Geconsolideerde shipment van uit Amerika

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
2lan
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 4 keer

Hallo,

Heeft er hier iemand ervaring met een bedrijf in VS of Canada waar ge verschillende bestellingen van Amerikaanse webshops naar toe kunt sturen en dan als 1 grote verzending naar België kunt sturen met alles ivm douane reeds geregeld.
Zou goedkoper moeten uitkomen dan individuele zendingen en telkens douane kosten.
Op inet zijn er te vinden doch ...
Wil wat merchandising kopen en nog wat andere dingen die hier niet (of aan 3* de prijs) te vinden zijn of waar de shop niet verstuurd buiten de VS.

Mvg
2Lan
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Ik heb dit in het verleden ook al eens uitgezocht en ben zeer benieuwd naar de bevindingen hier.

Wat wij uiteindelijk gedaan hebben is gewoon goedkoop naar daar vliegen en alles meepakken hierheen binnen de €450 regel uiteraard.

Vorige week nog vanalles meegepakt, netjes in Brussel langs de controle, alles in orde.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik gebruik SkypaxUS. Van oorsprong Engels bedrijf dat sinds een paar jaar ook op de Amerikaanse markt actief is. Goede ervaringen mee, als in nog nooit iets van goederen bij "verloren". Enige dat ik heb meegemaakt op 30+ geconsolideerde zendingen was dat ik eens een doos bestemd voor iemand anders kreeg ipv die voor mij. Klantendienst heeft dat meteen opgelost: verzendlabel om de doos door te sturen naar de bestemmeling gekregen, eigenlijke zending voor mij werd gratis verzonden en dan nog een krediet ontvangen ook. Skypax ondersteunt geen IOSS of DDP, ze verzenden enkel DDU (Delivered Duty Unpaid).

Een andere - de grootste denk ik - is MyUS. Heb ik ook al eens gebruikt zonder problemen. Een nadeel is dat hun adres door sommige winkels geblokkeerd is voor weet ik veel welke redenen. Een voordeel is dan weer dat ze blijkbaar IOSS ondersteunen dus indien totale waarde <150 EUR ga je de toeslag voor de douaneaangifte vermijden - mits ze het correct doen - en boven 150 EUR heb je blijkbaar ook een DDP (Delivered Duty Paid) optie bij hen. Best wel eens checken of dit ook voor ons land geldt - heb er geen ervaring mee.

Eigenlijk is MyUS dan de enige die ik ken die voldoet aan je vereisen. Indien je Skypax kiest of MyUS met DDU in plaats van IOSS of DDP, dan is de BTW (+invoerrechten eventueel) te betalen bij invoer (+toeslag). Als je voor FedEx/UPS/DHL kiest gaat dat eigenlijk vlot en snel, enkel bij bpost is het pokketraag. Je zou denken dat dat bij die koeriers dan veel meer kost, maar nee, die forwarders hebben genegotieerde rates waardoor FedEx/UPS/DHL - of toch zeker één ervan - bij hen vaak niet veel duurder zijn dan per post + de toeslag bij FedEx/UPS/DHL voor de douaneaangifte is lager dan bij bpost...

Noteer dat Amazon.com ook heel wat dingen naar hier kan sturen aan zeer scherpe tarieven en daar betaal je sowieso de douanekosten op voorhand, ongeacht bedrag, mits het verzonden wordt door Amazon.com zelf - de verkoper mag gerust een derde partij zijn. Dit zal altijd de goedkoopste optie zijn mits ze hebben wat je zoekt en ze het naar hier willen sturen.

Bedrijven in Canada zou ik niet doen voor goederen uit de VS, want dan moet je de invoer in Canada betalen ook, wat ook problematisch zal zijn tenzij je weet wat je doet..

