zonnepanelen Installeren

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 3 keer

toxictooms schreef: 03 apr 2024, 14:47 Als je de EV als leasewagen kunt krijgen is het een ander verhaal.
Dit weekend een gestopt voor een offerte voor een Volvo EX30, kwam uit op 48.000€ :-D
Private lease al eens overwogen?
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

lucdec schreef: 28 maa 2024, 20:08
Trouwens, denk je nu echt dat het realistisch is dat iedere woning over zonnepanelen beschikt. Dit is technische zelfs onmogelijk. Op zonnige dagen
zullen alle installaties die het verst verwijderd zijn van de cabine uitvallen, maar daar zegt niemand iets over, zeker de installateurs niet.
niet toegelaten link/umovT

dit bedoel ik nu.
Denk maar niet als je gebuur panelen legt en hij zit dichtst bij de cabine, dat jij zult schadevergoeding krijgen.
Het is nooit de schuld van Fluvius.
Ze zullen zeggen dat je kabels te dun zijn, waardoor je spanningsval te hoog is en je cellen uitvallen....
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

Oei, oei, moeten we nu bang worden?
Ik denk om te beginnen al helemaal niet dat mijn gebuur panelen legt.
Ze hebben er nl. allemaal al. :-D

Je moet natuurlijk er zelf voor zorgen dat je installatie goed is uitgevoerd en de kabel naar de straat voldoende dik is en voor de goedkoop niet gaan bricoleren met materiaal van AliExpress. :nonono
Je kan er uiteraard ook al voor zorgen dat je de wijkcabine van Fluvius voor niets nodig hebt.
Maar ook dat is in onze wijk al geen probleem.
De omvormer is hier nog nooit uitgevallen door een probleem van de huisinstallatie.
De wijkcabine is wel al eens uitgebrand en tijdens de installatie van een nieuwe (een dikke week) stond er een dieselgenerator in de straat om de wijk van stroom te voorzien en bleef mijn PV installatie uiteraard gewoon verder stroom leveren aan de woning.
En hopelijk heeft Fluvius zijn lesje ook geleerd want sindsdien werkt alles in de wijk in de twee richtingen weer feilloos :beerchug:
De schade zat dus bij Fluvius, waarom zouden wij als consument (die zijn voorzorgen genomen heeft) een schadevergoeding moeten vragen?

Wie uiteraard zit te wachten tot een ander zijn problemen komt oplossen kan daardoor zelf in de problemen geraken.
Maar daar is een heel eenvoudige oplossing voor: zelf je problemen oplossen of nog beter voorkomen dat er te voorziene problemen opduiken.

Ik zou eerder ongerust worden moest ik volledig afhankelijk zijn van de techniek van Fluvius, de heffingen op energie door de overheden en de prijszetting van de energiecomponent door derden.

Maar uiteraard ieder zijn eigen uitgangspunt gevolgd door eigen keuzes en de eigen gevolgen daarvan.
Wie tegen HE en PV in het bijzonder is legt gewoon zelf geen zonnepanelen op het dak en wacht rustig af wat de prijszetting voor energie, de heffingen daarop in de toekomst voor hem zal zijn.
Naar verluid komt er "binnenkort" zeer goedkope energie voor iedereen uit SMR centrales. Dus nog even geduld en het is zo ver en kan je schrijven dat mensen die zelf voor hun energie zorgen ongelijk hadden.
Laatst gewijzigd door ivob 03 apr 2024, 16:25, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 03 apr 2024, 16:10 Je moet natuurlijk er zelf voor zorgen dat je installatie goed is uitgevoerd en de kabel naar de straat voldoende dik is en voor de goedkoop niet gaan bricoleren met materiaal van AliExpress. :nonono
Wat is dat voor bizarre opmerking... iedere installatie is gekeurd en je netbeheerder gaat je heus niet aansluiten als je kabel naar je meter niet geschikt is.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De kabel naar de straat moet over een minimum doorsnee beschikken. Er is geen rem op een dikkere kabel. De aansluiting moet gewoon voldoen aan NBN HD 603.
Alhoewel ik een monofase installatie aangelegd heb ik voor de "goedkoop" niet gewerkt met een 2P kabel van minimale doorsnede maar wel al met een 4P tussen de meter en de straataansluiting en met een veel grotere doorsnede dan minimaal vereist (dus geen EXVB 4 x 10mm² maar een grotere sectie). Dit uiteraard met een Fluvius/AREI conforme linkse opstelling.

En je moet een PV installatie uiteraard laten keuren.
Maar ook daar zijn er verschillende uitvoeringen mogelijk in kwaliteit en mogelijkheden en voor inzicht van volledig afhankelijk van derden tot alles configureerbaar en opvolgbaar.

Bij netuitval heb je ook al veel PV installaties die daarna geen kWh meer leveren dan de buur zonder PV installatie tot installaties die dan vrolijk verder doen alsof er niets aan de hand is.

Je hebt omvormers die uitvallen bij een overbelasting en omvormers die zichzelf kunnen terugschakelen bij onevenwicht tussen productie en afname.

Daar is dus weinig bizar aan.
Laatst gewijzigd door ivob 03 apr 2024, 16:43, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
toxictooms
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

R2D2 schreef: 03 apr 2024, 15:38
toxictooms schreef: 03 apr 2024, 14:47 Als je de EV als leasewagen kunt krijgen is het een ander verhaal.
Dit weekend een gestopt voor een offerte voor een Volvo EX30, kwam uit op 48.000€ :-D
Private lease al eens overwogen?
Daar heb ik mij nog niet in verdiept maar een eerste blik op het www kom ik op bv polo 400€/mnd voor 5000km/jaar of
Cupra born 550€/mnd
ivob
Elite Poster
Elite Poster

toxictooms schreef: 03 apr 2024, 14:47 Dit weekend een gestopt voor een offerte voor een Volvo EX30, kwam uit op 48.000€ :-D
En waarom moet dat een Volvo zijn? En dan nog een Volvo die niet bekend staat om zijn goed uitgerust interieur noch om de efficiëntie van zijn elektromotor.
Een Volvo met een verbrandingsmotor is trouwens ook niet van de goedkoopste.
Je hebt tegenwoordig al BEV's van rond de 25000-35000 € met eventueel al standaard V2X aan boord (wat je wel nodig hebt in de context van dit topic).
Stel je geen Chinees cordon in dan kan het in de nabije toekomst zelfs nog goedkoper (maar bij een Chinees cordon kan je ook niet voor een Volvo kiezen want dat is een Zhejiang Geely met een voor marketingdoeleinden ander label en de daarbijhorende prijszetting. Idem voor de rebrand "Polestar".
Sol Invictus!
toxictooms
Member
Member

