Telenet heeft een aanpassing geïmplementeerd een 2-tal weken geleden. Vanaf nu wordt spam (waarvan we zeker zijn dat het spam is) tegengehouden op een ander level. Voorheen werd praktisch (bijna) alles doorgelaten en afgeleverd in jullie spamfolder of inbox. De aanpassing die werd ingevoerd, ging initieel zorgen voor een 75% vermindering in spam volume, maar blijkbaar heeft het een grotere afname als gevolg. Het lijkt erop dat spammers het nu ook minder proberen, omdat ze door hebben dat er iets gewijzigd werd aan Telenet-zijde.
IT bevestigde trouwens ook dat e-mails waar ze niet 100% zeker van zijn dat het spam is, nog altijd worden afgeleverd in jullie mailbox (in de spam folder of in de inbox met de markering [SPAM]). Dit is een positieve evolutie, want nu kan je als klant makkelijker de "false positives" eruit filteren, omdat deze sneller in het oog zullen springen.
Telenet heeft niet proactief over deze aanpassing gecommuniceerd, omdat men niet had verwacht dat de afname van spam zo significant ging zijn. Hopelijk beantwoord dit veel van jullie vragen en neemt dit jullie bezorgdheden weg.
Telenet Mail <-> Spam
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 202 keer
- Bedankt: 529 keer
Van een van hun forum medewerkers :
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 9 keer
Zelf geen telenet klant, maar via vriendin te horen gekregen dat ze ietsje teveel blokkeerde,
waardoor ze zelf het gevoel heeft dat ze er niet meer op kan vertrouwen.
Geen idee of anderen dit ook hebben ervaren?
waardoor ze zelf het gevoel heeft dat ze er niet meer op kan vertrouwen.
Geen idee of anderen dit ook hebben ervaren?
- Internet, mobile: scarlet Loco, Hey!, Mobile Vikings
- Streaming: Netflix, Disney+ en Youtube premium
- Gaming: PC, Quest 3 en Nintendo switch
- Domotica: Niko home control & philips hue & Nest
- Streaming: Netflix, Disney+ en Youtube premium
- Gaming: PC, Quest 3 en Nintendo switch
- Domotica: Niko home control & philips hue & Nest
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 269 keer
- Bedankt: 496 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Het is al regelmatig iets geweest met de TN klanten die onze newsletters ontvangen en soms ook gewone mails. Wat de newsletters betreft heb ik daar zelfs iets over gepost in het frustratie topic.
Bij de gewone mails die ik stuur (van mijn domein) zie ik bij bepaalde TN bestemmelingen in de logs van mijn server dat er "greylisting" is waarna de mail dan een tijdje later alsnog afgeleverd wordt, andere adressen gaan ogenblikkelijk.
Bij de gewone mails die ik stuur (van mijn domein) zie ik bij bepaalde TN bestemmelingen in de logs van mijn server dat er "greylisting" is waarna de mail dan een tijdje later alsnog afgeleverd wordt, andere adressen gaan ogenblikkelijk.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 6 keer
ik heb zelfs al meermaals meegemaakt dat ik vanaf mijn telenet adres stuur naar een ander telenet adres en mijn mail in de spamfolder van de ontvanger terecht komt.
betrouw al bijna mijn self hosted e-mailadres meer dan mijn telenet adres
betrouw al bijna mijn self hosted e-mailadres meer dan mijn telenet adres
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 10 keer
Begrijp niet goed hoe jullie persé willen vasthouden aan dat telenetadres. Schakel toch gewoon over naar Gmail, die hebben tenminste een goeie en betrouwbare spamfilter. geen gezever met reguliere emails en nieuwsbrieven die geblokkeerd worden. Bovendien heb je bij verandering van provider geen gehassel om je emailadres overal aan te passen ...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 269 keer
- Bedankt: 496 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Als het dan toch off-topic gaat... waarom zou je een Gmailadres gebruiken, 't is niet dat die mails gescand worden om extra data te minen, héfmcstaartmees schreef: ↑20 feb 2024, 16:15 Begrijp niet goed hoe jullie persé willen vasthouden aan dat telenetadres. Schakel toch gewoon over naar Gmail,
Het lost trouwens niet het probleem op met de spam maatregelen van TN.
