Fluvius digitale meter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
Bedankt: 316 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tussenkomst verwijderd wegens overbodig.
Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 08:06, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 329 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tja, bovenstaande verandert niks aan de zaak.

Ik spreek over betalen, niet over wie wat waarom aanrekent, dat fantaseer jij er weer bij.

… wie met een DM de zaak niet goed in de gaten houdt, die betaalt meer per kwh aan capaciteitstarief.
Dat is gewoon wiskunde.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

En hoe ga je dan zoiets aanpakken?
Want uiteindelijk krijgen ze dat ook maar door.

E290 Capaciteitstarief - gemiddelde maandpiek, 01/06/2023-31/12/2023, 1 019 kW, 0,1 €/kW, 99,19 €, 6%

Dit is nu exact van 7 maanden, terwijl het verbruik maandelijks afgerekend werd.
En Joost mag weten hoe ze dit nu berekend hebben, want 7 maanden dat ze aanrekenen hedden, is zeker geen 1.019, maar 1.458.
En dan nog, wij zitten er sowieso boven. En dan is dit toch nog te weinig.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tussenkomst verwijderd wegens overbodig.
Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 08:06, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Pietje heeft een DM, verbruikt 2000kwh en houdt alles rampzalig in de gaten en heeft een verbruikspiek van 2,5KW
Hij betaalt 629 voor 2000 kWh
ivootje heeft ook een DM, een verbruik van 2000kwh, maar kijkt naar niks en heeft een piek van 10kW
Hij betaalt 843 voor 2000 kWh

En dan herhalen we nu even de stelling

… wie met een DM de zaak niet goed in de gaten houdt, die betaalt meer per kwh aan capaciteitstarief.

Snap je, ivootje heeft (843-629)/2000 meer per kWh aan capaciteitstarief betaald omdat hij de zaak niet krampachtig in het oog heeft gehouden. :angel:

Zo simpel is wiskunde.

Waarom je off topic weer over een AM begint te broebelen ontgaat me volkomen… :roll:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je hebt gelijk.
Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 08:05, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

Ik vraag mij vooral af hoelang jullie dit nog zullen volhouden om elkaars mening op te dringen... Alle energie topics interesseren mij wel, maar de "welles nietes spelletje" loopt echt de spuigaten uit. Waar jullie de tijd en moed blijven halen om elkaar toch maar te overtuigen is mij een raadsel. Op een bepaald punt kennen we de mening van persoon X en Y en het hoeft niet dagelijks herhaald te worden (maar een beetje anders geformuleerd).

Bij de ene is de DM voordeliger, bij de andere is de AM voordeliger. It is what it is.
De persoon die beweert dat het de dag van vandaag allemaal zo transparant is als vroeger, die moet ik ongelijk geven (mijn persoonlijke mening). Vroeger was de kWh prijs de kWh prijs. Ik zit momenteel bij Ecopower en daar is 50% van het tarief vast, de andere 50% variabel. Ik zeg niet dat het onmogelijk is om alles te berekenen, maar makkelijker is het er allemaal niet op geworden. Laat ons dan nog geen rekening houden met het capaciteitstarief...

Kom mij ook niet vertellen dat je in de maand januari voldoende hebt gehad aan zonnestroom alleen. Ik lig hier met 6800Wp en zit met dagen waar tussen de 0.5 en 3kWh opgewekt werd. Good luck om daar het volledig huishouden mee te draaien die dag en de batterij op te laden om de avond/nacht mee door te geraken. Dit hangt natuurlijk ook weer af van hoe gezinssituatie er uit ziet en met hoeveel personen je bent.

Bevraag de gemiddelde Vlaming over hoe de energiekosten in elkaar zitten en ik durf er mijn hand voor in het vuur steken dat +90% niet weet hoe het nog zit. Op een bepaald punt maken ze het gewoon zodanig moeilijk dat het niet meer transparant is en dat de mensen afhaken. Is dit op zich een goeie revolutie? Neen, zeker niet. Is het te begrijpen, zeker wel!