ivob schreef: 03 apr 2024, 16:51
toxictooms schreef: 03 apr 2024, 14:47 Dit weekend een gestopt voor een offerte voor een Volvo EX30, kwam uit op 48.000€ :-D
En waarom moet dat een Volvo zijn? En dan nog een Volvo die niet bekend staat om zijn goed uitgerust interieur noch om de efficiëntie van zijn elektromotor.
Een Volvo met een verbrandingsmotor is trouwens ook niet van de goedkoopste.
Je hebt tegenwoordig al BEV's van rond de 25000-35000 € met eventueel al standaard V2X aan boord (wat je wel nodig hebt in de context van dit topic).
Stel je geen Chinees cordon in dan kan het in de nabije toekomst zelfs nog goedkoper (maar bij een Chinees cordon kan je ook niet voor een Volvo kiezen want dat is een Zhejiang Geely met een voor marketingdoeleinden ander label en de daarbijhorende prijszetting. Idem voor de rebrand "Polestar".
Ik reed toevallig voorbij de showroom en mijn huidige auto van 10 jaar oud is een volvo ;)
Over smaken en kleuren kunnen we niet twisten maar ik vind het interieur en exterieur heel mooi (wel in de duurdere versie)
Ik heb mij nog niet verdiept in alle merken en types;)
BYD heb ik al eens bekeken maar kon mij "voorlopig" nog niet overtuigen.
In de toekomst zou ik graag zoveel mogelijk injectie in een EV steken maar ons zonnepanelen wekken max 3000Watt op, ik vermoed dat ik dan al een slimme laadpaal moet hebben om kleinere vermogens naar de EV te sturen.
Maar nogmaals, voor mij voorlopig toekomstmuziek. Mijn volvo V40 D3 geraakt nog zonder probleem door de keuring en bezorgt mij na 10 jaar nog veel rijplezier.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Het gaat in dit topic in se dan ook niet over het al dan niet rijden met een BEV.
Dat is er alleen maar bijgekomen omdat men plots ging beweren dat PV alleen nog maar interessant kan zijn met een elektrische auto. Dat is uiteraard klinkklare onzin.
Er is al een topic over elektrische voertuigen. Misschien daar in verder gaan? Zoniet moet de moderator binnen de kortste keren, na de WP saga, ook weer die zijsprongen (die nu weer evolueren naar het hoofdverhaal) eruit vissen om ze in het juiste topic te planten. :-D
Sol Invictus!
toxictooms
Member
Member

ivob schreef: 03 apr 2024, 17:35 Het gaat in dit topic in se dan ook niet over het al dan niet rijden met een BEV.
Dat is er alleen maar bijgekomen omdat men plots ging beweren dat PV alleen nog maar interessant kan zijn met een elektrische auto. Dat is uiteraard klinkklare onzin.
Er is al een topic over elektrische voertuigen. Misschien daar in verder gaan? Zoniet moet de moderator binnen de kortste keren, na de WP saga, ook weer die zijsprongen (die nu weer evolueren naar het hoofdverhaal) eruit vissen om ze in het juiste topic te planten. :-D
Om terug on topic te gaan, ik heb geen spijt van de aankoop van mijn zonnepanelen maar je schrikt toch hoeveel je nog in het net injecteert ondanks de nodige inspanningen om zoveel mogelijk zelf op te gebruiken.
Als je dan maar een peulschil krijgt voor wat je op het net steekt...
Door het constant veranderen van de regles tijdens het spel, is het draagvlak bij veel mensen verdwenen vrees ik.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je kan bij veranderende regels inderdaad niets doen of teleurgesteld zijn en verder niets of zelf het heft volledig in handen nemen zodat die veranderende regels nog minder impact hebben.

Er zijn ook andere manieren om je overproductie die je niet onmiddellijk verbruikt beter te gebruiken dan op het net te steken maar dat is idd niet voor iedereen weggelegd en gaat ook off topic.

Zelf vind ik overigens niet dat ik te weinig krijg voor de overproductie die ik nog op het net steek. Vanaf het ogenblik dat ik zelf vind dat het te weinig is krijgen ze het gewoon niet meer. :-D
Momenteel krijg ik van mijn energieleverancier voor injectie ongeveer 64% van het bedrag dat hij mij vraagt om te leveren.
Ik verwacht niet dat hij me 100% gaat geven want het is maar een tussenpersoon die het nog moet doorverkopen.
Dat ik dan nog een 7,2 cent moet betalen aan de transporteur vind ik ook niet meer dan normaal. Ik kan het voor die prijs nl. niet zelf gaan bezorgen. :wink:
En al helemaal niet wanneer diezelfde transporteur als extra cadeau je een mooie netto som blijft uitbetalen omdat je lid blijft van zijn club. :beerchug:
De dag dat ie dat niet meer doet kan er uiteraard terug onderhandeld worden of de verbintenis gewoon eenzijdig opgezegd.
Wie denkt het goedkoper te kunnen mag het uiteraard altijd zelf proberen. :idea:

Schrikken hoeveel ik in het net injecteer doe ik uiteraard ook niet want dat wordt continu opgevolgd en dus geen verrassing. Er gaat hier immers allen productie naar het net waar ik zelf niet onmiddellijk een bestemming voor heb.
Iedere cent die ik daar (nog) voor krijg is dus gewoon extra meegenomen.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 10 keer
Te Koop forum

Ik kan net 2 keer mijn ICE kopen met de prijs van de EV. Gelukkig moest ik deze niet zelf betalen.

De EV laad ik op op werk of met laadkaart WG of thuis met overschot (in te stellen via smappee). Ik kan mijn installatie ZP nog uitbreiden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Beetje vertekend beeld dat je geeft.
Een EV is al lang geen twee keer duurder dan een gelijkaardige ICE.
Ik vermoed dat je nieuw niet veel Volvo gaat vinden voor 24000 met o.a. hetzelfde vermogen als de Volvo electric.

Wanneer je het zelf zou moeten betalen zou je waarschijnlijk ook niet dezelfde EV gekocht hebben toch?

Mijn volgende BEV heeft ook een catalogusprijs van rond de 67000 €. (en 52000 € na kortingen).
Ik heb nog nooit in mijn leven privé een ICE gekocht van die prijs en zal dat uiteraard ook nooit doen wanneer ik het zelf moet betalen. Ook een BEV niet. Dat zal dan ofwel de e-bike zijn of een BEV in de prijscategorie rond de 25-30K.
En wanneer ik deze in 2024 (theoretisch uitgangspunt) zou moeten aankopen zou die (zonder kortingen van de dealer) privé rond de 20-25K kosten. En dan is het niet eens een Chinees maar bijna een volbloed Europeaan. :-D

Je kan uiteraard ook wachten tot nieuwe auto's met een verbrandingsmotor sowieso duurder zijn dan een gelijkaardige BEV (ergens tussen 2028 en 2030?).

On topic: in juli 2031 ga ik het dak van mijn huidige woning ook volledig vervangen en de zijde gericht naar het ZZ0 volledig bedekken met PV (indien mogelijk geen dakbedekking meer maar aan die zijde PV-panelen gebruiken als dakbedekking zodat er geen m² onbenut blijft. Kan nu al en waarschijnlijk dat over zes jaar de techniek nog verbeterd zijn).
Waarschijnlijk zal de accu van een BEV dan ook als een "generator" geïntegreerd kunnen worden (kan technisch nu al maar in Vlaanderen verbonden aan het net nog niet legaal).
Het jaar rond volledig zelfvoorzienend zijn is dan geen enkel probleem meer, desnoods door je af te koppelen van het grid zodat je zelf kan doen wat je wil zonder rekening te houden met de netbeheerder e.a.

