[Gezocht]VW ID.3 occasie

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Plaats reactie
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1462 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

In 2024 willen we onze 2e wagen (die van madame Goztow) vervangen. Momenteel is dit een VW Polo van 2009 met 75.000 km. Die doet alles nog wel netjes, maar mijn schoonvader zou deze overkopen in 2024 aangezien zijn auto op het einde van zijn Latijn komt. Aangezien ik in de Brusselse LEZ woon, ik zelf elektrisch rijd met veel plezier en aangezien het kan :-) wens ik dat onze 2e wagen ook een elektrische wordt. We doen weinig kilometers met deze 2e wagen: het is vooral om de kindjes heen en weer te voeren, om mee te gaan shoppen en zo. Dus zo'n 3.000 km per jaar.

Eigenlijk zijn we een jaar of 2 te vroeg voor een kleine nieuwe betaalbare elektrische te kopen. Bij de zoektocht kwamen mijn vrouw en ik momenteel uit bij de VW ID.3. Waarom? Ten eerste omdat mijn vrouw graag bij VW blijft en deze "mooi" vindt. Getrouwde mannen weten dat dit een argument is dat moeilijk betwistbaar is. Ten tweede omdat die nu toch al sinds 2020 op de markt zijn en er dus een occasie markt voor begint te zijn. Dat zie je ook aan de prijzen die toch wel serieus gedaald zijn tov de nieuwprijs bij aankoop, lijkt me. De "e golf" hebben we ook bekeken, maar deze is qua batterij toch wel iets minder. We hebben geen thuis laadpaal voor het ogenblik, dus een deftige batterij is toch een voordeel. De 2021 pro performance bijvoorbeeld heeft een 58 KWh batterij versus een 35,8 voor de e Golf. Toch wel een groot verschil. De pure met zijn batterij van 45 KWh lijkt iets goedkoper te staan, en die batterij is op zich ook wel voldoende maar ik heb momenteel wel zoiets als "ik koop best een zo groot mogelijke batterij voor wanneer ik dat ding weer ga moeten doorverkopen". Meningen hierover?

We hebben wel nog wat tijd, dus vroeg ik me af of jullie tips zouden hebben. Nu de Vlaamse regering met die premie komt (die voor mij als Brusselaar niet geldt), zou het wel kunnen dat begin 2024 de occasie markt een grotere vraag krijgt naar elektrische auto's. Dus is het nu misschien niet de beste moment? Bovendien verwacht ik dat de leasing auto's van 2020 en 2021 stilletjes aan op de markt zullen komen. Dat zorgt dan weer voor een groter aanbod?

Waar kan ik best zoeken en vergelijken? Momenteel heb ik vooral op myway.be en op autoscoot24.be gekeken. Zijn er andere interessante sites om op te volgen?

Ik zou bij voorkeur kopen bij een autohandelaar, wegens minstens één jaar garantie. Budget is ongeveer 25.000 euro.

Voorbeelden :
- https://www.autoscout24.be/fr/offres/vo ... et=unknown
- https://www.autoscout24.be/fr/offres/vo ... et=unknown
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 21 keer
Provider

Veel tips heb ik niet.
Zeker rijkweidte bij 100% checken en informeren hoeveel dit er normaal zijn. Eventueel ook kijken of je uitgebreidere battery health check kunt vragen.

Ik zou zeker voor 58kWh (of hoger gaan). Afhankelijk van hoeveel en hoe er met de wagen gereden werd zal de capaciteit al minder zijn, en in enkele jaren wordt het niet beter. Ihb in de winter is het wel aangenamer iets meer capaciteit te hebben en niet na korte ritjes als weer te moeten opladen.
Hier trouwens ervaring met Peugeot e2008 (ook ca. 45 kwh, ook als occasie gekocht ca. jaar geleden maar had maar enkele 100 km op de teller) en Tesla Model 3 SR (60 kwh). En extra capaciteit van Tesla is wel aangenaam.

Kijk eventueel ook eens naar de Cupra Born. Is 2dehands iets duurder voor zover ik kan zien, maar zijn er ook typisch met weinig kilometers. Is van basis zelfde als de id.3.
Uiteraard enkel als de WAF het toe laat.
Heb niet echt een voorkeur, maar meerdere modellen betekent ook meer opties op occasie markt, wie weet is er op bepaald moment een goede deal die in je budget past.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1462 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Id3 Pro performance van aug 2021 met 24k km vandaag gekocht voor 25k. Als referentie. Vrouw is happy!
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”