utp kabel met splitter
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 18 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hi
Ik weet niet of het in de juiste groep staat anders verzet het maar.
Ik heb al volgende test gedaan 1splitter op de utp aan de kant van tv tvbox maar dan word het signaallamp op de tvbox rood.
Dus veronder stel ik dat aan de kant van de hub de utp ook moet worden gesplit om het correct te laten werken.
Is dat correct wat ik denk?
Ik weet niet of het in de juiste groep staat anders verzet het maar.
Ik heb al volgende test gedaan 1splitter op de utp aan de kant van tv tvbox maar dan word het signaallamp op de tvbox rood.
Dus veronder stel ik dat aan de kant van de hub de utp ook moet worden gesplit om het correct te laten werken.
Is dat correct wat ik denk?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 683 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Meestal werken die dingen in paren.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
- Bedankt: 3743 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Vertel eerst eens ...glda19 schreef: 12 nov 2023, 10:08 Ik heb al volgende test gedaan 1splitter op de utp aan de kant van tv tvbox maar dan word het signaallamp op de tvbox rood
- welke soort splitter je hebt?
- wat je precies wilt doen?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1067 keer
- Bedankt: 675 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Je kan perfect 1 8-aderige UTP splitten in 2x4 aders (max 100mbit). Je moet er de mogelijke interferentie wel bijnemen, en je moet dit aan beide kanten doen.
(lang zelf gedaan in een huur-appartement om een digicorder interactief te maken, naast een ander toestel wat echt geen bandbreedte nodig had)
(lang zelf gedaan in een huur-appartement om een digicorder interactief te maken, naast een ander toestel wat echt geen bandbreedte nodig had)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 599 keer
Idd, als Fast Ethernet (en geen PoE) volstaat is dit een optie. Wel op letten dat je de juiste verbindingen maakt aan beide kanten.
Deze toestelletjes hebben een onterechte bad rap omdat velen dit kopen met het idee dat ze hiermee een netwerkpoort in twee kunnen splitsen - zoals een dominostekker voor een stopcontact - maar dat is natuurlijk niet het geval.
Het feit dat ze doorgaans ook per stuk verkocht worden ipv een set van 2, bevordert de verwarring.
Deze toestelletjes hebben een onterechte bad rap omdat velen dit kopen met het idee dat ze hiermee een netwerkpoort in twee kunnen splitsen - zoals een dominostekker voor een stopcontact - maar dat is natuurlijk niet het geval.
Het feit dat ze doorgaans ook per stuk verkocht worden ipv een set van 2, bevordert de verwarring.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 9 keer
PoE via 2 paar kan ook, maar enkel met IEEE 802.3af en IEEE 802.3at. (30W) Alles hoger heeft 4 paar nodig.
Laatst gewijzigd door philippe_d 12 nov 2023, 17:26, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Reden: fullquote verwijderd
-
- Elite Poster
Zo een splitter die je direct op de kabel kunt pluggen.
Met 1 ingang en 2 uitgangen.
Op tv-box en tv van bekabeld net werk te voorzien.
65 mbps via wifi op tv is te traag films te streamen van pc naar de tv. Blijven af en toe hangen.
Dus kan niet zo direct als hier boven beschreven de kabel splitsen.
Met 1 ingang en 2 uitgangen.
Op tv-box en tv van bekabeld net werk te voorzien.
65 mbps via wifi op tv is te traag films te streamen van pc naar de tv. Blijven af en toe hangen.
Dus kan niet zo direct als hier boven beschreven de kabel splitsen.
-
- Moderator
Je bedoelt zo'n T-stukje??
Nee, dat gaat absoluut niet.
Je moet zo'n speciale "netwerk splitter" gebruiken (2 stuks), waardoor je 2 netwerkverbindingen van 4 draden op één UTP kabel met 8 draden kan maken.
- Eén zo'n adapter aan de kant van de switch (om 2 signalen op één kabel te steken).
- de andere aan de kant van de TV om 2 toestellen van netwerk te voorzien.
Maar op welk toestel heb je een probleem?
Op de TV of op de TV Box?
Probeer de TV-Box via WiFi aan te sluiten, en de TV bedraad (gezien het probleem zich vooral voordoet bij het streamen vanaf je PC).