Wanneer mevr. "haalbaar en betaalbaar door een ander" er alsnog in slaagt de GSC vervroegd te doen stoppen kan dat plan uiteraard hier vervroegd uitgevoerd worden. Geen probleem om het hier voor mezelf haalbaar en betaalbaar te maken. :-D
Maar voorlopig hoor ik ook weinig over de uitvoering van dat populistisch gekakel.
En de onbalansvergoeding ingevoerd door sommige energieleveranciers (uitsluitend voor prosumenten met een analoge meter) is ook nog altijd van kracht. Van dat gekakel is voorlopig ook nog weinig gekomen.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Heel simpel, mijn vorige wagen was 20.000 EUR (<4jaar) de nieuwe is 40.000 EUR (afgerond op minder dan 500 EUR). Niets vertekend dus aan.

De vergelijking van vermogen is pas vertekend want uiteraard is er naast de vele voordelen van EV ook het nadeel van het laden en de range, bovenop de prijs. De nieuwe wagen is een GT (sportversie) maar dat was mijn vorige ook (alle opties op zonnedak na). Nu rij ik op eco om zo lang mogelijk te rijden zonder te laden. Vermogen is sowieso niet echt een belangrijk argument in mijn persoonlijke keuze, ik rij rustig en probeer veilig en in 1 stuk aan te komen.

Natuurlijk zou ik de wagen aan 2 x prijs van mijn oude wagen nooit betaald hebben. Waarom zou ik een wagen kopen die me 2 wagens kost en me op dezelfde plaatsen brengt, als het niet te ver is, en ik opgeladen heb? Ik begrijp dus heel goed waarom de EV's een probleem hebben om mensen te overtuigen die het zelf moeten betalen. Moest dat het geval zijn had ik terug een ICE gekocht, ook al ben ik voorstander van de omschakeling. Een wagen is me dat geld gewoon niet waard.

Ik hoop dat de prijzen echt stevig gaan dalen want momenteel zijn het inderdaad vooral de salariswagens en wagens van zelfstandigen die je ziet als EV en DE reden is niet de rangefear maar wel de pricefear. Men vergeet soms dat veel mensen geen 20.000 EUR hebben voor een wagen, laat staan 40.000 EUR. Ik herinner me een oude discussie hier over spaargeld, blijkbaar hadden heel wat mensen amper 3.000 EUR spaargeld. Voor hen is dat dus 13 keer hun spaargeld voor een blik dat je van a naar b brengt. Aangezien een wagen vaak gewoon noodzakelijk is denk ik dus dat we eerder veel minder wagens gaan zien en dat vooral de tweede en soms derde wagen eruit zal vallen. Op zich is dat geen probleem en zelfs een gedeeltelijke oplossing van het teveel aan wagens maar voor sommigen zal het toch een minder positieve ervaring zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ja wanneer je het zo simpel wil voorstellen kom je op dat verschil uit.
Probleem is uiteraard dat het in werkelijkheid zo simpel niet is.
Wat kost NU de gelijkaardige versie van je huidige EV?
Je gaat dus een andere auto met de prijs van vier jaar geleden vergelijken met een andere auto met de prijs van nu?

Om appelen een beetje met appelen te vergelijken:
Een nieuwe Volvo XC40 begint aan 40550 €. Een full electric EC40 kost 53950 en een EX40 kost 51100 € (zonder kortingen).
Een nieuwe XC90 kost 79510 € en de full electric EX90 86320 € (zonder kortingen).

Een nieuwe Volvo EX30 heb je vanaf 38990 € (zonder dealerkorting) en kost je in 2024 (met Vlaamse matheus korting) nog 33990 €. Die laatste, als het perse een Geely moet zijn, kan je ook combineren met PV om het gebruik daarvan eventueel te optimaliseren. Dat moet voor dat doel dus helemaal geen dure BEV zijn. In dat geval zou ik eerder een Dacia Spring van rond de 21000 € aanraden (16000 € met matheuskorting en zonder dealerkorting).
Een redelijk koopje voor een batterij van 26 kWh waar je, indien nodig, ook nog je verplaatsingen mee kan doen. Zeker voor wie een auto alleen gebruikt om zich van A naar B en terug te verplaatsen. :!:

Alles behalve het dubbele dus wanneer je gelijkaardige BEV en ICE met elkaar gaat vergelijken.
Dat de prijs van appelen en peren niet hetzelfde zijn wisten we al.

Laden en range kan afhankelijk van de gebruikersituatie een nadeel zijn.
Wie dagelijks meer dan 300 tot 400 km rijdt moet idd geen BEV rijden. Zelfs niet als het gratis kan.
Het laden speelt in de context van dit topic evenwel niet in het nadeel tov tanken.
Wie zijn EV wil en kan laden met PV (het onderwerp van dit topic) heeft beter een thuislaadpaal (want met een granny schiet dat niet op). Dan kan men thuis veel goedkoper laden dan elders te gaan tanken en men moet zelfs niet eens meer langs een tankstation noch er halt houden.

Meer of minder wagens op de weg gaat PV ook niet meer of minder aantrekkelijk maken.
Je verplaatst hetzelfde verhaal en dezelfde argumentatie dat je al meermaals deed in het EV topic dus gewoon naar een topic over het installeren van zonnepanelen. :eek: :oops:
Sol Invictus!
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 3 keer

toxictooms schreef: 03 apr 2024, 16:42 Daar heb ik mij nog niet in verdiept maar een eerste blik op het www kom ik op bv polo 400€/mnd voor 5000km/jaar of
Cupra born 550€/mnd
Aan 5000 km per jaar ben je sowieso beter af met een deelauto. En die bestaan nu ook elektrisch.
ivob schreef: 03 apr 2024, 20:40 Wie dagelijks meer dan 300 tot 400 km rijdt moet idd geen BEV rijden
Iemand die zoveel kms doet kan net zijn voordeel doen met een BEV omwille van de goedkopere kost per km.
En dat rendement verantwoordt makkelijk de investering voor een eigen laadpaaloplossing. Zoniet, kiezen voor Long Range batterij en hoge laadsnelheid zodat snelladers onderweg geen hinderpaal zijn (laadbeurten van 10-15minuten).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De prijzen van wagens verschillen per merk en het zal inderdaad niet bij elk model/merk maal 2 zijn maar in mijn geval dus wel. Je kan inderdaad argumenteren dat de wagen van bijna 4 jaar nu ook duurder zal zijn, maar geen 2 keer zo duur. De prijs van de EV is recent vermits ik hem nog maar enkele weken heb en het het laatste herziene model is. Ik had ook niet veel keuze (2 modellen). Ik klaag niet want gegoven is gegoven maar ik begrijp wel mensen die nog even de EV uit de boom kijken.

