Ecopower extra kosten voor zonnepaneel eigenaars met analoge meter.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 605 keer
- Recent bedankt: 4 keer
als ik me niet vergis zijn zelfs contracten met een "vaste prijs" ENKEL vast op het energiecomponent (hetgene dat bij ecopower nu dus goedkoper zal worden),
niet op de andere zaken en kan dat dus prima aangepast en toegevoegd worden.
sterker nog: de meesten zullen dit, volgens mij, onder het kopje "verplichte bijdragen" of "regelgevend kader" gaan steken als ze het gaan aanrekenen.
niet op de andere zaken en kan dat dus prima aangepast en toegevoegd worden.
sterker nog: de meesten zullen dit, volgens mij, onder het kopje "verplichte bijdragen" of "regelgevend kader" gaan steken als ze het gaan aanrekenen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
- Bedankt: 331 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Dit dus, individueel de rekensom maken en niet vlug gaan lopen op basis van buikgevoel.Splitter schreef: 28 okt 2023, 11:00 doe de rekensom: als je nog voordeel doet met een TT, ga dan bij een leverancier waar je dat voordeel zogenaamd zou doen.
Je kan bij die rekensom er beter ook al rekening mee houden dat Ecopower nog een van de weinige energieleveranciers is die voor een variabel contract geen vaste kosten aanrekenen om lid te mogen worden van de club.
Bij veel commerciële spelers betaal je een vast kost ongeacht of je al een kWh hebt afgenomen of niet, ongeacht of je een digitale of analoge meter hebt.
Toegevoegd na 7 minuten 5 seconden:
Die 341 € gaat niet naar Ecopower. Het prosumententarief is binnen dezelfde subnetbeheerder bij iedere energieleverancier gelijk en ze storten dit 1:1 door aan de netbeheerders.karine schreef: 28 okt 2023, 11:29 Ik betaal bij Ecopower binnenkort €341+€210(forfait voor zonnepanelen en een analoge, terugdraaiende meter) = €551/jaar
Andere leveranciers zitten nu +-€350/jaar oftewel +-35% goedkoper.
Vraag is natuurlijk hoe snel de andere leveranciers zullen volgen om ook kosten voor een terugdraaiende teller gaan aan te rekenen?
Je schakelt dus over naar een energieleverancier die 9€ vaste kosten per jaar vraagt?
Daarbovenop moet je, indien van toepassing, uiteraard ook nog het verschil berekenen in de afnameprijs die Ecopower aanrekent en de nieuwe leverancier.
Overigens al eens uitgerekend hoeveel stroom je kan aankopen voor 551 of 350 € per jaar (nadat je het verschil hebt gemaakt tussen afnamekost en terugleververgoeding)?
En hoe je het ook draait en keert, de analoge meter is een aflopend verhaal. Vroeg of laat krijg je die ook.
Je kan dan maar beter zelf plannen wanneer ze die bij je komen plaatsen ipv blijven af te wachten en ze je zelf laten weten wanneer de DM geplaatst wordt en je dan met "overschot" op je TT blijft zitten die je dan niet meer nuttig kan recupereren want dan verlies je er ook aan.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 37 keer
Dat is dus wat ik zo goed vind aan Ecopower : altijd - ruim op voorhand - een duidelijke uitleg van wijzigingen in voorwaarden en prijs.
Met daarbij nog een onderbouwing van waarom.
Geen gedoe met kleine lettertjes, of onduidelijke tariefkaarten.
Dat geeft je dan nog ruim de tijd om een andere leverancier te zoeken, mocht je de nieuwe prijs en/of voorwaarden niet meer vinden passen.
Bij de introductie van hun veranderde prijssysteem (gedeelte vast / gedeelte variabel) waren er ook nog 2 webinars met een duidelijke uitleg én waarbij je nog vragen mocht stellen.
Daar kan - in mijn ogen - geen enkele andere electriciteitsleverancier tegenop.
-------------------
Off-topic: in Wallonië kan je sinds enkele jaren ook energie afnemen van lokale energie coöperaties. Daar hebben verschillende coöperaties samen een energieleverancier opgericht : www.cociter.be
Met daarbij nog een onderbouwing van waarom.
Geen gedoe met kleine lettertjes, of onduidelijke tariefkaarten.
Dat geeft je dan nog ruim de tijd om een andere leverancier te zoeken, mocht je de nieuwe prijs en/of voorwaarden niet meer vinden passen.
Bij de introductie van hun veranderde prijssysteem (gedeelte vast / gedeelte variabel) waren er ook nog 2 webinars met een duidelijke uitleg én waarbij je nog vragen mocht stellen.
Daar kan - in mijn ogen - geen enkele andere electriciteitsleverancier tegenop.
-------------------
Off-topic: in Wallonië kan je sinds enkele jaren ook energie afnemen van lokale energie coöperaties. Daar hebben verschillende coöperaties samen een energieleverancier opgericht : www.cociter.be
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 38 keer
Je hoort me niet zeggen dat Ecopower duurder is dan eender welke andere aanbieder indien gebruik wordt gemaakt van een slimme meter maar zover zijn we dus nog niet.ivob schreef: 28 okt 2023, 13:50 Overigens al eens uitgerekend hoeveel stroom je kan aankopen voor 551 of 350 € per jaar (nadat je het verschil hebt gemaakt tussen afnamekost en terugleververgoeding)?
Afnamekost bij andere leverancier is trouwens 16,46 c€/kWh.(Ecopower 17c€/kWh)
Terugleververgoeding is 0,07c€/kWh.(Ecopower 0,075)
Zolang die analoge meter hier staat zit ik met een nul verbruik en zijn deze tarieven dus niet van toepassing.
-
- Elite Poster
Je zit met een analoge meter dan wel aan een nulverbruik op de meter zelf maar nooit met een nulfactuur (en daar draait het bij de meeste mensen toch om?).karine schreef: 28 okt 2023, 14:18 Zolang die analoge meter hier staat zit ik met een nul verbruik en zijn deze tarieven dus niet van toepassing.
Je betaalt met een AM ieder jaar minstens de volle pot prosumententarief + het forfaitaire bedrag aan capaciteitstarief (ook al vlug minstens 100 €) en eventueel een vaste contractvergoeding (bij een andere leverancier) + ben je niet zeker daar binnenkort ook geen TT-vergoeding te moeten betalen.
En Vlaanderen staat niet alleen in deze evolutie hoor, integendeel ze lopen zelfs achter.
In gidsland Nederland heb je bv. al energieleveranciers die prosumenten weigeren een contract van langer dan een jaar te geven.
