Hi all,
Wegens ten einde raad wou ik graag via deze weg toch eens wat advies vragen aan mogelijkse kenners met deze problematiek.
Sinds een 6tal maanden ben ik verhuisd naar de Antwerpse stad in een appartementsblok weliswaar. Hier kwam natuurlijk ook een overzet van Telenet adres bij kijken samen met een nieuwe installatie. Na een 4-tal techniekers over de vloer te hebben gehad eindelijk toch een modem geinstalleerd gekregen, de eerste weken verliep het internet vlot zonder enige echte problemen.
Na ongeveer een 3 weken bleef de Wi-Fi in een loop van 10-15 minuten wegvallen en terug online komen voor een minuut of 2. Bij het bellen van Telenet konden ze zien dat de modem steeds elke 15 minuten herstartte, langs hun kant konden ze vanop afstand weinig doen. Ondertussen zitten we aan technieker nummer 8 voor ik iemand met toch een beetje kennis over de vloer heb gehad. Hij maakte de volgende conclusie, de vertakkingen van de Telenet kabels naar de appartement zitten op het 3rde verdiep (ik zit op het 6de) daar zijn we gaan kijken in de schacht en vonden we de vertakkingsdoos en zag hij meteen dat daar "HP" filters waren opgedraaid die volgens hem voor het probleem zouden zorgen. Vervolgens heeft hij dan alle HP filters er af gedraaid waar hopelijk mijn kabel tussenzat. Hij probeerde de kabel te testen die getagged was met mijn appartementsnummer maar hij was zeker dat dit niet mijn kabel was die naar bovenliep.
Ondertussen zijn een een half jaar verder en heb ik nog steeds geen stabiel internet, weten niet 100% zeker wat dit veroorzaakt & weet Telenet niet waar de kabels in de appartementsblok liggen ook al hebben zij of een onderaannemer dit destijds getrokken in de schachten. Iemand die nog een gelijkaardig probleem heeft meegemaakt met modems die in een restart loop zitten? Hoe kan ik Telenet forceren van toch die bekabelingsplannen te bekijken en in het appartementscomplex te zoeken naar de juiste kabel waar deze filter mogelijks opgedraaid zit?
In ieder geval bedankt voor de hulp!
Met vriendelijke groeten,
Lander
Modem blijft in een loop doorheen de dag herstarten
-
- Elite Poster
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 237 keer
- Bedankt: 142 keer
En hebben ze bij vervangen modem ook de voeding ervan vernieuwd?
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 6185
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1957 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Dat lijkt een typisch signaalprobleem op coaxkabel. (Ik veronderstel dat ondertussen de eerste modem en voeding reeds vervangen is.)Octavius schreef: 05 dec 2023, 10:21Iemand die nog een gelijkaardig probleem heeft meegemaakt met modems die in een restart loop zitten?
Je kan een signaalprobleem steeds zelf vaststellen door eventuele packet loss te testen op je internetverbinding.
Je kan packet loss testen met het programma WinMTR door je computer rechtstreeks met een netwerkkabel op je Telenet-modem aan te sluiten.
Als je meer dan 5% packet loss op de eerste twee hostnames ( 192.168.0.1 en xx-xx-xx-x.access.telenet.be) hebt, is er een probleem met de Telenet-modem of aansluitkabel. Heb je tussen de 5% en 50% packet loss verder op het netwerk, dan is er hoogstwaarschijnlijk een probleem ergens op het internet. Als "telenet" in de hostname voorkomt, mag je er van uitgaan dat er een probleem is binnen het Telenet-netwerk.
Als je packet loss vaststelt op de eerste twee hostnames kan je best de coaxkabel tussen de straat of het eerste distributiepunt naar je appartement laten vervangen.
Je kan Telenet niet forceren, dat is een utopie.Octavius schreef: 05 dec 2023, 10:21Hoe kan ik Telenet forceren van toch die bekabelingsplannen te bekijken en in het appartementscomplex te zoeken naar de juiste kabel waar deze filter mogelijks opgedraaid zit?