Die 300km heb ik niet dagelijks nodig maar in de eerste week moest ik al naar Nederland en was bijladen nodig. Het hotel had laadvoorziening (vooraf gechecked) maar dat bleek niet te marcheren met mijn kaart. Gelukkig na enkele pogingen een andere laadpaal gevonden die werkte en niet bezet was door iemand met een ICE.

Ik heb een laadpaal (ook gegoven) op 3 fasen dus ik kan thuis laden... als ik thuis werk.

Soit, ik ben niet tegen EV en zonnepanelen kunnen helpen bij de kosten maar het blijft toch een duur verhaal voor wie geen salariswagen heeft. Die bedenking maken blijkbaar nog wat mensen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 04 apr 2024, 09:03 Iemand die zoveel kms doet kan net zijn voordeel doen met een BEV omwille van de goedkopere kost per km.
En dat rendement verantwoordt makkelijk de investering voor een eigen laadpaaloplossing. Zoniet, kiezen voor Long Range batterij en hoge laadsnelheid zodat snelladers onderweg geen hinderpaal zijn (laadbeurten van 10-15minuten).
Een valabel argument maar dan moet je wel eerst het bedrag ter beschikking hebben om in zo'n BEV te investeren, een rekening volgens TCO kunnen maken en een auto niet alleen kopen voor die ene of twee keer per jaar dat je eens 1000 km aan één stuk wil afmalen.
En laat dat doorgaans nu net het probleem zijn.
De meeste autogebruikers doen maar een 15000 km per jaar en gaan één of twee keer per jaar met de auto met vakantie en leggen alleen dan een langere afstand af en dan nog liefst zonder onderweg halt te moeten houden.
Ze willen dan een auto die in één ruk 700 tot 1000 km kan afleggen en niet meer dan 15 tot 20K kost. Van TCO hebben ze doorgaans nog nooit gehoord. En onder die voorwaarden vind je heden nog geen BEV.

Mensen gaan meestal niet doordacht en niet vooruitziend om met beschikbare cijfers maar redeneren op basis van horen en zeggen en vooral emotioneel onderbuikgevoel met betrekking tot de korte termijn. Toch in de twee laatste gevallen. Wanneer je het geld niet hebt noch weet hoe je eraan kan komen stopt het verhaal meestal daar al.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat is inderdaad het punt, je moet het geld hebben om te kunnen investeren. Geld maakt meer geld en eens je geld hebt is het dus makkelijker om er meer van te maken. De investeringen in zaken als ZP of EV zijn daar voorbeelden van. Mensen met minder geld kunnen het niet betalen of twijfelen door de kost en hebben daardoor ook meer uitgaven waardoor ze ook minder snel aan het benodigde geld komen. Voor ZP speelt dat steeds minder want ze worden nog altijd goedkoper, de werkuren helaas niet.

De range is eerder een tijdelijk probleem maar wel couranter dan een paar keer per jaar. De range verschilt ook erg per model. De EV ik die bestelde kon 340 km maar de nieuwe versie kan al 400 km maar zal nog moeten blijken in realiteit. Als je dat haalt is dat dus 200km h/t, dat is niet zo uitzonderlijk en enkel bij 100% opgeladen vertrekken en in gunstige omstandigheden (temperatuur, files).

En het is niet zo dat je al op verre vakantie moet om die afstanden te halen, naar de familie in Limburg zal al nipt worden, Naar Dardennen zal een stop vergen. Onoverkomelijk, neen, onpraktisch ja. Daar komt nog bij dat we voor die uitstappen ons fietsenrek gebruiken en dat zal ook een invloed op de range hebben die nog moet blijken.

Wie op de centen moet letten zal dus eerder kiezen voor ZP dan voor een EV.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dizzy schreef: 04 apr 2024, 10:21 De prijzen van wagens verschillen per merk en het zal inderdaad niet bij elk model/merk maal 2 zijn maar in mijn geval dus wel.
Welke merk/model jaartal heb jij vergeleken om tot een prijs x2 te komen ?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

heist_175 schreef: 03 apr 2024, 14:30 Voor fors minder ga je toch brol hebben, vrees ik :).
Tesla laadpaal all-in was hier 1.200 euro. Ik hoop dat het geen brol is :d
heist_175 schreef: 03 apr 2024, 14:54 Recent ook een EV moeten kiezen, maar een nieuwe ICE is ook schrikwekkend duur.
Tot die conclusie kwam ik vorig jaar ook…

Ik heb op een jaar tijd al op een 20.000 km zo'n 1.800 euro terugverdiend aan minder kosten qua brandstof, verkeersbelasting en onderhoud (en meerprijs verzekering is hier al verrekend!). Bovendien hou ik geen rekening met zijn PV-installatie, die injectie haal ik uit de cijfers. Het is dus berekend met de pure afnamekost per kWh per maand, ook reken ik steeds 10% extra bij tov verbruik wat wagen zegt (ivm laadverlies bv).

Ik hou het in ieder geval allemaal minitieus bij :)

Toegevoegd na 51 seconden:
duizend schreef: 04 apr 2024, 15:21
Dizzy schreef: 04 apr 2024, 10:21 De prijzen van wagens verschillen per merk en het zal inderdaad niet bij elk model/merk maal 2 zijn maar in mijn geval dus wel.
Welke merk/model jaartal heb jij vergeleken om tot een prijs x2 te komen ?

X2 is wel overdreven, ikzelf kwam aan +50% op 8 jaar tijd.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Vaganzza schreef: 08 apr 2024, 14:13 Het is dus berekend met de pure afnamekost per kWh per maand, ook reken ik steeds 10% extra bij tov verbruik wat wagen zegt (ivm laadverlies bv).
Ik hou het in ieder geval allemaal minitieus bij :)
Kan je dan niet beter het ware kWh aflezen aan het laadstation ipv volgens de GOM van de BEV en daar random 10% bijtellen? Aan het laadstation heb je de kWh incl. de laadverliezen naar de interne omvormer van de BEV.
Hier zijn, gemeten over 5 jaar en 70000 km de laadverliezen gemiddeld 15% (gemeten volgens het verschil tussen levering laadpunt en omzetting accu BEV) maar dat is niet geheel representatief gezien dat doorgaans gebeurt op laadvermogens lager dan 4 kW want via PV.
Kostprijs van de verliezen maakt hier (nog) niet uit gezien vergoed volgens levering door de laadpaal (inc. verliezen) en niet volgens GOM EV (en daar de energie uit PV hier dit jaar maar een 7,5 €/kWh kost altijd meer vergoed dan de werkelijke kostprijs).
X2 is wel overdreven, ikzelf kwam aan +50% op 8 jaar tijd.
Wanneer je appelen met peren gaat vergelijken kan je idd op dat resultaat uitkomen.
Maar normaal gezien doet men dat niet en vergelijkt men een gelijkaardige ICE met een gelijkaardige BEV (zie voorgaande post met voorbeelden waar het verschil dan veel kleiner is).
Wanneer je gaat vergelijken met "mijn gekochte auto vroeger" en mijn "gekregen salarisauto nu" krijg je uiteraard grote verschillen maar dan zal het zelden over gelijkaardige auto's gaan gekocht binnen hetzelfde tijdsbestek.

