Unifi Dreammachine Pro public IP
Beste,
Iemand nog problemen met het verkrijgen van een public IP adres met een Unifi Dreammachine.
Ik geef het MAC adres in, in de internet box van Proximus en dan op Unifi de PPPoE username en password maar dan heb ik geen internet meer.
Doe ik iets verkeerd of ligt dit aan Proximus?
Alvast bedankt.
Iemand nog problemen met het verkrijgen van een public IP adres met een Unifi Dreammachine.
Ik geef het MAC adres in, in de internet box van Proximus en dan op Unifi de PPPoE username en password maar dan heb ik geen internet meer.
Doe ik iets verkeerd of ligt dit aan Proximus?
Alvast bedankt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 94 keer
PPPoE is niet meer nodig als je zo'n internetbox hebt. Uw dreammachine moet gewoon een IP adres krijgen van de internetbox.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3729 keer
- Recent bedankt: 23 keer
Alles staat toch heel duidelijk op de Proximus website.NXT schreef: 27 sep 2023, 17:11 Maar dan krijg ik een internal adres 192.168.X.X en ik zou graag een public internet adres krijgen.
Volg gewoon het stappenplan:
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... outer.html
Heb je VDSL2 of Fiber?
Indien Fiber heb je de Internetbox niet nodig, en kan je de UDM rechtstreeks aansluiten op de ONT.
Je doet iets verkeerd

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Ik heb een Internet Box geen BBox V3 meer.
De laatste stap is dit.
- Maak een WAN verbinding op je eigen router via een IPoE sessie.
Maar kan enkel een PPPoE verbinding maken met Unifi en geen IPoE verbinding.
Toegevoegd na 7 minuten 47 seconden:
Sommige hebben het over "Deze maakt de PPPoE verbinding (over VLAN 10)" of VLAN 20 of VLAN 30.
Toegevoegd na 5 minuten 9 seconden:
Hangt ervan af of je overgezet bent naar "one VLAN"
De link hierboven (Edpnet) gaat ervan van uit dat je lijn nog op PPPoE staat (VLAN10/PPPoE).
Indien je op "single VLAN" zit (je hebt een internet box i.p.v een Bobox 3/3v) dan moet je router op VLAN20/IPoE staan.
Of indien je wel een decoder hebt, en dus de B-box 3/3V of Internetbox laat staat, dan moet je
de Orbi aansluiten op de B-box3/3v en PPPoE gebruiken (geen VLAN).
of de Orbi aansluiten op LAN1 van de InternetBox, Orbi instellen op IPoE en het
WAN Mac adres ingeven in My Proximus onder Bridged LAN Host (geen PPPoE).
De laatste stap is dit.
- Maak een WAN verbinding op je eigen router via een IPoE sessie.
Maar kan enkel een PPPoE verbinding maken met Unifi en geen IPoE verbinding.
Toegevoegd na 7 minuten 47 seconden:
Sommige hebben het over "Deze maakt de PPPoE verbinding (over VLAN 10)" of VLAN 20 of VLAN 30.
Toegevoegd na 5 minuten 9 seconden:
Hangt ervan af of je overgezet bent naar "one VLAN"
De link hierboven (Edpnet) gaat ervan van uit dat je lijn nog op PPPoE staat (VLAN10/PPPoE).
Indien je op "single VLAN" zit (je hebt een internet box i.p.v een Bobox 3/3v) dan moet je router op VLAN20/IPoE staan.
Of indien je wel een decoder hebt, en dus de B-box 3/3V of Internetbox laat staat, dan moet je
de Orbi aansluiten op de B-box3/3v en PPPoE gebruiken (geen VLAN).
of de Orbi aansluiten op LAN1 van de InternetBox, Orbi instellen op IPoE en het
WAN Mac adres ingeven in My Proximus onder Bridged LAN Host (geen PPPoE).
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Recent bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Volgens @PowerSoft moet je geen PPPoE aanzetten...
