Ik vraag me af of overschakelen naar een andere gasleverancier nog de moeite waard is?
Ikzelf zit met een verbruik van 15.000Kwh
Kijk ik bij "mijn Engie" waar ik nu klant ben betaal ik €108,66*12=€1303/jaarbasis
Kijk ik echter bij de Vreg zou ik bij Engie voor mijn contract €1393/jaarbasis betalen.
Groepsaankoop Testaankoop 2023 Mega zou dan op €1213/jaarbasis komen.
Tweede plaats Elegant BE Nature Flex Gas op €1214/jaarbasis.
Hoe betrouwbaar zijn deze schattingen en wat doen jullie hiermee ?
Overschakelen gasleverancier nog de moeite waard ?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Dat betaal je dus niet, maar is jouw voorschot.karine schreef: 17 okt 2023, 11:49 Kijk ik bij "mijn Engie" waar ik nu klant ben betaal ik €108,66*12=€1303/jaarbasis
Nadat je de eindafrekeing gekregen hebt (na telleropname) weet je pas exact wat je "nu" betaalt

Het voordeel van deze schattingen, is dat ze allemaal gebaseerd zijn op dezelfde prijsvoorspellingen.karine schreef: 17 okt 2023, 11:49 Kijk ik echter bij de Vreg zou ik bij Engie voor mijn contract €1393/jaarbasis betalen.
Groepsaankoop Testaankoop 2023 Mega zou dan op €1213/jaarbasis komen.
Tweede plaats Elegant BE Nature Flex Gas op €1214/jaarbasis.
Je kan daar natuurlijk niet 100% op vertrouwen in absolute cijfers, gezien het schattingen zijn, en toekomstige prijzen sterk kunnen schommelen naar gelang de gebeurtenissen.
Maar je ziet wel het relatieve onderscheid tussen de verschillende aanbieders.
Hou er rekening mee dat van jouw bovengenoemd bedrag ca 350€-400€ (afhankelijk van de regio) nettarieven en heffingen zijn.
Er is dus ca 860€ energie kost, dat is bijna 20% lager dan je huidig tarief (Engie Direct).
Aan jou om te oordelen of de overstap de moeite is (1.000 EUR op je spaarboek brengt geen 20% op

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
- Bedankt: 331 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Het is gewoon wat het woord zegt: een schatting, een voorspelling voor de toekomst.karine schreef: 17 okt 2023, 11:49 Hoe betrouwbaar zijn deze schattingen en wat doen jullie hiermee ?
Het enige wat je daar echt tegen kan doen is je energiefactuur zo weinig mogelijk laten bepalen door de prijszetting van derden. Maar dat is niet voor iedereen mogelijk.
Je hebt er uiteindelijk dus weinig aan wat een ander er mee doet.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 16 keer
Hoeveel cent per kw is de enige betrouwbare parameter.karine schreef: 17 okt 2023, 11:49 Ik vraag me af of overschakelen naar een andere gasleverancier nog de moeite waard is?
Ikzelf zit met een verbruik van 15.000Kwh
Dit onderscheid dan nog tussen variable en vast.
En variabel is vandaag meer dan waarschijnlijk stijgen gezien het oproer her en der.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
- Bedankt: 331 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Kleine nuance, zolang je geen maandafrekening hebt maar een jaarafrekening volgens de RLP0N weging worden tussentijdse schommelingen in de kWh-prijs ook deels uitgevlakt bij de jaarnota.
Sol Invictus!
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 725 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Was het maar zo simpel...
Er is ook nog de 'vaste kost', 'jaarabonnement', 'meterhuur', ... Die uiteraard bij elke leverancier verschillend is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
- Bedankt: 509 keer
Dat maakt enorm veel uit en maakt voor mij die VTest ook totaal irrelevant, zeker met de huidige fluctuerende groothandelprijzen. Sommige indexen zijn spot-indexen en je prijs wordt vastgelegd aan het einde van de maand, andere zijn futures en bepalen je prijs voor de komende maand of het komende kwartaal. Gevolg is dat VTest de ene maand zal zeggen dat X 10% goedkoper is dan Y en de volgende maand ineens 15% duurder. Je moet maar eens een paar maand na elkaar die VTest doen en vergelijken maand na maand.