Ga je zo vergelijken kan je even goed stellen dat je vorige ice vier jaar geleden 25K kostte en dat je nu een Dacia Spring gekocht hebt (het is toch maar om van A naar B te rijden dus de rest doet er niet toe) die nog maar 16K kost in 2024*.
Conclusie (in het appelen en peren verhaal) is dat BEV's nu al veel goedkoper zijn dan ICE jaren geleden. :-D :nono:

¨*edit:
De goedkoopste versie is de Spring 45 met een 26,8 kWh (bruto) batterij in combinatie met een 45 pk elektromotor die de voorwielen aandrijft.
Deze auto wordt nu gelanceerd aan 16.990€ wat weer 4K goedkoper is dan de uitgaande versie. Je moet het dan wel zonder WP doen maar voor wie een auto maar een doos is die je van A naar B moet brengen uiteraard geen probleem.
In combinatie met de Vlaamse EV-premie komt de nettoprijs in 2024 dan uit op net iets minder dan 12K.
Lijkt me al een goede prijs voor een 26 kWh accu waar men zich af en toe ook nog eens tussen A en B kan verplaatsen en energie (deels) aan een uitermate lage prijs van de zonnepanelen kan komen.
Laatst gewijzigd door ivob 08 apr 2024, 16:16, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

Ik heb het even nagekeken voor februari en maart, omdat ik enkel die maanden een laadpaal heb thuis. Die 10% is spot-on eigenlijk. Ik laad ook gewoon aan 11KW wat het verlies minimaliseert. Voor onze piek maakt dat amper iets uit, gezien we toch al meestal 10kW aan piek hadden zonder laadpaal. Ik zorg er alleen voor dat er geen andere grote verbruikers bezig zijn als ik aan het laden ben, tenzij de PV’s vol geven.

EDIT: ik heb mij miskeken, maar de laadpaal gegevens en de kWh in de wagen geven hetzelfde aan… Da’s wel gek.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is moeilijk om wagens exact te vergelijken want je zit niet enkel met het type maar ook met opties die in het ene merk standaard zijn en elders bij te betalen. Je zit dan ook nog eens met kunstmatige "merkwaarde" die vaak niet terug te vinden is in de kwaliteit. De autoprijzen zijn dus een beetje een what a fool wants to pay verhaal. Ik heb altijd auto's gekocht aan zo laag mogelijke prijs vermits ik er zo weinig aan wil geven. De wagens rij ik normaal op (tot er te grote kosten aan dreigen te komen, ongeveer een 10 jaar gemiddeld op de 3 wagens die ik gehad heb).

Welke wagens ik vergelijk heeft hier al meermaals gestaan. Voorheen reed ik met een Ford (Focus) en nu dus met een Peugeot (E2008). Persoonlijk vind ik de Ford leuker maar dat is dus persoonlijk en niet objectief. De Ford was ook geen oude wagen want minder dan 4 jaar geleden gekocht. 20.000 EUR, een goeie deal, zeker nu ik zie wat de prijs van de Peugeot was (40.000 EUR). Beiden hebben een trekhaak, bij de Ford kon ik een aanhangwagen trekken, nu een fiets of 2. De Ford had ook een grotere koffer.

Ik had weinig keuze, het ging tussen deze Peugeot of een Opel Mokka. Die Mokka vond ik wel specialer van uiterlijk maar na een testrit geschrapt wegens nog kleinere koffer dan de Peugeot. Iedereen die dezelfde keuze bij ons had heeft uiteindelijk voor de Peugeot gekozen. De Peugeot heeft nog een upgrade gekregen waardoor de batterij iets groter is maar ik wel bijna een jaar moest wachten, de Ford had ik veel sneller. Tot ik de EV had reed ik met een vervangwagen, een Audi A3, dat was een wagen van een hoger budget maar ik vond dat meer op een tank lijken dan een wagen. In Canada toevallig ook een A3 gekregen en die reed wel een pak beter. Er is dus veel verschil tussen wagens en niet altijd is dat in de prijs te zien.

De Peugeot heeft ook voordelen waarvan het automatisch schakelen en elektrisch rijden de grootste troeven zijn maar dan houdt het op. De software is bvb een ramp. Er is een app bij die meer niet werkt dan wel en in 3 verschillende talen communiceert of wat daar moet voor doorgaan. Ondanks dat de software in de wagen ook een upgrade kreeg is die trager dan de Ford. Het heeft een week geduurd eer die app verbonden was met de wagen en de info doorgaf. De werking is ook buggy. Bluetooth verbinding met smartphone verbreekt soms zo vaak dat je het gewoon maar niet meer gebruikt. Bij Ford, één keer instellen en 4 jaar geen problemen. Ik kan nog een tijdje doorgaan maar soit ik heb totaal niet het gevoel dat ik met een wagen rij die 2 keer zoveel gekost heeft en moest hij niet "gegoven" zijn was hij hier ook nooit gekomen. Ik kijk al uit naar over 4 jaar en hopelijk heb ik dan een bredere keuze.

En ik ben niet tegen EV's of de transitie, integendeel, maar voor 2 keer de prijs had ik het iets positiever willen zien uitvallen. Ik heb gelukkig de volle pot niet moeten betalen maar ik begrijp heel goed dat mensen dus nog even de kat uit de boom kijken en EV's vooral een zaak zijn van salariswagens.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Tja dus weerom een broodje aap verhaal roeptoeteren dat een EV tweemaal zo duur is als een ICE.
Niet dus …
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

duizend schreef:Tja dus weerom een broodje aap verhaal roeptoeteren dat een EV tweemaal zo duur is als een ICE.
Niet dus …
Tenzij je de recente ICE prijzen (nog) niet kent, je valt achterover.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 08 apr 2024, 16:26 nu dus met een Peugeot (E2008).
Screenshot_20240408_204540_Write on PDF~2.jpg
Een Peugeot benzine 2008, handgeschakeld en met een 1.2 motortje vind je in 2024 ook niet meer voor 20K.
En de e-versie van de 2008 is idd aan de dure kant voor wat je er maar voor in de plaats krijgt.
Dan had je werkgever beter voor een ander merk gegaan.

Dat je werkgever je maar een beperkte keuze geeft, en dan nog niet de beste prijs/kwaliteitsverhouding, staat daar volledig buiten. Had je privé een auto gekocht en je was bij de 2008 gebleven dan had de nieuwe benzineversie je meer dan de helft gekost van het sowieso veel te dure e-model.
De goedkoopste elektrische versie van de 2008 is privé in 2024 32% duurder dan de goedkoopste benzineversie van de 2008. Dat is nog een groot verschil (zeker wanneer je na wat te vergelijken bij andere merken voor minder geld veel meer kan krijgen) maar al zeker niet twee keer zo duur.