Just my 2 cents.
Over & Out.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Argon schreef: 25 jan 2024, 20:20 Bij de ene is de DM voordeliger, bij de andere is de AM voordeliger. It is what it is.
Volledig mee eens en meer moet er dus eigenlijk niet over gezegd worden.
Mijn vorige tussenkomsten waren dan ook overbodig en raakten kant noch wal.
Bedankt om me daar op te wijzen :thumbs:
Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 08:03, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

@ivob Ik waardeer uw mening en probeer mij in te leven in uw gedachtegang (al raakt het soms kant nog wal en is het vanuit een nogal egoïstisch standpunt bekeken).

Ik zal mijn vorig bericht echter geen 100 keer meer herhalen op dit forum om toch maar te proberen "mijn" gelijk te halen. Daar gaat het hem vooral over...
Dit topic (samen met het "Ontwikkelingen inzake hernieuwbare energie" topic) kan zonder problemen gehalveerd worden. Maar enkelen blijven zich vastpinnen op hun situatie en kunnen zich blijven niet inleven in een ander persoon. Jammer...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Verwijderd wegens overbodig.
Sol Invictus!
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 29 keer

In de energy app van Homewizard heb ik bij elektriciteit mijn energieleverancier Eneco en het variabel contract Zon & Wind Flex ingevuld en dan staat er automatisch een tarief dat regelmatig vanzelf wijzigt maar ik vermoed dat dit enkel voor de Nederlandse markt is. Is er een mogelijkheid dat Belgen hun tarief hier kunnen inzetten?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je identieke vraag werd al beantwoord op tweakers. :wink:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 6#78017796

ps. Dit forum heeft ook een topic lopen over de HW P1 wifimodule.
Sol Invictus!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

nolle123 schreef: 22 jan 2024, 00:03 Sinds 10 januari, 12 dagen geleden, zijn hier alle meters vervangen door digitale meters. Op de website van Fluvius kan ik met vertraging het elektriciteitverbruik volgen en via de P1-poort en HomeWizard in real time. De digitale gasmeter geeft aan verbonden te zijn (drie streepjes en signaalsterkte 9) en de digitale elektriciteitsmeter geeft aan gelinkt te zijn aan de gasmeter ( of omgekeerd). Ik kan op de website van Fluvius geen verbuik aanvragen voor gas en de P1 poort zendt geen data voor gasverbruik. Mijn vraag is nu: hoelang hebben jullie moeten wachten om ook het gasverbruik te kunnen uitlezen? Was dit meteen in orde of duurt het standaard langer dan het kunnen uitlezen van het elektriciteitsverbruik?
@nolle123 kan je ondertussen je gasverbruik digitaal opvolgen via fluvius en je p1 poort?
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Die digitale gasmeter maakt bij mij een duidelijk hoorbaar geluid op het moment dat je gas verbruikt. Bij de analoge was dat niet het geval. Is dit normaal of moet ik dit melden en vervanging vragen ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Rke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

fredo66 schreef:Die digitale gasmeter maakt bij mij een duidelijk hoorbaar geluid op het moment dat je gas verbruikt. Bij de analoge was dat niet het geval. Is dit normaal of moet ik dit melden en vervanging vragen ?
Is bij mij ook het geval! Zeer duidelijk hoorbaar ratelgeluid. Ik had fluvius hiervoor gecontacteerd, maar zou ‘normaal’ zijn!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Aha, dan ben ik niet alleen. Dat geluid is om zot van te worden als ik tv kijk op een laag volume en mijn chauffage opeens aanspringt om bij te verwarmen. Is door de meterkast in de gang hoorbaar in mijn living er vlak naast.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Even m’n ervaring delen met de digitale meter:

Op 1 september geplaatst maar de onderaannemer had zich vergist en 4 van de 6 meters verwisseld tussen appartementen.

Toevallig mede dankzij hulp hier op Userbase achtergekomen omdat mijn meter steeds uitviel (prepaid, capaciteitsbeperking geactiveerd die bedoeld was voor de bovenbuur in leegstand).

Heel gedoe waardoor er ondertussen al 10x een technieker is geweest maar mijn meter geeft nu ook geen standen meer door. Kan wel communiceren, de gasmeter die eraan gekoppeld is geeft wel z’n standen nog door..

Positief om te melden is dat de techniekers en mensen van fluvius wel echt extreem vriendelijk en behulpzaam zijn en er zelf ook verveeld mee lijken te zitten.

