Iemand enig idee wat je moet tellen aan onderhoud van een elektrische wagen ?
Ben aan het kijken voor een Cupra born. Zou ongeveer 15.000 km/jaar maken. In de garage stellen ze een onderhoudscontract voor @ 25 euro/maand voor garantie + onderhoud + slijtageonderdelen (zonder banden). Mij lijkt dat veel ?
Nieuwe lease: elektrische familiewagen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 67 keer
-
- Elite Poster
- Berichten: 6330
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 761 keer
- Bedankt: 318 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Is inderdaad veel.
Op het vervangen van wat vloeistoffen na en een regelmatige update van de software heeft een BEV niet echt veel onderhoud nodig (Tesla stapt zelfs al van dat systeem via de dealers en garages af).
Probleem is dat men zich voor onderhoud aan de voorschriften van de fabrikant moet houden (en die zijn voor iedere fabrikant anders) om de volledige garantie te kunnen behouden.
Uiteraard willen dealers hun inkomsten behouden en stellen ze dan zo'n constructies voor die een gegarandeerd inkomen inhouden voor de dealer.
Bij onze huidige BEV is het opgelegde onderhoud om de 15000 km of jaarlijks (wat eerst komt). Bij de volgende is dat om de 30000 km of tweejaarlijks.
Bij de huidige variëerde de periodieke onderhoudskost tussen de 80 en 300 € per beurt. Doorgaans ergens rond de 120 €.
Het beste wat je kan doen is aan je dealer vragen wat een onderhoudsbeurt kost per km-schijf (op elk periodiek onderhoud dient men niet hetzelfde uit te voeren, koelvloeistof moet bv. niet bij iedere beurt vervangen worden maar maakt een onderhoudsbeurt wel duurder wanneer het zo ver is).
Dan aan de hand van je gereden km's en de opgelegde beurten per km/periode bepalen hoeveel onderhoudsbeurten je zal nodig hebben binnen de garantieperiode en uitrekenen wat de voordeligste formule is. Meestal is het resultaat dan dat je beter niet met vaste voorschotten werkt.
Aan een elektromotor en zijn componenten zijn veel minder bewegende onderdelen dan aan een verbrandingsmotor.
Er is dus minder slijtage. En wanneer er iets stuk gaat dan valt dat meestal onder de garantie (die doorgaangs voor BEV langer is dan voor een verbrandingsmotor)
Op het vervangen van wat vloeistoffen na en een regelmatige update van de software heeft een BEV niet echt veel onderhoud nodig (Tesla stapt zelfs al van dat systeem via de dealers en garages af).
Probleem is dat men zich voor onderhoud aan de voorschriften van de fabrikant moet houden (en die zijn voor iedere fabrikant anders) om de volledige garantie te kunnen behouden.
Uiteraard willen dealers hun inkomsten behouden en stellen ze dan zo'n constructies voor die een gegarandeerd inkomen inhouden voor de dealer.
Bij onze huidige BEV is het opgelegde onderhoud om de 15000 km of jaarlijks (wat eerst komt). Bij de volgende is dat om de 30000 km of tweejaarlijks.
Bij de huidige variëerde de periodieke onderhoudskost tussen de 80 en 300 € per beurt. Doorgaans ergens rond de 120 €.
Het beste wat je kan doen is aan je dealer vragen wat een onderhoudsbeurt kost per km-schijf (op elk periodiek onderhoud dient men niet hetzelfde uit te voeren, koelvloeistof moet bv. niet bij iedere beurt vervangen worden maar maakt een onderhoudsbeurt wel duurder wanneer het zo ver is).
Dan aan de hand van je gereden km's en de opgelegde beurten per km/periode bepalen hoeveel onderhoudsbeurten je zal nodig hebben binnen de garantieperiode en uitrekenen wat de voordeligste formule is. Meestal is het resultaat dan dat je beter niet met vaste voorschotten werkt.
Aan een elektromotor en zijn componenten zijn veel minder bewegende onderdelen dan aan een verbrandingsmotor.
Er is dus minder slijtage. En wanneer er iets stuk gaat dan valt dat meestal onder de garantie (die doorgaangs voor BEV langer is dan voor een verbrandingsmotor)
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.