Die index zorgde er bvb voor dat mijn schoonmoeder eind vorig jaar een gasprijs (dus excl andere zaken) had die VIJF keer zoveel bedroeg als de mijne, allebei Engie maar verschillende formule. De gasprijs was enorm aan het zakken na de enorme piek in de zomer. Haar prijs is echter kwartaal gebaseerd en op TTF future, dus haar prijs in Q4 werd bepaald door de hoge prijzen in Q3. Mijn index is een spot, en dus mijn prijs in Q4 volgde gewoon maand na maand de dalingen op de markt. Werkt natuurlijk ook omgekeerd. Gasprijs deze maand al redelijk gestegen dus mijn oktober zal een pak duurder zijn dan de hare doordat het bij haar gebaseerd is op de index gedurende Q3.
Nu, die formule is altijd a + b x index, waarbij b precies overal 0.1 is. Dus door a te vergelijken heb je ook al een idee of X intrinsiek goedkoper is dan Y. EDIT: in je voorbeeld zie ik dus toch al contracten waarbij b groter is dan 0.1 en daardoor onderling bijna onvergelijkbaar.
EDIT: hier vind je de indexen die Engie gebruikt. Bemerk hoe er bvb in oktober 2022 en maart dit jaar een enorm verschil was tussen TTF en DAM.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 38 keer
Welke parameter raad jij dan aan ?Tomby schreef: 18 okt 2023, 06:51Dat maakt enorm veel uit en maakt voor mij die VTest ook totaal irrelevant, zeker met de huidige fluctuerende groothandelprijzen. Sommige indexen zijn spot-indexen en je prijs wordt vastgelegd aan het einde van de maand, andere zijn futures en bepalen je prijs voor de komende maand of het komende kwartaal.
Ik heb interesse om naar Elegant over te stappen en zoals je ziet hebben ze twee gelijkaardige contracten maar met twee verschillende parameters namelijk TTF 101 ICE en M TTF RLPON EOD EEX.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1196 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Ik vind een future-contract interessanter, omdat prijsschokken durende de maand, minder spelen.
Als er morgen een pijpleiding implodeert, schrikken de prijzen enorm op. Een paar dagen later is dan duidelijk wat de echte schade & impact is.
Bij een future-contract, is de impact al duidelijk en dus ook de prijszetting voor der maand die gaat komen.
Als je een backwards contract heb, op gerealiseerde prijzen, zit je wel met die prijsschok.
En ik ken meer prijsschokken naar boven dan naar beneden.
Naar boven gaat snel (paniek), naar beneden gaat traag (evolutie).
Als er morgen een pijpleiding implodeert, schrikken de prijzen enorm op. Een paar dagen later is dan duidelijk wat de echte schade & impact is.
Bij een future-contract, is de impact al duidelijk en dus ook de prijszetting voor der maand die gaat komen.
Als je een backwards contract heb, op gerealiseerde prijzen, zit je wel met die prijsschok.
En ik ken meer prijsschokken naar boven dan naar beneden.
Naar boven gaat snel (paniek), naar beneden gaat traag (evolutie).
-
- Elite Poster
En wat valt er onder een future-contract ? (TTF101)heist_175 schreef: 18 okt 2023, 09:05 Ik vind een future-contract interessanter, omdat prijsschokken durende de maand, minder spelen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
- Bedankt: 509 keer
Ik denk niet dat er een 'goede' keuze is voor die indexatieparameter. Zoals ik als voorbeeld gaf, vorige herfst enorm hoge prijzen voor wie op basis van TTF zat door een prijsexplosie in augustus. Die prijsexplosie had ik ook met ZIGDAM, maar enkel in augustus waar het verbruik sowieso al enorm laag was. Maar niemand die dat kon voorzien.
Wat me wel opvalt in die tabel die ik hierboven gelinkt heb, is dat ZIGDAM en ZPTDAM sowieso precies gemiddeld gezien lager liggen dan TTF. Ik ben niet zeker, maar ik dacht dat dat was omdat TTF = Amsterdam = Russisch gas, terwijl ZIG/ZTP = Zeebrugge, maar ook dat is weer zoiets dat eigenlijk zeer moeilijk te voorspellen viel.
Uiteindelijk was dat voor mij ook niet echt een doelbewuste keuze, ik keek gewoon wat op dat moment het goedkoopst was, en dat was binnen Engie dan natuurlijk het contract waar je alles online moet doen (Direct).