Met een nulverbruik (wat trouwens niet correct is want je verbruikt wel degelijk elektriciteit van je PV en van het net, wie met zijn PV totaal geen netafname meer nodig heeft om zijn verbruik in te dekken zou wel gek zijn bij eender welke leverancier toch te blijven betalen voor gebruik van dat net) op de analoge meter (want meer dan dat is het niet) wens jij dat de energieleverancier jouw overproductie (waar op dat ogenblik meestal maar weinig vraag naar is) virtueel "bijhoudt" en op ieder toekomstig tijdstip dat jij er om vraagt (meestal op een ogenblik dat netenergie duur is en/of overbevraagd) dat op eigen kosten gaat inkopen (en dan geen andere weg heeft dan verlies te maken of deze kosten te verrekenen aan andere klanten) dat gratis aan je gaat leveren).
Wie niet begrijpt dat dit een niet vol te houden economisch model is heeft er werkelijk niets van begrepen en kan niet verder kijken dan zijn eigen omgeving. Dat laatste mag maar dan moet je geen beroep doen op externe (openbare) nutsvoorzieningen noch verwachten dat anderen deze dienstverlening volledig voor je willen blijven betalen. Die maken nl. ook hun eigen rekening.

Over welke afnamekost van 17 cent/kWh heb je het trouwens? *
Ecopower rekent alleen voor 50% zijn eigen productiekost aan (en daar slaat die 17 cent op) met daarin een marge om te kunnen investeren en de operationele kosten te kunnen betalen. Meer winst wordt, in tegenstelling tot de meeste andere leveranciers, uitgekeerd aan de eigen aandeelhouders a rato van het aandelenpakket waar ze over beschikken.
Alle andere overheadkosten (accijnzen, heffingen, netvergoeding, capaciteitsvergoeding, prosumententarief, BTW,...) worden doorgestort naar derde partijen, voornamelijk de overheden en netbeheerders.
* De gemiddelde afnameprijs bij Ecopower tussen januari 2023 tot en met september 2023 bedraagt 15,8655 cent/kWh.
(Jan 18,23 - Feb 18,79 - Mar 17,13 - Apr 16,84 - Mei 14,03 - Jun 14,66 - Jul 13,79 - Aug 14,66 - Sep 14,86).
En dit zonder vaste abokost.
De afnameprijs aangerekend aan de consument/prosument is nl. niet de volledige eigen productiekost maar voor 50% de productiekost en voor 50% de gemiddelde Epex DA prijs van die maand. Die 17 cent telt dus maar voor 50% mee in de uiteindelijke verkoopprijs.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
Zal nog wat verder doortrekken…Splitter schreef: 28 okt 2023, 11:00 tja...zullen we dat zelfzuchtige even doortrekken?
dat de factuur voor de "profiteurs met een terugraaiende teller"omhoog gaat is niet mijn probleem, mijn factuur -bij ecopower- GAAT OMLAAG
En als binnenkort in 2026 iedereen een DM heeft zijn diegene die veel injecteren in de zomer ineens “de profiteurs”
Dan gaan ze daar eens extra voor rekenen.
In Nederland al een feit bij bepaalde leveranciers.
Hopelijk gaat je factuur dan nogmaals omlaag.

Arm Vlaanderen dat niet inziet wat er aan het gebeuren is…
De energieomslag naar HE wordt hier alvast niet meegepromoot.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 56 keer
- Recent bedankt: 1 keer
orionis schreef: 28 okt 2023, 08:59 Ooit stil gestaan hoe ze eigenlijk jou geinjecteerde energy financiëren?
Als je kijkt naar de toekomstige afname en huidige injectie prijs 17 cent vs 11 cent, kost elke geinjecteerde kWh bij TT de cooperatie 6 cent
Dit geld moet ergens gehaald worden.
Voor mij persoonlijk zijn ZP iets om mijn eigen verbruik te compenseren, maar ENKEL wanneer de zon schijnt!
De injectie prijs die je nu nog krijgt is mooi meegenomen, en dat was ook zo voor de terug draaiende teller.
Er zijn veel stomme regeltjes geweest om ZP populair te maken en tja, als je daar van wil profiteren is dat eigenlijk ook logisch,
maar verwacht dan niet dat het zo altijd gaat blijven.
Die stomme regeltjes waren er om de technologie matuur te krijgen... ik heb nog geinvesteeerd aan 7€ Wp voor mijn zp's..
Hadden wij dat destijds niet gedaan hadden ze nu nooit verkocht geweest aan een euro per Wp
En hoe denk je dat de ze dat uberhaupt kunnen berekenen met een analoge meter ?
Stel even dat ik 4000KW GSC heb en mijn meter draait 2000Kw vooruit..
is dat dan omdat ik id zomer 2000KW op het net heb gestoken en er 4000 heb afgehaald in totaal
Of is dat omdat ik er 4000 op het net heb gestoken en er 6000 heb afgehaald..
Er wordt uiteindelijk afgerekend op wat mijn meter vooruit gaat en al de rest is speculatie..
Je gaat toch niet geloven zeker dat Ecopower 15j zou betaald hebben voor klanten met ZP's..
Neen hoor, het zijn geitewollesokken bestuurders daar die hevige fans zijn van de DM , dus ze pushen je richting DM, batterij en al die poeha...
ongetwijfeld zit daar de vreg en energieville mee tussen om die richting aan te geven..
Niks meer of minder, en o ja, natuurlijk extra cashflow genereren...
En de volgende die de pineut zijn zijn diegene met een batterij want als je die volsteekt aan een tarief van 0 of absolute minuimum waardoor je factuur minimaliseert ga je dezelfde richting op als met zonnepanelen.. wacht nog een jaartje of 2 en dan hebben die ook prijs..
Ik ga allesinds dergelijk kreng niet meer investeren, geen twee keer tegen dezelfde steen...
Tom
-
- Elite Poster
Zoals je al had kunnen weten worden de kosten voor de terugdraaiende teller verdeeld over alle energieleveranciers/Belgische afnemers.tom35 schreef: 28 okt 2023, 17:44 Je gaat toch niet geloven zeker dat Ecopower 15j zou betaald hebben voor klanten met ZP's..
Of dacht je dat je "gratis" winterstroom" ergens vanonder de kerstboom kwam?
Deze afspraken stoppen vanaf 2024. Een nieuwe situatie vraagt van een goede beheerder dat hij zich aanpast aan een gewijzigde situatie. Het tegendeel dus van een geitenwollen operatie.
Het is juist omdat er met een AM niets nauwkeurig te meten valt dat het op een andere wijze moet, nl. forfaitair op basis van de max. kVA van de omvormer.
Wie het daar niet mee eens is kan altijd een DM laten plaatsen en dan wordt alles wat je op het net plaats of afneemt aangerekend volgens de exacte cijfers.