Wil je toch appelen met peren vergelijken dan had je beter voor een Dacia gekozen. Voor de prijs die ze bij Peugeot nu voor de kleinste basis benzine versie vragen had je bij Dacia al de elektrische topversie met alle opties toe en nog geld over om extra zonnepanelen te kopen.
Volstaat tenslotte ruimschoots voor een kinderloos gezin van twee personen om louter van A naar B en terug te rijden.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 08 apr 2024, 20:49
Dizzy schreef: 08 apr 2024, 16:26 nu dus met een Peugeot (E2008).
Screenshot_20240408_204540_Write on PDF~2.jpg

De goedkoopste elektrische versie van de 2008 is privé in 2024 32% duurder dan de goedkoopste benzineversie van de 2008.
En dan vergelijk je nog appelen en peren.
De benzine is 74kw motor, de ice 100 kw
Je moet dus al vergelijken met een sterkere benzine motor.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je kan wagens niet zomaar vergelijken omdat er altijd verschillen zullen zijn, zelfs binnen een merk maar zeker tussen merken. Het is dus altijd appelen met peren vergelijken. Dat was mijn opzet ook niet, wel de kost die aan een wagen hangt, die is steeds in euro. Zoals ik al zei zijn de eigenschappen van een wagen minder van tel voor mij dan de kostprijs, ik zal niet alleen zijn als ik de verkoop bekijk buiten salariswagens DAAR ging de discussie over.

Ik kon niet voor een ander merk gaan of het moest een nog slechtere deal zijn (Opel). Het punt is net dat als ik privé een andere wagen zou kopen ik nooit 40.000 EUR aan die wagen zou geven. Dat de Ford ICE ondertussen ook duurder zal geworden zijn ontken ik niet maar geen 20.000 EUR. Maar ik zou dezelfde mening hebben als de wagen "MAAR" 10.000 EUR duurder was. 10.000 EUR is dus meer dan 3 keer wat sommigen op hun spaarrekening hebben. En ja, als privépersoon heb je dan ook nog ZP en laadpaal als kosten die de zaak nog duurder maken. Leuk voor wie het geld heeft maar ik besef dat niet iedereen daarin even gezegend is.

Het is ook zo dat de kleinere wagens minder beschikbaar zijn zo is oa Ford gestopt met de Fiesta. De prijzen van ICE's worden ook opgedreven om de EV's interessanter te maken omdat daar de hogere winstmarge zit. Wagens worden gewoon duurder, dat is de evolutie die we zien en het maakt me niet uit of dat overal even sterk is of de vergelijking van mijn persoonlijke situatie. De sector zelf geeft dat trouwens toe dat de prijs de consument weerhoudt om voor de EV's te gaan. Er zijn maar weinigen bij wie het loon even hard gestegen is als het verschil tussen ICE en EV en daar komt nog bij dat heel wat gezinnen 2 wagens hebben. Ik begrijp dus heel goed waarom EV's niet zo goed verkopen als bij de gegoven wagens.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Soms is het inderdaad een kwestie van prioriteiten kunnen stellen: zonnepanelen op het dak en één auto op de oprit of geen zonnepanelen en twee auto's op de oprit.

Wanneer je zelf met een elektrische salarisauto kan rijden en een eigen woning kan kopen en er daarna een PV installatie op kan plaatsen in het besef dat anderen dat niet kunnen maakt uiteraard een vergelijkbare elektrische auto geen twee keer duurder dan eentje met verbrandingsmotor.
Wanneer je appelen met peren gaat vergelijken om dat te kunnen aantonen kan het uiteraard wel. Maar iedereen (excuseer, bijna iedereen) kan dan vaststellen dat dat bewust een scheefgetrokken vergelijking is.

En nogmaals, wie niet geeft met wat voor auto hun van A naar B kunnen rijden, graag appelen met peren vergelijkt en moet letten op de centjes kan in 2024 al voor een 12K elektrisch rijden. Goedkoper dan een kleine nieuwe auto met verbrandingsmotor een paar jaar geleden moest kosten. Laat staan dat het twee keer zo duur zou moeten zijn.
Dat sommigen dat, om wat voor redenen dan ook, nog niet willen/kunnen beseffen is iets totaal anders.
Sol Invictus!
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Inderdaad, vorig jaar door ongeval (was in recht) onze golf van 8j total loss, nieuwprijs 30.000 euro (zonder toeters en bellen behalve airco en cruise control), amper 8j geleden had die 18K gekost.. We hebben nog 14K van het wrak gekregen, absurd die prijzen...

Ivob, een salariswagen is ook niet gratis he.. ja het is "goedkoper" als je veel kilometers doet en vooral je moet geen 50K op tafel leggen, absoluut gelijk..
Op het bedirjf waar ik werk kan elke werknemer kiezen voor een wagen, als je ziet wat daar de tarieven gedaan hebben, 8j geleden had ik een full option passat en kostte me dat maandelijks een 400€ brutto, dan werd het een volvo die al 625 kost inclusief tankkaart (max 30K KM/jr) en nu gaan we richting 850 tot 900€ voor een EV (tesla Y) inclusief tankkaart, dat is maandelijks, daar komt dus 13de en 14de maand bij .. Dus ja het heeft zijn voordelen die salariswagen maar gratis is hij ook niet...
Ik vermoed dat er heel wat mensen met de verplichting van EV terug gaan afhaken en een middenklasse ICE gaan kopen, op langere termijn is dat goedkoper...
De motoren en modellen liggen vast bij ons, wij werken niet met een budget.. dus alle opties zijn cash netto bij te betalen...
In mijn geval met een 10_15K km (waarvan 3,5KKM voor vakantie zijn) is het niet altijd in het voordeel maar ik rij wel alle 4j met een nieuwe moderne wagen...
Ik ben ook niet iemand die voor het plezier is een ritje gaat maken, heb nooit begrepen wat mensen leuk vinden aan met een auto rijden....

Tom
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 09 apr 2024, 09:44
En nogmaals, wie niet geeft met wat voor auto hun van A naar B kunnen rijden, graag appelen met peren vergelijkt en moet letten op de centjes kan in 2024 al voor een 12K elektrisch rijden. Goedkoper dan een kleine nieuwe auto met verbrandingsmotor een paar jaar geleden moest kosten. Laat staan dat het twee keer zo duur zou moeten zijn.
Dat sommigen dat, om wat voor redenen dan ook, nog niet willen/kunnen beseffen is iets totaal anders.
Inderdaad, een EV is dus 8000 euro goedkoper dan de 20.000 euro die Dizzy gegeven heeft aan zijn ICE.

