wel een licentie sicker, ook op de pc waarvan de cd komt, zou die licentie nummer ook werken op de andere pc? waarschijnlijk niet zeker.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

guybier schreef:Ik heb nog een recovery cd van een andere pc gevonden, kan ik hier iets mee?
Dat loopt niet goed af, zal niet geaccepteerd worden door Microsoft. (dus ook niet werken)
Zeker geen patches of dergelijke ondersteuning, de licentie welke op die pc kleeft werd destijds toegekend aan de eerste eigenaar.
Zou dus geen probleem geweest zijn als alles in orde gebleven was.

Tip: Blijf er mee werken zoals de PC nu werkt.

(als je plaats wil winnen op je HD kun je dit eens proberen, indien WindowsXP nog op de PC staat ...)

De herstelpunten nemen op de duur veel ruimte in beslag op je HD !
1. Men kan in Windows XP de herstelpunten verwijderen, behalve het laatste.
2. Werkwijze: Ga naar start alle programma's.
3. Bureau accessoires => Systeemwerkset => Schijfopruiming en druk op OK.
4. Op het tabblad "meer opties" , dat is de derde en dus onderste optie.
5. Dan wordt enkel je laatste herstelpunt bewaard.

Opgepast:
[list]• Dit mag je enkel uitvoeren als op dat ogenblik je PC feilloos functioneert.
• Het herstellen naar de kooptoestand is dan nadien niet meer mogelijk.
• Wijzigen van de herstelpunten, is enkel op uw verantwoordelijkheid. [/list][/color]

:wink:
guybier
Starter
Starter

als ik nu terug één van de eerste herstelpunten aanmaak die op de pc staan, zijn er dan ook niet ineens een hele hoop programma's en bestanden van de pc af?

ik wil hem eigelijk formateren, omdat hij helemaal nietmeer de zelfde snelheid heeft als op het begin. en een format helpt altijd wel iets.
guybier
Starter
Starter

ik weet dat het al snel is, maar heeft er niemand een antwoord op deze vraag?
als ik nu terug één van de eerste herstelpunten aanmaak die op de pc staan, zijn er dan ook niet ineens een hele hoop programma's en bestanden van de pc af?
Blue-Sky
Erelid
Erelid

guybier schreef:ik weet dat het al snel is, maar heeft er niemand een antwoord op deze vraag?
Ja, alle uitvoerbare tooltjes (executable) zijn dan weg, zoals bij voorbeeld Skynettool

:wink:
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Neen, bestanden zullen niet verdwijnen, een herstelpunt bevat niet meer dan aanpassingen in je register. Een programma zal dus niet verwijderd worden, de koppelingen in het register zullen gebroken worden.

Verder; ja je kan een nieuwe partitie (geen partipatie dus) aanmaken dmv Partition Magic van Symantec (er zijn nog een paar andere ook). Om heel eerlijk te zijn weet ik niet of het verstandig is van te beginnen experimenteren, aangezien je een leek bent. Lees eerst eens wat meer over primary en extended partities. Anders vrees ik dat je volgende post over filerecovery zal gaan.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
guybier
Starter
Starter

The_Borg schreef: Verder; ja je kan een nieuwe partitie (geen partipatie dus) aanmaken dmv Partition Magic van Symantec (er zijn nog een paar andere ook). Om heel eerlijk te zijn weet ik niet of het verstandig is van te beginnen experimenteren, aangezien je een leek bent. Lees eerst eens wat meer over primary en extended partities. Anders vrees ik dat je volgende post over filerecovery zal gaan.
is het echt mogelijk om enkel windows op een andere partitie te zetten, en dan de andere te formateren en er dan eventueel terug één partitie van te maken?
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”