Ecopower extra kosten voor zonnepaneel eigenaars met analoge meter.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 37 keer
Jammer dat de gebruiker met zinvolle en correcte informatie het verwijt "gebakken lucht en holle woorden" krijgt.
Ik weet dat energie(-prijzen) een gevoelige materie is. En voor mij is het absoluut belangrijk dat in dit forum correcte informatie staat (voor mensen die op zoek zijn naar informatie).
Ecopower past zich aan op wat er op het moment aan het gebeuren is. En ze spelen open kaart.
Ik weet dat energie(-prijzen) een gevoelige materie is. En voor mij is het absoluut belangrijk dat in dit forum correcte informatie staat (voor mensen die op zoek zijn naar informatie).
Ecopower past zich aan op wat er op het moment aan het gebeuren is. En ze spelen open kaart.
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 38 keer
Nog wat nieuws over de DM.
Digitale meter geeft gegevens niet altijd juist weer en stuurt verkeerd door naar leverancier: hoe groot is het probleem? En wat betekent dat voor uw factuur?
Digitale meter geeft gegevens niet altijd juist weer en stuurt verkeerd door naar leverancier: hoe groot is het probleem? En wat betekent dat voor uw factuur?
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
- Bedankt: 720 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ik ben ook zuinig met energie en heb eerst geïnvesteerd in zo weinig mogelijk gebruiken door isolatie en zuinige toestellen maar ik moet toch zeggen dat door de zonnepanelen het verbruik nog gezakt is (logisch) maar ook dat er nog meer bewustzijn is rond wat alles verbruikt want nu kan ik het veel beter opvolgen en ja dat is inderdaad soms enkele gewoontes aanpassen.
En uiteraard zal men gederfde inkomsten elders zoeken maar het lijkt me logischer dat ze dan eerst het gasverbruik aanpakken want anders stok je de transitie en biedt je een uitweg. Eens gas geen optie meer is kan men weer een stap verder maar dan nog kan je uw eigen verbruik en dus kosten sterk verminderen door zoveel mogelijk zelf te produceren/stockeren. Bovendien hebben we gezien wat de gasprijs kan doen als er ergens iets verkeerd loopt.
En uiteraard zal men gederfde inkomsten elders zoeken maar het lijkt me logischer dat ze dan eerst het gasverbruik aanpakken want anders stok je de transitie en biedt je een uitweg. Eens gas geen optie meer is kan men weer een stap verder maar dan nog kan je uw eigen verbruik en dus kosten sterk verminderen door zoveel mogelijk zelf te produceren/stockeren. Bovendien hebben we gezien wat de gasprijs kan doen als er ergens iets verkeerd loopt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
Het is de manier waarop je iets schrijft dat een wereld van verschil maakt. Als je jezelf daarbij als enige maatstaaf neemt en iedereen die arm is omschrijft als "er zelf voor kiest" dan mag je de waarheid hebben, niemand die je wil geloven.Funfile schreef: 03 nov 2023, 08:27 Jammer dat de gebruiker met zinvolle en correcte informatie het verwijt "gebakken lucht en holle woorden" krijgt.

Ten andere, niemand betaalt plots graag extra/meer en dat is de enige waarheid.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
- Bedankt: 329 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Ecopower (noch andere leveranciers) baseert zich voor de berekening van de analoge meter vergoeding logischerwijze niet op de meetgegevens van de digitale meter maar op de max. kVA waarde (en die staat vast dus wordt ook niet doorlopend gemeten) van de PV omvormer.karine schreef: 03 nov 2023, 09:10 Nog wat nieuws over de DM.
Lijkt me dus een onbestaand probleem (met betrekking tot dit topic).
Terzijde, wijken digitale meters meer af dan analoge meters? Gaan ze meer stuk dan analoge meters?
Bron? Onafhankelijke resultaten?
Wanneer je zelf ook meet kan je vergelijken met de meetgegevens van de digitale meter.
En ik stel daarbij nog altijd geen significante afwijkingen vast.
Ook de facturatie van Ecopower verloopt (volgens de RLP0N weging) correct en relatief snel (één week na afsluiten facturatieperiode de volledige detailfactuur in de mailpostbus en de voorlaatste dag van diezelfde maand bedrag op rekening.
Toegevoegd na 7 minuten 39 seconden:
Inderdaad.SPR schreef: 03 nov 2023, 11:22 Ten andere, niemand betaalt plots graag extra/meer en dat is de enige waarheid.![]()
Het punt in dit topic is dan ook precies dat een deel meer zal betalen en een deel minder.
Niet dat iedereen plots meer gaat betalen.
Eerder dat het deel dat nu minder gaat betalen daarvoor meer moest betalen ten gunste van wie vanaf 2024 meer zal moeten betalen.
En diegenen die meer betalen hebben de vrije keuze om alsnog uit te wijken waar men denkt minder te betalen.
En dat heeft alleen een kans op slagen door zelf te gaan rekenen, vergelijken en uiteindelijk handelen. Niet door op het www wat de gal te spuwen op "de anderen".
De klanten van Ecopower die voorheen de kosten van de klanten met een analoge meter moesten dragen hebben dat doorgaans gewoon erbij genomen zonder daar pagina's nodig voor te hebben om daarover steen en been te klagen. Of ze zijn in stilte naar elders afgeweken.
Het verschil is dat een klein deel van de klanten die nu (eindelijk) de eigen rekening moeten betalen heel veel kabaal trachten te maken in de hoop dat hun persoonlijk voordeel nog even kan blijven duren.
Uiteraard ten koste van het andere deel. Wanneer het eigen voordeel in het gedrang komt is de zelfverklaarde empathie blijkbaar plots ver te zoeken.

