Fiberklaar - FTU - aansluiting op eigen router

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 312 keer
Bedankt: 17 keer

Vandaag is een onderaannemer van Fiberklaar langsgekomen en zou, via de oude Belgacom invoerleiding, fiber trekken en een FTU installeren vlak onder de bestaande Telenet CV8560E.
Kan deze FTU rechtstreeks aangesloten worden op mijn eigen router (een Draytek 2927ac)? Zo ja, is dit met een gewone RJ45 ethernet kabel?
- Dus mijn router zou vermoedelijk een IP adres krijgen van deze FTU.
- Wat gebeurt er als ik het MAC adres van mijn router verander, krijg ik dan een nieuw IP (zoals bij Telenet)?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1964 keer
Recent bedankt: 7 keer

De Fiberklaar FTU is een passieve aansluitdoos om de glasvezelkabel veilig en netjes te termineren.

Het is de provider die een lichtsignaal op de glasvezelkabel zal zetten.

Om dat lichtsignaal om te vormen naar ethernet (RJ-45 connector) zal de provider nog een ONT op de Fiberklaar FTU aansluiten. (met een SC/APC glasvezelkabeltje)
Daarop kan je de Draytek 2927ac zeker aansluiten, let wel dat deze router beperkt is tot 1Gbps ethernet.

Als je een abonnement van 2,5 Gbps zou nemen, zal je die snelheid met je huidige router niet halen.
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 312 keer
Bedankt: 17 keer

Bedankt @raf1 .

En :
Emile51 schreef: 27 dec 2023, 19:04 - Wat gebeurt er als ik het MAC adres van mijn router verander, krijg ik dan een nieuw IP (zoals bij Telenet)?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1964 keer
Recent bedankt: 7 keer

Geen idee, dat hangt af van de provider die je kiest. Een ander MAC-adres betekent meestal wel dat de DHCP-server van je provider je een nieuw IP-adres geeft.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”