Nieuwbouw in een afgelegen gebied

Algemene discussies over telecommunicatie
dietervdf
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Bericht

Mijn ouders hebben een oude vervallen, afgelegen, hoeve platgegooid en er een nieuwbouw opgezet. De oude hoeve was nog voorzien van een vaste telefoonlijn. Bij de afbraak werd alles afgekoppeld en nu werd alles opnieuw aangekoppeld.

Mijn ouders zouden natuurlijk graag internet hebben in hun nieuwe woning, maar het is mij ook onduidelijk hoe het verder moet. Van Fiber is er daar totaal nog geen sprake. Ik dacht dat ze gewoon moesten vragen aan Proximus om de telefoonlijn opnieuw binnen te trekken, en daarna DSL te nemen. (Snelheid is voor hen toch niet zo belangrijk), maar Proximus reageerde op de aanvraag:
Na technische controle konden wij echter vaststellen dat er op adres .... geen aansluitingsmogelijkheid voor Proximus bestaat. Daardoor zijn wij genoodzaakt om uw bestelling met referentie ... te annuleren.
Is dit gewoon omdat ze het de moeite niet meer vinden? Wat is nu de beste optie voor een afgelegen nieuwbouw?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 98 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Geen coaxkabel beschikbaar voor Telenet, Orange of Heytelecom?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 473 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

meestal als proximus zoiets aangeeft ben je écht wel ver afgelegen, wat wil zeggen dat je buiten de zones voor vdsl zit,
en het klopt dat (re)adsl niet meer actief in het aanbod zit, gezien dat aan het afbouwen is... veel zal je daar niet aan kunnen doen.

je kan het adres een keer ingeven op lijntest.be (is een tool van edpnet, en gebruikt de proximus database), dan krijg je normaal een resultaat van wat wel/niet kan,
onafhankelijk van wat een medewerker zegt. (in principe zal die dus ook aangeven dat je niet kan aangesloten worden)

als er geen coax ligt zal het enkel nog starlink of 4/5g zijn dat overblijft.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1656 keer
Recent bedankt: 13 keer

Bericht

Ik zou het toch nog eens dubbelchecken, heb je dit nagevraagd via het werf e-mailadres dat je op https://proximus.be/bouwen vindt?

Anders zal je een 5G-router moeten kopen met een richtantenne naar de dichtstbijzijnde mast in de buurt.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

raf1 schreef: 31 okt 2023, 20:595G-router
Kostprijs van de FRITZ!Box 6850 5G die je linkt: 487 euro, da's wat overdreven, TS zegt dat ze niet veel snelheid nodig hebben, dus komen ze met een veel goedkopere 4G router al toe hoor.
dietervdf
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Bericht

Uiteindelijk hebben ze gekozen voor TADAAM, en dat is wel een goeie oplossing. Eenvoudige installatie en gebruiksvriendelijk voor mijn ouders, voor €40/maand is dit perfect.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

tot het een keer storing geeft en ze ondersteuning moeten hebben - tadaam support komt neer op "pech, internet weg"
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 113 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Maar is er geen aansluitingsplicht door de providers? Zolang je aan een openbare weg woont en er dus niet te ver van verwijdert bent?

Dacht dat dit vroeger zeker zo was, maar ik kan dat helemaal niet staven.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 21 keer

Bericht

De dochter die in vogelvlucht 20 meter van ons woont, maar in een andere straat, deed ook een aanvraag bij Proximus voor een internet aansluiting voor haar nieuwbouw.
Een aantal,keer via het internet alles aangevraagd en een afspraak gemaakt die nooit bevestigd werd.
Uiteindelijk dan gebeld en na drie kwartier was men er bij Proximus achter dat aan die kant van de weg geen telefoonkabel lag en er daardoor geen aansluiting mogelijk was.
En ze waren ook niet meer van plan om daar nog een kabel te leggen.

A ja ik heb gewoon een VDSL aansluiting.

Mvg
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Belgissschenaap schreef: 05 jan 2024, 18:54 Dacht dat dit vroeger zeker zo was, maar ik kan dat helemaal niet staven.
voor koper is dit er, afaik, nooit geweest (althans: overal zal koper geweest zijn, maar er moest niet speciaal een hele wijkkast bijgebouwd worden voor 1 huis aan te sluiten)

voor coax was het inderdaad wel zo tot een bepaald moment (ik geloof 2005?) een verplichting om, indien men erom vroeg, de coax door te trekken tot dat huis (zolang dit aan de openbare weg grensde)
maar coax had dan ook niet dezelfde technische beperking qua afstand natuurlijk.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1656 keer
Recent bedankt: 13 keer

Bericht

Er bestaat "zogezegd" een universele dienst, iedereen in België moet internet tegen een continue 10 Mbps downloadsnelheid kunnen krijgen, uploadsnelheid is niet vastgelegd.
En de grootste grap: het BIPT heeft in 10 jaar tijd nog geen enkele operator aangeduid die deze universele dienst zou moeten voorzien.

De universele dienst blijft dus dode letter.
Daarenboven schenden abonnementen met datalimieten en smalband-pesterijen de universele dienst van 10 Mbps. Smalband is vaak maar 0,5 Mbps of 1 Mbps en dat is te traag om aan de minimumeisen van de universele dienst te voldoen.

Laatste update over dit dossier vind je in een schriftelijke vraag in het federaal parlement: https://www.stradalex.com/nl/sl_src_pub ... 2202320319
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

edwin.d schreef: 05 jan 2024, 19:1320 meter
Dan kan je toch gewoon WiFi sharen?
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 21 keer

Bericht

splinterbyte schreef: 08 jan 2024, 18:58
edwin.d schreef: 05 jan 2024, 19:1320 meter
Dan kan je toch gewoon WiFi sharen?
Zeker, maar ze hebben toch maar Orange genomen.
De kabel hangt er nog door de lucht

Mvg