De techniekers van Proximus hebben enkele weken geleden fiberaansluitingen geplaatst in onze appartementsblok en ik zou nu dus graag een fiber-abo nemen
Als ik op de site van EDPnet ga kijken, zegt die dat fiber beschikbaar is op mijn adres en ik kan dus bestellen.
Het fiber-aansluitingskastje is in de gang van mijn appartement geplaatst. Er was geen andere mogelijkheid omwille van de schacht langswaar de fiber binnenkomt. Er is geen stopcontact in de buurt en ik wil daar ook geen andere kastjes e.d. tegen de muur.
Ik zou graag mijn technische installatie (ONT + Fritzbox) in de bergruimte hebben. Die is maar 1,5 meter verwijderd van mijn aansluitingspunt, maar daarvoor moet er wel door 2 betonnen muren geboord worden. (Achter het aansluitpunt ligt de WC en daarachter de bergruimte.)
Moet ik daar zelf voor zorgen of kan de Proximus-technieker daarbij helpen?
Ik vind daar maar weinig over terug op de sites van Proximus, EDPnet of Mobile Vikings. In de meeste scenario's wordt de ONT vlakbij het aansluitingspunt geplaatst, maar volgens de techniekers die het hebben geplaatst is dat niet nodig en kan er een fiber getrokken worden naar een andere ruimte.
Weet er hier iemand hoe het zit?
Aansluiting fiber
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1948 keer
- Recent bedankt: 18 keer
Installatie op deze manier in de gang lijkt me gewoon een kortzichtige gemakkelijkheidsoplossing omdat op de dag van installatie niemand goed op de hoogte was van de bestaande situatie en de gewenste plaats van installatie.Veldman schreef: 18 sep 2023, 13:16Het fiber-aansluitingskastje is in de gang van mijn appartement geplaatst. Er was geen andere mogelijkheid omwille van de schacht langswaar de fiber binnenkomt.
Kijk, jij kiest waar de fiberaansluiting komt, het is jouw appartement. De fiberaansluiting bestaat minstens uit een fiberwandcontactdoos (ONTP), een fibermodem (ONT) en een stopcontact om de fibermodem te voeden. Dit wordt logischerwijs allemaal bij elkaar geplaatst op een houten plaat op de muur in een (technische) bergruimte of kast. Vanaf deze fiberaansluiting voorzie je UTP-bekabeling om een (Wifi)-router of andere netwerkapparatuur aan te sluiten. De Wifi-router komt best in de living, de plaats waar je Wifi het vaakst gebruikt.
Als eigenaar van jouw privé-appartement moet jij op voorhand bepalen waar je de fiberinstallatie wil hebben en nagaan hoe de installateur zonder risico op schade een gat kan boren of een bestaande lege leiding kan (her)gebruiken. (Je kijkt dus best op de bouwplannen na waar water en elektriciteit lopen zodat je kan aanwijzen waar Proximus mag boren.)
Proximus plaatst standaard de fiberkabel in opbouw op de muur als er geen lege leiding of wachtbuis voorzien is.
Wil je toch inbouwbekabeling? Dan moet je zelf instaan om een wachtbuis aan te leggen (zonder scherpe bochten, fiberkabel mag niet plooien) tussen de technische schacht en het privé-vertrek waar je de fiberaansluiting wil. Alle technische specificaties vind je op https://proximus.be/bouwen
De Proximus-technicus heeft een boormachine bij om door een muur te boren. Dat is geen probleem, maar jij bent perfect op de hoogte van de bestaande leidingen in jouw privé-appartement en jij wijst aan waar er zonder risico kan geboord worden.Veldman schreef: 18 sep 2023, 13:16Moet ik daar zelf voor zorgen of kan de Proximus-technieker daarbij helpen?
Kortom, je stelt alles in het werk zodat de installateur de installatie vlot en probleemloos kan uitvoeren!