Of verhuizen naar een commerciële speler en daar zijn kans wagen op een goedkopere factuur, hopen dat deze in de nieuwe marktwerking wel alle kosten voor de TT op zich blijft nemen en de commerciële belangen van zijn klanten boven de commerciële belangen van het eigen bedrijf en zijn aandeelhouders stelt.
Laatst gewijzigd door ivob 28 okt 2023, 18:06, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1074 keer
- Bedankt: 677 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Kunnen we hier mee stoppen ja?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Splitter
- Elite Poster
jezus, het lijkt eerder alsof jij gewoon serieuze flappen op je ogen hebt.... (of helemaal geen ervaring met ecopower, maar wel graag roept - kan ook natuurlijk)duizend schreef: 28 okt 2023, 16:42Zal nog wat verder doortrekken…Splitter schreef: 28 okt 2023, 11:00 tja...zullen we dat zelfzuchtige even doortrekken?
dat de factuur voor de "profiteurs met een terugraaiende teller"omhoog gaat is niet mijn probleem, mijn factuur -bij ecopower- GAAT OMLAAG
En als binnenkort in 2026 iedereen een DM heeft zijn diegene die veel injecteren in de zomer ineens “de profiteurs”
Dan gaan ze daar eens extra voor rekenen.
ecopower is daar al lang transparant over, en het is geweten als je een dynamisch tarief (dus niet variabel, maar dynamisch) neemt, het in theorie idd mogelijk is dat je zal betalen voor injectie als er veel injectie is.
dit is opnieuw niet "omdat ecopower geld wil", maar "omdat injectie als er overschotten zijn kosten meebrengt voor de nutsmaatschappij" en ecopower dit als cooperatie deelt over de cooperanten op een zo eerlijk mogelijke manier (i.e: jij zorgt voor verlies, dan moet jij dat compenseren)
als je in de zomer injecteert ben je trouwens helemaal geen profiteur, want je doet meer winst met de overschot zelf te verbruiken (idealiter door die op te slaan natuurlijk),
je bent dan eerder "iemand die (nog) niet klaar is om het net correct te gebruiken".
het feit dat het net eigenlijk slecht onderhouden is en de hoeveelheid zonnestroom niet altijd aankan, of het feit dat de energiemarkt een absurd ingewikkelde markt is waar je moet inschatten, als leverancier, wat je verbruik/injectie is voor x tijd in de toekomst laat ik hier in het midden, gezien ecopower daar dus niets aan kan veranderen.
los daarvan weet iedereen dus dat er een tijd zal komen dat je moet betalen voor injectie, gewoon omdat de leverancier dat ook moet (en je kan niet blijven bestaan als je altijd verlies zelf opvult) - maar dat is imho niet het erge.
het erge daaraan is dat er nog genoeg mensen het geld niet zullen hebben om die overtollige injectie op te vangen, en dus tussenoplossingen gaan verzinnen (zoals een elektrisch vuurtje op max aanzetten in de tuin in het midden van de zomer)... en dat is gewoon k*t voor het milieu (waar nochtans altijd zo hard over geroepen wordt als het om andere zaken gaat)
zal er een tijd komen dat elk tarief afhangt van reele afname/injectie op het net? tuurlijk
zal dat voordelig uitkomen? zal afhangen van je eigen vebruik en voorziening.
je kan beter ergens anders gaan roepen ivm het capaciteitstarief, dat zal je veel meer pijn (kunnen) doen dan wat extra kosten omdat je aan een TT blijft hangen,
zeker als je niet in staat bent te spreiden.
technologie zal altijd vooruitgaan, en daardoor altijd goedkoper worden... dus denk dat je daar gewoon fout in bent, en gewoon een van de early adopters was,tom35 schreef: 28 okt 2023, 17:44 Die stomme regeltjes waren er om de technologie matuur te krijgen... ik heb nog geinvesteeerd aan 7€ Wp voor mijn zp's..
Hadden wij dat destijds niet gedaan hadden ze nu nooit verkocht geweest aan een euro per Wp
waarbij alles duurder is (maar je dus ook veel langer/meer terugkrijgt, en als de rekensom gemaakt zou worden kan het zelfs prima dat je er meer aan verdient hebt dan iemand die nu panelen laat leggen aan 1e/Wp)
lijkt me nog een relatief ok discussie, beetje verhit en mss een beetje "cafepraat" zoals het in een van de andere topics omschreven werd,
maar het is (nog) geen ja/nee spelletje.
en ik vind het persoonlijk ook wel belangrijk dat de informatie in een draadje correct is (i.e. dat iemand die het topic tegenkomt duidelijk kan zien dat de topic titel niet overeenkomt met de volledige waarheid)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
Iedereen die hier ligt te schieten op mensen met een AM vergeten toevallig ook even dat ze zelf ook jaren een AM hebben gehad. Dus niet doen of jullie heiliger zijn dan de Paus.
-
- Elite Poster
Wanneer er één groep PV investeerders is dan is het wel de groep van de early adopters.Splitter schreef: 28 okt 2023, 18:21 technologie zal altijd vooruitgaan, en daardoor altijd goedkoper worden... dus denk dat je daar gewoon fout in bent, en gewoon een van de early adopters was,
waarbij alles duurder is (maar je dus ook veel langer/meer terugkrijgt, en als de rekensom gemaakt zou worden kan het zelfs prima dat je er meer aan verdient hebt dan iemand die nu panelen laat leggen aan 1e/Wp)
Men mag dan zijn panelen nog relatief duur gekocht hebben maar men had ook maximaal de voordelen (maar daar hoor je ze meestal niet over):
- Tot 40% belastingsvoordeel op de aankoopfactuur.
- Tot 20 jaar groene stroomsertificaten aan kWh vergoedingen die hoger zijn dan de afnamekost van een kWh.
- Tot mid 2015 100% salderen tegen geen enkele kost (toen was er nog geen prosumententarief).
- Het langs van hun zonnepanelen kunnen profiteren met een terugdraaiende teller
-......
En dan maar klagen.
Wie van de early adopters bovenop jarenlang gratis elektrische energie niet nog aanzienlijk extra winst gemaakt heeft die kan wel heel slecht rekenen of heeft zich laten belazeren door zijn installateur of stelt de zaken bewust verkeerd voor.
In se gaat het dan meestal niet om "verlies" maar gewoon om een beetje minder winst.
Wie echt denkt verlies te doen aan zijn PV-installatie kan ze gewoon van zijn dak halen of gewoon de zekering uit de omvormer trekken en zijn nieuwe situatie doorgeven aan de netbeheerder en energieleverancier.
Mee eens.en ik vind het persoonlijk ook wel belangrijk dat de informatie in een draadje correct is (i.e. dat iemand die het topic tegenkomt duidelijk kan zien dat de topic titel niet overeenkomt met de volledige waarheid)
Wanneer je al geen verdraaide en halve waarheden meer mag counteren omdat er een paar beginnen te zeveren zijn we al ver gekomen.