Bij streamen vanaf het internet (vb Netflix) heb je met 65 mbps wel méér dan voldoende snelheid, toch?
Of gebruik een kleine switch (5-poort gigabit switch). Zal minder kosten dan 2 zo'n "netwerksplitters" en je kan er 4 toestellen op aansluiten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Elite Poster
De Telenet tv- box gaf problemen op wifi dat het beeld +geluid soms weg viel. Soms kwam het kort op en terug weg zo een paar x na elkaar of soms een paar keer per avond.
Heb nu de tv-box via wifi gekoppeld aan mijn oude router die een andere wifi naam heeft als de router van telenet en de oude router staat in de zelfde ruimte als de tv.
Hoe komt het dat ik maar 100mbps krijg met een lijn van 200 mbps per kanaal. Of geeft het toestel maar 100 mb door
deze heb ik
Heb nu de tv-box via wifi gekoppeld aan mijn oude router die een andere wifi naam heeft als de router van telenet en de oude router staat in de zelfde ruimte als de tv.
Hoe komt het dat ik maar 100mbps krijg met een lijn van 200 mbps per kanaal. Of geeft het toestel maar 100 mb door
deze heb ik
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- devilkin
- Administrator
Networking 101: 2 paar = max 100mbit. Gewoon hoe het werkt. Voor hogere snelheden heb je alle 4 paar nodig.
Ik vermoed dat bovenstaande ding dat niet zal doen... lijkt me eerder iets dat we vroeger gebruikten om telefonie te ontdubbelen.
https://www.netwerkkabel.eu/nl/t-adapte ... 24666.html is eentje die wel correct zal werken (altijd 2 nodig)
Het lijkt me eenvoudiger een unmanaged gbit switch te kopen.
Ik vermoed dat bovenstaande ding dat niet zal doen... lijkt me eerder iets dat we vroeger gebruikten om telefonie te ontdubbelen.
https://www.netwerkkabel.eu/nl/t-adapte ... 24666.html is eentje die wel correct zal werken (altijd 2 nodig)
Het lijkt me eenvoudiger een unmanaged gbit switch te kopen.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
- Bedankt: 780 keer
Voor 27 euro zijt ge van uw gesukkel af: https://www.coolblue.be/nl/product/3631 ... sg105.htmlphilippe_d schreef: 13 nov 2023, 18:49Of gebruik een kleine switch (5-poort gigabit switch). Zal minder kosten dan 2 zo'n "netwerksplitters" en je kan er 4 toestellen op aansluiten
-
- Moderator
Je kent dus de oplossing van je "probleem"...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
- Bedankt: 58 keer
Modbreak:
off topic. Indien je iets te melden hebt over een post, gebruik dan de "meld dit bericht" knop
off topic. Indien je iets te melden hebt over een post, gebruik dan de "meld dit bericht" knop
-
- Elite Poster
ga het eerst proberen zou als het nu is.
Maar ga ook nog eens kijken hoe ik die d-link router weer moet instellen zodat die een 2de netwerkwerk maakt binnen in huis met 2 verschillende namen.
Had ergens de info op papier. Maar zal voor kerstverlof worden omdat eens op te zoeken.
Hebben ze altijd die hubs in de action of maar 1 malig per jaar
Maar ga ook nog eens kijken hoe ik die d-link router weer moet instellen zodat die een 2de netwerkwerk maakt binnen in huis met 2 verschillende namen.
Had ergens de info op papier. Maar zal voor kerstverlof worden omdat eens op te zoeken.
Hebben ze altijd die hubs in de action of maar 1 malig per jaar
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 751 keer
- Bedankt: 252 keer
Met een oude wifi router kan je waarschijnlijk maar een lagere snelheid halen vanwege gebruik van een verouderde wifi standaard -- aangegeven met een letter die naast 802.11 staat in dit lijstje.
- devilkin
- Administrator
Zoals hier al meermaals gezegd: dat gaat werken, aan 100mbit, mits je er langs elke kant eentje steekt. Of die van jou werkt heb ik geen flauw idee van.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 761 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Echte splitters moet je per twee gebruiken.
Ze werken nl alleen op 10/100 Mbps lijnen, want die gebruiken maar 2 van de 4 paar draadjes in de kabel.
Daarom herleiden ze de ongebruikte paartjes naar de positie van de gebruikte, zodat de tweede connector van die paartjes gebruik kan maken.
