Problemen gasketel - ionisatie

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
nickvers
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Goedenavond,

Sinds 10 jaar heb ik een ATAG A285C verwarmingsketel hangen die tot op 19 januari steeds vlekkeloos heeft gewerkt.

Echter tijden het reguliere onderhoud midden januari, had de onderhoudstechnieker opgemerkt dat de ketel één veel te hoge concentratie CO produceerde. Hierop werd geadviseerd dat een technieker van leverancier ATAG zou langskomen.

Technieker van ATAG komt langs => doet na wat moeite de nodige afstelling en geeft aan dat de ketel geen hoge CO waarde meer geeft goed. Alles goed en wel, echter na 2 dagen, krijg ik letterlijk mijn eerste koude douche & merk ik dat de ketel aan/uit springt (vlam symbool op de ketel…), de ionisatiepen was reeds 8 jaar in het toestel, dus deze werd door de onderhoudstechnieker vervangen en dachten dat hiermee de kous af was.

Echter het probleem blijft, de ketel geeft nooit geen foutmelding en zonder echte regelmaat van de klok, gaat deze ketel terug in het probleem dat hij zijn ionisatie precies niet goed krijgt. (Voeding is nagekeken & aarding is ook ok)

Nu laat ik opnieuw een technieker van ATAG komen, moet lukken dat het dezelfde is, die zet de kraan even open, hoort dat de ketel aanslaat & water wordt warm. Dus hij zegt de ketel is inode, kijkt nog naar de ionisatiepen … en zegt alles ok. Indien ketel dit blijft doen dan is de stuurautomaat kapot. Echter dit kost veel geld, dus kijk of hij echt nog hapert anders kom ik terug…

Heeft iemand reeds ooit soortgelijke situatie gehad? Het zit mij enorm verveeld dat de ketel begint de haperen na de eerste keer dat ATAG langskomt, echter ik word met de rug tegen de muur gezet, want niemand kijkt precies grondig naar de ketel…

De ketel is van 2008, wordt weinig gebruikt, heeft tot op heden nog steeds een rendement van 98%. Heeft iemand advies?
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 545 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Zit er nog garantie op het toestel ? Zo ja ==> Blijven pushen bij ATAG. Zo neen ==> Zoek jezelf een betrouwbare technieker.
Mijn mazoutketel is ondertussen 51jaar oud en de brander is 1x vernieuwd in 2010. Beiden werken nog perfect, was volgens Buderus (uiteraard) afgekeurd en niet meer economisch te herstellen in 2008. Een gekende technieker uit de buurt heeft er 2u werk in gestoken en sindsdien gewoon jaarlijks onderhoud .. zonder zorgen :-)

OK, Gas is anders ... maar het principe is hetzelfde qua ondersteuning, zoek iemand die de job graag doet, wat in veel gevallen bijna nooit een merk-gebonden technieker is en al zeker niet bij ATAG buiten garantie :(
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Vermogen van de ketel verminderen in het installatiemenu.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 601 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Sasuke schreef: 04 maa 2024, 21:49 maar het principe is hetzelfde qua ondersteuning, zoek iemand die de job graag doet
moeilijk te vinden, maar idd de moeite als je zo eentje kan vinden.
had hier 2j terug een probleem met de ketel (15j oud, toen) en ik was eigenlijk al klaar om te denken van "dat zal een andere worden" (conform de buren die al aan hun 3de zitten op diezelfde periode)

iemand kunnen vinden, die mens kwam binnen de week langs, alles hersteld, paar onderdelen vervangen, mij *afgeraden* van een nieuwe te zetten zolang deze nog werkt (ook al had hij daar dus aan kunnen verdienen), en vervolgens heeft het 2 of 3 maanden geduurd alvorens hij de tijd had om het factuurtje te sturen, hij heeft me dus gedepanneerd en ik heb daar pas maanden later voor moeten betalen.