Mijn punt was veeleer dat die VTest ook maar een moment-opname is, en dat zelfs die gewoon schattingen maakt van wat de toekomst brengt, maar niemand heeft een glazen bol, ook VTest niet. En door het feit dat al die leveranciers zowat (bewust?) andere indexen gebruiken, is onderling vergelijken eigenlijk compleet onmogelijk.
Wat me wel opvalt in die tabel die ik hierboven gelinkt heb, is dat ZIGDAM en ZPTDAM sowieso precies gemiddeld gezien lager liggen dan TTF. Ik ben niet zeker, maar ik dacht dat dat was omdat TTF = Amsterdam = Russisch gas, terwijl ZIG/ZTP = Zeebrugge, maar ook dat is weer zoiets dat eigenlijk zeer moeilijk te voorspellen viel.
Uiteindelijk was dat voor mij ook niet echt een doelbewuste keuze, ik keek gewoon wat op dat moment het goedkoopst was, en dat was binnen Engie dan natuurlijk het contract waar je alles online moet doen (Direct).
Mijn punt was veeleer dat die VTest ook maar een moment-opname is, en dat zelfs die gewoon schattingen maakt van wat de toekomst brengt, maar niemand heeft een glazen bol, ook VTest niet. En door het feit dat al die leveranciers zowat (bewust?) andere indexen gebruiken, is onderling vergelijken eigenlijk compleet onmogelijk.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
- Bedankt: 724 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Het is aan de overheid om de leveranciers te verplichten een transparante prijsberekening bieden die vergelijken mogelijk maakt voor mensen die niet professor in energiekunde zijn. Die bedrijven doen dat omdat ze het kunnen/mogen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Dat een leverancier als Elegant dan nog twee dezelfde contracten voorstelt maar enkel een andere index maakt het nog wat moeilijker.Tomby schreef: 18 okt 2023, 09:51 En door het feit dat al die leveranciers zowat (bewust?) andere indexen gebruiken, is onderling vergelijken eigenlijk compleet onmogelijk.
-
- Elite Poster
Bedankt voor uw e-mail.
Het tarief BE Nature flex is een tarief die gelinkt is aan de Belpex, of de Belgische dagelijkse stroommarkt. Bij dit tarief gaan we de stroomprijs van elke dag vastleggen. We kunnen niet voorspellen wat de exacte prijs zal zijn, dit weten we pas op het einde van de maand. De prijs die u op de tariefkaart terugvindt is steeds de prijs van de voorafgaande maand. Omdat dit tarief nog korter op de markt zit, is het ook iets volatieler dan uw huidig product.
Het tarief Budgetair is een tarief die gelinkt is aan de Endex en TTF, of de Belgische termijn stroommarkt. De Endex geeft een inschatting op de maand vooruit. In de tariefformule staat bepaald dat we de groothandelsprijs vastleggen op de eerste handelsdag na de 19de van de voorafgaande maand. Deze prijs houden we een maand lang aan.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Het tarief BE Nature flex is een tarief die gelinkt is aan de Belpex, of de Belgische dagelijkse stroommarkt. Bij dit tarief gaan we de stroomprijs van elke dag vastleggen. We kunnen niet voorspellen wat de exacte prijs zal zijn, dit weten we pas op het einde van de maand. De prijs die u op de tariefkaart terugvindt is steeds de prijs van de voorafgaande maand. Omdat dit tarief nog korter op de markt zit, is het ook iets volatieler dan uw huidig product.
Het tarief Budgetair is een tarief die gelinkt is aan de Endex en TTF, of de Belgische termijn stroommarkt. De Endex geeft een inschatting op de maand vooruit. In de tariefformule staat bepaald dat we de groothandelsprijs vastleggen op de eerste handelsdag na de 19de van de voorafgaande maand. Deze prijs houden we een maand lang aan.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 634 keer
- Bedankt: 393 keer
- Recent bedankt: 5 keer
blijkbaar rekenen ze normale prijs aan, die bijna 20% duurder is, om dan 30 eur korting toe te kennen. 
COZYFALL23
Om de herfst in te luiden, geeft TotalEnergies je een flinke boost! Profiteer nu van onze superkorting:
€ 85 korting btwi per jaar op je aardgasfactuur.*
€ 85 korting btwi per jaar op je elektriciteitsfactuur.*
*Het aanbod is niet cumuleerbaar met andere kortingen

COZYFALL23
Om de herfst in te luiden, geeft TotalEnergies je een flinke boost! Profiteer nu van onze superkorting:
€ 85 korting btwi per jaar op je aardgasfactuur.*
€ 85 korting btwi per jaar op je elektriciteitsfactuur.*
*Het aanbod is niet cumuleerbaar met andere kortingen
-
- Elite Poster
Stond vandaag nog een artikel van in de krant.