Men zou idd beter eerst op titels modereren die meer het niveau hebben van HLN clickbait dan de correcte inhoud weerspiegelen.
Wanneer men daar al niet meer op mag reageren is het niveau van UB al gezakt tot het niveau van HLN.
En wie wil dat nu?
Toegevoegd na 9 minuten 13 seconden:
Iedereen met een netaansluiting van jaren geleden heeft een AM gehad.sky schreef: 28 okt 2023, 19:03 Iedereen die hier ligt te schieten op mensen met een AM vergeten toevallig ook even dat ze zelf ook jaren een AM hebben gehad. Dus niet doen of jullie heiliger zijn dan de Paus.
Want in de beginperiode van de PV en geruime tijd daarna was er nog helemaal geen DM verkrijgbaar.
Ter info: ik had zelf nog "recht" op de TT tot minstens 31/12/2024 en de extra tijd daarna tot Fluvius de tijd had er eentje te komen plaatsen. Maar ik heb de rekening gemaakt en zelf de dag gekozen dat de DM er kwam. Ik loop nl. liever vooruit op de feiten ipv deze constant achterna te moeten hollen.
Met de paus heeft dat weinig te maken.
Het staat nog bijna iedereen tot 31/12/2024 vrij om een keuze te maken voor een AM of een DM.
Ieder systeem heeft zijn eigen voor- en nadelen en is aan veranderingen onderhevig.
Kies, binnen de wettelijk toegelaten voorwaarden, gewoon het systeem dat je het meeste voordeel geeft en ga er nooit vanuit dat een voordeel van gisteren ook hetzelfde voordeel van morgen is.
Het is een beetje naïef om te denken dat welke rechten dan ook voor eeuwig en voor iedereen verworven zijn en er zich in een markt nooit wijzigingen zullen voltrekken.
Leer daarmee omgaan want wie dat niet kan zal in zijn leven nog met veel meer onaangename verrassingen en frustraties geconfronteerd worden.
Sol Invictus!
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
Ik weet één ding, mijn interesse in Ecopower is aangewakkerd door deze toch wel interessante discussie. Hopelijk zorgt dit ervoor dat er binnenkort weer nieuwe klanten binnen kunnen 

-
- Elite Poster
Volgens de huidige planning ergens Q1 2024.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Op de oog flappen ga ik niet ingaan, dat is gewoon op de man reageren, jammer.Splitter schreef: 28 okt 2023, 18:21
jezus, het lijkt eerder alsof jij gewoon serieuze flappen op je ogen hebt.... (of helemaal geen ervaring met ecopower, maar wel graag roept - kan ook natuurlijk)
als je in de zomer injecteert ben je trouwens helemaal geen profiteur,
Ik ben al zeeeer lang klant bij ecopower en heb voor die woning al een DM dus persoonlijk, voor DEZE tariefswijziging I do not care.
Als klant bij ecopower weet ik dat ze vroeger klanten met AM en nulverbruik toejuichten en er zwaar promotie voor gemaakt hebben, read you power posts van een paar jaar terug…
Nu zijn het overnight paria’s en profiteurs geworden die men extra moet taxeren.

In hun communicatie staat duidelijk
Wanneer mensen stroom injecteren zijn de marktprijzen doorgaans laag omdat er een groot aanbod aan zonnestroom is
en toch betalen ze 11, binnenkort 7,5 eurocent voor injectie in de zomer, net evenveel als in de winter.
Dat klopt toch ook totaal niet…
En dit zal men rond 2026 ook wel rechtzetten, als iedereen dat nutteloze big brother gedrocht van een DM heeft.
Met hun en jouw theorie dat de grote AM profiteurs moeten extra betalen moeten de grote DM zomer injecteurs toch ook extra meebetalen…
Of ga je dat pas vinden als je zelf in de zomer geen injectie meer doet, net zoals je nu “het grote licht” pas gezien hebt na overschakelen op de DM.
Arm Vlaanderen…
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 16 keer
Excuseer me ik wil zonnepanelen, mijn mede-eigenaars willen al 15 j in dit verhaal niet mee.sky schreef: 28 okt 2023, 19:03 Iedereen die hier ligt te schieten op mensen met een AM vergeten toevallig ook even dat ze zelf ook jaren een AM hebben gehad. Dus niet doen of jullie heiliger zijn dan de Paus.
Men heeft jaren en nu nog kunnen centjes sprokkelen.
Men vindt het normaal dat anderen al jaren opdraaien voor hun profijtjes.
En een leverancier die eindelijk actie onderneemt ten voordele van andere klanten is de slechte.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
Ik heb nergens gezegd dat dat een slechte leverancier is.thmj schreef: 29 okt 2023, 12:25Excuseer me ik wil zonnepanelen, mijn mede-eigenaars willen al 15 j in dit verhaal niet mee.sky schreef: 28 okt 2023, 19:03 Iedereen die hier ligt te schieten op mensen met een AM vergeten toevallig ook even dat ze zelf ook jaren een AM hebben gehad. Dus niet doen of jullie heiliger zijn dan de Paus.
Men heeft jaren en nu nog kunnen centjes sprokkelen.
Men vindt het normaal dat anderen al jaren opdraaien voor hun profijtjes.
En een leverancier die eindelijk actie onderneemt ten voordele van andere klanten is de slechte.
De ene doet voordeel met een DM, de andere doet voordeel met een AM. Daarom is iemand met een DM nog geen profiteur, net zo min als iemand met een AM dat ook niet is. Zij die nergens op geen enkele manieren profiteren van een of ander voordeel moge de eerste steen werpen.
- Splitter
- Elite Poster
omdat het jou voordeel opleverde en (vermoedelijk) de kosten voor hen lager waren omdat er (veel) minder zonnepaneelinstallaties waren.duizend schreef: 29 okt 2023, 09:24 Als klant bij ecopower weet ik dat ze vroeger klanten met AM en nulverbruik toejuichten en er zwaar promotie voor gemaakt hebben, read you power posts van een paar jaar terug…
hoe meer installaties, hoe moeilijker het zal in te schatten zijn hoeveel er op het net geinjecteerd zal worden x tijd in de toekomst, en daar hangen redelijke boetes aan vast die elia oplegt (ipv het net deftig te vernieuwen...)
"overnight"... het is maar hoe je een aantal jaren + 2 maand waarschuwing wil benoemen i guess.duizend schreef: 29 okt 2023, 09:24 Nu zijn het overnight paria’s en profiteurs geworden die men extra moet taxeren.![]()
dat is de prijszetting in het variabel tarief, hetgene zorgt voor iets of wat voorspelbare prijzen voor de eindgebruiker, dus in ons voordeel,duizend schreef: 29 okt 2023, 09:24 en toch betalen ze 11, binnenkort 7,5 eurocent voor injectie in de zomer, net evenveel als in de winter.