anderzijds ben ik meestal wel niet in orde met het "2 jaarlijks onderhoud op gasketels", gezien de ketel (nu dus 17j) in zijn totaliteit maar 3x gecontroleerd is geweest (waarbij de laatste keer dus tijdens deze herstelling was).... iets waar mijn buren wel mee in orde zijn (wel andere ketel & technieker)

enerzijds dus omdat de ervaring van de buren leert dat de ketel dan sneller stuk gaat (i know, relatief),
anderzijds omdat 1 van die jongens tijdens het onderhoud zelf aangaf dat het eigenlijk nutteloos was met "moderne" ketels.
(bij het 2de onderhoud -nogmaals andere firma- kreeg ik zelfs de optie om gewoon 20 euro te betalen en ze zouden het papiertje dan gewoon mailen....)

brubbel schreef: 04 maa 2024, 22:06 Vermogen van de ketel verminderen in het installatiemenu.
als dat het oplost, zou dat dan een teken zijn dat die atag technieker het heeft aangepast en het eigenlijk een verdoken vorm van poging tot oplichting is?
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Probeer eerst eens de watertemperatuur te verlagen om te zien of het daarmee te maken heeft (douche neemt te weinig debiet warm water af, heb hetzelfde voorgehad en na temperatuur en vermogen wat verlagen het probleem nooit meer gezien)
Een ander probleem is lucht in de warmtewisselaar, waarbij de temperatuur ineens hoog oploopt en de ketel stopt. Dus ontluchten als daar geen automatische ontluchter op zit.

De ionisatie probe dient enkel als veiligheid om te checken of er wel een vlam is als de gasklep open staat. Verder heeft dat weinig van doen hoe de ketel functioneert. Als dat het probleem is krijg je altijd een error op de ketel en moet je manueel herstarten.

Te hoge CO-waarde wordt meestal veroorzaakt doordat de rookafvoer lekt in de luchtaanvoer bij concentrische rookafvoer. De afdichtingen durven na een 15-tal jaar wel eens te lekken door de hoge zuurtegraad van de rookafvoer. Ketel zuigt maw. zijn eigen rookgas terug aan. Check of de dichtingen van het rookkanaal nog goed afsluiten, die zitten in de binnenste buis.

oplichting -> onkunde
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 129 keer
Provider
Te Koop forum

Onderhoud is absoluut niet slecht tenzij je ketel regelmatig op vol vermogen werkt

In 90% niet het geval want je ketel is te krachtig voor je huis

Heb hier een technieker die elke 2j komt en kijkt alles keurig na van a tot z en doet zijn job met passie
Altijd zijn er zaken die vervuild zijn of moeten gemeten worden ( sta er telkens bij ) en de metingen spreken voor zich

Tevens 2j is “verplicht”? voor gas ketels vraag maar aan je verzekering als er wat gebeurt ooit en ze vinden dat geen idee wat er dan uit voor komt

Zelfde met een wagen goed onderhoud verlengt de levensduur ( bij normaal gebruik )
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 2 keer

Geeft hem altijd even warm water en stopt hij dan? Probeer dan eens om twee warm water kranen tegelijk (heetste stand) te laten lopen.
Slaat die gewoon uit voor er effectief warm water is? Probeer de ketel nog eens te ontluchten (zeker als die op zolder staat) .
Probeer elke opstart met twee personen te doen, iemand die naar de ketel kijkt en iemand die de warm water kraan opzet.

Garantie zal er niet meer opzitten als die van 2008 is.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

buthead schreef: 07 maa 2024, 09:42 Onderhoud is absoluut niet slecht tenzij je ketel regelmatig op vol vermogen werkt

Heb hier een technieker die elke 2j komt en kijkt alles keurig na van a tot z en doet zijn job met passie
Altijd zijn er zaken die vervuild zijn of moeten gemeten worden ( sta er telkens bij ) en de metingen spreken voor zich

Tevens 2j is “verplicht”? voor gas ketels vraag maar aan je verzekering als er wat gebeurt ooit en ze vinden dat geen idee wat er dan uit voor komt

Zelfde met een wagen goed onderhoud verlengt de levensduur ( bij normaal gebruik Afbeelding)
Nu ook niet helemaal mee eens.
We hebben een huis gekocht met een ketel van enkele jaren oud.
Als goede huisvader toch maar onderhoud laten doen...
Na het eerste onderhoud begonnen de lekken en na veel gedoe opgelost.
Na het tweede onderhoud terug lekken op de elektronica en dat was fataal.
Het huis van de buurman is even oud, zelfde ketel en doet nooit onderhoud... Ketel gaat nog altijd mee zonder lekken.
Bij verder informeren in de wijk bij de buren (bij allen dezelfde ketel) was het wel heel opvallend dat diegene die geen onderhoud deden langer mee gingen!