Wat men daar wel of niet van wil geloven of welke draai men daar persoonlijk aan wil geven maakt niet uit. De factuur zal daar niet door wijzigen. Die houdt alleen rekening met de feiten.
Toegevoegd na 3 minuten 21 seconden:
Eccopower heeft geen gas in de portefeuille.Dizzy schreef: 03 nov 2023, 09:41 En uiteraard zal men gederfde inkomsten elders zoeken maar het lijkt me logischer dat ze dan eerst het gasverbruik aanpakken
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 38 keer
Wat ik aanhaalde ging over het capaciteitstarief en heeft inderdaad niets met ecopower te maken.
Hij merkte dat Fluvius hem in oktober een maandpiek van ruim 11 kilowatt (kW) toeschreef, terwijl die in werkelijkheid 6,4 kW was.
Moet toch wel eens verder bekeken worden lijkt me.
Hij merkte dat Fluvius hem in oktober een maandpiek van ruim 11 kilowatt (kW) toeschreef, terwijl die in werkelijkheid 6,4 kW was.
Moet toch wel eens verder bekeken worden lijkt me.
-
- Elite Poster
Dat is makkelijk te vergelijken met de eigen meting* want de weerhouden max. kwartierpiek gelogd door de DM vind je op de site van Fluvius met datum en tijdsinterval dat die piek gegenereerd werd.
Je moet deze wel noteren op de laatste dag van de maand want de volgende maand wordt deze terug overschreven.
Het kan dus al dat de waarde in de eigen DM niet klopt met wat Fluvius doorgekregen heeft of heeft opgeslagen in de lokale servers.
Indien gegevens op de DM en Mijn Fluvius van betrokkene wel overeenkomen kan er nog een fout zitten in de meting door de DM zelf. Indien betrokkene zelf meet op kwartierbasis en dit met MID kWh meters heeft hij een bewijs van een foutmeting door de DM en een basis om dit te laten onderzoeken.
Je kan daarvoor altijd protest aantekenen en een herijking van de meter laten uitvoeren.
Heeft betrokkene gelijk zijn de kosten ten laste van de netbeheerder. Heeft betrokkene zich vergist zijn de kosten uiteraard ten laste van diegene die onterecht de ijking heeft geeist.
*Gezien betrokkene zijn eigen weerhouden klokkwartierpiek dus kent en het tijdstip waarop zijn verbruikers dit gerealiseerd hebben zal dat hier geen probleem vormenzi
Alle apparatuur kan falen (ook de analoge meter maar daar waren geen digitale logs van en de meeste consumenten deden ook geen eigen metingen op regelmatige basis) en bij vaststelling moet dat dan uiteraard rechtgezet worden.
Maar voor je daar aan begint kan je beter zeker zijn het gelijk aan jouw kant te hebben. Is dat het geval is er geen probleem om het ook te halen en een rechtzetting te verlangen.
Je moet deze wel noteren op de laatste dag van de maand want de volgende maand wordt deze terug overschreven.
Het kan dus al dat de waarde in de eigen DM niet klopt met wat Fluvius doorgekregen heeft of heeft opgeslagen in de lokale servers.
Indien gegevens op de DM en Mijn Fluvius van betrokkene wel overeenkomen kan er nog een fout zitten in de meting door de DM zelf. Indien betrokkene zelf meet op kwartierbasis en dit met MID kWh meters heeft hij een bewijs van een foutmeting door de DM en een basis om dit te laten onderzoeken.
Je kan daarvoor altijd protest aantekenen en een herijking van de meter laten uitvoeren.
Heeft betrokkene gelijk zijn de kosten ten laste van de netbeheerder. Heeft betrokkene zich vergist zijn de kosten uiteraard ten laste van diegene die onterecht de ijking heeft geeist.
*Gezien betrokkene zijn eigen weerhouden klokkwartierpiek dus kent en het tijdstip waarop zijn verbruikers dit gerealiseerd hebben zal dat hier geen probleem vormenzi
Alle apparatuur kan falen (ook de analoge meter maar daar waren geen digitale logs van en de meeste consumenten deden ook geen eigen metingen op regelmatige basis) en bij vaststelling moet dat dan uiteraard rechtgezet worden.
Maar voor je daar aan begint kan je beter zeker zijn het gelijk aan jouw kant te hebben. Is dat het geval is er geen probleem om het ook te halen en een rechtzetting te verlangen.
Sol Invictus!
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 603 keer
- Recent bedankt: 2 keer
karine schreef: 03 nov 2023, 09:10 Nog wat nieuws over de DM.
karine schreef: 03 nov 2023, 12:45 Hij merkte dat Fluvius hem in oktober een maandpiek van ruim 11 kilowatt (kW) toeschreef, terwijl die in werkelijkheid 6,4 kW was.
hoe is de werkelijkheid, dus die 6.4 berekend?
als ik me niet vergis is het meest logische "per lopend kwartier" maar is de berekening van fluvius per klokkwartier,
dus verbruik door fluvius is aangerekend bv van 10h15 tot 10h30, dus als je om 10h15 bv net een waterkoker hebt die op zijn piekverbruik is (dus je dus een minuutje of 2 eerder aangezet had), dan zal dat piekverbruik meetellen met het klokkwartier 15-30 en dat verbruik daarin meetellen.
het enige wat ik weet van de DM is dat de eerste modellen (in principe niet in BE geplaatst dacht ik?) mogelijks konden afwijken doordat het net binnen niet in orde was (teveel afwijken van de 50hz, veelal door zaken zoals dimmers en goedkope chinese voedingen & led) - maar dat was dan meer afwijking in verbruik, niet in piek.
hier heb ik trouwens geen problemen met afwijkingen van de DM, en ik heb genoeg chinese voedingen & led in huis... het verbruik komt overeen met de analoge meter,
en de pieken zijn steeds terug te traceren naar effectief verbruik (helaas meestal dus idd wel achteraf als fluvius het kwartier waarin de piek zat aangeeft, maar dat is mer eigen fout omdat ik het niet proactief opvolg)
-
- Elite Poster
Het heeft dan wel (weer) niets met Ecopower te maken maar een capaciteitstarief betaal je ook zonder PV hoor en ook zonder digitale meter en het prosumententarief betaal je juist met een analoge meter en niet met een digitale meter, ook niet als je een PV installatie hebt.yaris schreef: 02 nov 2023, 23:46 Dan krijg je prosumententarief, capaciteitstarief en binnenkort betalen om je eigen stroom op het net te zetten.
Heb je een bron waar kan geverifieerd worden dat men "binnenkort" moet betalen om overproductie op het het te zetten? Tot op heden is juist het tegendeel waar, je krijgt er een vergoeding voor. Of neen, correctie, alleen wanneer je een digitale meter hebt kan o.a. Ecopower je een vergoeding betalen om je overproductie op het net te plaatsen. Dus het tegendeel (in afwachting van je bronvermelding) van wat je nu schrijft.
Alle "besparingsmaatregelen" op energie die je beschrijft hebben overigens weinig tot niets met PV - en al zeker niets met Ecopower - te maken. Die kan je, voor wie dat wil, ook met PV maken. Hoe minder je verbruikt hoe makkelijker het is om zo lang mogelijk je eigen energie op te wekken met een eigen (goedkopere) installatie en hoe minder je afhankelijk bent van de energiekost bepaald door derden (netbeheerder, overheid, energieleverancier,......en de externe omstandigheden zoals oorlog, gemanipuleerde prijzen door monopolisten waar zelfs overheden niets tegen kunnen ondernemen,.....). Het is juist wie niets doet die voor zijn energie 100% afhankelijk is van de prijszetting en de levering door derden.
Sol Invictus!
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 40 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hey Ivob,ivob schreef: 03 nov 2023, 18:01Heb je een bron waar kan geverifieerd worden dat men "binnenkort" moet betalen om overproductie op het het te zetten? Tot op heden is juist het tegendeel waar, je krijgt er een vergoeding voor. Of neen, correctie, alleen wanneer je een digitale meter hebt kan o.a. Ecopower je een vergoeding betalen om je overproductie op het net te plaatsen. Dus het tegendeel (in afwachting van je bronvermelding) van wat je nu schrijft.yaris schreef: 02 nov 2023, 23:46 Dan krijg je prosumententarief, capaciteitstarief en binnenkort betalen om je eigen stroom op het net te zetten.
Tijd geleden dit artikel gelezen. Is wel voor Nederland dat over nog een pak meer zonnepanelen beschikt.
https://tweakers.net/nieuws/212652/vijf ... nelen.html
Gaat hier op termijn ook wel komen.
Ding gaat zijn dat als er zoveel overproductie gaat zijn en als de prijs negatief gaat zijn dat de leveranciers zelf kosten gaan aanrekenen aan de PV bezitters om het rendabel te houden. Met elke nieuwe PV installatie gaan we die richting uit.
Je gaat dus "slim" moeten schakelen in de toekomst. Goed voor mensen met verstand van zaken zoals hier op userbase maar niet voor Jan met de pet.
De grote zwakte is natuurlijk dat electricteit niet deftig kan worden opgeslagen.
Misschien kan iemand die klant is bij ecopower dit eens vragen aan hun of dit een mogelijk toekomstscenario is