Dat klopt toch ook totaal niet…
En dit zal men rond 2026 ook wel rechtzetten, als iedereen dat nutteloze big brother gedrocht van een DM heeft.
en niet die van het dynamisch tarief (waarbij je wel degelijk zelf zal betalen voor injectie, indien die plaats zou vinden als er teveel injectie is)
om volledig eerlijk te zijn klopt dat inderdaad, en dat is ook de richting dat we uitgaan. iemand die dat niet beseft is gewoon dom, period.duizend schreef: 29 okt 2023, 09:24 Met hun en jouw theorie dat de grote AM profiteurs moeten extra betalen moeten de grote DM zomer injecteurs toch ook extra meebetalen…
Of ga je dat pas vinden als je zelf in de zomer geen injectie meer doet, net zoals je nu “het grote licht” pas gezien hebt na overschakelen op de DM.
het grote verschil tussen mensen die nog een analoge meter hebben en een digitale, is dat degenen met een analoge al lang meer verdiend hebben dan dat ze betaald hebben, en dat ze er nu schijnbaar niet tegenkunnen dat niet iedereen- behalve-zij voor hun moeten betalen.
beetje de houding van stevaert met zijn gratis bussen in hasselt die dan maar gewoon bij iedereen op de belastingsbrief bijkwamen...
wil je nu stoppen met je veralgemeenende houding naar vlamingen/vlaanderen toe ?
ik ben vlaming en belg, maar jij hoeft niet voor mij te spreken dankjewel.
als het je niet aanstaat in vlaanderen staat het je trouwens ook gewoon vrij naar nederland ofzo te verhuizen.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 197 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Het net hoeft niet vernieuwd te worden omdat een hoop PV stroom op het net geïnjecteerd wordt.Splitter schreef: 29 okt 2023, 14:05 daar hangen redelijke boetes aan vast die elia oplegt (ipv het net deftig te vernieuwen...)
De stroom vloeit naar de niet PV eigenaars in de straat of wijk of hen die reeds uit het net halen omdat hun PV niet voldoende opbrengt.
Het zal uiteraard van wijk tot wijk afhangen. Hier zijn slechts 10% van de huizen voorzien van PV, dus hier is dat geen probleem.
Andere wijken waar 80% van de huizen PV hebben zullen te maken hebben van iets meer verhoogde netspanning.
Naar de toekomst zullen vooral door de toename van laadpalen bepalend zijn om de kabels te herdimensioneren, idem onderstations en bijhorigheden.
Ons net is daar momenteel niet klaar voor.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
- Splitter
- Elite Poster
ik zeg ook niet dat het nu moet "omdat er een hoop pv geinjecteerd zou worden", ik zeg dat het eigenlijk al jaren geleden verbeterd moest worden,lacer schreef: 29 okt 2023, 16:04 Het net hoeft niet vernieuwd te worden omdat een hoop PV stroom op het net geïnjecteerd wordt.
gezien we toch al eeuwig bijdrage voor het onderhoud van het net, maar er gewoon geen onderhoud aan gedaan is in de laatste 30 jaar.
(hier hebben ze op een gegeven moment zelfs een tijd lang om de haverklap zekeringen in de cabine zitten vervangen omdat ze geen zin hadden de fout op te sporen - wat uiteindelijk een doorbrandende hoofdkabel bleek te zijn, schijnbaar)
had er een beetje toekomtzicht geweest, hadden de netbeheerders jaren geleden al stilletjes begonnen met al de kabels te verzwaren, samen met de wegenwerken/rioleringswerken/....
dan had het nu nog altijd lang niet overal klaar geweest, daarvoor is het een te grote operatie, maar het had alvast beter geweest dan niets doen en de problematiek (alweer) naar de mensen zelf te verschuiven (capaciteitstarief)
Graag even nog eens terug naar de Topic opstelling van Data Technicus, meer bepaald naar de slotzinnen van het topic (mededeling Ecopower, veronderstel ik):
“Tot eind 2023 waren er markafspraken met alle leveranciers en werden de kosten gespreid over alle Belgische afnemers. Vanaf 2024 is dit niet meer het geval en rekenen we de kosten door. Deze logische evolutie verwachten we ook bij de andere leveranciers”.
Graag enkele vraagjes hierover:
1) Was dat (die markafspraken) algemeen geweten door iedereen of een goed bewaard geheim, enkel gekend bij de beter geïnformeerden onder ons?
2) Naar ik meen was MEGA de eerste die de kat de bel aanbond en een “Forfait voor TT” vroeg. Al snel gevolgd door OCTA+, Total Energie (TE) en Trevion.
Zijn deze 4 energieleveranciers dan “afvalligen” die niet konden wachten tot de deadline van het akkoord (eind 2023)?
En is Ecopower de eerste die het nu, conform aan “een gentlemen's agreement” bij deze markafspraken, het over de andere boeg werpt?
3) Ecopower beweert deze logische evolutie vanaf nu ook te verwachten bij de andere leveranciers.
Dat zou volgens mij inderdaad kunnen.
Alleen stel ik ook wel vast dat TE sinds half september zijn kar heeft gekeerd en geen forfait meer aanrekent.
Dat is toch wel een serieuze ommekeer in hun bedrijfspolitiek. Als zij daar ernstige argumenten voor gevonden hebben, niet enkel voor hun bedrijf maar ook toepasselijk bij de concurrentie, valt het nog af te wachten of iedereen nu Ecopower gaat volgen en zou er misschien helemaal niet meer sprake zijn een een verwachte (gewenste of vervloekte…) paradigma shift inzake deze problematiek.
Misschien is het voor 1 jaar ook niet de moeite meer om te handelen gezien de versnelde algemene uitrol van de DM anno 2025 bij de PV-bezitters.
“Tot eind 2023 waren er markafspraken met alle leveranciers en werden de kosten gespreid over alle Belgische afnemers. Vanaf 2024 is dit niet meer het geval en rekenen we de kosten door. Deze logische evolutie verwachten we ook bij de andere leveranciers”.
Graag enkele vraagjes hierover:
1) Was dat (die markafspraken) algemeen geweten door iedereen of een goed bewaard geheim, enkel gekend bij de beter geïnformeerden onder ons?
2) Naar ik meen was MEGA de eerste die de kat de bel aanbond en een “Forfait voor TT” vroeg. Al snel gevolgd door OCTA+, Total Energie (TE) en Trevion.
Zijn deze 4 energieleveranciers dan “afvalligen” die niet konden wachten tot de deadline van het akkoord (eind 2023)?