Je kan klacht indienen bij Telenet of meteen bij de Ombudsdienst voor telecommunicatie.
Je kan aanrekeningen niet betalen en telkens opnieuw de aanrekening betwisten wegens voortdurende storingen en dus niet-levering van de overeengekomen diensten.
Je kan internet bij een andere provider bestellen, als back-up of vervanging voor Telenet. Orange gebruikt ook coaxkabel, maar werkt misschien met beter opgeleide technici. Proximus, Mobile Vikings, Scarlet en EDPnet gebruiken geen coaxkabel maar DSL-kabel of fiber. Met die providers zal je doorgaans geen stabiliteitsproblemen hebben, het Proximus-netwerk is veel robuuster opgebouwd.
Maar je kan ook zelf vaststellen of er een HP-filter (High Pass filter) op je aansluiting zit. Dan is je uploadsnelheid nooit 10, 20 of 40 Mbps maar veel lager. Test het eens: https://speedtest.ugent.be/
Maar ik betwijfel of er een HP-filter op je aansluiting zit aangezien je internetverbinding drie weken probleemloos heeft gewerkt. Heb je toen een speedtest gedaan rechtstreeks met netwerkkabel op de Telenet-modem en kwam die toen overeen met de snelheidsspecificaties van je abonnement?
Je kan ook zelf vaststellen of er eventueel een TOF-filter (tv-signaal filter) is geplaatst, dan ontvang je VRT 1 en VRT Canvas niet of zeer zwak via een tv-toestel dat DVB-C ondersteunt: https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... -op-je-tv/
Zulke filters zijn iets uit het verleden en zouden vandaag inderdaad best verwijderd worden.
De coaxkabels zijn wellicht reeds geplaatst bij de oprichting van het gebouw en mogelijks bestond Telenet toen nog niet. In principe heeft de eigenaar of vereniging van mede-eigenaars destijds beslist om het gebouw op coaxkabel aan te sluiten. De syndicus of beheerder van het gebouw zou jou daarover eventueel meer informatie kunnen verschaffen.
Informatie inwinnen bij de vorige huurder of eigenaar is ook een optie. Als er voor jou iemand internet had van Telenet of Orange kan je navragen wat hun ervaringen waren.
Vandaag is het netwerkbedrijf Wyre (onderaannemer van Telenet) verantwoordelijk voor het beheer van het coaxkabelnetwerk in de straat.
Maar op privé-terrein is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar om aansluitkabels te laten vernieuwen. Elk elektrotechnisch installatiebedrijf of doe-het-zelver kan de bekabeling vernieuwen volgens de richtlijnen van Wyre: zie https://www.wyre.be/nl/netaanleg
In een appartementsgebouw vraag je natuurlijk steeds toestemming aan de vereniging van mede-eigenaars via de syndicus.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 237 keer
- Bedankt: 142 keer
Dus er worden nu alleen nog maar HP-filters en geen TOF meer gestoken? Wat is het verschil tussen beiden dan?raf1 schreef: 05 dec 2023, 13:55 Zulke filters zijn iets uit het verleden en zouden vandaag inderdaad best verwijderd worden.
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 6185
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1957 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Het verschil is dat de TOF-filter (Telenet Only Filter) de upstream (5-65 MHz) en de downstream vanaf 400 MHz doorliet.
Deze filter was bedoeld voor klanten zonder tv-abonnement.
De HP-filter laat alleen de downstream vanaf 88 MHz door en blokkeert dus de upstream. Deze filter was bedoeld voor klanten met een klassiek tv-abonnement.
Welke filters er momenteel nog gestoken worden, weet ik niet. Maar met de evolutie naar EuroDOCSIS 3.1 en 4.0 zal het upstreamspectrum snel naar 85 MHz of op iets langere termijn naar 204 MHz uitbreiden. De oude TOF-filter is daarvoor niet geschikt. De HP-filter is alleen nog nuttig voor klanten met alleen een CI-module of compact sigaal via DVB-C.