Ik merkte laatst op “dit heeft jullie toch al behoorlijk wat tijd en geld gekost hè alleen maar omdat die onderaannemer z’n werk niet goed heeft gedaan”
Antwoord was: “ja we maken dit wel regelmatig mee en vaak komen mensen er pas na jaren achter”

Dus dit is toch wel een tip: zet je meter een keer af en dan zou de stroom in je appartement moeten uitvallen. Ik vrees dat er zo nog velen zijn en gaan volgen nu met die massale installaties van digitale meters.
Ik was er wel fan van voor de P1 poort en maandelijkse facturatie van het werkelijke verbruik maar inmiddels ervaar ik er samen met de buren vooral ellende van jammergenoeg.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 55 keer
Recent bedankt: 3 keer

We zijn een huis ah renoveren waar al meer dan 2j een digitale gas en elektriciteitsmeter staat...aangezien we er niet wonen is verbruik miniem..buiten een waterkoker, wat elektrisch gereedschap ed..daarstraks een brief van fluvius id bus dat we al 2 jaar geen meterstanden hebben doorgegeven (nooit de vraag gehad) en dat ze binnenkort gaan langskomen...als we niet open doen gaan ze inschatten wat het verbruik is....wat een bende prutsers zijn dat...waarvoor dient een dm als ze die niet automatisch kunnen uitlezen...ik vraag me af welke inschatting ze dan gaan maken aangezien er niemand woont en ook kiet op gedomicilieerd is....echt onbegrijpelijk, wat een bende amateurs zijn dat daar..
Tom
peroxide
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 16 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik vermoed dat er bij de renovatie veel geïsoleerd is en er geen bereik meer is. Heb je nog een mobiel signaal waar de meter staat?
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Op display van digitale meter kan je zien of ie ontvangst heeft ja/nee:
Afbeelding

Maar inderdaad, bizarre manier van werken.
Online doorgeven op portaal incl. foto's van meterstanden desnoods (ookal kan je daar ook mee foefelen uiteraard).
Of gewoon afspraak met een meteropnemer die langskomt
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.8
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 55 keer

Allen, bedankt voor de sneller reactie...ik zal.morgen is checken en dan naar fluvius bellen...vraag me af hoe ze dat met het capaciteitstarief gaan doen dan..zoals gezegd amper verbruik maar als ze daar in hun voordeel rekenen...pfff want een bende prutsers...

Tom
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Als je weinig jaar verbruik hebt dan speelt de hoogte van de piek niet mee in de berekening van het bedrag. Het is dan de minimum 2,5kw
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Iemand dit al meegemaakt?
Mijn digitale meter stuurt zijn standen niet meer door.
En ja, hij heeft volop gsm signaal.
Fluvius laat me een formulier invullen en zegt er vrolijk bij “het is wel erg druk dus het kan een tijdje duren, we gaan zien of we die meter terug kunnen laten communiceren en anders moet er gewoon jaarlijks een manuele opname gebeuren”
Wablief? :eek:

Het hele idee was dat ik nu een correcte en maandelijkse afrekening zou kunnen krijgen op basis van m’n werkelijk verbruik. Het is een paar maanden goed gegaan maar nu ineens is ‘t gedaan.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Provider

Dat waren toch de beste meters op de markt ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 143 keer
Provider

Was vorige week nog op VTM Nieuws:
Betalend artikel:
“Sinds november ontvang ik geen maandelijkse factuur meer. Ik hou mijn hart vast voor de slotrekening”, vertelt Sandrine. De vrouw uit Tongeren is niet alleen: bijna 17.000 Vlaamse huishoudens en kmo’s ontvangen al enkele weken tot maanden géén energiefactuur of kunnen niet veranderen van energieleverancier door IT-problemen bij Fluvius.
https://www.hln.be/geld/sandrine-en-dui ... ~a84e57e9/
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.8
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 129 keer
Provider
Te Koop forum

Hier ook zelfde sinds 2-3 maand opeens geen data meer dat het doorstuurt opeens bereik weg voorheen was het vol bereik
Moest formulier invullen met vanalles en nog wat ben eens benieuwd
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Provider

De voorspelling dat de eerste meters gingen stuk zijn voor de laatste geinstalleerd waren, was dus nog optimistisch.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 195 keer
Provider
Te Koop forum

Die Ferraris meters gingen praktisch nooit stuk :?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

buthead schreef: 26 apr 2024, 16:11 Hier ook zelfde sinds 2-3 maand opeens geen data meer dat het doorstuurt opeens bereik weg voorheen was het vol bereik Afbeelding
Moest formulier invullen met vanalles en nog wat ben eens benieuwd
Man man man 2-3 maanden.
Het lijkt allemaal zo geciviliseerd en modern maar soms denk ik echt dat we in een 3e wereld land leven waar dingen zo lang aanslepen en op hun beloop gelaten worden.