Toegevoegd na 6 minuten 19 seconden:
Ik ben het helemaal met je eens. Vanaf het mogelijk gaat zijn om volledig offgrid te gaan dan doe ik die investering. Dus zonnepanelen, deftige betaalbare batterijen en een soort generator als er geen zon is aan een haalbare investering.
- Splitter
- Elite Poster
er zijn ondertussen al wel een aantal mogelijkheden, maar de netbeheerders in al hun wijsheid (a la "waarom kosten maken als we onze stommiteiten ook gewoon kunnen doorrekenen") verbeteren het net er niet voor.yaris schreef: 03 nov 2023, 22:08 De grote zwakte is natuurlijk dat electricteit niet deftig kan worden opgeslagen.
1 stap zou al zijn om in de wijkcabines batterijen te voorzien zodat overtollige stroom van een bepaald deel van het net in de cabine kan worden opgeslagen en beschikbaar is voor de infrastructuur die daarop aangesloten is, when needed.
een volgende stap zou zijn om bv zandbatterijen of zwaartekrachtbatterijen te installeren (he, kijk, een nuttig hergebruik van de mijnschachten!)
als ze dan vervolgens nog consequent de stroomkabels in de grond vernieuwen waar nodig, gelijk met andere straatwerken (want dan ligt het toch open),
dan zou er niet zo'n groot probleem zijn, volgens mij....
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 140 keer
1 issue
Een DNB mag geen energie zelf verhandelen. Dus niet opkopen om dan door te verkopen.
Dat is wat ik ooit op dit forum gelezen had.
Een DNB mag geen energie zelf verhandelen. Dus niet opkopen om dan door te verkopen.
Dat is wat ik ooit op dit forum gelezen had.
- Splitter
- Elite Poster
in het geval van batterijen in de wijkcabines kan je dat oplossen door -indien iedereen aangesloten is met een DM- de injectie en afname met elkaar af te rekenen.
vul je bv de batterij in de wijkcabine aan met 10kwh, en neem je die avond na zonsondergang 10kwh af dan krijg je een 0-operatie.
op die manier kost zowel de afname als injectie niemand iets, belast je het net minder, moet er minder dure energie opgekocht worden, en kan je +/- een inschatting maken van wat een bepaalde wijk aan verbruik zal hebben op een bepaalde maand.
er zijn oplossingen, het zijn gewoon nooit zaken die de grote bedrijven extra geld opleveren, en dus "niet interessant".
voor al het geroep van milieu, klimaat, en sustainable dat men tegenwoordig moet aanhoren, staat er bar weinig tegenover in de realiteit, eens het geld zou kosten voor de rijksten.
vul je bv de batterij in de wijkcabine aan met 10kwh, en neem je die avond na zonsondergang 10kwh af dan krijg je een 0-operatie.
op die manier kost zowel de afname als injectie niemand iets, belast je het net minder, moet er minder dure energie opgekocht worden, en kan je +/- een inschatting maken van wat een bepaalde wijk aan verbruik zal hebben op een bepaalde maand.
er zijn oplossingen, het zijn gewoon nooit zaken die de grote bedrijven extra geld opleveren, en dus "niet interessant".
voor al het geroep van milieu, klimaat, en sustainable dat men tegenwoordig moet aanhoren, staat er bar weinig tegenover in de realiteit, eens het geld zou kosten voor de rijksten.
-
- Elite Poster
Lijkt me eerder - bij gebrek aan kennis terzake - een voorbeeld van een zwak antwoord.yaris schreef: 03 nov 2023, 22:08 De grote zwakte is natuurlijk dat electricteit niet deftig kan worden opgeslagen.
Het probleem in Nederland is trouwens niet het aantal PV-installaties maar net het ongebreideld salderen van die geproduceerde energie gestimuleerd door de overheid.
En dan nemen energiemaatschappijen de maatregelen die binnen hun bevoegdheid vallen.
Dus goed dat men daar hier al eerder werk van wil maken ipv achter de feiten aan te moeten hollen als het te laat is.
En overproductie van PV opslaan voor later gebruik is technisch al geruime tijd geen enkel probleem meer.
Alleen kan het openbaar net dat hier (nog) niet.
En om eerst stellig te beweren dat we "binnenkort" in Vlaanderen zullen moeten betalen om op het net te injecteren om daarna als "bron" een artikel over Nederland te presenteren (dat dan nog gaat over de individuele maatregel van een energieleverancier zoals ook Ecopower een eigen maatregel nam) is niet alleen heel kort door de bocht maar gewoon geen feit.
En wie niet wil injecteren in het net en niet wil sturen noch andere maatregelen nemen kan bij overproductie nog altijd zijn zekering tijdelijk uit zijn panelen trekken. Daar moet je niet voor gestudeerd hebben.
En je moet Jan Modaal niet onderschatten: wanneer er voordelen te rapen zijn weet hij het vlug genoeg en wanneer er methodes zijn om die voordelen lang genoeg te rekken is hij plots één en al creativiteit.