Deze filter was bedoeld voor klanten zonder tv-abonnement.
De HP-filter laat alleen de downstream vanaf 88 MHz door en blokkeert dus de upstream. Deze filter was bedoeld voor klanten met een klassiek tv-abonnement.
Welke filters er momenteel nog gestoken worden, weet ik niet. Maar met de evolutie naar EuroDOCSIS 3.1 en 4.0 zal het upstreamspectrum snel naar 85 MHz of op iets langere termijn naar 204 MHz uitbreiden. De oude TOF-filter is daarvoor niet geschikt. De HP-filter is alleen nog nuttig voor klanten met alleen een CI-module of compact sigaal via DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 237 keer
- Bedankt: 142 keer
OK weer een andere filter variant dus.
Bij mij heeft een Telenet technieker lang geleden (was voor iets anders gekomen) deze filter gestoken op de TV-uitgang van de (toen nog oude) NIU: South Wold Mini High Pass Filter SWMTHPF-47-860Mhz
De uitleg was dat ze deze bij iedereen moesten steken ter voorkoming van "oude TV's die storing/stroom teruggeven op het coax netwerk"
Bij mij heeft een Telenet technieker lang geleden (was voor iets anders gekomen) deze filter gestoken op de TV-uitgang van de (toen nog oude) NIU: South Wold Mini High Pass Filter SWMTHPF-47-860Mhz
De uitleg was dat ze deze bij iedereen moesten steken ter voorkoming van "oude TV's die storing/stroom teruggeven op het coax netwerk"
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 6185
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1957 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Zeker niet bij iedereen, want klanten met een kabelmodem hebben al een netwerkverdeler (NIU) die het coaxkabelnetwerk beschermt tegen storingen.
Die filters verdwijnen stilaan omdat de meeste aansluitingen nu diensten achter een NIU en kabelmodem gebruiken. (Het analoge tv-signaal is al enkele jaren stopgezet.)
En bij wie geen klant is, moet Telenet dan maar een afsluitfilter plaatsen.
Met de evolutie naar EuroDOCSIS 3.1 en 4.0 zullen de NIU's bij klanten die een abonnement met hogere uploadsnelheid willen opnieuw moeten vervangen worden.
Telenet blijft dus nog een tijdje bezig met allerlei kostelijke interventies om elke klant een storingsvrij signaal te kunnen aanbieden.
Die filters verdwijnen stilaan omdat de meeste aansluitingen nu diensten achter een NIU en kabelmodem gebruiken. (Het analoge tv-signaal is al enkele jaren stopgezet.)
En bij wie geen klant is, moet Telenet dan maar een afsluitfilter plaatsen.
Met de evolutie naar EuroDOCSIS 3.1 en 4.0 zullen de NIU's bij klanten die een abonnement met hogere uploadsnelheid willen opnieuw moeten vervangen worden.
Telenet blijft dus nog een tijdje bezig met allerlei kostelijke interventies om elke klant een storingsvrij signaal te kunnen aanbieden.
-
- Moderator
- Berichten: 18440
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Als aanvulling van het voorgaande, zijn er in feite 4 soorten filters in gebruik op de Tap:
Het is properder dan gewoon een losgekoppelde rondhangende coax, en beschermt de coax tegen corrosie.
Deze laat dus niets door (is in feite dus geen filter).
* De A-filter is ook een adapter tussen de Tap en de coax. Afhankelijk van de tap en het type coaxkabel kan het zijn dat de kern van de coaxkabel te klein is om goed op de tap aan te sluiten. Daarom plaatst men zo een "filter" die aan de mannelijke kant een wat dikkere kern heeft.
Deze laat dus alles door (is in feite dus geen filter).
* De HP filter werd vroeger gebruikt op alle aftakkingen met alléén (analoge) TV klanten, waar er geen NIU stond op de binnenkomende coax.
