Geld afhalen buiten de EU

Plaats reactie
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik ga binnenkort met dochterlief richting Japan en dat is een nogal cash-gerichte maatschappij en dus wil ik me voorbereiden op makkelijk én goedkoop geld afhalen terplaatse. Mijn voorlopige inschatting is dat ik om en bij de 2000€ ga moeten afhalen (zal allemaal afhangen waar ik al dan niet met de kredietkaart zelf kan betalen uiteraard).

Dat het via ATM's moet gaan gebeuren is me duidelijk (liefst deze aan postkantoren, om ATM fees te vermijden), maar welke kaart ik hiervoor moet gebruiken, is al minder vanzelfsprekend.

Ik ken zelf en ben reeds klant bij: Argenta, Revolut, N26 en Curve (die laatste wel nog niet gebruikt). Dus de eerste vraag is al: mis ik er nog ne goeie?

Verder heb ik de volgende scenario's al uitgedokterd, lijkt dat wat te kloppen, of mis ik iets (veel kleine lettertjes bij die banken zeg, pff)? (bij de "premium" abonnementen, uitgezonderd Argenta, ben ik er van uit gegaan dat ik dat 1 maand betaal, zie ook opmerking/vraag onderaan)

Afbeelding

De voorlopige conclusie lijkt zeker niet de Argenta kaart te gebruiken (waarvan ik de maandelijkse fee niet in rekening breng, aangezien ik die sowieso al betaal), maar als het gratis moet Revolut of N26 (lijken wat aan elkaar gewaagd), waarbij N26 You er uit sprint bij de "premium" kaarten (klopt dat?!).

En als laatste: iemand ervaring met het zeer kort activeren van de "premium" abonnementen van die internetbanken? Dus paar dagen voor de reis activeren en paar dagen na de reis terug stopzetten? Kan me inbeelden dat dat eigenlijk niet de bedoeling is, maar maken ze er ook een probleem van?

Alle andere tips & tricks zeker ook welkom! :beerchug:
ooh. shiny.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 632 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Je kan in Japan haast overal met kaart betalen maar soms staat men er op cash te ontvangen voor je verblijf. Gezien je bij Argenta bent is cash Yen afhalen in je kantoor geen optie natuurlijk. Wij hadden bij Belfius een "pakje" Yen besteld zodat we geen geld uit de automaat moesten halen.

Afhankelijk van de plaatsen die je gaat bezoeken (steden? Tokyo, Osaka, Kyoto, Hiroshima?) ga je vooral met de kaart of app betalen (zelfs in 2009 betaalden veel Japanners al door met de smartphone tegen de terminals te tikken.

Ikke jaloers, prachtige bestemming, vriendelijke beleefde mensen, veilig... veel plezier.
Probeer zeker enkele woordjes Japans te leren... 8)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 580 keer
Bedankt: 712 keer
Recent bedankt: 5 keer
Te Koop forum

Weinig problemen ondervonden om er met de kaart te betalen. Maar 1 keer geld afgehaald en dat volstond. Ben ook bij Argenta.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

on4bam schreef: 25 jan 2024, 17:34 Je kan in Japan haast overal met kaart betalen maar soms staat men er op cash te ontvangen voor je verblijf. Gezien je bij Argenta bent is cash Yen afhalen in je kantoor geen optie natuurlijk. Wij hadden bij Belfius een "pakje" Yen besteld zodat we geen geld uit de automaat moesten halen.
Ja, ben ook nog klant bij KBC en heb een "handjevol" yens mee, zodat ik verder kan tot aan de eerste ATM. :-D
on4bam schreef: 25 jan 2024, 17:34Afhankelijk van de plaatsen die je gaat bezoeken (steden? Tokyo, Osaka, Kyoto, Hiroshima?) ga je vooral met de kaart of app betalen (zelfs in 2009 betaalden veel Japanners al door met de smartphone tegen de terminals te tikken.
Ah bon? Ik lees overal dat er nog erg veel cash gevraagd wordt? Zijn er speciale apps die ik moet installeren, of volstaat de fysieke VISA/MasterCard in de meeste gevallen dan?
on4bam schreef: 25 jan 2024, 17:34Ikke jaloers, prachtige bestemming, vriendelijke beleefde mensen, veilig... veel plezier.
Probeer zeker enkele woordjes Japans te leren... 8)
Duolingo to the rescue! Al zal het allicht wel tot een handvol woordjes beperkt blijven, jezus, wat ingewikkeld. :-o
ooh. shiny.
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 31 keer
Recent bedankt: 1 keer