En is Ecopower de eerste die het nu, conform aan “een gentlemen's agreement” bij deze markafspraken, het over de andere boeg werpt?
3) Ecopower beweert deze logische evolutie vanaf nu ook te verwachten bij de andere leveranciers.
Dat zou volgens mij inderdaad kunnen.
Alleen stel ik ook wel vast dat TE sinds half september zijn kar heeft gekeerd en geen forfait meer aanrekent.
Dat is toch wel een serieuze ommekeer in hun bedrijfspolitiek. Als zij daar ernstige argumenten voor gevonden hebben, niet enkel voor hun bedrijf maar ook toepasselijk bij de concurrentie, valt het nog af te wachten of iedereen nu Ecopower gaat volgen en zou er misschien helemaal niet meer sprake zijn een een verwachte (gewenste of vervloekte…) paradigma shift inzake deze problematiek.
Misschien is het voor 1 jaar ook niet de moeite meer om te handelen gezien de versnelde algemene uitrol van de DM anno 2025 bij de PV-bezitters.
-
- Elite Poster
De injectie op het net wijzigt niet door een DM te plaatsen hoor.Splitter schreef: 29 okt 2023, 14:05hoe meer installaties, hoe moeilijker het zal in te schatten zijn hoeveel er op het net geinjecteerd zal wordenduizend schreef: 29 okt 2023, 09:24 Met hun en jouw theorie dat de grote AM profiteurs moeten extra betalen moeten de grote DM zomer injecteurs toch ook extra meebetalen…
om volledig eerlijk te zijn klopt dat inderdaad, en dat is ook de richting dat we uitgaan. iemand die dat niet beseft is gewoon dom, period.
het grote verschil tussen mensen die nog een analoge meter hebben en een digitale, is dat degenen met een analoge al lang meer verdiend hebben dan dat ze betaald hebben, en dat ze er nu schijnbaar niet tegenkunnen dat niet iedereen- behalve-zij voor hun moeten betalen.
Arm Vlaanderen dus.
Zeker met deze gedachtengang…
Ikke ni meer kunnen genieten van de TT dus niemand ni. Maar de DM profiteurs dat zijn “de goei”
Dat de genomen maatregelen en straks de verplichte overstap naar dynamisch tarief de HE productie en ZP installatie vermindert juichen we blijkbaar toe.
Arm, arm Vlaanderen …
- NuKeM
- Administrator
Als er één ding zeker is, dan is het dat we in de toekomt nog meer zullen moeten nadenken over onze installaties en de aansturing daarvan, dat om enerzijds optimaal te zijn voor onszelf en anderzijds geen negatieve impact te hebben op het net.
Als je daar nu geen rekening mee houdt, dan zal je mogelijk in de toekomst inderdaad voor (kleine) verrassingen komen te staan, zo gaat dat nu eenmaal. Digitalisatie en optimalisatie laten steeds meer toe preciezer en 'rechtvaardiger' te factureren. Een EcoPower of anderen ondergaan hetzelfde lot en vragen gewoon van hun klanten dezelfde evolutie te volgen teneinde de boel rendabel en eerlijk te houden.
Het zal allemaal niet zo snel gaan natuurlijk, maar je ziet goed genoeg dat men nu al de risico's probeert af te dekken (duurdere vaste contracten en de analoge meter met zonnepanelen extra aanrekenen).
Als je daar nu geen rekening mee houdt, dan zal je mogelijk in de toekomst inderdaad voor (kleine) verrassingen komen te staan, zo gaat dat nu eenmaal. Digitalisatie en optimalisatie laten steeds meer toe preciezer en 'rechtvaardiger' te factureren. Een EcoPower of anderen ondergaan hetzelfde lot en vragen gewoon van hun klanten dezelfde evolutie te volgen teneinde de boel rendabel en eerlijk te houden.
Het zal allemaal niet zo snel gaan natuurlijk, maar je ziet goed genoeg dat men nu al de risico's probeert af te dekken (duurdere vaste contracten en de analoge meter met zonnepanelen extra aanrekenen).
-
- Elite Poster
Inderdaad.
En dat doe je beter proactief dan achter de feiten aanhollen waardoor je minder tijd hebt om het uit te werken en de omstandigheden minder gunstig zijn.
Het is altijd beter een weg uit te stippelen waar de meerderheid nog niet bezig is/niet aan wil dan onder externe druk mee te moeten met de massa omdat het niet meer anders kan.
En dat geldt zowel voor een bedrijf, coöperatie,.... tot op het niveau van het individu.
Stil blijven staan, laat staan blijven hangen in het verleden, komt meestal overeen met effectieve achteruitgang.
En dat doe je beter proactief dan achter de feiten aanhollen waardoor je minder tijd hebt om het uit te werken en de omstandigheden minder gunstig zijn.
Het is altijd beter een weg uit te stippelen waar de meerderheid nog niet bezig is/niet aan wil dan onder externe druk mee te moeten met de massa omdat het niet meer anders kan.
En dat geldt zowel voor een bedrijf, coöperatie,.... tot op het niveau van het individu.
Stil blijven staan, laat staan blijven hangen in het verleden, komt meestal overeen met effectieve achteruitgang.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
- Bedankt: 724 keer
Het is duidelijk dat je beter anticipeert op komende veranderingen en deze zijn ook niet zo onduidelijk. Energie zal duurder worden voor wie afhankelijk blijft van anderen en de overheid zal de kosten voor de transitie uiteraard bij de verbruikers halen. Punt is dus dat je eerst je verbruik aanpakt, daarna zoveel mogelijk van uw verbruik zelf opwekt en daardoor grotendeels aan extra kosten kan ontsnappen.
Het overdimensioneren op grote schaal om een tijdelijk voordeel te optimaliseren heeft uiteraard het risico dat dat voordeel stopt of zelfs een nadeel wordt maar dat is puur voor rekening van zij die die gok gedaan hebben. Wil je de voordelen van de TT optimaal gebruiken dan moet je er ook de nadelen bij nemen, dat geldt trouwens ook voor de DT.
Het is zoals in de natuur, survival of the fittest, wie zich niet kan of wil aanpassen zal aangepast worden. Maar uiteraard is het veel gemakkelijker om anderen de schuld te geven van eigen keuzes.
Het overdimensioneren op grote schaal om een tijdelijk voordeel te optimaliseren heeft uiteraard het risico dat dat voordeel stopt of zelfs een nadeel wordt maar dat is puur voor rekening van zij die die gok gedaan hebben. Wil je de voordelen van de TT optimaal gebruiken dan moet je er ook de nadelen bij nemen, dat geldt trouwens ook voor de DT.
