duizend schreef: 02 nov 2023, 12:59
Antwoord anders ook een deftig op de vraag van Jack.
Wat doe je als je moet betalen voor injectie met een productie van 60kwh op een zonnig warme dag als de warmtepomp uit staat en de airco niet nodig is en alle batterijen vol zijn.
Wie is "Jack"?
Wat betreft de vraag die je hier aanhaalt, die was eerder duidelijk niet aan mij gericht. Zelfs niet zichtbaar.
Maar nu jij de hypothetische vraag blijkbaar rechtstreeks aan mij stelt en naar mijn persoonlijke oplossing vraagt, hierbij:
Om te beginnen stelt zich dat probleem hier al niet (in se eigenlijk nergens want het "probleem"is volstrekt hypothetisch) want ik wek nog geen 60 kWh op, op geen enkel ogenblik, en heb genoeg individuele oplossingen om niet op het net te injecteren wanneer dat ooit betalend zou worden (bv. wanneer overschakelen op een dynamisch tarief voordeliger zou worden dan het huidige variabel tarief).
Maar zover is het hier voorlopig nog niet. Dankzij de metingen van de digitale meter en de app van AMEO/Ecopower kan ik op basis van detailmetingen (kwartierwaarden) nu duidelijk vaststellen dat voorlopig het contract van onbepaalde duur bij Ecopower - wat betreft mijn verbruikersprofiel - veel voordeliger is dan het dynamisch contract. Zelfs al zakt hun TLV naar 7,5 cent/kWh blijft dat voorlopig voordeliger.
Alle productie die opgewekt wordt en niet zelf kan verbruikt worden kan opgeslagen worden. En alle productie die niet nuttig opgeslagen kan worden kan nog altijd tegen vergoeding geïnjecteerd worden in het net. Vandaar dat je probleemstelling hypothetisch is.
En wat betreft veronderstelde toekomstige "problemen": oplossingen genoeg.
Toch voor ze wil zien en daar naar wil en kan handelen. Verschillende oplossingen werden overigens al eerder aangehaald. Het zal in deze dus eerder een probleem zijn van niet willen weten en/of niet willen kunnen en de drang om hypothetische problemen te lanceren in een poging een topic af te leiden van de grond van de zaak.
Samengevat:
- Zolang je een vergoeding krijgt om te injecteren (in het net of elders) zou ik gewoon de niet direct gebruikte en niet opgeslagen productie injecteren en die vergoeding innen.
- Wanneer je geen vergoeding meer krijgt om te injecteren in het net zou ik de niet direct verbruikte productie en deze niet in de thuisaccu op te slane energie elders opslaan, bv. in de accu van een BEV (het is maar een vrijblijvend idee, niet te nemen of te laten maar gezien je het aan mij vroeg zou ik het deels zo oplossen).
- Wanneer je afhankelijk van het tijdstip van de dag moet betalen om overproductie op het net te zetten doch op andere tijdstippen nog steeds een vergoeding krijgt om te injecteren in het net (bv. dynamisch contract) zou ik dit gaan sturen volgens het meest voordelige scenario.
- Wanneer er ooit een tijd zou komen dat je altijd moet betalen voor injectie op het net en geen enkele kant meer opkan met je eigen overproductie dan zou ik gewoon de overproductie stilleggen.
- Wanneer een aansluiting op het openbaar net veel meer zou gaan kosten dan het opbrengt laat ik gewoon de aansluiting op het net afkoppelen en sta ik volledig in voor eigen verbruik. Gezien je dan niet meer op het net bent aangesloten zijn er ook geen kosten meer aan verbonden. Niet voor afname en niet voor teruglevering.
Afhankelijk van de omstandigheden en geldende reglementeringen en wetgevingen kan een combinatie van voorgaande uiteraard ook.
Ik gebruik in de zomer overigens nauwelijks tot niet een warmtepomp. Dat "probleem" stelt zich hier ook al niet.
Terzijde, ik moet om te beginnen een ander zijn eventuele problemen niet oplossen. Al zeker niet wanneer de antwoorden voor de hand liggen.
Wie PV installeert dat bepaalde dagen 60 kWh genereert en daar zelf geen weg mee weet moet daar zelf een oplossing voor zoeken.
Of niet en ondergaan.
On topic, het gestelde probleem doet zich momenteel niet voor bij Ecopower bij een variabel tarief.
Alleen wie vrijwillig kiest voor een dynamisch tarief en niet de nodige maatregelen neemt om bij negatieve prijzen niet in het net te injecteren kan dat probleem hebben. Maar daar wordt door Ecopower duidelijk voor gewaarschuwd.
Het zou ook een beetje ondoordacht zijn om te kiezen voor dynamisch tarief zonder de pros en cons grondig tegen elkaar afgewogen te hebben.
Zelf zou ik bij negatieve prijzen eerder energie van het net gaan afhalen ipv het er dan op te zetten en pas terug energie op het net zetten bij hogere injectieprijzen.
Slaag je daar niet in of weet je niet hoe je dit moet voorkomen/sturen dan zou ik nu bij Ecopower zeker geen dynamisch contract afsluiten (want dan loop je het risico bij injectie van overproductie te moeten betalen) maar een variabel contract (dan loop je geen enkel risico om te moeten betalen bij injectie van overproductie, integendeel, je krijgt er een belastingsvrije vergoeding voor).
Disclaimer: dat zouden een paar mogelijkheden zijn die ik zou overwegen bij wijzigende omstandigheden. Uiteraard moet ieder vanuit de eigen situatie zoeken en rekenen naar de oplossing die het beste bij hun past. Vind je bv. dat PV je meer nadelen dan voordelen geeft haal ze van je dak en bouw er iets nuttigs mee. Of indien dat teveel moeite is trek de zekering uit de omvormer. Gaat er niets meer naar het net.