Opgelet:
Het kan zijn dat de Japanse uitbater van de ATM ook nog een vergoeding vraagt, dus je moet even verschillende ATM opzoeken en kijken naar de voordeligste bank, somige Japanse banken rekenen geen kosten aan.
Bijvoorbeeld, ophaling van 10.000 Yen zal dan verschijnen als 10.200 Yen en daar bovenop betaal je dan de withdrawal fee (> 200 euro).

Tip:
Bij Revolut Standard is de Free limit 200 euro per kalendermaand. Als je bijvoorbeeld reist van 29 Jan to 7 Feb, kan je 400 euro kostenloos uit de ATM halen.

Daarnaast kan je ook euro meenemen en lokaal wisselen.
Als je niet met het geld wilt rondlopen kan je de hotel rekening al gedeeltelijk op de eerste dag betalen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat moet je voor elke bestemming doen. Check de kosten die banken aanrekenen voor ATM. Die info is vaak te vinden bij een simpele google search vermits elke toerist ermee te maken krijgt.

Ik neem al meer dan 10 jaar geen cash meer mee buiten wat Euro's voor noodgevallen. Ben nog nooit in problemen gekomen daardoor. Eén keer heb ik een taxi naar een ATM van de bank die gratis ATM aanbood laten rijden maar tegenwoordig is dat geen probleem meer, zeker in de steden. Sommige hotels bieden ook cash aan maar dat moet je checken, alsook de commissie die ze gebruiken.

In de luchthavens staan meestal diverse ATM's maar daar zitten vaak dure tussen!

Omdat je nu de kaart meer gebruikt is het meer opletten met limieten, zeker Argenta is daar streng in. Het kan ook dat je een grote som moet blokkeren als je bvb een wagen of RV huurt en dat tikt direct aan. Wij houden de uitgaven bij zodat we nadien kunnen controleren of alles juist is afgehandeld, na enkele weken reizen weet je anders amper wat al die uitgaven weer waren. Soms schrijven we het op de achterkant van het ticket.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Dizzy schreef: 26 jan 2024, 14:48 Wij houden de uitgaven bij zodat we nadien kunnen controleren of alles juist is afgehandeld, na enkele weken reizen weet je anders amper wat al die uitgaven weer waren. Soms schrijven we het op de achterkant van het ticket.
Off topic maar ik heb op mijn tablet, naast het "roadbook" van de dagelijkse activiteiten, ook een spreadsheet met een lijst van de geboekte hotels/uitstappen/auto(s) e.d. met een extra tabblad waar we elke regelmatig de uitgaven in zetten per kaart. Daar zit al een formule in die telkens de bedragen optelt en omrekent naar Euro.
Indien nodig loggen we eens in op de site van de bank om te kijken wat er al aangerekend werd en passen we het Eurobedrag al aan met de effectief aangerekende wisselkoers.

On-topic
Net even nagekeken in de spreadsheet van april 2023. 1 hotel moest in cash betaald worden. De rest werd met kaart betaald. 6 hotels waren betaald voor we aankwamen (telden dus niet meer voor de limiet tijdens de reis).
De auto werd betaald bij het oppikken (rechtstreeks bij Nissan car rental) en er was geen borg te betalen. Bij afleveren moesten we enkel de ETC nog betalen (toll roads).
Gezien onze route hebben we regelmatig cash betaald (kleinere bedragen, 100-500 Yen) als we kleine dingen bezochten (kleinere tempel, klein museum, access voor waterval..). Op Shikoku zagen we geen enkele westerling, het is er veel minder toeristisch voor buitenlanders en dus meer gericht op Japanners en hun specifieke betaalkaarten en methodes.
Bye, Maurice
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

cloink schreef: 25 jan 2024, 17:00 En als laatste: iemand ervaring met het zeer kort activeren van de "premium" abonnementen van die internetbanken? Dus paar dagen voor de reis activeren en paar dagen na de reis terug stopzetten? Kan me inbeelden dat dat eigenlijk niet de bedoeling is, maar maken ze er ook een probleem van?
Je zal gewoon verplicht zijn je jaarcontract uit te doen.

