Domotica met een klassieke installatie

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer

Hi
Ik zie dat niko home control dit kan maar is duur niet?
Zijn er geen betere betaalbare systemen.
Wil niet alle kabels gaan vervangen
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer
Recent bedankt: 1 keer

Misschien eerst eens zeggen wat je allemaal juist wil doen, want domotica kan vanalles zijn.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 50 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Kan inderdaad over veel verschillende dingen gaan. Ik veronderstel dat je vooral de lichten wenst te schakelen.

Wat ik gedaan heb om het betaalbaar te houden is de Sonoff-switches op basis van Zigbee achter de bestaande schakelaars te installeren. Maw je ziet dat niet en je schakelaar blijft hetzelfde. Er moet wel voldoende plaats zijn in de inbouwdoos, maar die apparaatjes zijn klein en zo gemaakt dat ze in de meeste inbouwdozen passen.

Je hebt een versie die een neutraaldraad nodig heeft, maar ook een versie die zonder neutraaldraad werkt (die gebruikt dan wel de lamp als neutraal). Die met neutraaldraad dient eveneens als router in het Zigbee-netwerk. Die zonder neutraaldraad niet en is enkel een 'end device'.
Sonoff ZBMini: https://www.tinytronics.nl/nl/platforme ... schakelaar
Sonoff ZBMINI-L2 Extreme: https://www.tinytronics.nl/nl/platforme ... schakelaar

Een controller (ik gebruik een Odroid C4, maar kan evengoed een NAS of servertje zijn) met een Zigbee-stick (ik gebruik die van Sonoff ZBDongle-E: https://www.tinytronics.nl/nl/platforme ... zbdongle-e) kan dan die switches aanspreken. Werkt perfect. Ik doe het via OpenHAB, maar Home Assistant en andere opties werken allemaal.

Daarnaast heeft Sonoff ook nog andere sensoren, waarvan ik ook nog een aantal temperatuur- en luchtvochtigheidssensoren heb die ik verdeel over de kamers. Die werken op (vervangbare) batterij maar staan volgens de rapportering nog altijd op 100% na een jaar.

Trouwens die "geconnecteerde" dingen van Niko werken meestal ook op basis van Zigbee. Zo heb ik om onze zonneluifel te besturen de geconnecteerde Niko motorbedieningschakelaar gekocht die via hetzelfde systeem (OpenHAB) aangestuurd wordt.
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 274 keer
Bedankt: 89 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb mijn losse lampen vervangen door Tuya-compatibele smart lampen en de luchters heb ik vervangen door Tuya-compatibele smart plafondlampen. Bij andere toestellen en lampen die van een stekker zijn voorzien, heb ik een smartplug tussen gezet. Alle bedrading en de schakelaars zijn verder origineel gebleven. Alle smart lampen en pluggen aangeschaft bij Action. Mijn thermostaat heb ik vervangen door een Tuya-compatibel exemplaar. En een Tuya-compatibele outdoor camera in de tuin gehangen met zicht op de poort. Ik kan alles sturen en monitoren via de Tuya-app en Home Assistant. Geen extra controller nodig want alles is via Wifi geconnecteerd. Ik denk dat dit een economisch verantwoorde keuze was. Je kan heel simpel beginnen met eerst enkele lampen en er later eventueel verder in gaan .
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Klopt, alleen weet ik niet of Tuya wel de aan te raden 'partner' is, al is het maar dat je alles cloudafhankelijk maakt.
En je moet dan ook al je schakelaars laten aan staan vermoed ik?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”