Het regent herfstpromo’s bij energieleveranciers, maar let op voor deze kleine lettertjes.
Momenteel zijn er liefst 59 verschillende promoties en welkomstkortingen bij 7 energieleveranciers, leert een blik op prijsvergelijker Mijnenergie.be. Allemaal hebben ze hetzelfde doel: u als consument ervan overtuigen de overstap naar een ander energiecontract te maken.
e krijgt die ‘welkomstkorting’ ofwel meteen na het afsluiten van een contract, oftewel pas bij de jaarafrekening, nadat je een volledig jaar bij de energieleverancier bent gebleven. Vaak wordt de korting meteen van je maandelijkse voorschot afgehouden, en daar zit het addertje onder het gras, aldus De Dobbeleer. “Vertrek je voor het jaar is verstreken, dan zal je in veel gevallen de korting voor elke maand dat je die genoot moeten bijpassen. Het is een slinkse manier voor energieleveranciers om, sinds verbrekingsvergoedingen niet meer zijn toegestaan, de gebruiker toch aan hen te binden, of zijn vertrek alsnog aan te rekenen.
Onder meer Eneco, TotalEnergies en Mega afficheren momenteel op hun websites welkomstkortingen van respectievelijk 75, 85 en tot 220 euro voor wie ononderbroken gedurende een jaar gas of elektriciteit afneemt. Via prijsvergelijkers bieden onder meer ook Luminus, Elegant en Octa+ nieuwe klanten zo’n kortingen aan, die doorgaans nog iets hoger liggen.
Het regent herfstpromo’s bij energieleveranciers, maar let op voor deze kleine lettertjes.
Momenteel zijn er liefst 59 verschillende promoties en welkomstkortingen bij 7 energieleveranciers, leert een blik op prijsvergelijker Mijnenergie.be. Allemaal hebben ze hetzelfde doel: u als consument ervan overtuigen de overstap naar een ander energiecontract te maken.
e krijgt die ‘welkomstkorting’ ofwel meteen na het afsluiten van een contract, oftewel pas bij de jaarafrekening, nadat je een volledig jaar bij de energieleverancier bent gebleven. Vaak wordt de korting meteen van je maandelijkse voorschot afgehouden, en daar zit het addertje onder het gras, aldus De Dobbeleer. “Vertrek je voor het jaar is verstreken, dan zal je in veel gevallen de korting voor elke maand dat je die genoot moeten bijpassen. Het is een slinkse manier voor energieleveranciers om, sinds verbrekingsvergoedingen niet meer zijn toegestaan, de gebruiker toch aan hen te binden, of zijn vertrek alsnog aan te rekenen.
Onder meer Eneco, TotalEnergies en Mega afficheren momenteel op hun websites welkomstkortingen van respectievelijk 75, 85 en tot 220 euro voor wie ononderbroken gedurende een jaar gas of elektriciteit afneemt. Via prijsvergelijkers bieden onder meer ook Luminus, Elegant en Octa+ nieuwe klanten zo’n kortingen aan, die doorgaans nog iets hoger liggen.
-
- Elite Poster
Eneco Aardgas FLEX was paar euro duurder, maar variabel. Maar hoge jaarkorting en hogere eenheidsprijs. Dus als je na 1 jaar blijft, ben je stuk duurder af.
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
- Bedankt: 104 keer
Ik heb me ook ingeschreven bij Total , zat nu bij eneco ... maar myeneco maakt het mij moeilijk om mijn jaarverbruik uit te lezen. (afgelopen jaar) heb nu enkel nog elec , de gaskraan is hier dicht gedraaid sinds paar maanden omdat we nu een elec water boiler hebben.AndRo555 schreef: 26 okt 2023, 12:45 Jep, je hebt DM!
Edit: voor anderen die ook nog de korting willen gebruiken:
https://totalenergies.be/nl/particulier ... 755e48556f
Code: E232222147
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png

Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
-
- Elite Poster
Heb voor mezelf Total gekozen. (enkel gas)
571 €, de volgende was Mega 614 € (ook geen referentie)
Dan ging ik Total kiezen voor mijn moeder, 15 € goedkoper via Call Me Power, dan site TE.