Bij revolut hou je best ( een maand op voorhand voor uw limieten) een yen reserve rekening aan. Dacht dat je daar dan je kaart kon aan koppelen.

Verder heb je nog Wise
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Bij Argenta kan je je gratis rekening omzetten naar een betalende en na 1 maand weer naar de gratis versie gaan. Dat kan echter maar 1 keer per jaar (dixit onze lokale Argenta), dus geen "jaarcontract.
Bye, Maurice
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Een paar belangrijke tips voor japan:

Je hebt zelfs cash nodig voor publiek transport kaart (suica of pasmo) of tickets te kunnen kopen. Of om kaart op te laden.

Gebruik de 7/11 bank atm's (liefst op grote plaatsen), die hebben geen extra fee. In sommige 7/11 convenience stores hebben ze dan weer wel een fee, andere niet. Heb nog niet de logica daarvan gevonden.

Er is een concept van werkdagen/uren. Vaak geld afhalen op werkdag tussen 8-20u is zonder fee, maar op veel locaties daarbuiten dan weer wel een kleine convenience fee.

Er zijn haast overal atm's, dus soms handig om beetje bij beetje geld af te halen.

Cash meenemen voor eerste uren is handig, maar er zijn zowel in narita als haneda 7/11 atm's dicht bij de metro stations. Is natuurlijk wel een hassle om direct bij aankomst die proberen te zoeken.

Het cash only gedeelte hangt enorm af waar je gaat. Bij tokyo/kyoto/Osaka, is 2000 euro zwaar overdreven. Met een 150-200 euro per persoon kom je met gemak toe en heb je nog geld over.

Ps: afhankelijk waar je aankomt en je transport naar hotel , sommige transportbedrijven hebben wel kaarten als optie (bv skyliner). In tokyo metro netwerk heb je ook nfc payment. Maar ik raad aan om een suica of pasmo te nemen!
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dima_2005 schreef: 27 jan 2024, 10:05

Je hebt zelfs cash nodig voor publiek transport kaart (suica of pasmo) of tickets te kunnen kopen. Of om kaart op te laden.

of je laadt je wallet nu al op en laat het gegoochel met cash achterwege ( ge zult de weg van registratie moeten volgen om met een internationale bankpas te kunnen betalen)

Laatst gewijzigd door 9livesuni 27 jan 2024, 14:27, in totaal 1 gewijzigd.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Dima_2005 schreef: 27 jan 2024, 10:05 Je hebt zelfs cash nodig voor publiek transport kaart (suica of pasmo) of tickets te kunnen kopen. Of om kaart op te laden.
Kan perfect met cash. Wij hebben onze tickets de laatste dag in Tokyo gewoon aan de automaat genomen (je kan die in het Engels zetten). Gebruik je veel openbaar vervoer ben je idd beter met een Suica of Pasmo kaart.
Bye, Maurice
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Wat ik bedoelde is dat je cash nodig hebt. De automaten voor suica/pasmo of tickets aanvaarden geen kaarten.

De wallet werkt enkel voor iphone trouwens, blijkbaar niet mogelijk voor Android voor niet in japan gekochte toestellen.

Trouwens zelfde bizare beperking voor nfc betaling. Zorg dat je je kwart mee hebt want google pay werkt in 90 percent van gevallen niet met buiten japan gekochte Android telefoon.

Ps: natuurlijk kun je voor lange afstandtreinen wel met kaart betalen.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

My bad.. te snel gelezen ... :oops:
Bye, Maurice
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 45 keer
Recent bedankt: 2 keer

Komt er bij Revolut geen 1% extra fee bij in het weekend?
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Provider

rmag schreef: 26 jan 2024, 14:35 Tip:
Bij Revolut Standard is de Free limit 200 euro per kalendermaand. Als je bijvoorbeeld reist van 29 Jan to 7 Feb, kan je 400 euro kostenloos uit de ATM halen.
Misschien maar dan misschien ook weer niet. Het gaat over glijdende maanden, de vernieuwingsdatum vindt je onder je plan en is gelijk met de openingsdatum van je account.