Ps. Wie het artikel wil lezen: niet toegelaten link/2024.04.19-150839/ht ... ~a84e57e9/

Toegevoegd na 2 minuten 45 seconden:
Joe de Mannen schreef: 26 apr 2024, 16:29 De voorspelling dat de eerste meters gingen stuk zijn voor de laatste geinstalleerd waren, was dus nog optimistisch.

J.
Ik hoop dat ‘m stuk gaat en dat ik m’n verbruik dan niet moet betalen maar dan zullen ze wel met een ongunstige schatting komen.

Tjsa. Fluvius. Het is natuurlijk niet dat je kunt overstappen naar een ander netbedrijf. Dus of het ze iets interesseert dat klanten in de miserie geraken of niet tevreden zijn..
ivob
Elite Poster
Elite Poster

lacer schreef: 26 apr 2024, 22:23 Die Ferraris meters gingen praktisch nooit stuk :?
Ferrarismeters gingen ook stuk.
Er werd alleen telkens niet zoveel heisa over gemaakt.

Het is wel een iets ingewikkelder technologie met andere mogelijkheden.
Smartphones gaan ook af en toe stuk en soms hebben ze zelfs geen verbinding met het netwerk.
Waarschijnlijk veelvuldiger stuk dan een bakelieten telefoon met draad waar de verbinding ook constant was.

Maar ik hoor maar weinig mensen wiens smartphone geen verbinding met het netwerk heeft dan roepen dat het een schande is en dat ze terug willen naar de bakelieten telefoon met slinger en draad. :roll:
Ha nee, want door het jaren te gebruiken beseffen ze, naast de kleine ongemakken, nu ook de voordelen van hun smartphone tov de bakelieten telefoon.
Dat besef dringt wel niet overal even snel door. Veel mensen zijn immers van nature conservatief en staan weigerachtig tegenover veranderingen. Tot ze na een tijd ook daar weer aan gewend zijn.
Sol Invictus!
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben of was zelf een groot voorstander omdat ik er de vele voordelen van inzie. Heb er ook een P1 meter aan gehangen.
(Gelukkig maar want dit is nu nog mijn enige bron van informatie of referentie).

Ik vind wel dat een digitale meter naar behoren geplaatst moet worden, dus niet verwisseld met de buren, en daarna niet moet stoppen met doen waar hij voor bedoeld is: metingen doorsturen.

Bij mij is deze 1 september geplaatst, vandaag zijn we bijna 1 mei.. ik betaal al die tijd niet voor elektriciteit en sinds deze maand ook niet meer voor gas aangezien deze standen nu ook niet meer doorkomen.

Het is niet het einde van de wereld, maar wel erg vervelend en ik vind het ronduit amateuristisch worden nu.

Precies vanwege dit soort redenen heb je mensen die zeggen “hou uw brol maar, ik moet het niet hebben, niks dan miserie”.

Ik mag hopen dat ik tot de 1% behoor bij wie het mis gaat, toch vermoedelijk zijn er meer mensen anders hadden ze het niet zo druk gehad en zoveel moeite om het op te lossen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Of omgekeerd: net zoals bij veel bedrijven veel te veel werk dat veel te weinig mensen nog willen doen.
De politieke koehandel rondom de uitrol van de DM in Vlaanderen maakt het er bedrijfstechnisch ook niet eenvoudiger op.

Wanneer ik het goed begrijp is de meter ook niet stuk. Hij maakt alleen geen draadloze verbinding meer met de servers.
In se doet hij dus nog exact hetzelfde als de analoge meter (zelfs meer want die kon je zelf niet uitlezen met een P1 wifi module).
De meterstanden één keer per jaar doorgeven moest bij de analoge meter ook al.
En een maandelijkse afrekening is niet altijd voordeliger dan een jaarlijkse.

