Welke LED-driver nodig achter dimmer ?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Momenteel heb ik hier in de living 9 halogeenspots (50W) die achter 2 12V-transfo's zitten. We hebben hiervoor een dimmer met drukschakelaar van Niko. Dat is zo een schakelaar waarbij 1x drukken de lichten aan of uit doen, en de schakelaar ingedrukt houden de lichten aan en uit laten dimmen. Die schakelaar zit aan de primaire (220V) kant van de transfo.

Nu zou ik al die halogeens willen vervangen door dimbare 12V LEDs, met behoud van de dimmer. Is dit mogelijk, en zo ja, welke LED driver heb ik dan nodig in de plaats van de huidige transfo's ? 220V LEDs is geen optie vanwege de speciale armaturen die in het plafond ingebouwd zijn (is een speciaal kliksysteem met staafjes waar de spots onder hangen, de staafjes kan je draaien om te richten).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

een dimbare driver.
https://www.123led.nl/Led-toebehoren/Le ... 3&page=1,0

Maar kijk vooral ook eens naar de minimumbelasting van uw Niko dimmer, ik denk dat ik dezelfde heb en die heeft minimum 20W ofzo nodig om te werken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Ik vrees dat de bestaande dimmer niet het verwachte resultaat zal leveren. Nl de curve is afgestemd op halogeen en niet op Led.
Beide hebben een ander startpunt wanneer ze beginnend licht te geven maar ook een andere curve, licht vs regelbereik.
Zelf ben ik overgestapt naar een eltaco dimmer die nog in een potje achter de drukknoppen past.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 32 keer

12V LED's hebben geen driver nodig als je ze achter de transfo hangt van de halogeen lampen.
Al is dat ook niet ideaal door de lagere belasting van de transfo's.
Bij elektronische trafo's kan het zelfs problemenngeven.

Kan het voetje in het armatuur niet vervangen worden zodat je met 230V led's kan werken?

Of de dimmer geschikt is ga je in de handleiding moeten kijken.
Als hij al wat oud is vrees ik ervoor.
Je kan de dimmer natuurlijk vervangen door een recenter type als het niet werkt.
De meeste dimmers kunnen tegenwoordig meerdere soorten lampen dimmen.

Dus gewoon testen en als het niet werkt, de dimmer vervangen.

Mvg
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Je kan wel lampen kopen die dimbaar zijn, ik heb exact dezelfde opstelling.

Is het resultaat zo "goed" als met halogeen, zeker niet... je kan wel een beetje flikkering hebben bij lage stand etc.
Ik heb onder andere geprobeerd de transformator te vervangen door een kleiner model dat ik liggen had, niet noodzakelijk beter dus het is erg afhankelijk van de combinatie van de componenten.
Waarschijnlijk gaat het vast veel beter als je nog 1 à 2 halogeenlampen kan laten zitten en een iets hoger verbruik hebt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 32 keer

Deze driver zou je eventueel kunnen gebruiken met je bestaande dimmer .
Je moet dan wel je andere transfo's verwijderen.

Mvg
Bijlagen
eup40t-1h12v-0-aansluitschema.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”