Goed vakmanschap, niet met een staalborstel de warmtewisselaar reinigen... Staat duidelijk in de handleiding, de zogeheten professionals weten het beter denken ze.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
nickvers
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Dankuwel iedereen voor de reacties & tips.

Heeft iemand toevallig suggesties voor een betrouwbare technieker in Regio Antwerpen Stad?

Het gekke is dat de ketel een hele poos het prima doet, en dan opeens -ook al is hij gestart met warm water- na een paar minuten toch in de problemen komt (fenomeen van alternerend vlammeke op de display, ketel die je hoort aan en uitslaan…)

Momenteel gebeurt dit gemiddeld 1 keer per week. En reageert de ketel enkel terug normaal, van zodra je de stekker uittrekt, terug insteekt en het onluchtingsprogramma dan automatisch heeft gedraaid.)

Het feit dat jullie spreken over reductie van temperatuur/vermogen, is dit dan door ouderdom van de ketel? Want tot dat die technieker van ATAG de ketel heeft bijgeregeld, draaide die ketel vlekkeloos. (Mogelijks is de transitie naar Rijk gas mede een oorzaak geweest,???) => Uiteindelijk feedback van die ATAG technieker was dat de zuurstof niet kon volgen met het gas, echter heb ik nooit een meetverslag gekregen.

Ik voeg even de meting toe van mijn onderhoustechnieker, deze heeft een onderhoud op de ketel gedaan, nadat die technieker van ATAG is langsgekomen. Tussen begin en eindmeting zit ongeveer 35min. Valt er jullie iets vreemd op?
C9508E4B-02E7-49E1-BBE9-09C31EECCA00.jpeg

Indien er inderdaad aanvoer van gebruikte gassen (circulatie), zou de ketel dan niet continu in veiligheid moeten gaan? Ik ben hier echt een leek in.

PS: had ik op voorhand geweten dat techniekers van ATAG zo onbekwaam waren, ik had ze nooit gebeld, echter ging ik hier verder op mijn onderhoudstechnieker. Ze rekenen ook telkens teveel werktijd. Hun servicecenter in Nederland is op zijn zachtst gezegd redelijk brutaal..
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 129 keer
Provider
Te Koop forum

honda4life schreef: 07 maa 2024, 17:19
buthead schreef: 07 maa 2024, 09:42 Onderhoud is absoluut niet slecht tenzij je ketel regelmatig op vol vermogen werkt

Zelfde met een wagen goed onderhoud verlengt de levensduur ( bij normaal gebruik Afbeelding)
Nu ook niet helemaal mee eens.
We hebben een huis gekocht met een ketel van enkele jaren oud.
Als goede huisvader toch maar onderhoud laten doen...
Na het eerste onderhoud begonnen de lekken en na veel gedoe opgelost.
Na het tweede onderhoud terug lekken op de elektronica en dat was fataal.
Het huis van de buurman is even oud, zelfde ketel en doet nooit onderhoud... Ketel gaat nog altijd mee zonder lekken.
Bij verder informeren in de wijk bij de buren (bij allen dezelfde ketel) was het wel heel opvallend dat diegene die geen onderhoud deden langer mee gingen!

Goed vakmanschap, niet met een staalborstel de warmtewisselaar reinigen... Staat duidelijk in de handleiding, de zogeheten professionals weten het beter denken ze.
Dat lijkt me geen goede vakman dan :P ik zou een andere zoeken.
PS: hier is het een kennis en tevens iemand uit zelfde straat , werkt bij een goeie firma ook.
Via die firma gevraagd dat hij onderhoud mocht komen doen.
Verbruik en alles werkte beter als voorheen en 0 issue's :)
goed vergelijken en kijken is de boodschap.

Onderhoud is absoluut niet slecht tenzij je ketel regelmatig op vol vermogen werkt
bij vol vermogen blijft er minder rommel achter , zoals eerder vermeld.

Mijn ketel 24/25kwh is veel te zwaar maar hing er al bij de aankoop ;)
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”