Hallo,
Ik heb een SAJ (zonnepaneel) omvormer die om de 5 minuten data naar de SAJ MQTT server stuurt(mqtt.saj-solar.com). Met andere woorden, de app van SAJ loopt altijd achter en daar kan ik niet real-time gegevens uitlezen. Ik zou de omvormer gegevens echter zo recent mogelijk in Home Assistant willen krijgen.
Op het internet zag ik dat iemand er reeds in geslaagd was om de MQTT berichten die vanaf de omvormer verstuurd worden lokaal opvangt, lokaal gebruikt maar ondertussen ook het origineel bericht weer doorstuurt naar de SAJ MQTT server (zodat de SAJ app wel nog bruikbaar blijft). Ik wil dit ook wel eens testen en vroeg mij af wat de makkelijkste manier zou zijn om een DHCP/DNS server op te zetten bij mij thuis en "mqtt.saj-solar.com" dus te spoofen.
Ik heb reeds een klein ESX servertje draaien thuis met een Ubuntu VM op. Ik kan dus nog een Linux VM opspinnen die zal fungeren als DHCP/DNS server. Maar wat lijkt jullie het makkelijkste/handigste pakket om dit te bekomen? Ik zag dat DNSMASQ dit zou kunnen, maar ook PI-Hole. Wat zijn jullie ervaringen?
Wat wil ik dus bereiken:
MQTT bericht uit de omvormer --> mqtt.saj-solar.com (DNS spoofen) --> Lokale server vangt dit MQTT bericht op (om in HA te gebruiken) --> origineel bericht leveren we ook af bij de "echte" mqtt.saj-solar.com MQTT broker.
Ik zit bij Scarlet en zit met een BBOX 3. Ik zal daar dus DHCP/DNS moeten uitschakelen om dit werkende te krijgen.
Bedankt!
DNS Spoofing
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 599 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Enkele mogelijkheden hiervoor:
* Omvormer achter eigen router met OpenWRT steken, die geeft default zichzelf als de enige DNS server in DHCP, daarin kan je vrij gemakkelijk in de webGUI een specifieke DNS reply configureren voor "mqtt.saj-solar.com". Voordeel: vrij eenvoudig te bewerkstelligen, BBOX moet je niet wijzigen. Nadeel: omvormer zit niet meer in het LAN van je BBOX, geen probleem als je de omvormer op zijn IP adres bereikt, wel een probleem als je mDNS of zeroconf gebruikt oid. Omvormer kan mogelijks van "hardcoded" DNS servers gebruik maken (DHCP negeren), komt niet zo vaak voor maar gebeurt wel eens.
* Transparante firewall kan DNS queries van het IP van de omvormer omleiden naar eigen DNS server. Kan ook op OpenWRT of andere Linux-gebaseerde systemen. Voordeel: BBOX moet je niet wijzigen, kan niet omzeild worden met hardcoded adressen. Nadeel: moeilijker te configureren, omvormer kan moeilijk doen over het feit dat reply niet van "verwachte" server komt (kans wel klein)
Inzake het doorsturen naar de echte server, dat is met een script dan oid? Vooral maken dat het niet echter de OpenWRT router/firewall zit, zodat het de juiste DNS gegevens gebruikt.
* Omvormer achter eigen router met OpenWRT steken, die geeft default zichzelf als de enige DNS server in DHCP, daarin kan je vrij gemakkelijk in de webGUI een specifieke DNS reply configureren voor "mqtt.saj-solar.com". Voordeel: vrij eenvoudig te bewerkstelligen, BBOX moet je niet wijzigen. Nadeel: omvormer zit niet meer in het LAN van je BBOX, geen probleem als je de omvormer op zijn IP adres bereikt, wel een probleem als je mDNS of zeroconf gebruikt oid. Omvormer kan mogelijks van "hardcoded" DNS servers gebruik maken (DHCP negeren), komt niet zo vaak voor maar gebeurt wel eens.
* Transparante firewall kan DNS queries van het IP van de omvormer omleiden naar eigen DNS server. Kan ook op OpenWRT of andere Linux-gebaseerde systemen. Voordeel: BBOX moet je niet wijzigen, kan niet omzeild worden met hardcoded adressen. Nadeel: moeilijker te configureren, omvormer kan moeilijk doen over het feit dat reply niet van "verwachte" server komt (kans wel klein)
Inzake het doorsturen naar de echte server, dat is met een script dan oid? Vooral maken dat het niet echter de OpenWRT router/firewall zit, zodat het de juiste DNS gegevens gebruikt.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 63 keer
Welk model omvormer heb je? Bij sommige modellen heb je een interne webpagina, die kan je scrapen.
Er zijn zo verschillende scripts beschikbaar (onder andere saj_collector)
Er zijn zo verschillende scripts beschikbaar (onder andere saj_collector)