Ben je zeker dat je het WAN-MAC-adres van je DreamMachine opvoert? Kijk hiervoor met welk MAC-adres je DreamMachine bekend is bij je modem.
Ben je zeker dat je het WAN-MAC-adres van je DreamMachine opvoert? Kijk hiervoor met welk MAC-adres je DreamMachine bekend is bij je modem.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
Zet hier eens een screenshot van de internetsettings van uw dreammachine (gebruik evt. imgbb.com ofzo, blur desnoods uw loginsettings met paint). Nogal moeilijk te beoordelen zo waar het probleem hier zit. En zoals gezegd: PPPoE zal het hoe dan ook niet zijn.
Het interne netwerk dat via uw dreambox gaat mag ook niet de 192.168.1.x range zijn, zet dat op bvb. 192.168.2.x.
Het interne netwerk dat via uw dreambox gaat mag ook niet de 192.168.1.x range zijn, zet dat op bvb. 192.168.2.x.
Hierbij enkele screenshots.
192.168.1.X heb ik uitgeschakeld in MyProximus.
https://ibb.co/8btH3W8
https://ibb.co/9ZTZ2yH
https://ibb.co/9Njdkc6
https://ibb.co/RbG0wGk
https://ibb.co/2yZKVjh
Toegevoegd na 1 minuut 23 seconden:
Heb dit ook nog gevonden maar is natuurlijk voor een BBox V3.
IPV4 Connection Type: PPPoE
Username: **123456@PROXIMUS
Password: Password
IPv6 connection types: Disabled
DNS Server 1: 195.238.2.21 [Px dns]
DNS Server 2: 195.238.2.22 [Px dns]
Toegevoegd na 1 minuut 23 seconden:
Heb dit ook nog gevonden maar is natuurlijk voor een BBox V3.
IPV4 Connection Type: PPPoE
Username: **123456@PROXIMUS
Password: Password
IPv6 connection types: Disabled
DNS Server 1: 195.238.2.21 [Px dns]
DNS Server 2: 195.238.2.22 [Px dns]
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1948 keer
- Recent bedankt: 18 keer
Als de configuratie met een Dreammachine niet werkt, is het misschien nuttig om eens met een ander toestel te proberen. (Je kan een pc of oude router ook tijdelijk eens in bridge configureren als test.)
Op die manier kan je uitsluiten dat de oorzaak bij Proximus ligt.
Andere optie is Dreammachine naar fabrieksinstellingen terugzetten en volledig herbeginnen.
Op die manier kan je uitsluiten dat de oorzaak bij Proximus ligt.
Andere optie is Dreammachine naar fabrieksinstellingen terugzetten en volledig herbeginnen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 53 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Waar zijn je VLAN settings aan de WAN kant?NXT schreef: 29 sep 2023, 11:52 Hierbij enkele screenshots.
-
- Elite Poster
VLAN ID moet denk ik op 10 of 20 ingesteld worden? Het IP adres dat je nu krijgt is idd. een soort fallback omdat hij de DHCP server niet kan bereiken, ik vermoed dat die VLAN ID instellen de oplossing is.
- PowerSoft
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 3 keer
VLAN heb je normaal enkel nodig bij fiber als je rechtstreeks aansluit op de ONT
Via de internetbox zou het gewoon moeten werken via MAC passtrough en dan je router aansluiten op poort 1 van de internet box (bridge poort)
PPPoE wordt gedeactiveerd met een internetbox, dus dat proberen heeft geen zin
Misschien even de internet box een power cycle geven of zoals als voorgesteld door @raf1 met een ander device proberen eerst?
edit: ik vermoed dat zolang de DHCP lease van het private ip op het MAC van de UDMP actief is in de internetbox, dat die een private IP zal blijven krijgen
Via de internetbox zou het gewoon moeten werken via MAC passtrough en dan je router aansluiten op poort 1 van de internet box (bridge poort)
PPPoE wordt gedeactiveerd met een internetbox, dus dat proberen heeft geen zin
Misschien even de internet box een power cycle geven of zoals als voorgesteld door @raf1 met een ander device proberen eerst?
edit: ik vermoed dat zolang de DHCP lease van het private ip op het MAC van de UDMP actief is in de internetbox, dat die een private IP zal blijven krijgen
Kan wel eens proberen om de Unifi router + Proximus internet box te rebooten.
