Hallo allemaal,
Ben volledig nieuw hier, "hopeloos" achter op alle technologie maar ben toch bezig met de aanleg van een digitale spoorbaan in H0.
Deze digitale spoorbaan word gestuurd via een Roco zwarte Z21 centrale, welke verbonden is met verschillende decoders.
(met de nadruk op zwarte, omdat ze nog andere centrales in hun gamma met minder aantal toepassingen)
Enkele van deze decoders worden verbonden met een (netwerk)kabel met RJ12 en RJ45 stekkers zoals jullie kunnen zien op de foto.
Ik kan natuurlijk kant en klare kabels kopen, die ofwel net te kort zijn, ofwel te lang zijn, maar wil het een beetje "ordelijk" hebben en dus zelf mijn kabels op lengte maken.
Voor zover ik weet, RJ12 heeft 6 connectors, RJ45 heeft er 8, juist?
- Bestaan er ronde RJ12 kabels? En zo ja, waar kan ik die verkrijgen per lopende meter?
- Indien niet, kan ik dan op een of andere manier werken met een RJ45 kabel en daar een RJ12 connector opsteken.
- Welk soort kabel moet ik juist gebruiken hiervoor en welke cat?
- Zijn haakse connectors aan te raden?
Misschien dat er nog vragen komen als er antwoorden zijn
Alvast bedankt voor jullie hulp
Mvg
Michael
Welke kabel te gebruiken?
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1964 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Ik heb geen antwoord op al je detailvragen, maar je kan perfect UTP cat 5e of cat 6 gebruiken.
UTP-kabel heeft 4 paren van telkens twee draadjes, dus 8 in totaal.
Voor montage op een RJ12-connector kan je gewoon het bruine paar afknippen en de andere 3 paren aan beide uiteinden volgens een identieke kleurcode monteren.
In deze Youtube-video wordt dit gedemonstreerd:
UTP-kabel heeft 4 paren van telkens twee draadjes, dus 8 in totaal.
Voor montage op een RJ12-connector kan je gewoon het bruine paar afknippen en de andere 3 paren aan beide uiteinden volgens een identieke kleurcode monteren.
In deze Youtube-video wordt dit gedemonstreerd:
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 774 keer
- Recent bedankt: 9 keer
De RJ12 standaard:
Wat je dus zoekt is een gewone telefoonkabel met een 6P6C connector.
RJ11 is een goeie zoekterm om kabel te vinden, maar de connector zelf is technisch gezien maar 6P2C (maar de RJ11 term wordt dus ook weer misbruikt om 6P4C en 6P6C connectoren te benoemen).
Kleine verduidelijking:
RJ12 op een modelspoorbaan is dus geen RJ12, want RJ standaarden zijn heel specifiek voor hun doeleinden.
Gebruik je het voor iets anders, is het eigenlijk geen RJ (bv ethernetkabel is eigenlijk geen RJ45, maar gewoon een 8P8C fiche).
Focus je dus niet te hard op de naam, want geen kat gebruikt die termen juist.
Diezelfde "RJ12" 6P6C connector wordt bv een RJ25 als je hem voor telefoonlijnen gebruikt ipv voor de definitie die hierboven staat.
RJ12 is dus een 6P6C connector ("6 Positions - 6 Contacts", ofte 6 draadjes en 6 contactjes).RJ12(C/W) 6P6C Establishes a bridged connection for one telephone line with key telephone system control ahead of line circuit
Wat je dus zoekt is een gewone telefoonkabel met een 6P6C connector.
RJ11 is een goeie zoekterm om kabel te vinden, maar de connector zelf is technisch gezien maar 6P2C (maar de RJ11 term wordt dus ook weer misbruikt om 6P4C en 6P6C connectoren te benoemen).
Kleine verduidelijking:
RJ12 op een modelspoorbaan is dus geen RJ12, want RJ standaarden zijn heel specifiek voor hun doeleinden.
Gebruik je het voor iets anders, is het eigenlijk geen RJ (bv ethernetkabel is eigenlijk geen RJ45, maar gewoon een 8P8C fiche).
Focus je dus niet te hard op de naam, want geen kat gebruikt die termen juist.
Diezelfde "RJ12" 6P6C connector wordt bv een RJ25 als je hem voor telefoonlijnen gebruikt ipv voor de definitie die hierboven staat.
Zelf ook wat verder zitten zoeken, kom ik dit tegen bij LocoNet
LocoNet word gebruikt om digitale data door te sturen van spoorbaan/treinen enz naar de besturingscentrale
LocoNet is designed to run an unshielded 6 conductor ribbon cable. Digitrax recommends using
flat, six-conductor telephone wire and RJ12 6P6C connectors for LocoNet wiring. This is a
simple, cost effective way to wire LocoNet for excellent network performance and reliability.
Using shielded twisted pair conductors or Cat4, Cat5 and above will degrade LocoNet data
performance and limit maximum wire footage that can be installed on the network. This type of
wiring is not recommended by Digitrax because of its limitations.
Dus als ik dit mag geloven, is het dan toch beter om een platte telefoonkabel te gebruiken dan een UTP kabel?
Ik wil graag hier een perfecte url neerzetten, maar lukt niet omdat ik het minimaal aantal posts nog niet bereikt heb
Dus dan maar op deze manier
www.digitrax.com/static/apps/cms/media/ ... 20Note.pdf
LocoNet word gebruikt om digitale data door te sturen van spoorbaan/treinen enz naar de besturingscentrale
LocoNet is designed to run an unshielded 6 conductor ribbon cable. Digitrax recommends using
flat, six-conductor telephone wire and RJ12 6P6C connectors for LocoNet wiring. This is a
simple, cost effective way to wire LocoNet for excellent network performance and reliability.
Using shielded twisted pair conductors or Cat4, Cat5 and above will degrade LocoNet data
performance and limit maximum wire footage that can be installed on the network. This type of
wiring is not recommended by Digitrax because of its limitations.
Dus als ik dit mag geloven, is het dan toch beter om een platte telefoonkabel te gebruiken dan een UTP kabel?
Ik wil graag hier een perfecte url neerzetten, maar lukt niet omdat ik het minimaal aantal posts nog niet bereikt heb
Dus dan maar op deze manier