DDP - Delivered Duty Paid - inklaring volgens het universele WTO-stelsel, kan voor elk bedrag, verzender betaalt de BTW/invoerrechten (al dan niet doorgerekend)
DDU - Delivered Duty Unpaid - inklaring volgens het universele WTO-stelsel, kan voor elk bedrag, ontvanger betaalt de BTW/invoerrechten, nog steeds het meest gebruikt
IOSS - Import One Stop Shop - nieuwe goedkopere/snellere manier voor inklaring, specifiek voor de EU, dat de EU uitgevonden heeft toen de de minimis (gratis onder 22 EUR) afgeschaft werd, enkel beschikbaar indien totale waarde van de goederen in de zending <150 EUR is - verzendkosten moet je niet meerekenen.
2lan
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 4 keer

Merci,
Zal die verder bekijken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 763 keer
Recent bedankt: 4 keer

CCatalyst schreef: 08 sep 2023, 15:15 IOSS - Import One Stop Shop - nieuwe goedkopere/snellere manier voor inklaring, specifiek voor de EU, dat de EU uitgevonden heeft toen de de minimis (gratis onder 22 EUR) afgeschaft werd, enkel beschikbaar indien totale waarde van de goederen in de zending <150 EUR is - verzendkosten moet je niet meerekenen.
Ben je zeker?
Want ik dacht dat IOSS niet kon boven 150 omdat er dan importtaksen op gehoffen werden; en die worden toch berekend op de totale waarde (incl verzendkosten)?
Of is enkel de BTW berekend op de totale waarde?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: 10 sep 2023, 01:19 Want ik dacht dat IOSS niet kon boven 150 omdat er dan importtaksen op gehoffen werden; en die worden toch berekend op de totale waarde (incl verzendkosten)?
Of is enkel de BTW berekend op de totale waarde?
De 150 EUR limiet geldt voor de intrinsieke waarde van de inhoud van de (geconsolideerde) zending.

Intrinsieke waarde = het nettobedrag zonder verzend-, handling-, of verzekeringskosten (link).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Thx; dat had ik duidelijk verkeerd begrepen :-)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb hierover aansluitend een vraag voor CCatalyst die blijkbaar erg goed op de hoogte is. Ik werkte al enkele keren met MyUS als forwarder. Ik vind geregeld tweedehands auto-onderdelen op ebay US die ik dan via MyUS laat leveren. Nu heb ik voor mijn (USA) oldtimer net zonnekleppen voor het interieur gekocht op ebay. Die zijn duidelijk tweedehands, hebben waarde van 40 eur (zo vastgesteld door MYUS), maar worden dan toch nog eens belast met een import tax van 21 USD. Klopt dit? Ik zou er van uit gaan dat tweedehands dingen vrijgesteld zijn van invoertaksen of alleszins van BTW?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bij een import van een item <150 euro (waarde van het item zelf), zijn er (iirc) deze kosten:
- 21% BTW (op waarde van het item *plus* de verzendkosten)
- indien geen IOSS gebruikt voor de aangifte, vaste administratiekost voor de douaneaangifte (bij bpost bv 17.5 euro)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Er is geen vrijstelling voor import van tweedehandsgoederen. Je denkt vermoedelijk vanuit het principe dat binnen de EU bij verkoop van goederen tweedehands tussen particulieren in de regel geen BTW van toepassing is, maar dat is vanuit het principe dat er reeds BTW betaald werd op dat goed binnen de EU. Bij invoer van buiten de EU is er nog geen BTW betaald op dat goed binnen de EU. Dat er eventueel sales tax betaald werd op dat goed buiten de EU interesseert de EU niet.

(Er zijn specifieke regels - en mogelijks vrijstellingen - voor goederen die in de EU gekocht zijn, dan geexporteerd zonder BTW refund, en dan opnieuw geimporteerd al dan niet ondertussen als tweedehandsgoed - maar dit wordt al vrij ingewikkeld en ik vermoed ook niet van toepassing hier).

Dus idd het klassieke stelsel zoals hierboven beschreven, BTW + (eventueel) invoerrechten + (eventueel) toeslagen carrier.