Dat is ook weer heel relatief want wat is een "haalbare investering"?Vanaf het mogelijk gaat zijn om volledig offgrid te gaan dan doe ik die investering. Dus zonnepanelen, deftige betaalbare batterijen en een soort generator als er geen zon is aan een haalbare investering.
Voor 100 € ga je dat de eerste jaren inderdaad niet voor elkaar krijgen.
Zonnepanelen zijn trouwens voor tienduizenden huishoudens al jarenlang een haalbare investering die meer opbrengen dan ze kosten. Daar had je dan al niet op moeten wachten.
Wie wacht of de meest haalbare en betaalbare oplossing zit waarschijnlijk eeuwig te wachten en vergooit in die tijd zijn centen ten bate van de investeringen van anderen zonder er zelf iets tastbaar voor in de plaats te krijgen.
Je kan ook blijven wachten tot de anderen (netbeheerder, overheid, de buren,....) het voor je gaan oplossen (not) of, bij gebrek daaraan, zelf tijdig het initiatief nemen en eigen oplossingen proactief (laten) uitwerken.
Het is altijd goedkoper in iets te investeren wanneer je nog vrij kan beslissen en de massa nog niet mee is dan dit te moeten doen omdat het opgelegd wordt en iedereen plots dezelfde weg op wil, of erger moet.
Ik heb al in 2011 in PV geïnvesteerd (met 500 € eigen kapitaal dus kom niet af dat het iets is/was voor de "rijken").

Die installatie draait nog altijd zonder enig probleem noch bijkomende kost en heeft, naast de jarenlange gratis electricteit, ook nog meer dan voldoende opgebracht om stap per stap nieuwe investeringen te financieren tot off grid toe. Redelijk "haalbaar" dus.
Je hebt mensen die de kansen grijpen wanneer ze zich aandienen en mensen die eeuwig blijven wachten op de ultieme perfecte kans der kansen.

Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 175 keer
- Bedankt: 336 keer
- Recent bedankt: 7 keer
De bron is ecopower zelf in zijn fake news brief.ivob schreef: 03 nov 2023, 18:01 Heb je een bron waar kan geverifieerd worden dat men "binnenkort" moet betalen om overproductie op het het te zetten?
De kosten zijn een gevolg van het prijsverschil tussen de injectie en de afname. Wanneer mensen stroom injecteren zijn de marktprijzen doorgaans laag omdat er een groot aanbod aan zonnestroom is.
Of geloof je echt dat extra kosten aanrekenen voor een AM het massaal injecteren als de prijzen laag zijn oplost?
Dat kan men enkel oplossen met dynamisch injectie tarief.
En dat betekent betalen voor injectie, wat men dan “creatief” oplost door de molekes en paneeltjes stil te zetten.
De eerste echte stappen om het injectieprobleem aan te pakken heeft ecopower al gezet:
Terugleververgoeding verminderen van 20 cent naar 11 cent en nu verder verminderen naar 7,5 cent.
Rara, wat gaan ze de volgende keer met deze vergoeding doen? Verhogen alvast niet …

