raadplegen terrorismelijst

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heeft er hier iemand ervaring met het automatisch raadplegen van de (een) terrorismelijst?
We zouden hier blijkbaar elke klant moeten aftoetsen tegenover een terrorismelijst en zouden dit willen (semi)automatiseren.
Ik heb een paar startpunten nodig hoe ik dit kan aanpakken zodat ik de juiste mensen kan aanspreken.
Thx!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

Beetje karig qua informatie. Wat bedoel je met automatiseren? Volledig zelf (automatisch) de screening doen, of automatiseren via een API van een derde partij?

En over welke lijst (of lijsten) gaat het?

FWIW wij gebruiken UPS TradeAbility voor DPS, maar er zijn nog veel andere providers.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster

"Beetje karig qua informatie. Wat bedoel je met automatiseren? Volledig zelf (automatisch) de screening doen, of automatiseren via een API van een derde partij?"

In het ideale geval sturen wij vanuit onze app ID gegevens door en komt automatisch een resultaat terug idd. Wij schrijven dat weg met een datestamp en een trace dat we de check gedaan hebben.

"En over welke lijst (of lijsten) gaat het?"

Wel, ik vraag het me ook af. We worden geacht pre-cliënt check te doen tegenover bestaande lijsten, maar googlen levert niets op.

"FWIW wij gebruiken UPS TradeAbility voor DPS, maar er zijn nog veel andere providers."

Interessant, andere sector, maar wil dat zeggen dat UPS een soort background check doet om zien of de ontvanger (en afzender wellicht ook) geoorloofde klanten zijn?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1198 keer
Recent bedankt: 7 keer

Je gaat toch eerst moeten weten tegen welke lijst je moet valideren, of voor welke sector.
Het verhaaltje "maar ie stond niet op de UPS-lijst" gaat niet helpen, als de FSMA aan uw deur staat :).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Provider

Wel vreemd dat er meerdere terroristenlijsten zouden zijn.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

De lijst van UPS is die van de Amerikaanse denied parties, de Europese lijst van financiele sancties, en ook nog een lijst van de wereldbank en de Verenigde Naties. Onder andere terroristen staan daar op, maar niet enkel terroristen. Als je VAR of gewoon reseller bent van producten van Amerikaanse firma's (in de context van dit forum bv Cisco, Fortinet, Ruckus etc) moet je ook de Amerikaanse lijst checken, want deze producten mag je dan niet verkopen aan mensen of entiteiten die op die lijst staan. Je moet daar alert voor zijn want entiteiten op die lijst proberen wel eens zo'n producten te kopen via Europese firma's, vooral SMB's, omdat men denkt dat het bij ons niet zo sterk gecontroleerd wordt.

Er zijn uiteraard nog andere lijsten, er zijn meer dan 80 mogelijke lijsten, het is dus van belang te weten tegen welke lijst(en) je moet checken. Compliance/legal moet dit kunnen adviseren.
Taaner242
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 30 keer
Provider
Te Koop forum

Misschien moet je even meegeven wie jouw die verplichting oplegt, en in welke sector je actief bent?
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster

Het gaat hier inderdaad over het FSMA die controleert. Maar geen roadmap of best practice meegeeft.
Zelf nadenken in is de boodschap. Uiteraard bevraag ik me in de sector zelf (en ga nog terugkoppelen overigens).
Maar ik vind het altijd beter van een frisse (en algemene) kijk te hebben voor dat ik begin mensen aan te spreken.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1198 keer

Als het van de FSMA komt, is Febelfin uw go-to.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”