In dit geval zal BTW idd 21% zijn, geen invoerrechten gelet op vrijstelling onder totale waarde 150 EUR, en toeslagen zijn afhankelijk van welke methode gekozen wordt voor de inklaring (zie uitleg hierboven).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Dank je wel voor de snelle en accurate antwoorden. Dit is dan inderdaad 8 eur btw plus ongeveer 13 eur inklaring administratiekosten.

Het gaat om een mercedes oldtimer die ooit in de 80s ingevoerd is in de us, en dan terug naar Europa naar mij is gekomen. Uiteraard hebben al die oude onderdelen die ik nu koop in de us ooit diezelfde weg afgelegd. Maar begin dat uit te leggen. Hoe zou ik dat aan de support van Myus duidelijk kunnen maken? Want er zijn nog eerdere onderdelen zo verstuurd geweest dus alles bij elkaar toch al stevig bedrag.

Overigens gaat zo een verzending via myus supervlot.

Tenslotte, nu hebben ze de zonnekleppen in categorie Road Vehicle Parts And Accessories: NESOI
Schedule B: 8708.99.8175 : Road vehicle parts and accessories: NESOI

Vermits onder 150 eur maakt het niet uit, maar zou er een voordeligere categorie zijn?

Eigen ervaring met consolidatie (oorspronkelijke vraag hier) : ook dat werkt goed, je moet dan handmatig op versturen drukken. Ik had 1 groot object en 1 kleine rubber ring. Die was bij in de doos gestopt en wel wat minder netjes. Abonnement is 10 usd. Verzending was er op 3 dagen,echt heel snel. Ik ben nu weer overgestapt naar individuele verzendingen. Het maakt niet zo veel verschil denk ik tenzij je grote dingen verstuurt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

liegebeestig schreef: 22 sep 2023, 07:37 Het gaat om een mercedes oldtimer die ooit in de 80s ingevoerd is in de us, en dan terug naar Europa naar mij is gekomen. Uiteraard hebben al die oude onderdelen die ik nu koop in de us ooit diezelfde weg afgelegd. Maar begin dat uit te leggen. Hoe zou ik dat aan de support van Myus duidelijk kunnen maken? Want er zijn nog eerdere onderdelen zo verstuurd geweest dus alles bij elkaar toch al stevig bedrag.
Het gaat m.i. veel eenvoudiger zijn en veel tijd besparen gelet op uiteindelijk de vrij lage BTW kost bij invoer. Je hebt de papieren niet van de oorspronkelijke export uit de EU. De export was toen het voertuig zelf, niet de onderdelen. Dat loskoppelen van elkaar voor de douane is ook niet zo eenvoudig. Indien het een model was dat in Duitsland geproduceerd werd en dan direct aan de VS verkocht, werd er wellicht nooit BTW op betaald, etc.

Als je hier toch wil mee doorgaan mag je er vanuit gaan dat MyUS niet zo'n dossier gaat willen behandelen, en heb je twee opties:
* je kiest een customs broker in Belgie die het wil afhandelen voor jou
* je doet de inklaring zelf

In beide gevallen moet het pakket DAP verstuurd worden ipv IOSS (DAP is de actuele code voor wat we soms nog DDU noemen). In het eerste geval moet je de gegevens van de broker aan MyUS meedelen, zij moeten dit registreren in de shipment record van UPS/FedEx/... . In het tweede geval moet je zelf de vervoerder ASAP contacteren na de verzending om hen te laten weten dat je de inklaring zelf gaat doen.

Bij aankomst in Belgie vliegt je pakket dan meteen in een warenhuis van de vervoerder, je moet dan in het eerste geval je broker contacteren om de inklaring te doen, in het tweede geval moet je de verzenddocumentatie vragen aan de vervoerder en vervolgens een trip naar het douanekantoor in Brucargo ondernemen en de douane overtuigen, met de nodige bewijsstukken, dat je niets moet betalen, waarna ze je een papier zullen geven dat je dan terug naar de vervoerder moet sturen waarna het pakket bezorgd wordt. Je kan daar uiteraard ook gewoon de 21% BTW betalen aan de douane en dan krijg je ook dat papier zonder dat je iets moet bewijzen, in welk geval je de kosten die de vervoerder aanrekent om dit voor jou te doen vermijdt.