-
- Premium Member
[ off topic wat Ecopower betreft, maar toch interessant ]
Ben het eens met Yaris dat electriciteit nog niet deftig kan worden opgeslagen.
En daarmee bedoel ik niet dat het technisch niet mogelijk is. Je zou inderdaad je volledige garage kunnen vol zetten met thuisbatterijen om je volledige overschot van de zomer op te slaan om in de winter te gebruiken. Maar dat is economisch waanzin.
Op dit moment is het alleen interessant om een thuisbatterij te plaatsen voor de zomer en een deel van het voorjaar en najaar. In de winter ga je er weinig aan hebben.
Waterstof en andere energie opslag mogelijkheden staan helaas nog in hun kinderschoenen, en zeker voor wat particuliere toepassingen betreft.
En ik begrijp die Nederlandse energie leverancier wel dat hij kosten doorrekent die hij maakt door PV-klanten. Zou best kunnen dat dit hier in Vlaanderen ooit zo ver komt.
-----------------
Als dit betaalbaar / haalbaar wordt (met zélf geproduceerde waterstof), dan staan we al een hele stap verder :
https://www.change.inc/energie/bosch-on ... stof-38054
Jammer genoeg staat dit nog in zijn kinderschoenen.
Ben het eens met Yaris dat electriciteit nog niet deftig kan worden opgeslagen.
En daarmee bedoel ik niet dat het technisch niet mogelijk is. Je zou inderdaad je volledige garage kunnen vol zetten met thuisbatterijen om je volledige overschot van de zomer op te slaan om in de winter te gebruiken. Maar dat is economisch waanzin.
Op dit moment is het alleen interessant om een thuisbatterij te plaatsen voor de zomer en een deel van het voorjaar en najaar. In de winter ga je er weinig aan hebben.
Waterstof en andere energie opslag mogelijkheden staan helaas nog in hun kinderschoenen, en zeker voor wat particuliere toepassingen betreft.
En ik begrijp die Nederlandse energie leverancier wel dat hij kosten doorrekent die hij maakt door PV-klanten. Zou best kunnen dat dit hier in Vlaanderen ooit zo ver komt.
-----------------
Als dit betaalbaar / haalbaar wordt (met zélf geproduceerde waterstof), dan staan we al een hele stap verder :
https://www.change.inc/energie/bosch-on ... stof-38054
Jammer genoeg staat dit nog in zijn kinderschoenen.
Pluk de dag
-
- Elite Poster
Of iets (persoonlijk) haalbaar en betaalbaar is en (technisch) niet mogelijk zijn twee verschillende zaken.Funfile schreef: 04 nov 2023, 08:44 [ off topic wat Ecopower betreft, maar toch interessant ]
PV technologie noch opslag in batterijen staan niet stil, integendeel.
De bedoeling is ook helemaal niet om de volledige overproductie van de zomer lokaal op te slaan voor verbruik in de winter. Je moet - ieder individueel, toch wie zoekt naar oplossingen en niet wil blijven steken in problemen overroepen - een goed evenwicht vinden tussen verbruik, productiecapaciteit en opslag. Het is niet zo dat PV (en wind) een hele winter niets opbrengen. Je moet alleen voldoende opslag voorzien om de (zeldzame) periodes te overbruggen dat er op een etmaal minder productie is dan verbruik. Dan begin je best met te kijken hoe je je verbruik kan verminderen (zonder aan persoonlijk comfort in te boeten). En dan wordt de haalbare oplossing al vlug veel goedkoper.
On topic, in de zomer en het grootste deel van de tussenseizoenen is er groene energie in overvloed. Dan kan het geen kwaad om, waar nodig en zolang men geen oplossingen heeft om energie in voldoende mate langdurig op te slaan, de productie te verminderen. In de winter stelt zich - toch niet wanneer men zijn berekeningen goed heeft uitgevoerd en daar naar handelt - het probleem niet van te veel energie en zal men dus ook niet op het net moeten injecteren (indien men zelf lokaal voor voldoende opslag voorziet).
Persoonlijk zie ik dat probleem dus echt niet (maar ik heb dan ook al voorzien in lokaal een 90 kWh opslagmogelijkheid en dat is meer dan voldoende). En dat neemt heus niet de volledige garage in. Inpandig neemt dat de ruimte in van een halve koelkast (tafelmodel) en buiten de woning niet meer dan iedere andere auto (wij hebben er slechts één, vergeleken met veel andere gezinnen is dat al veel minder ruimtebeslag).
Inpandig is het trouwens een torenmodel waar je nog elementen kan op bijplaatsen en dat neem dan niet meer bruikbare vloeroppervlakte in beslag.
De laatste tien jaar is de productiecapaciteit van PV bijna verdubbeld op dezelfde oppervlakte. Wie zijn productiecapaciteit op dezelfde (dak)oppervlakte wil verdubbelen kan dat zonder problemen en zonder veel meer plaats in te nemen en tegen een veel lagere kost dan tien jaar geleden.
Isolatietechnieken staan ook niet stil. Je kan dus best maatregelen nemen om (veel) minder te gaan verbruiken in verwarmingskosten en dit via bv. warmtepompen waarvan de SCOP ook alleen maar beter wordt.
In de praktijk valt dat dus allemaal nogal mee. Maar je moet wel willen streven naar oplossingen en niet alleen maar problemen zien.
Maar men staart zich beter niet blind op één maatregel en alle mogelijke problemen maar op een combinatie van maatregelen (lager verbruik + hoger productiecapacitet en een daaraan aangepaste opslagcapaciteit) en oplossingen.
Problemen zijn er om opgelost te worden. Niet om ze uit te vergroten en verder niets.
Maar soit, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Ik hou ook niemand tegen om alleen maar problematisch te denken en in iedere mogelijke oplossing weer een nieuw probleem te zien.

Buiten de woning stellen zich uiteraard veel grotere problemen. Maar dat vraagt om heel andere oplossingen (en vooral een andere mindset in de besluitvorming bij de decisionmakers) en dat gaat dit topic en het beslissingsniveau van het individu en kleine energieleveranciers ver te boven.
Algemeen gesteld: hoeveel van je injectie dat men lokaal al dan niet in het net wil injecteren en tegen welke kostprijs heb je als individu daarentegen wel volledig in de hand. Klagen en zagen op sociale media is daarbij zeker al niet de oplossing.
En inmiddels staat de zon hier weer boven de horizon te blinken en kondigt zich alweer een dag zonder onoverkoombare netinjectie en voldoende productie aan om ook weer geen netafname te genereren.