Zoals hierboven staat, zijn er ook chinese brol modellen die gewoon *alle* paartjes doorlussen, waardoor je niks dan miserie hebt tenzij je slechts 1 toestel tegelijk gebruikt.
Buyer beware, want in de tech specs zal het niet staan, je zal moeten gokken en testen.

Ze werken nl alleen op 10/100 Mbps lijnen, want die gebruiken maar 2 van de 4 paar draadjes in de kabel.
Daarom herleiden ze de ongebruikte paartjes naar de positie van de gebruikte, zodat de tweede connector van die paartjes gebruik kan maken.
Zoals hierboven staat, zijn er ook chinese brol modellen die gewoon *alle* paartjes doorlussen, waardoor je niks dan miserie hebt tenzij je slechts 1 toestel tegelijk gebruikt.
Buyer beware, want in de tech specs zal het niet staan, je zal moeten gokken en testen.
Dat exacte model vond ik laatst ook terug in een elektronica winkel; prijs 35 euro. En dan vragen mensen zich af waarom de Action zo populair is

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 599 keer
Die zijn ook zo ontworpen, als een soort van ontdubbeling, op voorwaarde dat slechts 1 toestel van de 2 tegelijk gebruikt. Vroeger kon dat nuttig zijn, maar vandaag is dat redelijk achterhaald gezien veel toestellen always-on geworden zijn. Het wordt soms verkeerdelijk door onwetende verkopers als splitter verkocht.ITnetadmin schreef: 13 nov 2023, 21:58 Zoals hierboven staat, zijn er ook chinese brol modellen die gewoon *alle* paartjes doorlussen, waardoor je niks dan miserie hebt tenzij je slechts 1 toestel tegelijk gebruikt.
Bwa, goed kijken kan al veel doen. Aan de foto's van dit model, in het bijzonder de 4 pinnen in de poorten, zie je meteen dat het een echte splitter is. Als je 8 pinnen hebt in beide poorten is het wellicht iets anders.ITnetadmin schreef: 13 nov 2023, 21:58Buyer beware, want in de tech specs zal het niet staan, je zal moeten gokken en testen.
-
- Moderator
Zoals herhaaldelijk hierboven gezegd, dat werkt wel degelijk met een netwerk splitter
- maar niet met zo'n T-stukje zoals in jouw foto
- je hebt er 2 nodig
- snelheid is max 100 mbps
Dat heeft niets met Chinese brol te maken, deze adapters zijn niet gemaakt om ethernet te spltsen, maar hebben heel andere doeleinden (werd vroeger ook veel gebruikt in telefonie: de RJ11 T-stukjes voor analoge telefonie, de RJ45 T-stukjes voor ISDN ...ITnetadmin schreef: 13 nov 2023, 21:58 Zoals hierboven staat, zijn er ook chinese brol modellen die gewoon *alle* paartjes doorlussen, waardoor je niks dan miserie hebt tenzij je slechts 1 toestel tegelijk gebruikt.
Dat zijn geen hubs, maar switches
Gebruik die d-link gewoon als switch (zet de WiFi uit). Dan is je probleem toch ook opgelost? Dat spaart je nog een rit naar de action, als je die d-link toch liggen hebt ...glda19 schreef: 13 nov 2023, 20:30 Maar ga ook nog eens kijken hoe ik die d-link router weer moet instellen zodat die een 2de netwerkwerk maakt binnen in huis met 2 verschillende namen.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
- Bedankt: 720 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Ik heb die TP link en dat werkt perfect, is ook niet zo duur. Geen idee of de versie in de Action dezelfde is, wel vreemd dat de prijs er nog lager is. Toevallig heb ik ze vorige week nog zien liggen bij ons dus ze worden momenteel zeker verkocht door Action maar de voorraad hangt af van de winkel.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- cyberbug
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 186 keer
- Recent bedankt: 3 keer
- Contacteer:
Ja er zit een voeding bij.glda19 schreef: 13 nov 2023, 23:33 Net gekeken op de site van de action staat er nog op die hub misschien eens omgaan kost niks wat is 10 € is dat met voeding erbij?
Ik heb deze toevallig een 2 tal weken meegenomen toen ik in action was, het toestel doet wat het moet doen.
Greetz cyberbug