Deze zorgde ervoor dat er geen storingen van de oude binneninstallatie terugkwam op het coax netwerk. Dat waren niet alleen "oude TV's" maar gans het zootje coax aftakkingen en coax versterkers die mensen vroeger gebruikten op hun kabelaansluiting.
Deze liet dus alleen de "TV frequenties" door (47MHz-860MHz), en beschermde het Docsis upload data kanaal.
Overal waar klanten overgaan op digitale TV en/of internet werd de HP filter (buiten) weggenomen, en vervangen door de NIU (binnen).
* De TOF filter wordt (werd) geplaatst bij kanten die alleen internet hadden, of hun TV abonnement opzegden, met de bedoeling om het "zwartkijken" wat tegen te werken. Met de stopzetting van analoge TV en FM kan je in principe niet echt meer "zwartkijken", want bij opzeg van digitale TV worden je decoders en CI+ modules gedeactiveerd.
De huidige TOF filters blokkeren de frequenties 117-334 MHz, de upstream frequenties (5-117 MHz) en downstream (334-1218 MHz) worden wel doorgelaten (pass-band).
Toegevoegd na 1 uur 46 minuten 42 seconden:
Sorry, eigenlijk off-topic
- een afsluitfilter (laat niets door).
- een A-filter (laat alles door).
- een HP filter (laat alleen TV door).
- een TOF filter (laat alleen internet door).
Het is properder dan gewoon een losgekoppelde rondhangende coax, en beschermt de coax tegen corrosie.
Deze laat dus niets door (is in feite dus geen filter).
* De A-filter is ook een adapter tussen de Tap en de coax. Afhankelijk van de tap en het type coaxkabel kan het zijn dat de kern van de coaxkabel te klein is om goed op de tap aan te sluiten. Daarom plaatst men zo een "filter" die aan de mannelijke kant een wat dikkere kern heeft.
Deze laat dus alles door (is in feite dus geen filter).
* De HP filter werd vroeger gebruikt op alle aftakkingen met alléén (analoge) TV klanten, waar er geen NIU stond op de binnenkomende coax.
Deze zorgde ervoor dat er geen storingen van de oude binneninstallatie terugkwam op het coax netwerk. Dat waren niet alleen "oude TV's" maar gans het zootje coax aftakkingen en coax versterkers die mensen vroeger gebruikten op hun kabelaansluiting.
Deze liet dus alleen de "TV frequenties" door (47MHz-860MHz), en beschermde het Docsis upload data kanaal.
Overal waar klanten overgaan op digitale TV en/of internet werd de HP filter (buiten) weggenomen, en vervangen door de NIU (binnen).
* De TOF filter wordt (werd) geplaatst bij kanten die alleen internet hadden, of hun TV abonnement opzegden, met de bedoeling om het "zwartkijken" wat tegen te werken. Met de stopzetting van analoge TV en FM kan je in principe niet echt meer "zwartkijken", want bij opzeg van digitale TV worden je decoders en CI+ modules gedeactiveerd.
De huidige TOF filters blokkeren de frequenties 117-334 MHz, de upstream frequenties (5-117 MHz) en downstream (334-1218 MHz) worden wel doorgelaten (pass-band).
- deze filter is dus geschikt voor Docsis 3.1 (hogere upstream band).
- deze filter laat in principe de TV zenders van het "Compact Signaal" niet door (290-298 MHz) .
- ook de (FTA) Radiozenders op 274 Mhz, 306 MHz en 314 MHz zitten in het geblokkeerde spectrum.
- Wat wel doorgelaten wordt zijn een 10-tal (FTA) radiozenders op 386 MHz (Joe 60/70, Q-Music non stop, etc ...).
- het zoeken naar zenders voor de CI+ module zal in principe ook niet goed lukken (NIT op 322 MHz).
Toegevoegd na 1 uur 46 minuten 42 seconden:
Sorry, eigenlijk off-topic

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.