www.digitrax.com/static/apps/cms/media/ ... 20Note.pdf
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1008 keer
- Bedankt: 3762 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Inderdaad.Mickey2 schreef: 21 jan 2024, 18:41 Dus als ik dit mag geloven, is het dan toch beter om een platte telefoonkabel te gebruiken dan een UTP kabel?
Je kan zo'n 6-aderige telefoonkabel per meter kopen, vb:
https://www.kabeldirect.nl/6-aderige-te ... meter.html
Daar kan je perfect een RJ12/6P6C connector op knijpen. Zorg dat de kleuren matchen aan beide zijden.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1008 keer
- Bedankt: 3762 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Misschien wel, eens googlen? Maar ...
- in jouw post hierboven werd toch zo'n platte kabel aangeraden (Digitrax recommends using flat, six-conductor telephone wire and RJ12 6P6C connectors).
- zo'n platte kabel is toch ideaal om er de RJ12 connectoren op te krimpen?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Klopt, word aanbevolen, maar daarvoor niet verplichtend
En daar dat ik toch met wat bochtjes zit, zou een ronde kabel handiger zijn.
Ik heb al zitten googelen, enkele bedrijven die een RJ12 6P6C connector uitbrengen voor ronde kabel heb ik reeds gevonden
Maar (momenteel) geen ronde 6 aderige telefoonkabels, spijtig
Toch bedankt voor jullie hulp

Toegevoegd na 17 uren 11 minuten 45 seconden:
Oja, nog 1 vraagje
CCA of koper voor de 6-aderige telefoonkabel?
En daar dat ik toch met wat bochtjes zit, zou een ronde kabel handiger zijn.
Ik heb al zitten googelen, enkele bedrijven die een RJ12 6P6C connector uitbrengen voor ronde kabel heb ik reeds gevonden
Maar (momenteel) geen ronde 6 aderige telefoonkabels, spijtig

Toch bedankt voor jullie hulp

Toegevoegd na 17 uren 11 minuten 45 seconden:
Oja, nog 1 vraagje
CCA of koper voor de 6-aderige telefoonkabel?
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Zoek eens op 6-aderige alarmkabel... Untwisted én meestal rond. Het zal wél uitkijken zijn dat de aderdikte (vaak 0.22mm²) ok is voor de 6P6C-connector...(dat zijn "snij"-contacten als je dar krimpt) Die alarmkabels komen ook vaak shielded, maar als je die nergens aansluit....
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 233 keer
- Recent bedankt: 3 keer
- Contacteer:
CCA geeft vroeg of laat storingen, zeker als die nog na verloop van tijd gemanipuleerd wordt. Koper heeft dat probleem niet (maar is duurder).
Computer(k)nul