Wat raar is bij de documentatie van Proximus zeggen ze dat je "Maak een WAN verbinding op je eigen router via een IPoE sessie" geen idee wat ze hiermee bedoelen.
Dacht het ook als je Fiber rechtstreeks zou aansluiten dat je VLAN moet instellen maar momenteel hebben we gewoon "DSL".
Wat raar is bij de documentatie van Proximus zeggen ze dat je "Maak een WAN verbinding op je eigen router via een IPoE sessie" geen idee wat ze hiermee bedoelen.
Dacht het ook als je Fiber rechtstreeks zou aansluiten dat je VLAN moet instellen maar momenteel hebben we gewoon "DSL".
-
- Moderator
Eindelijk antwoord op de vraag die we gisteren al stelden, je hebt dus VDSL2 ...NXT schreef: 29 sep 2023, 15:34 Dacht het ook als je Fiber rechtstreeks zou aansluiten dat je VLAN moet instellen maar momenteel hebben we gewoon "DSL".
Vergeet dus alles wat je over VLAN hebt gelezen ...
IPoE wil zeggen DHCPNXT schreef: 29 sep 2023, 15:34 Wat raar is bij de documentatie van Proximus zeggen ze dat je "Maak een WAN verbinding op je eigen router via een IPoE sessie" geen idee wat ze hiermee bedoelen.

Je kan toch wel DHCP instellen op jouw UDM WAN?
Dan heb je iets niet correct gedaan.NXT schreef: 28 sep 2023, 11:07 Dit heb ik allemaal correct gedaan.
Maar dan krijgt de UniFi geen netwerk meer.
- WAN op DHCP gezet?
- correct WAN MAC adres gebruikt?
- UDM aangesloten op LAN1/bridge van de Internet box?

Waarom niet eens testen met een PC rechtstreeks op de Internet Box?
- MAC adres van je netwerkkaart ingeven in My Proximus
- PC aansluiten op LAN1/bridge
-
- Elite Poster
Dan is de enige optie die ik nog zie toch een mac adres dat niet correct is. Of één of andere bizarre incompatibiliteit met die dreammachine of ander raar issue.
-
- Moderator
Heb je de test al gedaan met de PC rechtstreeks op de Internet box in bridge?
Indien dat werkt ...philippe_d schreef: 29 sep 2023, 23:31 Waarom niet eens testen met een PC rechtstreeks op de Internet Box?Nu moet je PC een publiek IPv4 adres krijgen
- MAC adres van je netwerkkaart ingeven in My Proximus
- PC aansluiten op LAN1/bridge
- weet je dat het niet aan Proximus ligt.
- kan je het MAC adres van de PC clonen op de WAN poort van de UDM.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 35 keer
het werkt anders vrij goed ze en internetbox met lanbridge het kan natuurlijk wel zijn dat je een van volgende foutjes tegen komt.
- Steekt de kabel wel in de juiste poort?
- heb je het juiste mac adress? hang de dream machine op en andere poort en zie wel mac andress proximus herkent
- heb je en reset gedaan van de modem zo dat die alle gegevens eens op nieuw binnen haalt opgepast dat je niet en facreset doet van de settings
- indien je en fixed ip hebt mag je eigelijk de internetbox nog niet gebruiken want dat wordt aan de eerste client gegeven dus soms de internetbox soms je router
Beste,
Steekt de kabel wel in de juiste poort?
In Eth9 WAN.
heb je het juiste mac adress? hang de dream machine op en andere poort en zie wel mac andress proximus herkent
Als ik een MAC clone doe en verzin zelf een MAC adres zie ik dit wijzigen in MyProximus.
heb je en reset gedaan van de modem zo dat die alle gegevens eens op nieuw binnen haalt opgepast dat je niet en facreset doet van de settings
Heb de modem als een paar keer gereboot.
indien je en fixed ip hebt mag je eigelijk de internetbox nog niet gebruiken want dat wordt aan de eerste client gegeven dus soms de internetbox soms je router
Geen fixed IP adres.