Ik behoor tot op heden bv. tot de absolute meerderheid welke al jaren een DM heeft en tot op heden zonder enig probleem functioneert.
Maar ik verkies nog altijd de jaarlijkse (geautomatiseerde) afrekening boven de maandelijkse want dat is voor mij en voor mijn verbruikersprofiel (en de huidige RLP0N) voordelige voor de eindgebruiker.
Digitale meting is dan (voor consument met PV en meer jaarproductie dan jaarverbruik) weer veel voordeliger dan analoge meting met prosumententarief en balanstarief).

Bij problemen gaat het doorgaans ook niet om de digitale meter zelf die stuk gaat maar over de gebrekkige 4G dekking.

Maar wel akkoord dat wanneer men iets plaatst men ervoor moet zorgen dat het werkt zoals voorzien en wanneer de fout niet bij de consument ligt de verantwoordelijke dringend actie dient te ondernemen om dat te verhelpen.
Sol Invictus!
nolle123
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

sky schreef: 05 feb 2024, 18:41
nolle123 schreef: 22 jan 2024, 00:03 Sinds 10 januari, 12 dagen geleden, zijn hier alle meters vervangen door digitale meters. Op de website van Fluvius kan ik met vertraging het elektriciteitverbruik volgen en via de P1-poort en HomeWizard in real time. De digitale gasmeter geeft aan verbonden te zijn (drie streepjes en signaalsterkte 9) en de digitale elektriciteitsmeter geeft aan gelinkt te zijn aan de gasmeter ( of omgekeerd). Ik kan op de website van Fluvius geen verbuik aanvragen voor gas en de P1 poort zendt geen data voor gasverbruik. Mijn vraag is nu: hoelang hebben jullie moeten wachten om ook het gasverbruik te kunnen uitlezen? Was dit meteen in orde of duurt het standaard langer dan het kunnen uitlezen van het elektriciteitsverbruik?
@nolle123 kan je ondertussen je gasverbruik digitaal opvolgen via fluvius en je p1 poort?
Dat is uiteindelijk in orde gekomen, bedankt! Ik heb op de meter in de settings eens op ‘installeren’ gedrukt. Of het nu iets deed of niet, feit is dat het een week later in orde was.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1179 keer
Recent bedankt: 8 keer

De vraag is niet of er meters stuk gaan, de vraag is wel aan welk tempo.
DOA heb je bij alle producten, RMA ook.
Percentages verschillen wel eens :).
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Ptoeneigh schreef: 27 apr 2024, 09:48 Bij mij is deze 1 september geplaatst, vandaag zijn we bijna 1 mei.. ik betaal al die tijd niet voor elektriciteit en sinds deze maand ook niet meer voor gas aangezien deze standen nu ook niet meer doorkomen.
Update: het probleem is nog altijd niet opgelost.
Standen worden niet doorgestuurd of geregistreerd bij Fluvius.

Ik ontvang nu wel een maandelijkse afrekening met schattingen van het verbruik.

Gelukkig heb ik een P1 meter dus kan ik het eea in het oog houden… maar toch… het blijft absurd hoe moeilijk het blijkbaar is voor fluvius om hun zaken op orde te krijgen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Hun app geeft in de "gestapelde" waarden al een maand geen totaalwaarden meer door maar alleen de piekwaarde.
(De gesplitste piek/dalwaarden en de totalen zijn wel nog correct.)
Twee weken geleden al gemeld en zou opgelost zijn of binnen enkele dagen.
Na twee weken nog niets gewijzigd. Binnen de dag antwoord dat ze het probleem onderkennen en doorgegeven hebben aan de IT afdeling die een oplossing voorziet tegen 27/6/24.
Geen maandelijkse afrekening (want dat is me te duur) dus nog enkele maanden de tijd om dat recht te trekken 8) .
Zoniet heeft de leverancier een probleem. :wink:
Sol Invictus!
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