Het is zoals in de natuur, survival of the fittest, wie zich niet kan of wil aanpassen zal aangepast worden. Maar uiteraard is het veel gemakkelijker om anderen de schuld te geven van eigen keuzes.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Uiteindelijk gaat het evolueren naar energie-operatoren die de zonnepanelen van de gebruikers sturen/beheren. Voor mensen die hier rondhangen zal het niet zo'n probleem zijn om dingen zelf te gaan sturen, maar voor janneke-en-mieke-met-de-pet(M/V/X) is het een ander verhaal.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Benieuwd hoe ze het gaan oplossen voor de wagens die bidirectioneel laden.
Op het werk gratis opladen, thuiskomen en inpluggen en begin maar aan de huishoudelijke taken.
Op het werk gratis opladen, thuiskomen en inpluggen en begin maar aan de huishoudelijke taken.
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 115 keer
Hangt er ook vanaf hoeveel bedrijven dit gaan toelaten. En meestal als je een laadpaal via het werk hebt kan het werk ook alles opvolgen waardoor je mss de factuur nog gepresenteerd krijgt door het werk.karine schreef: 30 okt 2023, 10:33 Benieuwd hoe ze het gaan oplossen voor de wagens die bidirectioneel laden.
-
- Elite Poster
Er zijn momenteel nog geen BEV's die bidirectioneel kunnen laden (V2L is niet hetzelfde dan V2H/V2G).
Noch zijn er al gehomologeerde CCS bidirectionele laadpalen in Vlaanderen toegelaten.
Dat zal er op termijn wel komen maar dat is het probleem van Ecopower niet want je gaat thuis dan niet over het grid.
Wat je thuis doet, energie direct of indirect gebuiken van PV en/of thuis/BEV batterij is de zaak van de bewoner en niet van de energieleverancier.
Net zoals het laden van een stationaire thuisaccu vanuit PV nu ook Ecopower niet aanbelangt.
Voor AC bidirectioneel laden zal de BEV daarvoor geschikt moeten zijn en dat zullen niet de goedkoopste modellen zijn.
Voor DC bidrectionaal laden zal de laadpaal daar geschikt voor moeten zijn en DC laadpalen zijn nu niet precies goedkoop.
Elders de EV gratis laden en dan eenvoudig thuis inpluggen om het huishouden op te laten draaien is in de praktijk dus iets ingewikkelder (en vooral kostelijker) dan deze ene zin laat uitschijnen. Voor de meeste consumenten zal het voorlopig dan ook bij een wensdroom blijven dan bij een realiseerbare praktijkervaring.
Overigens wel benieuwd welke werkgever in zijn car policy gaat toelaten dat er op het werk en/of openbaar door de gebruiker (onbeperkt) gratis geladen wordt (wat overigens niet gratis is voor de werkgever) en dat dit voor iets anders gebruikt gaat worden dan voor mobiliteit.
Geeft die werkgever dan doorgaans ook aan werknemers met een tankkaart de toestemming om op kosten van de werkgever de dieseltank vol te gooien en dit thuis over te hevelen in de mazouttank?
Toegevoegd na 4 minuten 18 seconden:
Wanneer bidrectioneel laden algemeen mogelijk wordt zullen de fabrikanten ongetwijfeld ook een beperkende disclaimer in hun garantievoorwaarden opnemen met betrekking tot het gebruik van V2X.
Noch zijn er al gehomologeerde CCS bidirectionele laadpalen in Vlaanderen toegelaten.
Dat zal er op termijn wel komen maar dat is het probleem van Ecopower niet want je gaat thuis dan niet over het grid.
Wat je thuis doet, energie direct of indirect gebuiken van PV en/of thuis/BEV batterij is de zaak van de bewoner en niet van de energieleverancier.
Net zoals het laden van een stationaire thuisaccu vanuit PV nu ook Ecopower niet aanbelangt.
Voor AC bidirectioneel laden zal de BEV daarvoor geschikt moeten zijn en dat zullen niet de goedkoopste modellen zijn.
Voor DC bidrectionaal laden zal de laadpaal daar geschikt voor moeten zijn en DC laadpalen zijn nu niet precies goedkoop.
Elders de EV gratis laden en dan eenvoudig thuis inpluggen om het huishouden op te laten draaien is in de praktijk dus iets ingewikkelder (en vooral kostelijker) dan deze ene zin laat uitschijnen. Voor de meeste consumenten zal het voorlopig dan ook bij een wensdroom blijven dan bij een realiseerbare praktijkervaring.
Overigens wel benieuwd welke werkgever in zijn car policy gaat toelaten dat er op het werk en/of openbaar door de gebruiker (onbeperkt) gratis geladen wordt (wat overigens niet gratis is voor de werkgever) en dat dit voor iets anders gebruikt gaat worden dan voor mobiliteit.
Geeft die werkgever dan doorgaans ook aan werknemers met een tankkaart de toestemming om op kosten van de werkgever de dieseltank vol te gooien en dit thuis over te hevelen in de mazouttank?
Toegevoegd na 4 minuten 18 seconden:
Dat niet alleen (want de werkgever kan al je laadbeurten opvolgen, zowel thuis als openbaar als op het werk want hij dient tenslotte de factuur daarvan te betalen) maar ook welke BEV's dat onbepkert gaan toelaten. o.a. de VAG groep heeft al aangekondigd dat zijn EV's waar bidirectioneel laden (in de toekomst) mee mogelijk is na een aantal kWh (10.000) de bidirectione functie wordt stopgezet.Data technicus schreef: 30 okt 2023, 10:37 Hangt er ook vanaf hoeveel bedrijven dit gaan toelaten. En meestal als je een laadpaal via het werk hebt kan het werk ook alles opvolgen waardoor je mss de factuur nog gepresenteerd krijgt door het werk.
Wanneer bidrectioneel laden algemeen mogelijk wordt zullen de fabrikanten ongetwijfeld ook een beperkende disclaimer in hun garantievoorwaarden opnemen met betrekking tot het gebruik van V2X.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Waarom zouden ze dat doen ? (slijtage van de batterij misschien)ivob schreef: 30 okt 2023, 10:47 de VAG groep heeft al aangekondigd dat zijn EV's waar bidirectioneel laden (in de toekomst) mee mogelijk is na een aantal kWh (10.000) de bidirectione functie wordt stopgezet.
- NuKeM
- Administrator
Eerder voer voor een ander topic, maar ik wil in eerste instantie wel eens zien:
- wanneer er voor V2H/G een standaard gaat komen (huidige standaarden zijn hier niet op voorzien dacht ik)
- of dit via het voertuig gaat lopen / gestuurd gaat worden (want ik zie Synergrid niet elk voertuig keuren) of via een (dure) DC-charger + een (bi-directioneel) EV-laadpunt keuring gaat dan ineens heel andere/bijkomende eisen hebben. Just buy, plug and play zal het zeker niet worden!