Over dat percentje in het weekend, ik denk dat je beter wat yen aanhoud op een yen rekening en die als primair aanduid.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Waar kan je exact je plan vinden in de app? Sorry voor de domme vraag, maar ik heb nog steeds moeite met de nieuwe interface.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Onder de avatar links boven, jouw plan, jouw limieten, onder de items

Edit

Ik weet weer waarom ik dat onding niet veel gebruik, er is geen keuze van fondsen. Eur en yen aanhouden geeft wellicht steeds aanrekening in euro.
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 31 keer
Recent bedankt: 1 keer

9livesuni schreef: 27 jan 2024, 22:28 Het gaat over glijdende maanden, de vernieuwingsdatum vindt je onder je plan en is gelijk met de openingsdatum van je account.
- Dit is correct: https://help.revolut.com/help/card-paym ... ge-limits/
- Bij Revolut een 1% extra fee op wisselkoers in het weekend.
- Revolut is geen echte credit card, maar een debit card. Houd er rekening mee dat je geen "deposit" kan doen, bijvoorbeeld in een hotel of voor car hire. Je houd dus best een echte credit card achter de hand

Tip 1:
Bij Revolut Standard is de Free limit 200 euro per (kalendermaand >> ) glijdende maand. Als je bijvoorbeeld reist van 29 Jan to 7 Feb en je account opening is 3de van de maand, kan je 400 euro kostenloos uit de ATM halen.

Tip 2:
Een maand op voorhand houd je Yen rekening aan. Daar kan je dan al 1000 euro Yen op voorhand wisselen.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

9livesuni schreef: 27 jan 2024, 08:46Je zal gewoon verplicht zijn je jaarcontract uit te doen.
Ik begrijp het natuurlijk wel, maar dat schrapt al mijn plan om een tijdelijk "premium" abo te nemen, want heb al kaart (via Argenta) met allerhande voordelen. Damn.
9livesuni schreef: 27 jan 2024, 08:46Bij revolut hou je best ( een maand op voorhand voor uw limieten) een yen reserve rekening aan. Dacht dat je daar dan je kaart kon aan koppelen.
Je bedoelt een extra rekening open in JPY, dan geld (in EUR) overschrijven van mijn bankrekening naar de rekening in EUR bij Revolut en dan binnen Revolut versluizen naar de JPY rekening? En kan ik dan de fysieke Revolut kaart die ik reeds heb, koppelen aan die JPY rekening i.p.v. de EUR rekening?
9livesuni schreef: 27 jan 2024, 08:46Verder heb je nog Wise
Interessanter dan Revolut en/of N26?
Dima_2005 schreef: 27 jan 2024, 10:05Je hebt zelfs cash nodig voor publiek transport kaart (suica of pasmo) of tickets te kunnen kopen. Of om kaart op te laden.
Yes, had ik gelezen, dus voor de aankoop van de toeristen pasmo en de initiële laadbeurt heb ik dus cash bij van in België.
Dima_2005 schreef: 27 jan 2024, 10:05Gebruik de 7/11 bank atm's (liefst op grote plaatsen), die hebben geen extra fee. In sommige 7/11 convenience stores hebben ze dan weer wel een fee, andere niet. Heb nog niet de logica daarvan gevonden.
Ik had gelezen dat ATM's bij postkantoren sowieso altijd gratis zijn, maar dus ook bij banken? Of enkel de 7/11 ATM's die bij de banken staan?
(eigenlijk is het in België toch wel eenvoudiger geregeld hé zeg, pff)
Dima_2005 schreef: 27 jan 2024, 10:05Het cash only gedeelte hangt enorm af waar je gaat. Bij tokyo/kyoto/Osaka, is 2000 euro zwaar overdreven. Met een 150-200 euro per persoon kom je met gemak toe en heb je nog geld over.
Het ding is: ik wil ook geen risico's nemen. Zou erg lullig zijn om ergens te staan, of in een restaurant te zitten en dan, oeps, ah, cash only? Dus ik reken een beetje worst-case en heb liever wat te veel cash bij dan te weinig.
Dima_2005 schreef: 27 jan 2024, 14:47De wallet werkt enkel voor iphone trouwens, blijkbaar niet mogelijk voor Android voor niet in japan gekochte toestellen.
Inderdaad, Android user hier, dus no-go. :-(
9livesuni schreef: 27 jan 2024, 22:28Misschien maar dan misschien ook weer niet. Het gaat over glijdende maanden, de vernieuwingsdatum vindt je onder je plan en is gelijk met de openingsdatum van je account.
Interessant. Ik heb een gratis (standaard) abo, maar zie dat nergens? :-|