Hier geen problemen met fluvius, maar misschien kijk ik op de verkeerde plaats.
Heb je een screenshot van wat je bedoeld?
ivob schreef: 15 jun 2024, 00:42 ...Geen maandelijkse afrekening (want dat is me te duur) ...
Dat snap ik niet?
Jaarlijks of maandelijks is geen kostenverschil, met dynamisch wel maar verwaarloosbaar. Voorbeeld = iverlek: Tarieven voor het databeheer is daar
Laagspanning - meetregime: per kwartier = 14,28
Laagspanning - meetregime: maandelijks/jaarlijks =13,16
=>Dat is steeds in € per jaar...
----
Ivm "Leverancier zijn probleem" : op niet uitleesbare DM's na (waarbij een schatting word gebruikt, wat voor/nadalig kan zijn voor de klant), mag je er zeker van zijn dat die de cijfers betrouwbaarder doorkrijgen, helaas betekend dat bij fluvius nog niet 100% foutloos ;-)
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

@ivob bedankt voor de info / reactie, ik lijk bij Luminus meer te betalen voor een meter die niet communiceert dan voor een normaal werkende digitale meter.

Als dat zo is dan ga ik uiteraard een schadevergoeding vragen aan de netbeheerder Fluvius vanwege hun wanbeheer.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 28 apr 2024, 18:32 De vraag is niet of er meters stuk gaan, de vraag is wel aan welk tempo.
DOA heb je bij alle producten, RMA ook.
Percentages verschillen wel eens :).
Als zelfs de meter van den Ivo kapot is dan lijkt het me duidelijk wat voor een beta stadium brol men uitgerold heeft om toch maar de zelf opgelegde quota te halen. :angel:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

lirec schreef: 15 jun 2024, 01:55 Hier geen problemen met fluvius, maar misschien kijk ik op de verkeerde plaats.
Heb je een screenshot van wat je bedoeld?
Ik heb ook geen probleem met Fluvius.
Ik stel alleen vast dat hun app geen correcte info weergeeft in de tab "gestapeld" (totaal van piek en dal dus).
Ik maak voor de rest gebruik van eigen metingen.
Screenshot:
Screenshot_20240615_134007_Samsung Internet~3.jpg
Screenshot_20240615_133950_Samsung Internet~3.jpg
Dat snap ik niet?
Jaarlijks of maandelijks is geen kostenverschil, met dynamisch wel maar verwaarloosbaar. Voorbeeld = iverlek: Tarieven voor het databeheer is daar
Hangt van je verbruikersprofiel af.
Dat het bij jou geen verschil maakt kan wel zijn en betwist ik niet.
Voor mij is de RLP0N afrekening vooralsnog voordeliger dan de maandelijkse afrekening gezien afname en injectie dan niet op de maandkost (bij een wijzigend variabel contract) worden afgerekend maar de afname en verbruik gespreid worden over de virtuele verdeling van de RLP0N (die je een jaar van tevoren kent) en de prijzen die dan van toepassing waren. Bij de vorige afrekening was RLP0N netto 33€ goedkoper dan het totaal van de 12 maandelijkse afrekeningen (indien afgerekend per maand).
Ivm "Leverancier zijn probleem" : op niet uitleesbare DM's na (waarbij een schatting word gebruikt, wat voor/nadalig kan zijn voor de klant), mag je er zeker van zijn dat die de cijfers betrouwbaarder doorkrijgen, helaas betekend dat bij fluvius nog niet 100% foutloos
Dat betwist ik ook niet.
Ik zeg alleen dat het niet mijn probleem is.
De leverancier kan alleen een afrekening sturen wanneer hij de jaarlijkse meterstand doorkrijgt van Fluvius. Indien Fluvius dat niet kan zal de leverancier daar achteraan moeten gaan of mijn doorgegevencijfers moeten vertrouwen. Ik betaal immers geen voorschotten en ben op dat vlak "demandeur de rien". :lol:

Zelf gebruik ik de digitale meter hoofdzakelijk intern => aansturen van verbruik via de P1 poort en dat werkt tot op heden voortreffelijk.
De totalen en deelverbruiken van de DM in de Fluvius app zijn overigens ook correct en hebben dus geen negatieve impact op de jaarafrekening. Ik merk alleen op dat hun gestapelde tab alleen de waarden van de pieken (dus ook dat van het WE) weerhoudt en niet deze van het dal. Werk voor hun IT afdeling dus (en alleen echt belangrijk voor wie een energiecontract heeft met één tarief en daar statistieken uit wil trekken en/of eigen metingen mee wil vergelijken).
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”