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 202 keer
- Bedankt: 529 keer
Goed oké, maar betrouwbaar ? Ik heb bij Gmail regelmatig ook spammails die door de mazen van het net glippen.fmcstaartmees schreef: ↑20 feb 2024, 16:15 Begrijp niet goed hoe jullie persé willen vasthouden aan dat telenetadres. Schakel toch gewoon over naar Gmail, die hebben tenminste een goeie en betrouwbare spamfilter. geen gezever met reguliere emails en nieuwsbrieven die geblokkeerd worden. Bovendien heb je bij verandering van provider geen gehassel om je emailadres overal aan te passen ...
Soit, Gmail af en toe spam & nooit false positives, Exchange amper spam, regelmatig false positives, Hotmail de laatste tijd regelmatig klanten met 50 spammails per dag die doorkomen.
't is vooral hotmail die steken laat vallen de laatste maanden
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 197 keer
- Bedankt: 641 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Met het TN emailadres ben je wel gebonden aan je ISP, dat heeft ook nadelen.
Niet dat gmail idd zo positief is inzake privacy.
Ikzelf gebruik een aparte mailhosting provider met eigen domain namen, maar dat is ook niet voor iedereen weggelegd of gewenst natuurlijk.
Dat gezegd, worden mailservers zoals gmail strenger en strenger voor incoming mails, die moeten meer en meer SPF/DKIM/DMARC tests passen of ze worden als spam geflagd, en de rest zal dus ook wel volgen.
Wss is TN ofwel ergens te streng, ofwel hebben ze die settings nog niet goed genoeg geimplementeerd, ofwel gebruiken ze externe lists die hun domein als potentieel spammy beschouwen.
Niet dat gmail idd zo positief is inzake privacy.
Ikzelf gebruik een aparte mailhosting provider met eigen domain namen, maar dat is ook niet voor iedereen weggelegd of gewenst natuurlijk.
Dat gezegd, worden mailservers zoals gmail strenger en strenger voor incoming mails, die moeten meer en meer SPF/DKIM/DMARC tests passen of ze worden als spam geflagd, en de rest zal dus ook wel volgen.
Wss is TN ofwel ergens te streng, ofwel hebben ze die settings nog niet goed genoeg geimplementeerd, ofwel gebruiken ze externe lists die hun domein als potentieel spammy beschouwen.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
- Bedankt: 3397 keer
- Recent bedankt: 27 keer
Deze discussie is hier off-topic.fmcstaartmees schreef: ↑20 feb 2024, 16:15 Begrijp niet goed hoe jullie persé willen vasthouden aan dat telenetadres. Schakel toch gewoon over naar Gmail....
Als mensen beslissen om hun hele leven bij Telenet blijven is dat hun recht
Nu gaat het over de nieuwe spam processen die Telenet onlangs heeft geïmplementeerd, en waarbij sommige gebruikers vermoeden dat false-positives ook tegengehouden worden, en er dus wel (belangrijke) mails gemist worden
Misschien zou het toch wel handiger zijn dat deze mails in de SPAM folder terecht komen, zodat gebruikers zelf kunnen oordelen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 18 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Een mail die (ten onrechte) in de spam-folder komt heb je volgens mij bij elke filter. Maar dit topic gaat over de mails die Telenet helemaal niet meer doorstuurt, dus ook niet in de spamfolder, omdat ze zeker zijn dat het spam is.elmariachi2920 schreef: ↑21 feb 2024, 09:04 gisteren nogmaals het bewijs dat de filters van telenet te streng zijn
En dat heb ik inderdaad gemerkt. Ik heb een telenet-emailadres dat zeer handig is (kort) maar dus ook zwaar onder spam zit (zat).
Eind vorig jaar werd het echt slecht en was al beginnen kijken om nieuwe mail op te zetten, maar door gebrek aan tijd nog niet van gekomen.
Tot voor kort had ik dus tot 100 spam-mails / dag (meeste kwamen in Thunderbird dan wel in de ongewenst-folder). Maar sinds kort plots bijna niks meer (enkele mails per dag). Dacht eerst dat ze een grote spambot offline hadden gehaald tot ik dit bericht las