Dus eigenlijk de omgekeerde stelling.
Een EV kopen is vandaag al bijna half zo goedkoop als een ICE van vier jaar geleden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

tom35 schreef: 09 apr 2024, 09:49 Ivob, een salariswagen is ook niet gratis he.. ja het is "goedkoper" als je veel kilometers doet en vooral je moet geen 50K op tafel leggen, absoluut gelijk..
Daar ging de discussie dan ook niet over. Het ging erover dat een vergelijkbare BEV geen twee keer duurder is dan zijn evenknie met een verbrandingsmotor en dat bij privé aankoop.
Het wordt jaar na jaar ook moeilijker om die vergelijking te maken. Van onze volgende BEV bestaat zelfs al geen variant met verbrandingsmotor meer. Van onze huidige wel en de catalogusprijs was een 48K (full option). Het model met verbrandingsmotor (en met dezelfde uitrusting) kon je ook in 2019 niet kopen voor 24K en nu al helemaal niet meer.
Wat ik wel weet, want ik baseer me bij voorkeur op gecijfer en niet op van horen zeggen noch buikgevoel, is dat de eigen bijdrage voor de variant met verbrandingsmotor al hoger was dan dit met een elektromotor.

Bij een salarisauto is het het voordeel zelfs al helemaal gekanteld in het voordeel van de elektrische variant.
Doordat de CO2 factor bij de elektrische variant nog altijd NUL is is de eigen bijdrage (VAA) lager dan bij een gelijkaardige auto met verbrandingsmotor.
En voor wie, on topic, voldoende zonnepanelen heeft en een thuislaadpaal is het dan inderdaad niet gratis maar kan je er nog bovenop geld aan verdienen. De laadvergoeding is, afhankelijk van het bedrijf en de methode die men toepast, immers hoger dan de werkelijke kost van de energie komende uit PV. Sterker, de laadvergoeding volgens de CREG methode is doorgaans per kWh (veel) hoger dan de gemiddelde kWh kost bij een energiecontract dat gebruik maakt van HE.
Ik kan het weten want ik maak er al meer dan vier jaar volop gebruik van. :-D

De VAA van de huidige EV bedraagt een 150 €/maand (alles inbegrepen).
Of een salarisauto financieel nadelig is hangt gewoon van de strategie van de werkgever af. Voor ons is dat niet nadelig want het gaat niet van het loon af. Er kiest in het bedrijf dan ook nauwelijks nog iemand om privé een ice aan te kopen en af te zien van de elektrische salarisauto. Er is nochtans geen enkele verplichting om voor een salarisauto te kiezen.
Maar wie volkomen vrijwillig voor een salarisauto kiest is vanaf Q4 2023 er wel de verplichting om voor een elektromotor te gaan. En om voor de werknemers (een tienduizend) die keuze haalbaar en betaalbaar te maken is voor iedere werknemer, van hoog tot laag, het carbudget gevoelig verhoogd. Maar een verplichting is het niet, het blijft de vrije eigen keuze om op dat aanbod al dan niet in te gaan.

En veel km met een auto doen we jaarlijks ook al niet. Als het 5000 km is dan zal het al veel zijn.
Het voordeel is wel dat we de auto dan kunnen delen met drie andere gezinnen. Dat is dus één auto voor vier gezinnen voor de maandelijkse kostprijs van 150 € (gaat door de wachttijd voor de opvolger zijn vijfde jaar in en door de degressiviteit van de VAA daalt de kost jaarlijks met 6%), alle kosten inbegrepen.
Probeer maar eens met vier gezinnen voor 150€ de brandstof te betalen van een auto met verbrandingsmotor. Dat lukt misschien net maar dan heb je alleen maar de brandstof en niet de andere kosten (bijstand, omnium verzekering, afschrijving, onderhoud,.....)
Laatst gewijzigd door ivob 09 apr 2024, 11:26, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Nogmaals, voor mij is die overstap eentje van 20.000 EUR verschil, voor anderen is het misschien "maar" 30%. Men blijft er een semantische discussie van maken maar het punt is dat EV's gewoon te duur zijn voor veel mensen, met hoeveel maakt minder uit en varieert inderdaad per merk en situatie.

Velen zullen immers niet overstappen van de ICE versie naar exact dezelfde EV versie, als die mogelijkheid uberhaupt altijd bestaat. Wie een nieuwe wagen nodig heeft zal kijken naar zijn budget en dan kom je tot de vaststelling dat je meer zal betalen, flink meer, of dat nu 30% of nog meer is, voor velen is het teveel. En ja, daar komen dan nog kosten bij voor laadpaal en/of ZP die ook niet gratis zijn. Voor een groep mensen is dat onhaalbaar dus stellen ze de aankoop van de EV uit.

Je kan misschien tijdelijk door de premie aan 12k elektrisch rijden maar kom dan niet af met scheefgetrokken vergelijkingen want dat zal ook niet vergelijkbaar zijn met eentje van 40.000 EUR.

Dat sommigen niet kunnen of willen beseffen dat EV's voor heel wat mensen onhaalbaar zijn is inderdaad iets totaal anders.

Maar we kunnen er beter wat mee lachen :)

https://www.youtube.com/watch?v=KVzA_keO8jA
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De discussie ging er helemaal niet over dat EV's voor sommige mensen onhaalbaar zijn. Dat heb jij ervan gemaakt omdat je stelling dat een EV 2x duurder is dan een auto met verbrandingsmotor niet te onderbouwen was en je de aandacht daarvan wou afleiden.

In 2019 was de catalogusprijs van de BEV van mijn partner 48K. In 2024 was de catalogusprijs 65K.
Trek ik daaruit dan het besluit dat de "overstap" op vijf jaar tijd 35% duurder is geworden? Uiteraard niet want het zijn twee verschillende auto's en het beschikbaar budget is gewijzigd.

Wanneer een BEV van 12K voor sommige mensen niet haalbaar is, wat niet wordt betwist want er zijn maar weinig zaken die altijd en overal voor iedereen haalbaar zijn, is een ice met een verbrandingsmotor voor de prijs van 12K dat ook niet. Wanneer men het geld niet heeft maakt het niet uit aan wat voor auto je het zou willen besteden. En met het installeren van zonnepanelen heeft het nog minder te maken.

Zelfs bij de "gedwongen" overstap die je zelf maakt is geen 20K verschil. Geen zinnig mens gaat immers de prijs van vier jaar geleden vergelijken met de kostprijs in het heden. Van een herhalende denkfout gesproken.Wanneer je nu een nieuwe auto zou willen kopen maak je het verschil niet op basis van voor de ene auto de prijs van vandaag en voor de andere voor deze van vier jaar geleden. Je doet dat voor beiden volgens de prijzen van heden. En ook dan is er geen 20K verschil, laat staan een factor 2. De recente catalogusprijzen van de Peugeot 2008 werden je al op een presenteerblaadje aangeboden en het verschil voor je uitgerekend. Je had dat beter eerst zelf al gedaan ipv op basis van buikgevoel een stelling te poneren welke nadien niet met cijfers te onderbouwen valt.
Dat sommigen niet kunnen of willen beseffen dat EV's voor heel wat mensen onhaalbaar zijn is inderdaad iets totaal anders.
Inderdaad want het is een non-argument. De maatschappij werkt immers niet op basis van wat iedereen zich zou kunnen veroorloven maar wat een deel zich wel kan veroorloven. Dat is nooit anders geweest.
Omdat bv. 40% van de mensen zich geen eigen huis kan veroorloven is men ook nog niet op het idee gekomen om te stoppen met het bouwen van nieuwe woningen laat staan met de verkoop van woningen.v
En dan heb je nog de mathematica van het "tipping point". Op een bepaald punt schakelt ook de kritische massa over naar een nieuw gegeven omdat zelf de die hard fans de gewijzigde situatie niet meer kunnen ontkennen. En dat is het punt dat het nieuw gegeven al vlug veel goedkoper wordt dan de oude ingesleten gewoonte.
De overschakeling van analoog fotograferen naar digitaal fotograferen is er een mooi voorbeeld van. Het duurde ongeveer 20 jaar voor het tipping point was bereikt maar daarna ging het plots heel snel de andere kant op. Vraag maar na bij de voormalige aandeelhouders van o.a. Kodak. :angel:

Maar wanneer in deze de uil niet......... kunnen we beter volledig terug overschakelen naar "zonnepanelen installeren".
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het beginpunt was de vraag of ZP interessant is. Daar kwam een opmerking bij dat het nog interessanter is als je een EV/laadpaal hebt. Ik heb daarbij gedurfd mijn persoonlijke situatie te benoemen, nl dat het verschil tussen mijn ICE van minder dan 4 jaar oud en de EV 20.000 EUR was, een feit. 40.000 - 20.000 = 20.000 EUR.

Dan begonnen enkele semantische vitters over het verschil in wagen. Dat erken ik, nog maar eens... maar dat verschil is nooit 20.000 EUR waard, zeker als er ook nog nadelen aan de nieuwe wagen hangen. Telkens als ik een andere wagen kocht, na gemiddeld 10 jaar, kwam er niet eens zoveel bij. Ook geen 15.000 EUR, wat ook nog altijd veel geld is en hier enkel het verschil. De premie die men meerekent is ook maar een eenmalige meevaller dit jaar.

Dat niet-EV's ook duurder geworden zijn, dat klopt, maar dat onderbouwt enkel mijn punt dat het verhaal voor heel wat mensen niet meer betaalbaar is. Ik heb het geld wel maar daarom wil nog niet iedereen zoveel extra uitgeven voor iets dat in wezen hetzelfde doet. Ik stel vast dat velen hetzelfde denken en geen EV kopen die
ze zelf moeten betalen.

Daar komt bij dat mobiliteit belangrijk is, soms is een wagen nodig om te gaan werken. Je moet er dan wel eentje hebben. Dan snap ik dat mensen hun geld daar in steken en niet in ZP, ook al leveren die meer op. Dat is pas over zoveel jaar terwijl ze morgen moeten gaan werken.

Dat is het punt dat ik elders al aanhaalde, eens je geld hebt is het gemakkelijker, het geld vermeerderd zich veel makkelijker omdat je altijd gebruik kan maken van voordelen die anderen zich niet kunnen veroorloven. Als je geld hebt kan je ZP leggen en besparen op energie, daardoor kan je weer makkelijker een EV kopen die uw ZP weer beter benutten enz...

En neen, ik beweer nergens dat men met EV's of bouwen moet stoppen, integendeel, maar men mag zich wel bewust worden waar de angel zit. Er wordt vaak over de range gesproken maar een veel groter probleem is de prijs. Als je geen EV kan betalen speelt de range geen enkele rol.

En dat tipping point verhaal klopt maar deels, als iets te duur blijft voor een grote groep zal die groep niet veranderen want ze hebben er het geld niet voor. Het gaat dus niet altijd om willen maar ook om kunnen. Bovendien moet nieuwe tech zich ook bewijzen, de eerste modellen hebben vaak kinderziektes en dat was ook zo voor digitale fotografie en nu dus voor EV's. Het is dus helemaal niet zo dwaas om even de uil uit de boom te kijken, ik zou ze geen uilen noemen maar daarvoor is enig empathisch vermogen voor nodig.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 09 apr 2024, 14:29 Ik heb daarbij gedurfd mijn persoonlijke situatie te benoemen, nl dat het verschil tussen mijn ICE van minder dan 4 jaar oud en de EV 20.000 EUR was, een feit. 40.000 - 20.000 = 20.000 EUR.
En het verschil tussen jouw 20.000 euro 4 jaar oude ice en een 12.000 euro nieuwe EV is -8.000 euro.

Dus wat is nu de conclusie die je wanhopig probeert te verdedigen?

Iemand die ervoor kiest is vandaag 8.000 euro goedkoper af met een EV dan jij vier jaar geleden metje ICE

Iemand die vandaag slimme keuzes maakt kan dus een nieuwe EV kopen aan de helft van de prijs van een ice.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Alsof die wagens van 12.000 en 20.000 dan wel ineens vergelijkbaar zijn plus men rekent een eenmalige premie mee :nono:

Laat er ons over ophouden want het maakt niet uit, EV's zijn voor veel mensen gewoon nog te duur. Wie echter een wagen moet hebben zal daar eerder voor kiezen dan voor ZP, gewoon omdat je met ZP niet van a naar b geraakt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Data blijven negeren en op buikgevoel blijven afgaan leidt uiteraard nogal eens tot de verkeerde conclusies.

Voor 8K koop je tegenwoordig al veel kWp aan zonnepanelen.
Het is dus absoluut geen enkel probleem om in 2024 in Vlaanderen voor 20K (blijkbaar vier jaar geleden in Vlaanderen de kostprijs van een relatief basic ice auto en meer niet) een elektrische auto van 12K te kopen die je van A naar B brengt en dan nog genoeg budget over te houden om zonnepanelen te leggen. Je kan zelfs de keuze maken om minder panelen te leggen en voor 8K PV en een thuisaccu te plaatsen. Of PV en een eenvoudige laadpaal aan huis om via de PV-installatie een deel van het jaar je EV goedkoop van energie te voorzien.
In het nu allemaal mogelijk met een budget van 20K.
Vier jaar geleden kocht je er slechts een basic ice car voor waar je dan nog periodiek steeds duurder wordend dinosap in moest kappen om nog van A naar B te geraken. Uiteraard niet op eigen locatie en nog minder op lokaal opgewekte HE.

Kwestie van je prioriteiten kunnen stellen en een beetje de basis begrippen van rekenen onder de knie te hebben.

Ja en hou er, voor je eigen goed, nu maar over op want je graaft je eigen put steeds dieper. :-D
Gezien je er zelf niet in slaagt om er als eerste mee te stoppen zal ik zelf hier en nu het voorbeeld stellen want ik wil je niet volledig aan je eigen opeenstapeling aan denkfouten ten onder zien gaan. :roll:
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Een denkfout is bvb zeggen dat je wagens van nog geen 4 jaar oud niet met nieuwe kan vergelijken en het dan vervolgens zelf doen. De beweringen uit de sector zelf dat de prijs een probleem is klopt volgens u niet want nu kan je voor 12k een wagen kopen die vergelijkbaar zou zijn of is het toch appelen en peren vergelijken? Soit, iedereen is blijkbaar gek want de verkoop wil toch niet vlotten volgens plan. Als de wagens volgend jaar weer 5.000 EUR duurder zijn geworden zal het nog vlotter gaan, logisch.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”