On topic, en tot op heden is Ecopower daar nog altijd een betrouwbare en uitermate goedkope partner in (in vergelijking met andere energieleveranciers en voor wie al een digitale meter heeft en een contract van onbepaalde duur)
=> geen vaste kosten, lage afnameprijzen (zat vorige maand, all in rond de 25,5 cent/kWh) en een terugleververgoeding waarmee, toch voor wie het goed heeft berekend, het forfaitaire capaciteitstarief kan betaald worden (en dan is er nog overschot

Het dynamische tarief (dat je als energieklant bij Ecopower ook kan afsluiten) is trouwens niet iets om schrik voor te hebben. Integendeel het is een opportuniteit.
Zelfs zonder sturingen (afhankelijk van het verbruikersprofiel) is met een dynamisch tarief de jaarnota nog altijd positief (bekeken vanuit het standpunt van de prosument met een DM). Weliswaar iets minder voordelig dan met het huidige variabel contract van Ecopower (vergeleken onder dezelfde omstandigheden) maar nog altijd positief.
Maar daar kan ook, indien nodig en de tijd er rijp voor is, ook zonder problemen een mouw aangepast worden door op de juiste tijdstippen te injecteren en af te nemen en op de juiste tijdstippen niet af te nemen en niet te injecteren.
Voor alles bestaat een oplossing. Het is alleen een kwestie van een oplossing te willen ipv overal een probleem van te willen maken.
Off topic, voor wie interesse heeft in de materie (o.a. energie besparen, opslaan, zelf opwekken,....in woongelegenheden), dit WE houdt Ecobouwers (geen relatie met Ecopower

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
En een poging om volledig terug on topic te geraken?
Toch wel een verrassing dat van de 60.000 klanten van Ecopower er een 30.000 een PV installatie heeft met overwegend een omvormer gelijk of hoger dan 10 kVA.

Het vermoeden bestaat dat Ecopower ook deel zou kunnen uitmaken van een malafide organisatie waardoor het een 12 miljoen extra per jaar kon opstrijken.

"bron": https://doorbraak.be/energieleverancier ... joen-euro/
https://doorbraak.be/prijsafspraken-tus ... eranciers/
Waarschuwing: betreft een staaltje moderne riooljournalistiek waarbij mijn een beetje gegevens mengt met halve waarheden, hele leugens en aannames zonder bron om er de eigen agenda mee in de verf te kunnen zetten.
Laatst gewijzigd door ivob 09 nov 2023, 20:52, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 197 keer
Dat zal toch niet kloppen, bij particulieren is het maximum 10 kVA.
Ik denk eerder denken "overwegend een omvormer gelijk of hoger dan 5 kVA".
Of zouden er bij Ecopower veel klanten zijn met een bedrijf ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 115 keer
Als particulier mag je tegenwoordig ook al meer dan 10kVA aan omvormer installeren.lacer schreef: 04 nov 2023, 15:09Dat zal toch niet kloppen, bij particulieren is het maximum 10 kVA.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 197 keer
Ok, dat wist ik nog niet. Verwonderd mij enkel dat Ecopower zoveel klanten zou hebben met (een) omvormer(s) > 10kVA
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Premium Member
Ben ik helemaal met je eens.ivob schreef: 04 nov 2023, 09:13
De bedoeling is ook helemaal niet om de volledige overproductie van de zomer lokaal op te slaan voor verbruik in de winter.
Maar dat is wel zo'n beetje de insteek van de PV-bezitters met terugdraaiende teller. Die beschikken nu als het ware virtueel over zo'n systeem (want hun overproductie voor de zomer wordt 'virtueel opgeslagen' in het terugdraaien van hun meter).
Om bijna hetzelfde* te bereiken met digitale meter (alle opgewekte energie van de goede maanden in de winter opgebruiken) moeten er dus veel kosten worden gemaakt.
-------------------------------------------
*verklaring van "bijna hetzelfde" :
Met batterij-opslag heb je toch altijd een beetje verlies dat je er minder terug uit kan halen dan dat je er in stak. In hun 'virtueel systeem' hebben ze geen verlies. Daar zullen ze zich overheen moeten zetten.
Pluk de dag
-
- Elite Poster
Het punt is uiteraard dat "virtueel" niet hetzelfde is als de realiteit.Funfile schreef: 05 nov 2023, 08:55 Maar dat is wel zo'n beetje de insteek van de PV-bezitters met terugdraaiende teller. Die beschikken nu als het ware virtueel over zo'n systeem (want hun overproductie voor de zomer wordt 'virtueel opgeslagen' in het terugdraaien van hun meter).
Er bestaat niet zo iets als (langdurige) opslag van energie op het openbaar elektriciteitsnetwerk.
Het net moet steeds in balans zijn. In de dagdagelijkse praktijk betekent dat dat overproductie op dat ogenblik ergens anders moet verbruikt worden (of effectief opgeslagen) en wanneer die energie in de winter (of 's nachts) terug wordt opgevraagd ook daadwerkelijk terug geproduceerd moet worden.
Daar de kost van het ogenblik van injectie absoluut niet gelijk is aan de kost van het ogenblik van opvraging zal iemand die kost moeten dragen. En dat wordt nu juist (deels) bij diegene gelegd die deze kost veroorzaken en niet meer volledig gelegd bij diegenen die deze kost niet veroorzaken.
Het is niet omdat je droomt dat iets werkelijkheid is (bv. het net als een soort gratis opslagmedium over langere tijd van energie) dat dit daarom beantwoordt aan de realiteit.
Het is niet omdat men zijn kop in het zand blijft steken dat daarom de realiteit plots verdwijnt of anders wordt.
Er moeten altijd kosten gemaakt worden. Of je dat nu doet met een analoge meter en een "virtuele netbatterij" of met een digitale meter door effectief te betalen voor afname en vergoed te worden voor injectie en/of fysieke opslag, kosten zijn er altijd aan verbonden.Om bijna hetzelfde* te bereiken met digitale meter (alle opgewekte energie van de goede maanden in de winter opgebruiken) moeten er dus veel kosten worden gemaakt.
Het ptobleem is nu net dat (bij wijzigende omstandigheden) een groep hardnekking blijft vasthouden aan het systeem dat zij geen enkele of nauwelijks kosten willen dragen van hun voorkeur en deze kost, liefst voor eeuwig, bij anderen willen blijven leggen.
Nu worden die kosten iets meer verdeeld.
Wie denkt bij het ene systeem meer nadeel te doen dan bij het andere systeem kan gewoon overstappen van een analoge meter naar een digitale meter, van het ene energiecontract naar een ander, van de ene energieleverancier naar een andere en/of zelf (deels) voor zijn omslag zorgen.
Dat men het eigen voordeel hardnekking blijft verdedigen daar is niets mis mee want menselijk.
Maar je moet je er (uiteindelijk) ook bij kunnen neerleggen dat hetzelfde geldt voor diegenen die jouw kost dragen (de leverancier, de ander klanten,.....) hetzelfde nastreven.
Wie denkt het (grondwettelijk) recht aan zijn kant te hebben kan dit altijd verdedigen voor een rechtbank. Uiteraard heeft ook dat kosten maar dat mag geen probleem zijn wanneer men overtuigd is dat het recht en het gelijk aan zijn/haar kant staat.
Wel eerst de contractuele voorwaarden nog eens nalezen waarmee men zich destijds akkoord heeft verklaard.
Daarin staat o.a. ook te lezen dat deze ten alle tijde, mits naleving van de termijnen, kunnen gewijzigd worden en dat de klant dan eenzijdig de overeenkomst kan opzeggen. Omgekeerd geldt dat uiteraard ook.
Er bestaat ook niet zo iets als een bindende contractuele overeenkomst met het recht op eeuwig behoud van een een analoge meter en zijn voor- en nadelen. Daar kan men zich dus juridisch ook niet op beroepen. Wie dat wel denkt mag dat altijd proberen voor de rechtbank hun gelijk te bewijzen. Dat is in een rechtstaat de normale gang van zaken en dan zullen alle partijen zich daarbij moeten neerleggen.
Er bestaat ook niet zo iets als een in steen gebeiteld energiecontract met eeuwig durende ongewijzigde voorwaarden.
De voorwaarden zijn steeds aan de omstandigheden aan te passen mits rekening te houden met de contractueel vastgelegde termijnen. En deze werden door Ecopower in deze ook gerespecteerd.
Er bestaat echter wel een bindende contractuele overeenkomst met een vastgelegde termijn en bedrag met betrekking tot de GSC. Wat ook één van de voornaamste redenen is dat deze tot op heden NIET werden gewijzigd (ook al dacht ook hier Demir weer boven de wet te staan).
Met betrekking tot de juridische strijd voor het behoud van de AM met terugdraaiend telwerk hebben klagers overigens juridisch weer eens geen gelijk kunnen halen (en kregen de knoeiende Vlaamse politici ook nog eens een veeg uit de pan

Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Staat gewoon in de algemene voorwaarden versie 1.24. par. 5.4:JUD schreef: 30 okt 2023, 22:56 Waar haal je dit? Ik heb dit nog nergens gezien? In hun FAQ staat voorlopig in ieder geval dat het niet mogelijk is.
"Als u een digitale meter heeft, kunt u ook kiezen voor een maandelijkse afrekening. In dat geval wordt maandelijks uw werkelijk gemeten verbruik aan de prijs van die maand afgerekend. U krijgt dan geen voorschotfacturen of jaarlijkse eindafrekening meer. U kunt hiervoor contact opnemen met de klantendienst."
Toegevoegd na 7 minuten 58 seconden:
Uiteraard klopt dat niet.lacer schreef: 04 nov 2023, 15:09 Dat zal toch niet kloppen, bij particulieren is het maximum 10 kVA.
Het is dan ook riooljoernalistiek met een eigen agenda. Niet het publiceren van info met broncontrole.
De juiste cijfers zou je zomaar kunnen opvragen bij bv. Ecopower. Maar dan krijg je geen clickbait bij elkaar geschreven.
Toegevoegd na 1 minuut 23 seconden:
Dat mag van de netbeheerder maar heeft niets te maken met het aandeel daarvan in het klantenbestand van Ecopower.Data technicus schreef: 04 nov 2023, 15:32 Als particulier mag je tegenwoordig ook al meer dan 10kVA aan omvormer installeren.
Sol Invictus!
-
- Premium Member
Net het webinar van Ecopower gevolgd :
1 op 3 van de Ecopowerklanten met zonnepanelen heeft een analoge meter : 20.000 klanten.
Nooit gedacht dat het er zo veel zouden zijn.
1 op 3 van de Ecopowerklanten met zonnepanelen heeft een analoge meter : 20.000 klanten.
Nooit gedacht dat het er zo veel zouden zijn.
Pluk de dag
-
- Elite Poster
Ahum "Het beleid was zich ook bewust van deze problematiek. "
Ging Mevr. Demir geen onderzoek doen naar de "onwettige" praktijken van "prijsafspraken" tussen leveranciers.
Zou ze nu al tot het besluit gekomen zijn dat die afspraken gewoon geregeld waren (en nu afspringen wat noopt tot nieuwe maatregelen) en dat o.a. haar "beleid" aan de grondsslag van de problematiek ligt?
Of past dat niet echt in een verkiezingsjaar en doen we nu alsof de neus bloedt of lijdt ze plots aan amnesia ?

Ging Mevr. Demir geen onderzoek doen naar de "onwettige" praktijken van "prijsafspraken" tussen leveranciers.

Zou ze nu al tot het besluit gekomen zijn dat die afspraken gewoon geregeld waren (en nu afspringen wat noopt tot nieuwe maatregelen) en dat o.a. haar "beleid" aan de grondsslag van de problematiek ligt?

