Mijn ma kreeg een telefoontje op haar GSM.
Het nummer dat erop verscheen was van de vorm : 056 1234567.
Voor zover ik weet hebben in zone Kortrijk telefoonnummers maar 6 cijfers na het zonenummer.
Bij terugbellen kwam ze bij een bedrijf terecht waar men niet op de hoogte was dat zij zouden gebeld hadden.
Ik vermoed dan ook dat het om spoofing gaat.
Tot nu toe hoorde ik echter altijd over spoofing met GSM nummers, kan dat ook met vaste nummers?
Voor alle duidelijkheid: het ging niet over 0056, dus geen internationaal nummer.
Phishing en spoofing
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1073 keer
- Bedankt: 677 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Spoofing kan met gelijk welk telefoonnummer, jammergenoeg.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 725 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Geen idee hoe het nu zit, maar onze vorige centrale was eentje van 3CX en daar kon ik heel eenvoudig in de admin "uitgaand nummer" intoetsen. Gewoon in de standaard interface.
Daar kon ik eender welk nummer intypen.
Daar kon ik eender welk nummer intypen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
- Bedankt: 509 keer
Deels off-topic, maar ik vraag me af waarom mensen de nood hebben om een nummer terug te bellen dat geen voice-mail achtergelaten heeft. Blijkbaar moeten er dat toch veel zijn, gezien die scams met buitenlandse betaalnummers nog altijd floreren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Op haar telefoon niet, dat was in de vorm: 056 1234567, maar wat maakt dat uit?
Het punt is dat dat nummer niet bestaat, vermits telefoonnummers in die zone van het formaat 056 123456 zijn, er is bij mijn weten geen 7e cijfer mogelijk in die zone.
Ik geloof trouwens dat dat nergens zo is.
De grote steden hebben weliswaar 7 cijfers na het zonenummer, maar dan is het zonenummer een cijfer minder lang (02, 03 bijv.).
Toegevoegd na 32 seconden:
Nieuwsgierigheid, natuurlijk.Tomby schreef: 22 maa 2024, 09:16 Deels off-topic, maar ik vraag me af waarom mensen de nood hebben om een nummer terug te bellen dat geen voice-mail achtergelaten heeft. Blijkbaar moeten er dat toch veel zijn, gezien die scams met buitenlandse betaalnummers nog altijd floreren.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 639 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Curiosity killed the cat.
Wie ons belt zonder een bericht achter te laten moet maar terugbellen. Ik zal het nummer wel opzoeken als je niet bekend is en meestal vind ik dan op wieheeftgebeld o.i.d. waar het al gemeld staat als spam of hinderlijk.
Wie ons belt zonder een bericht achter te laten moet maar terugbellen. Ik zal het nummer wel opzoeken als je niet bekend is en meestal vind ik dan op wieheeftgebeld o.i.d. waar het al gemeld staat als spam of hinderlijk.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
- Bedankt: 153 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Het is de laatste tijd weer erg aan het worden, enkele keren per week heb ik een iphone 14 gekocht via Paypal blijkbaar.
Soms bellen ze met een privé nummer en soms met een gewoon nummer maar telkens word er een boodschap ingesproken.
Soms bellen ze met een privé nummer en soms met een gewoon nummer maar telkens word er een boodschap ingesproken.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1195 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Zo krijg je toch nooit "normale" telefoontjes?
Ik bedoel: als je telefoon krijgt van een onbekend nummer, is dat toch altijd met de landcode voorop?
Wat in dit geval zou weggeven dat het een fake is.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 10 keer
Nummers spoofen is poepsimpel.
In éénder welke P(A)BX kan je het outbound caller ID meegeven. Het is uw telco die moet nakijken of het telefoonnummer dat jij meegeeft, wel degelijk aan jou toebehoort.
Ik heb hier al SIP trunks geweten (van telco's die in BE aktief zijn!) die toelieten dat ik gelijk welke outbound caller ID buitenstuurde...
In éénder welke P(A)BX kan je het outbound caller ID meegeven. Het is uw telco die moet nakijken of het telefoonnummer dat jij meegeeft, wel degelijk aan jou toebehoort.
Ik heb hier al SIP trunks geweten (van telco's die in BE aktief zijn!) die toelieten dat ik gelijk welke outbound caller ID buitenstuurde...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Ik heb er nog niet op gelet hoe die op haar specifiek toestel tevoorschijn komen.heist_175 schreef: 22 maa 2024, 13:27Zo krijg je toch nooit "normale" telefoontjes?
Ik bedoel: als je telefoon krijgt van een onbekend nummer, is dat toch altijd met de landcode voorop?
Wat in dit geval zou weggeven dat het een fake is.
Bij mijn toestel klopt wat je zegt inderdaad, daar zie je bij uitgaande omroepen het nummer dat je zelf ingetypt hebt, bij inkomende inderdaad eerst de landcode met + ervoor.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...