- hoe (inderdaad zoals hierboven vermeld) leasemaatschappijen en werkgevers hier mee om gaan gaan. Ik zie de optie nog komen om dit (tijdelijk) uit te schakelen

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 94 keer
Is dit zoveel duurder? Qua functionaliteit op stroom niveau komt dit overeen met een sma Sunny Boy storage én een supplementaire communicatiemodule voor de wagen.Voor DC bidrectionaal laden zal de laadpaal daar geschikt voor moeten zijn en DC laadpalen zijn nu niet precies goedkoop.
iLumen heeft ondertussen testen uitgevoerd met een aantal recente wagens met V2L omde V2G tot 10kW uit te testen.
-
- Elite Poster
Er zijn al jaren standaarden voor V2H/V2G maar dan voor het CHAdeMO laadprotocol.
Er is in Vlaanderen dan ook al geruime tijd een bidrectionele laadpaal voor CHAdeMo gehomologeerd.
Maar gezien vanaf 2024 CHAdeMO in de EU uitgefaseerd wordt is het niet aan te raden daar nog als particulier in te investeren.
De verantwoordelijkheid voor homologatie ligt in Vlaanderen bij synergrid en ze moeten daarbij ook rekening houden met de eisen/wensen van de gewestelijke netbeheerders. Dus weer het zoveelste voorbeeld van de administratieve traagheid in een klein land met versnipperde bevoegdheden.
Voor CCS zijn er ook al verschillende homologatieprocedures lopende. Normaal resultaat eind Q4 2023 maar gezien de huidige stand van zaken zal dat eerder 2024 worden.
Er zijn al CCS bidrectionele laadpalen op de (internationale) markt.
Maar de regelgeving in Vlaanderen is dat je een bidirectionele laadpaal parallel met het net moet aanmelden bij de netbeheerder (in vlaanderen Fluvius), dat hij voor de aanmelding technisch moet zijn goedgekeurd door een erkende keuringsdienst (net zoals bij een gewone laadpaal trouwens) en dat die keuring niet positief zal verlopen indien de apparatuur niet voorkomt op de goedgekeurde homologatielijst van Synergrid.
Wat betreft de eventuele verkoopprijs, dat is wat de fabrikant er voor vraagt en de eventuele klant ervoor wil betalen.
Niet wat de hardware echt kost voor de fabrikant/verkoper.
En inderdaad, Ecopower heeft, zoals aangehaald, hier niets mee te maken.
Dat is iets, indien beschikbaar, tussen de werkgever/autoproducent en werknemer/klant.
Er is in Vlaanderen dan ook al geruime tijd een bidrectionele laadpaal voor CHAdeMo gehomologeerd.
Maar gezien vanaf 2024 CHAdeMO in de EU uitgefaseerd wordt is het niet aan te raden daar nog als particulier in te investeren.
De verantwoordelijkheid voor homologatie ligt in Vlaanderen bij synergrid en ze moeten daarbij ook rekening houden met de eisen/wensen van de gewestelijke netbeheerders. Dus weer het zoveelste voorbeeld van de administratieve traagheid in een klein land met versnipperde bevoegdheden.
Voor CCS zijn er ook al verschillende homologatieprocedures lopende. Normaal resultaat eind Q4 2023 maar gezien de huidige stand van zaken zal dat eerder 2024 worden.
Er zijn al CCS bidrectionele laadpalen op de (internationale) markt.
Maar de regelgeving in Vlaanderen is dat je een bidirectionele laadpaal parallel met het net moet aanmelden bij de netbeheerder (in vlaanderen Fluvius), dat hij voor de aanmelding technisch moet zijn goedgekeurd door een erkende keuringsdienst (net zoals bij een gewone laadpaal trouwens) en dat die keuring niet positief zal verlopen indien de apparatuur niet voorkomt op de goedgekeurde homologatielijst van Synergrid.
Wat betreft de eventuele verkoopprijs, dat is wat de fabrikant er voor vraagt en de eventuele klant ervoor wil betalen.
Niet wat de hardware echt kost voor de fabrikant/verkoper.
En inderdaad, Ecopower heeft, zoals aangehaald, hier niets mee te maken.
Dat is iets, indien beschikbaar, tussen de werkgever/autoproducent en werknemer/klant.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Zal dit probleem zich ook echt stellen want nu worden de salariswagens gebruikt om de EV's ingang te laten vinden maar wat als dat doel bereikt is? De overheid zou bvb de salaraiswagens kunnen afbouwen en dat aantrekkelijk maken met een systeem om goedkoper energie te krijgen door bvb een premie of ander beloningssysteem.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Omschrijf beter eens wat het "probleem" nu in eerste instantie precies is.
Wat is in deze het "probleem" van Ecopower en bij uitbreiding voor de eigenaars van PV?
Wat is in deze het "probleem" van Ecopower en bij uitbreiding voor de eigenaars van PV?
Sol Invictus!
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 115 keer
Totalenergies stopt al met deze heffingen:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... nde-teller
En Demir wil onderzoek naar deze extra kosten:
En Demir wil onderzoek naar deze extra kosten:
-
- Elite Poster
Laat me niet lachen, de Vlaamse politici die in hun eigen gewest volledig verantwoordelijk zijn voor de wijze van invoering van de digitale meter, de prosumententarieven, het capacitetstarief, de brakke regelgeving waardoor ze door de hoogste rechtsorganen terug tot de orde moesten worden geroepen, de saga van subsidies invoeren en (vroegtijdig) afvoeren,.... die nu de "vermoorde onschuld" spelen en uit de lucht komen vallen? Moest dat echt zo zijn is het nog erger dan al gedacht: zelf al jaren aan de knoppen zitten en dan geen flauw benul hebben wat er gebeurd wanneer je die knoppen verdraait?
Precies of dit de eerste energieleverancier is die dit invoert. Dat het de eerste keer is dat Demir daar van hoort is uiteraard iets totaal anders.
Beetje l*llen in het zicht van de verkiezingen ten bate van het eigen kiespubliek met blijkbaar een zeer kort geheugen.
Precies of dit de eerste energieleverancier is die dit invoert. Dat het de eerste keer is dat Demir daar van hoort is uiteraard iets totaal anders.
Beetje l*llen in het zicht van de verkiezingen ten bate van het eigen kiespubliek met blijkbaar een zeer kort geheugen.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Misschien willen ze nog snel wat klanten afsnoepen van Ecopower?Data technicus schreef: 30 okt 2023, 12:55 Totalenergies stopt al met deze heffingen:
-
- Elite Poster
Dan heb je toch niet goed de tijdslijn gevolgd.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Inderdaad, men wil nu niet de kwaaie zijn voor de kiezers maar eens de verkiezingen voorbij en een jaar of zo prullen tot ze een regering hebben en dan kan alles weer.