Of past dat niet echt in een verkiezingsjaar en doen we nu alsof de neus bloedt of lijdt ze plots aan amnesia ?
Sol Invictus!
- jutuiz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
- Bedankt: 64 keer
Ik ben één van de ecopower klanten met terugdraaiende teller. En 26 zonnepanelen, 12 van 2009 en14 die er nu in januari zijn bij gekomen.
Intussen warmtepomp en BEV ook aanwezig.
Ik ben sinds januari verwoedde pogingen aan het doen om m'n aansluiting te verzwaren (geen aanpassingen nodig vanaf de straat, enkel binnen de woning) en om meteen een digitale meter geïnstalleerd te krijgen. Ik zal financieel nadeel doen, maar het is wat het is. Ik wil niet "weer één van die profiteurs" zijn. En ik werk graag dingen af, als het dan toch moet gebeuren, laat het dan meteen gedaan zijn.
Er is iemand van Fluvius komen zien. We hebben beslist wat er moet gebeuren. Ik heb m'n electricien wat aanpassingen laten doen. Ik heb mijn keuring geregeld. Ik heb m'n aanvraag ingediend. Ik heb dit herinnerd. Nog eens herinnerd. Dan gebeld. Er ging iemand terugbellen. Dan nog eens gebeld. Er ging iemand terugbellen.
Dan gemaild om te klagen.
Lang verhaal kort. Er beweegt niets.
Weet je wat?
Ik kan m'n plan trekken. Alles werkt hier. M'n auto laadt op aan 19km/uur met m'n bestaande installatie, dat is perfect werkbaar voor mij.
Ik betaal momenteel na m'n afrekening en GSC's netto 8 euro per maand electriek voor alles. Warm water, verwarming met warmtepomp die dag en nacht draait, passieve koeling in de zomer, koken, de auto opladen sinds maart, ... het hele zootje. En m'n dagteller is nog altijd niet boven nul geraakt. Dus ik heb nog een maand marge voor deze winter.
Dus. Ik heb m'n plicht gedaan. Ik ga niet blijven roepen. Dat ze nu maar zelf uit hun kot komen.
PS: ik verneem van m'n electricien dat Fluvius de handen vol heeft om in de zomermaanden de straatkasten aan te passen aan de binnenkomende zonne-energie waarna ze ze in de wintermaanden weer mogen aanpassen omdat ze niet sterk genoeg zijn om de vraag naar stroom aan te kunnen (technische uitleg wellicht niet correct begrepen, maar het komt erop neer dat hun mankracht daar naar toegaat).
Intussen warmtepomp en BEV ook aanwezig.
Ik ben sinds januari verwoedde pogingen aan het doen om m'n aansluiting te verzwaren (geen aanpassingen nodig vanaf de straat, enkel binnen de woning) en om meteen een digitale meter geïnstalleerd te krijgen. Ik zal financieel nadeel doen, maar het is wat het is. Ik wil niet "weer één van die profiteurs" zijn. En ik werk graag dingen af, als het dan toch moet gebeuren, laat het dan meteen gedaan zijn.
Er is iemand van Fluvius komen zien. We hebben beslist wat er moet gebeuren. Ik heb m'n electricien wat aanpassingen laten doen. Ik heb mijn keuring geregeld. Ik heb m'n aanvraag ingediend. Ik heb dit herinnerd. Nog eens herinnerd. Dan gebeld. Er ging iemand terugbellen. Dan nog eens gebeld. Er ging iemand terugbellen.
Dan gemaild om te klagen.
Lang verhaal kort. Er beweegt niets.
Weet je wat?
Ik kan m'n plan trekken. Alles werkt hier. M'n auto laadt op aan 19km/uur met m'n bestaande installatie, dat is perfect werkbaar voor mij.
Ik betaal momenteel na m'n afrekening en GSC's netto 8 euro per maand electriek voor alles. Warm water, verwarming met warmtepomp die dag en nacht draait, passieve koeling in de zomer, koken, de auto opladen sinds maart, ... het hele zootje. En m'n dagteller is nog altijd niet boven nul geraakt. Dus ik heb nog een maand marge voor deze winter.
Dus. Ik heb m'n plicht gedaan. Ik ga niet blijven roepen. Dat ze nu maar zelf uit hun kot komen.
PS: ik verneem van m'n electricien dat Fluvius de handen vol heeft om in de zomermaanden de straatkasten aan te passen aan de binnenkomende zonne-energie waarna ze ze in de wintermaanden weer mogen aanpassen omdat ze niet sterk genoeg zijn om de vraag naar stroom aan te kunnen (technische uitleg wellicht niet correct begrepen, maar het komt erop neer dat hun mankracht daar naar toegaat).
-
- Premium Member
Aan @jutuiz
Dat is een mooi verhaal voor de kranten. Dus U probeert om door aanpassingen aan uw installatie een digitale meter te krijgen, maar dat lukt dus niet.
En dit dan nog even combineren met het verhaaltje van het onderzoek gevorderd door mevrouw Demir (dat dus duidelijk op een sisser is uitgelopen en zeer weinig ruchtbaarheid heeft gekregen in de media).
Eens kijken hoe de politiekers dat gaan uitleggen aan de bevolking, en wie de bonen gefret zal hebben. We kunnen alvast beginnen nadenken over een titel.
Suggestie : "Demirafspraken" (Demir & controle op illegale marktafspraken - eigenlijk afspraken die dus openlijk bekend waren voor iedereen die het moest weten uit de sector, maar niet aan de grote klok waren gehangen en dus helemaal niet illegaal waren).
Zeker bij vermelden in het krantenartikel : nog steeds iedereen draait mee op voor zonnepaneelbezitters met terugdraaiende meter ook voor die zonder certificaten. Met uitzondering van degenen die de dans ontspringen doordat hun leverancier de kosten legt bij de veroorzakers. Dat laatste mag in de kleine lettertjes
Dat is een mooi verhaal voor de kranten. Dus U probeert om door aanpassingen aan uw installatie een digitale meter te krijgen, maar dat lukt dus niet.
En dit dan nog even combineren met het verhaaltje van het onderzoek gevorderd door mevrouw Demir (dat dus duidelijk op een sisser is uitgelopen en zeer weinig ruchtbaarheid heeft gekregen in de media).
Eens kijken hoe de politiekers dat gaan uitleggen aan de bevolking, en wie de bonen gefret zal hebben. We kunnen alvast beginnen nadenken over een titel.
Suggestie : "Demirafspraken" (Demir & controle op illegale marktafspraken - eigenlijk afspraken die dus openlijk bekend waren voor iedereen die het moest weten uit de sector, maar niet aan de grote klok waren gehangen en dus helemaal niet illegaal waren).
Zeker bij vermelden in het krantenartikel : nog steeds iedereen draait mee op voor zonnepaneelbezitters met terugdraaiende meter ook voor die zonder certificaten. Met uitzondering van degenen die de dans ontspringen doordat hun leverancier de kosten legt bij de veroorzakers. Dat laatste mag in de kleine lettertjes

Pluk de dag