Bedankt iedereen trouwens voor alle nuttige tips! :beerchug:
ooh. shiny.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat is dan een goeie tip, vraag altijd VOOR je bestelt hoe je kan betalen :)
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef: 28 jan 2024, 19:43 Dat is dan een goeie tip, vraag altijd VOOR je bestelt hoe je kan betalen :)
Ja, zeker, maar euh, ik ben nogal een "planner" en heb meestal een zeer uitgesproken voorkeur voor bv. bepaalde restaurants (zal er zelfs behoorlijk voor omwandelen) en dan wil ik niet het terug afstappen mocht het cash-only zijn en in enkel nog m'n kaart heb. Vandaar dus de "better safe than sorry" ingesteldheid voor die reis! :mrgreen:
ooh. shiny.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Volgorde bij revolut, betaalvaluta, EUR , de andere valuta
Waar een valutarekening ( maakt niet uit de welke ) steeds de volledige transactie moet dekken.

Of er kosten zijn voor een withdrawal is voor iedereen verschillend maar ik zou het idee van de postbank maar laten varen. Te lage limiet en zeker kosten.
https://www.jp-bank.japanpost.jp/en/ias ... ank%20ATMs.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

cloink schreef: 28 jan 2024, 17:59 Ik had gelezen dat ATM's bij postkantoren sowieso altijd gratis zijn, maar dus ook bij banken? Of enkel de 7/11 ATM's die bij de banken staan?
(eigenlijk is het in België toch wel eenvoudiger geregeld hé zeg, pff)
Geen idee om eerlijk te zijn, ik heb vaak 7/11 gebruikt (en ook in convenience stores)... Er zijn zeker meer opties, maar dit is gewoon makkelijkste rule of thumb.
Langs de andere kant, je bent ook op vakantie, ik heb ooit 100 yen fee betaald om 30.000 yen af te halen. Who cares, maar dat was het me waard ipv uit mijn weg te gaan om naar een andere ATM te gaan.
cloink schreef: 28 jan 2024, 17:59 Het ding is: ik wil ook geen risico's nemen. Zou erg lullig zijn om ergens te staan, of in een restaurant te zitten en dan, oeps, ah, cash only? Dus ik reken een beetje worst-case en heb liever wat te veel cash bij dan te weinig.
Fair, is eigenlijk vooral een trade-off tussen op voorhand veel opnemen of beetje bij beetje om genoeg cash te hebben. Ik ga ook zeker nooit op restaurant zonder minstens 5000JPY mee te hebben (per persoon), ook al betaal ik vaak een 2000 max...
Terug wisselen naar euro is ook een kost/verlies als je te veel afhaalt.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Yen over hebben is geen probleem als je er voor zorgt dat je steeds weet hoeveel je nog hebt. Wij hebben altijd cash bij als we vertrekken en houden de uitgaven in het oog (we hebben een spreadsheet op de tablet waar we automatisch gemiddelde nog te besteden cash/dag berekenen). De laatste 5-6 dagen proberen we dan te regelen dat er haast geen cash meer over blijft. Meestal kopen we op de luchthaven dan nog een drankje en/of wat koekjes. Na 40 jaar reizen lukt dat redelijk goed (de eerste jaren hadden we geen credit card en uit de muur halen deden we toen ook niet, goed rekenen was dan noodzakelijk want op was op).
Bye, Maurice
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Iemand idee welke banken lage/geen ATM fee hebben in Zuid Korea? Is mijn volgende bestemming :D
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

bollegijs schreef: 29 jan 2024, 14:23 Iemand idee welke banken lage/geen ATM fee hebben in Zuid Korea? Is mijn volgende bestemming :D
Voor Zuid Korea zijn er altijd fees (wel meestal een flat fee, dus is vaak de moeite om een groter bedrag af te halen)... Persoonlijk ga ik naar een Woori bank of IBK wanneer ik in Zuid Korea ben. Ook al zijn er niet te veel locaties ervan.

Je moet ook voorzichtig zijn omdat niet alle banken alle internationale kaarten aanvaarden, dus is niet enkel een vraag van fees. Ook al is het de laatste tijd gebeterd, vergeleken met vroeger..
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”