De feiten en cijfers zeggen iets anders.
Alle slimme mensen kunnen vandaag een EV kopen aan 12.000 euro.
Quasi de helft minder dan de 20.000 euro voor een ice vier jaar geleden zeg maar

De feiten en cijfers zeggen iets anders.
Bron: Knack (domkoppen)Vallen de financiële stimuli weg of worden die afgebouwd, stagneert de verkoop van e-auto’s binnen de kortste keren. Voor 2024 houdt de Zwitserse bank UBS rekening met een terugloop van de e-verkoop in 2024 met 10 à 15% in vergelijking met dit jaar. Dat verplicht de constructeurs ertoe minder EV’s te produceren wat de rendabiliteit negatief beïnvloedt. Volkswagen heeft recent de productieband in zijn fabrieken in Dresden en Zwickau zelfs tijdelijk stilgelegd en technische werkloosheid ingevoerd.
De stagnatie van de verkoop van elektrische auto’s heeft er uiteraard ook te maken dat elektrische auto’s onbetaalbaar zijn voor particuliere klanten. De Europese constructeurs verkopen alleen maar grote en dure elektrische auto’s, enkel Dacia en recent Citroën bieden een betaalbare elektrische auto aan.
De berichten vallen samen met nog ander opvallend autonieuws: tegen alle verwachtingen in zit de verkoop van plug-in hybrides in de lift, een evolutie die ten koste gaat van de verkoop van volledig elektrische auto’s.
Jochen De Smet, woordvoerder van de sectorvereniging EV Belgium, erkent dat de verkoop van elektrische wagens dit jaar tegenvalt. Het is nu wachten op de kleinere wagens, zoals de elektrische Renault 5, de Volkswagen ID2, en volgend jaar de kleine Tesla 2, die allemaal rond de 25.000 euro zullen kosten. Ik verwacht dat hun komst voor een nieuwe push in de verkoop zal zorgen.
Rho motion (dompkoppen)Is de elektrische auto al op zijn hoogtepunt? Dat suggereren de cijfers van Rho Motion, een gespecialiseerde organisatie in studies en statistieken over elektrische mobiliteit en infrastructuur. Volgens de cijfers zouden er in januari 2024 wereldwijd slechts 1,1 miljoen elektrische voertuigen en plug-in hybrides zijn verkocht, tegenover 1,2 miljoen in november en 1,4 miljoen in december 2023.
Ford:'Verkoop elektrische auto's gaat minder hard dan verwacht
Bron: Autogids (domkoppen)Er dreigt een schisma te ontstaan op de Belgische automarkt. Aangespoord door fiscale gunstmaatregelen wint de elektrische auto razendsnel terrein op de fleetmarkt, maar bij particuliere kopers neemt de weerstand toe. Uit een mobiliteitsstudie van BNP Paribas Fortis blijkt immers dat 42% van de Belgische huishoudens gekant is tegen de overstap naar een EV. Dat is een significante stijging tegenover de cijfers van 2022, toen 35% van de respondenten aangaven geen elektrische auto te willen voor 2029.
Maar waarom neemt die weerstand toe? Volgens de 2.000 participanten aan dit E-mobiliteitsonderzoek blijven de prijs te hoog en het rijbereik te laag.
Bron: Audi baas Döllner (Domkop)Audi, en algemeen gesproken de volledige Volkswagen-groep, heeft af te rekenen met moeilijkheden om zijn gamma van elektrische wagens verkocht te krijgen. Een zorgwekkende situatie, geeft ook de baas van het merk met de vier ringen, Gernot Döllner, toe aan onze collega’s van Bloomberg.
Op dit moment telt het elektrische gamma van Audi amper drie modellen: de e-tron GT, de Q8 e-tron (die in de Belgische fabriek in Vorst gebouwd wordt) en de Q4 e-tron. Dat aanbod zal de komende maanden natuurlijk nog uitbreiden, onder andere met de komst van de A6 Avant e-tron. Maar de autobouwer ziet zich verplicht om de ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen uit te stellen, met een gamma dat in eerste instantie maar vier modellen zal tellen.
Waarom zit een collega dan al twee jaar en 3 maanden te wachten op z'n Audi Q4-etronDizzy schreef: 09 apr 2024, 19:40 Audi, en algemeen gesproken de volledige Volkswagen-groep, heeft af te rekenen met moeilijkheden om zijn gamma van elektrische wagens verkocht te krijgen. Een zorgwekkende situatie, geeft ook de baas van het merk met de vier ringen, Gernot Döllner, toe aan onze collega’s van Bloomberg.
Bron: Audi baas Döllner (Domkop)
Alé, een 2008 is nu luxesegmentduizend schreef: 09 apr 2024, 20:43 Vergelijken van luxe segment EV prijzen met een basic ICE van 20.000 euro van vier jaar geleden.
Wat een domkopNederlandse overheid gaat belastingsvoordeel verlengen.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat noemde het verschil in wegenbelasting eerder al een belemmering voor autokopers om over te stappen op EV's. De staatssecretaris schrijft op basis van onderzoek van een onafhankelijk bureau dat consumenten vooral door de huidige hoge prijzen voor elektriciteit van mening zijn veranderd over elektrisch rijden.