Hier op Userbase is het nog altijd wachten op iemand die tijd en goesting heeft om zelf zijn inklaring te gaan doen in Brucargo, en ons zijn ervaringen mee te delen, teneinde minstens de kosten die de vervoerder aanrekent te vermijden. Tot op heden is er niemand die zich geroepen voelt. Zelf heb ik wel interesse, maar de tijd ontbreekt telkens. Het nadeel is bij u dat het geen standaard dossier zou zijn, maar indien je je geroepen voelt, laat ons dan zeker je ervaringen weten.
liegebeestig schreef: 22 sep 2023, 07:37 Tenslotte, nu hebben ze de zonnekleppen in categorie Road Vehicle Parts And Accessories: NESOI
Schedule B: 8708.99.8175 : Road vehicle parts and accessories: NESOI

Vermits onder 150 eur maakt het niet uit, maar zou er een voordeligere categorie zijn?
Dat is de Amerikaanse code, de equivalente EU code is 8708 99 97 90. De vervoerder zal dat omzetten als zij de inklaring doen.

Je kan zelf eens zoeken maar ik denk dat dat de meest toepasselijke code is. Het is zowat allemaal 21% in die categorie dus voordeliger ga je niet vinden denk ik.
liegebeestig schreef: 22 sep 2023, 07:37Ik ben nu weer overgestapt naar individuele verzendingen. Het maakt niet zo veel verschil denk ik tenzij je grote dingen verstuurt.
Consolidatie is interessant als het lichte dingen zijn, in welk geval het dimensioneel gewicht dan de kostprijs bepaalt van de verzending. Als je die lichte dingen samen in 1 doos kan steken zodat je in het totaal volume uitspaart zal dat de shipping rate naar beneden brengen. Als het daarentegen kleinere zwaardere items zijn, en het gewicht de rate bepaalt, maakt dat idd niet uit. Om diezelfde redenen is het ook aan te raden om een licht item dat verzonden is in een grote doos met 20 air cushions te laten herpakken in een kleine doos, je zal veel geld uitsparen.

packaging-fail.jpeg

Je kan bij FedEx/UPS/etc idd meerdere aparte losse dozen als 1 zending versturen en men kijkt dan naar het totaal gewicht/volume van die aparte dozen om de prijs van de zending te bepalen. Het is niet zo dat elke doos dan als een aparte individuele zending gefactureerd wordt, wat de kost ook weer naar beneden brengt en waardoor consolidatie niet altijd interessant is. Je moet wat ervaring hebben inzake of zelf de prijzen simuleren om te zien wat de goedkoopste optie is.

Het nadeel is dat de douane soms kan eisen om de hele zending te inspecteren, en dat kan pas als elke doos aangekomen is in ons land, als ene doos dan vertraging heeft opgelopen houdt dat de rest op. Evenwel heb ik nog nooit meegemaakt dat dat de douane dat geeist heeft, wel dat een van de dozen vertraging opliep, en ze werden dan afzonderlijk ingeklaard en op verschillende dagen afgeleverd. (Je zou denken dat al die dozen netjes altijd samen reizen vanaf begin tot eind maar dat is in mijn ervaring meer niet het geval dan wel lol, vaak zijn ze verspreid over verschillende vliegtuigen.)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Zalig, zo veel kennis hierover. Dank je wel.
Ik denk dat het sop de kolen niet waard is om zelf naar brucargo te rijden.

I myus dashboard kun je verschillende verzenders kiezen. Ze doen sowieso de dozen open en wellicht dus ook herverpakken.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”