Steekt de kabel wel in de juiste poort?
In Eth9 WAN.
heb je het juiste mac adress? hang de dream machine op en andere poort en zie wel mac andress proximus herkent
Als ik een MAC clone doe en verzin zelf een MAC adres zie ik dit wijzigen in MyProximus.
heb je en reset gedaan van de modem zo dat die alle gegevens eens op nieuw binnen haalt opgepast dat je niet en facreset doet van de settings
Heb de modem als een paar keer gereboot.
indien je en fixed ip hebt mag je eigelijk de internetbox nog niet gebruiken want dat wordt aan de eerste client gegeven dus soms de internetbox soms je router
Geen fixed IP adres.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 35 keer
kan je me u lijn nummer eens bezorgen dan kijk ik even van de proximus kant mee
-
- Moderator
Hij bedoelt in de juiste poort op de Internet Box (namelijk LAN1)?
En heb je nu de bridge al eens getest met een PC rechstreeks op de Internet Box.philippe_d schreef: 29 sep 2023, 23:31 Waarom niet eens testen met een PC rechtstreeks op de Internet Box?
Dan weet je toch direct waar de fout zit?
Ja klopt LAN 1 op bridge aansluiting.
Zit momenteel niet op locatie zodra ik daar ben test ik het.
Alvast bedankt!
Toegevoegd na 11 uren 13 minuten 28 seconden:
Alvast bedankt!
Zit momenteel niet op locatie zodra ik daar ben test ik het.
Alvast bedankt!
Toegevoegd na 11 uren 13 minuten 28 seconden:
Ik heb u een privébericht gestuurd.sbghannibal schreef: 03 okt 2023, 13:06 kan je me u lijn nummer eens bezorgen dan kijk ik even van de proximus kant mee
Alvast bedankt!
Dit heb ik gisteren geprobeerd.philippe_d schreef: 03 okt 2023, 14:49Hij bedoelt in de juiste poort op de Internet Box (namelijk LAN1)?
En heb je nu de bridge al eens getest met een PC rechstreeks op de Internet Box.philippe_d schreef: 29 sep 2023, 23:31 Waarom niet eens testen met een PC rechtstreeks op de Internet Box?
Dan weet je toch direct waar de fout zit?
Zelfde probleem, laptop blijft ook een intern IP adres krijgen.
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Zou dit een CGNAT-issue zijn? Wanneer je UDM of je laptop in bridge hangen en een intern IP krijgen, kan je dan wél het internet op?
-
- Premium Member
- Bedankt: 53 keer
- Recent bedankt: 1 keer
CGNAT zou u geen IP in de range 192.168.X.X mogen gevenserialchiller schreef: 11 okt 2023, 11:02 Zou dit een CGNAT-issue zijn? Wanneer je UDM of je laptop in bridge hangen en een intern IP krijgen, kan je dan wél het internet op?

- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Just, da's 100.64.0.0/10 ...
Lukt de provisioning van die internetbox niet? Kan je daar een full reset op doen?
Lukt de provisioning van die internetbox niet? Kan je daar een full reset op doen?
-
- Starter Plus
- Bedankt: 2 keer
Ter info met Proximus Fiber 10gbps is het mogelijk om zonder internetbox gewoon vanaf de 10gbps ONT modem direct op de UDM PRO (SE) te verbinden met een 10gbps SFP+ op 1 van de 2 wan SFP poorten.
PPPoE settings met Vlan 10 en je krijgt meteen verbinding zonder mac address of dergelijke (nog niet eens Myproximus applicatie moeten gebruiken)
PPPoE settings met Vlan 10 en je krijgt meteen verbinding zonder mac address of dergelijke (nog niet eens Myproximus applicatie moeten gebruiken)