Maar blijkbaar verkopen ze de pixel daar niet, ook al staat het in hun vergelijking.
Zeggen dan dat TE slechte klantendienst heeft, geen tel helpdesk,.... bla bla bla....
Eneco zou heel goed zijn zeggen ze....Bij engie vind ik makkelijk dat je uw maandelijks verbruik kan ingeven op de site. Bij Eneco ook. Klopt dit?
Nu bij berekening komt ik 909 euro uit TE (op hun site), 929 Eneco via aanbieders.be (1029 via hun site) 1.165 via Call Me Power....
dus ik betrouw het meer bij TE, daar hun site zelfde prijs aanbiedt als de resellers.
Wat zou meerwaarde Eneco zijn op TE?
https://nl-be.trustpilot.com/review/eneco.be
https://nl-be.trustpilot.com/review/tot ... .be?page=2
beiden niet zo positief....Nu al 2 jaar bij Engie...geen klachten daar gehad...ondanks ik Monopolist haat.
Advies @Patje ?
571 €, de volgende was Mega 614 € (ook geen referentie)
Dan ging ik Total kiezen voor mijn moeder, 15 € goedkoper via Call Me Power, dan site TE.
Maar blijkbaar verkopen ze de pixel daar niet, ook al staat het in hun vergelijking.
Zeggen dan dat TE slechte klantendienst heeft, geen tel helpdesk,.... bla bla bla....
Eneco zou heel goed zijn zeggen ze....Bij engie vind ik makkelijk dat je uw maandelijks verbruik kan ingeven op de site. Bij Eneco ook. Klopt dit?
Nu bij berekening komt ik 909 euro uit TE (op hun site), 929 Eneco via aanbieders.be (1029 via hun site) 1.165 via Call Me Power....

dus ik betrouw het meer bij TE, daar hun site zelfde prijs aanbiedt als de resellers.
Wat zou meerwaarde Eneco zijn op TE?
https://nl-be.trustpilot.com/review/eneco.be
https://nl-be.trustpilot.com/review/tot ... .be?page=2
beiden niet zo positief....Nu al 2 jaar bij Engie...geen klachten daar gehad...ondanks ik Monopolist haat.
Advies @Patje ?
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
- Bedankt: 104 keer
Ik vond van eneco dat ze te pas en onpas mijn voorschot veel verhoogden en moest deze dan zelf vlug minder zetten, na een paar jaar vond ik het eens tijd worden voor verandering.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!

- Moonboy
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 35 keer
Kijk tip: VRT Een Dinsdag 31 Oktober
S3:Afl3 #weetikveel
Energiefactuur :
In #weetikveel overlopen we alle elementen die onze factuur bepalen. Verbruikte energie, gas en elektriciteit, taksen en andere zaken. Kobe kruipt boven op een windturbine. Maar hoeveel windturbines staan er in België? Kobe wordt rondgeleid in het controlecentrum van Elia, die zorgt voor het evenwicht op ons elektriciteitsnet. Maar waarom is dat zo belangrijk?
Hij legt 1 meter van de 134.000 km elektriciteitskabel die je in ons land kan vinden aan, schakelt de elektriciteit uit en vliegt in een helikopter boven de LNG-terminal in Zeebrugge.
Hoeveel gas komt daar toe en hoe geraakt dat bij de mensen thuis? Wist-je-datjes van minister van Energie Tinne Van der Straeten.
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/-weetikve ... veel-s3a3/
S3:Afl3 #weetikveel
Energiefactuur :
In #weetikveel overlopen we alle elementen die onze factuur bepalen. Verbruikte energie, gas en elektriciteit, taksen en andere zaken. Kobe kruipt boven op een windturbine. Maar hoeveel windturbines staan er in België? Kobe wordt rondgeleid in het controlecentrum van Elia, die zorgt voor het evenwicht op ons elektriciteitsnet. Maar waarom is dat zo belangrijk?
Hij legt 1 meter van de 134.000 km elektriciteitskabel die je in ons land kan vinden aan, schakelt de elektriciteit uit en vliegt in een helikopter boven de LNG-terminal in Zeebrugge.
Hoeveel gas komt daar toe en hoe geraakt dat bij de mensen thuis? Wist-je-datjes van minister van Energie Tinne Van der Straeten.
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/-weetikve ... veel-s3a3/